{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Laguna Seca Track Day

190 visninger | Oprettet:

Jeg havde ventet på denne dag længe, den første track day med min nye bil. Efter mere end 7.000 km er kørt i den, var det også på tide at jeg kom på bane.

Jeg deltog i et arrangement som var arrangeret af Porsche, men åbent for alle mærker. Der var også kun to deltagere i Porsche, blandt de andre biler var der Audi S4/S5/RS6, BMW M3, Lexus LC500, Tesla Model 3, Corvette Z06, Toyota GR86 og to Porsche 911.

Jeg havde tilmeldt mig et arrangement der inkluderede car control kursus, da jeg tænkte at det var den bedste måde at lære bilen at kende på. Første del var drift rundt om kegler, med fokus på at kontrollere først understyring og derefter overstyring.

911'eren var faktisk rigtig svær at drifte, da den har virkelig godt greb i asfalten. Instruktørerne sagde også allerede inden jeg fik første tur på skid pad'en at jeg virkelig skulle være aggressiv med speederen, ellers ville jeg ikke kunne drifte den. 911'erne var blevet "for gode" - som de sagde.

Dernæst var der en lille autocross bane med hård acceleration, derefter hård nedbremsning og indstyring i sving, der førte til slalom. På denne del var der fokus på at lære bremser at kende, og at holde bilen på gassen gennem svinget. Jeg har kørt autocross en del gange, så den del føltes nem.

Endelig blev vi lukket ud på selve Laguna Seca banen, hvor vi først fik to omgange med en af instruktørerne. Jeg kørte med en instruktør der havde en BMW M2 Competition, og det er virkelig en fantastisk bil. Jeg havde selv haft den i overvejelserne, men da der ikke var oplysninger om hvornår den nye M2 ville komme, og til hvilke priser, var det den første bil jeg afskrev i min jagt på en ny bil. Men af alle de BMW'er, inklusiv M-modeller, jeg har kørt de sidste 10 år, mener jeg stadig at det er den bedste bil BMW har lavet til dato.

Jeg har kørt på Laguna Seca to gange før. Første gang med Audi i en R8 V10 og anden gang med Lexus i en RC F, men dette var første gang jeg var på banen i egen bil.

911'eren opførte sig eksemplarisk. Den var nem læse, masser af power (føles af langt mere end de beskedne 450HK den er opgivet til) og jeg var i stand til at køre hurtigere og hurtigere for hver omgang, og ramme den rigtige linje. Bremserne har virkelig godt bid, så jeg begyndte at bremse ret sent, og i nogle sving trail brake' selvom instruktørerne sagde at vi skulle undgår det - men for nogle af deltagerne var det deres første gang på en bane.

Jeg ved faktisk ikke hvilke omgangstider jeg kørte, for jeg havde ikke fået sat mig ind i hvordan bilen lap timer fungerede på forhånd. Lidt dumt, men næste gang vil jeg helt sikkert have fået styr på det.

Da jeg kom hjem kom jeg til at se på dækkene, og dagens mishandling kunne tydeligt ses. De lignede dæk der var smeltet og med store flager der var raspet af. Tror ikke der er til meget mere end 2-3 track days i sådan et sæt dæk - til 15.000 kr.

Når de er slidt ned kunne jeg godt tænke mig at prøve nogle der klæber lidt mere. De er godt nok dyrere og holder kortere tid, men det føltes som om at bilen havde mere i sig og at det var dækkene der var det svageste led. Det hjælper selvfølgelig at blive mere bekendt med banen, men der var sving hvor jeg var helt ude på den farvede curb for kunne holde hastigheden gennem svinget, da jeg kunne mærke at dækkene begyndte at slippe.










Carsten J
Online
Mand | 46 år | Oprettet: 25. jan 2012


Kommentér på:
Laguna Seca Track Day


  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

x