{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Volvo B230FK

3.452 visninger | Oprettet:

B230FK fra 94'

Kommer fra en 940, men bliver lagt over i en 240 når jeg er færdig med at bygge motoren og bilen.


Motoren skulle efter sigende have gået 238.000 km der jeg købte den.

Når jeg har haft tid en sjælden gang i mellem, har jeg gået og hygget mig med at skrue i den gamle solide svenske jern blok.

Planen med motoren er at den skal have 200 hk +, men først når den er blevet lagt over i en 240 og godkendt med de 135 hk.

Jeg skal have en anden turbo lader til motoren, regner med at finde en 16t eller 19t, da det ville være forholdsvis lige ud af landevejen og sætte en af dem på.
Desuden skal den have en dyseopgradéring og en chip.

Så er der grundlag for 200+ hk, og det må være nok..... I første omgang.

Det fine ved denne motor er at de originale komponenter er forholdvise kraftige, så de behøver ikke at blive opgraderet så længe man ved hvad man laver.

* Den har ekstra lavt kompression, da den har de stempler med 4,4 mm undersænkning
* Den har de kraftige plejlstænger (13mm) som er dobbelt så stærke som de andre 9mm.
* Den har originalt underkølede stempler, som er fantastisk rart når ladetrykket hæves.
* Den har den bedste af de originale udstødnings manifolde (Så længe den ikke revner)
* Desuden er blokken med de brede og kraftigere lejer.

Pt. sidder der en mikroskopisk Mitsubishi TD04H-13C turbo, og den klarer ikke mere end cirka 1 bar før ladeluftens temperatur bliver så høj, at densiteten på luften falder og dermed bliver den ineffektiv.

Har fået el-galvaniseret en masse stumper til motoren, her kan nævnes olie rør, banjo bolte, brændstofbro, varmeskjolde og meget andet. Se billederne, arbejdet er udført af Nord-Chrom i Sindal, LANGT billigere end at købe nye stumper, det kan virkeligt godt betale sig, og super godt service! - Kan på det kraftigste anbefale at overlade gamle stumper til dem. De kan lave tre forskellige slags galvaniseringer, blank (den jeg valgte), gul-kromat og sort.




Er interesseret i at købe følgende dele til motoren:

Justérbar wastegate aktuator.
Justérbar kamaksel hjul.
Benzintryks regulator.
Upgrade dyser
Turbo upgrade, fx 16t eller 19t
Golden Box
531
Penta krumtap

Mads F
Mand | 33 år | Oprettet: 4. jan 2015


Kommentér på:
Volvo B230FK
Annonce