Volvo B230FK
3.452 visninger
|
Oprettet:
B230FK fra 94'
Kommer fra en 940, men bliver lagt over i en 240 når jeg er færdig med at bygge motoren og bilen.
Motoren skulle efter sigende have gået 238.000 km der jeg købte den.
Når jeg har haft tid en sjælden gang i mellem, har jeg gået og hygget mig med at skrue i den gamle solide svenske jern blok.
Planen med motoren er at den skal have 200 hk +, men først når den er blevet lagt over i en 240 og godkendt med de 135 hk.
Jeg skal have en anden turbo lader til motoren, regner med at finde en 16t eller 19t, da det ville være forholdsvis lige ud af landevejen og sætte en af dem på.
Desuden skal den have en dyseopgradéring og en chip.
Så er der grundlag for 200+ hk, og det må være nok..... I første omgang.
Det fine ved denne motor er at de originale komponenter er forholdvise kraftige, så de behøver ikke at blive opgraderet så længe man ved hvad man laver.
* Den har ekstra lavt kompression, da den har de stempler med 4,4 mm undersænkning
* Den har de kraftige plejlstænger (13mm) som er dobbelt så stærke som de andre 9mm.
* Den har originalt underkølede stempler, som er fantastisk rart når ladetrykket hæves.
* Den har den bedste af de originale udstødnings manifolde (Så længe den ikke revner)
* Desuden er blokken med de brede og kraftigere lejer.
Pt. sidder der en mikroskopisk Mitsubishi TD04H-13C turbo, og den klarer ikke mere end cirka 1 bar før ladeluftens temperatur bliver så høj, at densiteten på luften falder og dermed bliver den ineffektiv.
Har fået el-galvaniseret en masse stumper til motoren, her kan nævnes olie rør, banjo bolte, brændstofbro, varmeskjolde og meget andet. Se billederne, arbejdet er udført af Nord-Chrom i Sindal, LANGT billigere end at købe nye stumper, det kan virkeligt godt betale sig, og super godt service! - Kan på det kraftigste anbefale at overlade gamle stumper til dem. De kan lave tre forskellige slags galvaniseringer, blank (den jeg valgte), gul-kromat og sort.
Er interesseret i at købe følgende dele til motoren:
Justérbar wastegate aktuator.
Justérbar kamaksel hjul.
Benzintryks regulator.
Upgrade dyser
Turbo upgrade, fx 16t eller 19t
Golden Box
531
Penta krumtap
Kommer fra en 940, men bliver lagt over i en 240 når jeg er færdig med at bygge motoren og bilen.
Motoren skulle efter sigende have gået 238.000 km der jeg købte den.
Når jeg har haft tid en sjælden gang i mellem, har jeg gået og hygget mig med at skrue i den gamle solide svenske jern blok.
Planen med motoren er at den skal have 200 hk +, men først når den er blevet lagt over i en 240 og godkendt med de 135 hk.
Jeg skal have en anden turbo lader til motoren, regner med at finde en 16t eller 19t, da det ville være forholdsvis lige ud af landevejen og sætte en af dem på.
Desuden skal den have en dyseopgradéring og en chip.
Så er der grundlag for 200+ hk, og det må være nok..... I første omgang.
Det fine ved denne motor er at de originale komponenter er forholdvise kraftige, så de behøver ikke at blive opgraderet så længe man ved hvad man laver.
* Den har ekstra lavt kompression, da den har de stempler med 4,4 mm undersænkning
* Den har de kraftige plejlstænger (13mm) som er dobbelt så stærke som de andre 9mm.
* Den har originalt underkølede stempler, som er fantastisk rart når ladetrykket hæves.
* Den har den bedste af de originale udstødnings manifolde (Så længe den ikke revner)
* Desuden er blokken med de brede og kraftigere lejer.
Pt. sidder der en mikroskopisk Mitsubishi TD04H-13C turbo, og den klarer ikke mere end cirka 1 bar før ladeluftens temperatur bliver så høj, at densiteten på luften falder og dermed bliver den ineffektiv.
Har fået el-galvaniseret en masse stumper til motoren, her kan nævnes olie rør, banjo bolte, brændstofbro, varmeskjolde og meget andet. Se billederne, arbejdet er udført af Nord-Chrom i Sindal, LANGT billigere end at købe nye stumper, det kan virkeligt godt betale sig, og super godt service! - Kan på det kraftigste anbefale at overlade gamle stumper til dem. De kan lave tre forskellige slags galvaniseringer, blank (den jeg valgte), gul-kromat og sort.
Er interesseret i at købe følgende dele til motoren:
Justérbar wastegate aktuator.
Justérbar kamaksel hjul.
Benzintryks regulator.
Upgrade dyser
Turbo upgrade, fx 16t eller 19t
Golden Box
531
Penta krumtap

Volvo B230FK
jan 2015
Følger: 15 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 38
Jeg har en M46 gearkasse jeg regner med at bruge.
jan 2015
Følger: 15 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 38
Det kan godt være at jeg lige skrev veksle et par ord med dig under vejs i mit projekt.
sep 2003
Følger: 65 Følgere: 61 Biler: 4 Emner: 86 Svar: 909
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.970
jan 2015
Følger: 15 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 38
Det er en ondskabsfuld motor du har bygget dig. Men flere billeder ville ikke gøre noget
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.970
http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/tuningprojekter/120308-volvo_242_16v_turbo
jan 2015
Følger: 15 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 38
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.970
jan 2015
Følger: 15 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 38
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.970
jan 2015
Følger: 15 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 38
Tusind tak ! - Syntes at den blanke passede bedre til motorrummet. Men den gule har da fordelen i at være mere bestandig. - Men kunne også godt finde på at få nogle af de kommende dele i gul kromat
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.970
jan 2015
Følger: 15 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 38
Tak, tror også at det bliver godt en skønne dag
De kan desværre kun lovligt godkendes med 220-230 hk. Men så må man jo nøjes.
maj 2009
Følger: 1 Svar: 34
Ellers risikerer du bare et hulens bøvl, når du bliver standset.
jan 2015
Følger: 15 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 38
Haha, nå det var dig!
Ved ikke hvad en guld box sælges til, men hvis du finder en pris så sender du bare en mail, så kigger vi på det.
jan 2015
Følger: 15 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 38
Går ud fra du mener krumtapslejerne, ellers ved jeg ikke hvad du mener
Ja, det siger jeg også. Olie kanalen i blokken må været blevet boret skævt! Men slidtagen på lejet afveg ikke fra de andre lejer, så det har i praksis ikke betyder alverden, men jeg har rettet fejlen (Y)
Og jeg har lige tilføjet et billede hvor man kan se det på.
mar 2008
Følger: 23 Følgere: 24 Emner: 17 Svar: 963
Hva koster sådan en Guldboks?
jan 2015
Følger: 15 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 38
Hvad vil du have for begge?
mar 2008
Følger: 23 Følgere: 24 Emner: 17 Svar: 963
sep 2003
Følger: 65 Følgere: 61 Biler: 4 Emner: 86 Svar: 909