Støjdæmpning af golf3, Døre + nye højtalere.
4.044 visninger
|
Oprettet:
Part 2.
Dæmpning af døre, og nye højtalere
Hej!
Min far ville gerne have lidt mere komfort i hans Golf 3 TDI van, derved har jeg givet den hele turen, med profesionelle lyddæmpnings materialer, og har nu opnået et virkeligt godt resultat!
en dejlig støjsvag bil, hvor man på motorvej, kan føre en almindelig samtale!
1.
Bilen bliver skilt ad i atomer, alt skal ud, og så meget bart metal som muligt.
det optimale ville være at tage instrumentbordet ud også, men det er ret tidskrævende!
Bilen støvsuges, og hvis der er fugt eller snask i bunden, tøres det værste væk med en klud.
2.
Der er først blevet lagt et lag ”Silent Coat Vibrodamp 2.6mm” vibrations dæmpende materiale som består af noget selvklæbende bitumen snask, med et 1mm lag alu folie på toppen.
Dette er blevet monteret alle steder hvor det var muligt, både bund, sider,døre, himmel, motorhjelm, bagklap osv.
Dette æder rigtig mange af vibrationerne i karossen, bare en plade i en dørside, tager helt vildt meget, og derved bliver vejstøj holdt ude. Desuden har det en vis isolerende effekt på kulde/varme, og især støj fra vinf, og regn holdes ude.
pladerne trykkes/rulles på enten med fingre, eller en form for rulle.
3.
Et lag selvklæbende ”Silent Coat Noise Isolator 4mm” igen over det hele (undtagen større hulrum) oven på Vibrodampen, dette tager sig af ”strålet” lyd, og desideret støj.
Det består af en slags polyethylen skum, og er derved vandtæt, og kan bruges alle steder.
4.
Et tykkere lag selvklæbende ”Silent Coat Noise Isolator 12mm” er blevet brugt på torpedo pladen, ud mod motorrummet, for at minimere motorstøj i kabinen, dette er en sandwich konstruktion af forskellige polyethylen materialer, og former. Som er virkeligt effektivt!
5.
I de størrer hulrum, såsom i dørene, og under bagerste sideruder, er der blevet påklistret et lag ”Silent Coat Sound Absorber 15mm” som ligner den klassiske æggebakkeskum, dog i et elastisk polyethylen materiale, der mest af alt minder om vindstoppap, og en memoryskum hovedpude ?
Dette stoppe resonansbølger, og støj fra omkring 100Hz og opefter.
6.
Enkelte steder, feks. Under varerums bunden samt tæppet bagi, har jeg valgt og ligge en 12mm komprimeret filt måtte, for at tage de sidste rester af vejstøj/rumlen.
Dette kunne også bruges i bunden, og i dørsider, men da det suger fugt, vil det derfor ikke være egnet i bunden af bilen, og i dørsider, hvor der ofte er vand.
Til denne omgang er der brugt ca.
1.2 m2 Sound Absorber 15.
7.8 m2 Vibrodamp.
5.7 m2 Noise Isolator 4.
0.6 m2 Noise Isolator 12.
3.0 m2 Filt
1 mand, ca. En uges arbejde når det rigtige job også skal passes ?
7.
BONUSTRIN:
De usle originale 4” enheder, blev skiftet ud med et sæt POLK 6.5” komponentsæt, for noget bedre lytteoplevelse!
Desuden blev alle tæpper støvsuget meget nøje mens de var ude af bilen, og efter samling blev det hele rengjort, og resten tørret op med vilnyl makeup!
Dæmpning af døre, og nye højtalere
Hej!
Min far ville gerne have lidt mere komfort i hans Golf 3 TDI van, derved har jeg givet den hele turen, med profesionelle lyddæmpnings materialer, og har nu opnået et virkeligt godt resultat!
en dejlig støjsvag bil, hvor man på motorvej, kan føre en almindelig samtale!
1.
Bilen bliver skilt ad i atomer, alt skal ud, og så meget bart metal som muligt.
det optimale ville være at tage instrumentbordet ud også, men det er ret tidskrævende!
Bilen støvsuges, og hvis der er fugt eller snask i bunden, tøres det værste væk med en klud.
2.
Der er først blevet lagt et lag ”Silent Coat Vibrodamp 2.6mm” vibrations dæmpende materiale som består af noget selvklæbende bitumen snask, med et 1mm lag alu folie på toppen.
Dette er blevet monteret alle steder hvor det var muligt, både bund, sider,døre, himmel, motorhjelm, bagklap osv.
Dette æder rigtig mange af vibrationerne i karossen, bare en plade i en dørside, tager helt vildt meget, og derved bliver vejstøj holdt ude. Desuden har det en vis isolerende effekt på kulde/varme, og især støj fra vinf, og regn holdes ude.
pladerne trykkes/rulles på enten med fingre, eller en form for rulle.
3.
Et lag selvklæbende ”Silent Coat Noise Isolator 4mm” igen over det hele (undtagen større hulrum) oven på Vibrodampen, dette tager sig af ”strålet” lyd, og desideret støj.
Det består af en slags polyethylen skum, og er derved vandtæt, og kan bruges alle steder.
4.
Et tykkere lag selvklæbende ”Silent Coat Noise Isolator 12mm” er blevet brugt på torpedo pladen, ud mod motorrummet, for at minimere motorstøj i kabinen, dette er en sandwich konstruktion af forskellige polyethylen materialer, og former. Som er virkeligt effektivt!
5.
I de størrer hulrum, såsom i dørene, og under bagerste sideruder, er der blevet påklistret et lag ”Silent Coat Sound Absorber 15mm” som ligner den klassiske æggebakkeskum, dog i et elastisk polyethylen materiale, der mest af alt minder om vindstoppap, og en memoryskum hovedpude ?
Dette stoppe resonansbølger, og støj fra omkring 100Hz og opefter.
6.
Enkelte steder, feks. Under varerums bunden samt tæppet bagi, har jeg valgt og ligge en 12mm komprimeret filt måtte, for at tage de sidste rester af vejstøj/rumlen.
Dette kunne også bruges i bunden, og i dørsider, men da det suger fugt, vil det derfor ikke være egnet i bunden af bilen, og i dørsider, hvor der ofte er vand.
Til denne omgang er der brugt ca.
1.2 m2 Sound Absorber 15.
7.8 m2 Vibrodamp.
5.7 m2 Noise Isolator 4.
0.6 m2 Noise Isolator 12.
3.0 m2 Filt
1 mand, ca. En uges arbejde når det rigtige job også skal passes ?
7.
BONUSTRIN:
De usle originale 4” enheder, blev skiftet ud med et sæt POLK 6.5” komponentsæt, for noget bedre lytteoplevelse!
Desuden blev alle tæpper støvsuget meget nøje mens de var ude af bilen, og efter samling blev det hele rengjort, og resten tørret op med vilnyl makeup!

Støjdæmpning af golf3, Døre + nye højtalere.
mar 2006
Følger: 77 Følgere: 77 Biler: 10 Emner: 38 Svar: 783
okt 2004
Følger: 1 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 64 Svar: 5.036
jan 2008
Følger: 48 Følgere: 47 Biler: 2 Emner: 8 Svar: 16
sep 2007
Følger: 9 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 128 Svar: 413
mar 2006
Følger: 77 Følgere: 77 Biler: 10 Emner: 38 Svar: 783
De forskellige ting er konstrueret til der hvor de sidder
Det er jo ikke bare Thansen Bitumen måtter med lim hehe.
sep 2007
Følger: 9 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 128 Svar: 413
mar 2006
Følger: 77 Følgere: 77 Biler: 10 Emner: 38 Svar: 783
Det er ikke almindeligt æggebakkeskum, som du kender fra højtalerer osv.
Det er noget specielt elastisk polyurethan skum, som ikke suger fugt til sig.
Når man moser det sammen med hånden, føles det faktisk som om det er en smule fugtigt.
Det er lidt ala det "vind-stop" man montere i tage, bevæger sig på samme måde, og føles lige så underligt hehe
Mvh. Rasmus C.
jan 2008
Følger: 48 Følgere: 47 Biler: 2 Emner: 8 Svar: 16