{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Tandremsskift på m20 Bmw

11.411 visninger | Oprettet:

Guide til
Skift af tandrem på M20
Tysk guide til skift af tandrem på M20 oversat og kommenteret af MSc. EE. Palle Bo Madsen
Den originale guide findes på www.e30.de
Denne anvisning opstod som følge af et tandremsskift på en en 320i Cabrio årgang 1990 med servostyring uden klimaanlæg. Ved afvigende udrustning må man blandt andet påregne andre følgearbejder.
Ældre udgaver af M20 har stadig strømfordeleren siddende forrest på venstre side (set i kørselsretningen) af motorblokken i stedet for foran på enden af knastakslen. For disse ældre M20ere skal man også være opmærksom på positionen af strømfordelerakslen.
Indkøbsliste: Tandrem, remstrammer, evt. vandpumpe og måske også tændrør

Hvis man endnu aldrig har skiftet tandrem på en M20 før, så skal man først planlægge med en temmelig lang fyraften til arbejdet, idet det er betydeligt mere omstændeligt end f.eks. på en M40 eller mange andre konstruktioner, og det at motorhjælmen åbner fremad er ikke lige frem med til at fremskynde sagen. (Det nemmeste er altså at få hjælp til at afmontere motorhjelmen, så er det også meget nemmere at se hvad man laver når man skal opligne hjulene til den nye rem.)
Tøm vandet af motoren (det er bedst også at lukke vandet ud via den 19 mm aftapningsbolt på motorblokken under bageste udstødningsmanifold). De 2 plastnitter øverst på rammen til ventilatorvingen åbnes og rammen løsnes og lægges op over vingen. Slangerne løsnes fra køleren, der løftes ud og rammen kan nu fjernes. Vingen skal nu skrues af vandpumpen – 32 mm gaffelnøgle, venstregevind, dvs. den skal løsnes ved at dreje med uret.

Kølerslanger og vandrør (2 x 10mm) foran motorblokken afmonteres. Stænkafdækningen foran strømfordeleren klipses af. Nu skal det se ud som på billedet nedenfor.

Tændspolekablet trækkes af strømfordeleren, de øvrige tændkabler afmonteres derpå, hvorefter strømfordeleren (1) skrues af topdækslet med 3 x 8mm. Rotoren skrues af – 3 stk unbraco og lægges til side sammen med den bagvedliggende plastafdækningsskål. Vandpumpe-remskiven (2) skrues af – 4 stk 10 mm, generatorbeslaget (3) skrues af – 13 mm. Der afmonteres svingningsdæmperen fra krumtappen – 6 stk 13 mm (4). Tandremsnavets 22 mm skruer skal IKKE løsnes. Efter at ØD-sensoren (Øvre Dødpunkt) og endnu et fjedersikret stik (5) er fjernet kan kabelkanalen (6) klipses ud og også lægges til side. Den øvre tandremsafdækning (7) med 1 x 10 mm og 1 x 13 mm kan nu skrues af. Motorløfteøjet bagved tages væk, gummiafdækningen i venstre side klipses ud og den nedre afdækning ( med 1 x 10 mm skrues af.

Nu anvendes en 22 mm ring-nøgle eller lignende på krumtappen til at dreje knastakselmarkeringen op som vist på billedet. Hermed skulle krumtapmarkeringen gerne automatisk indstille sig ligesom på billede nr 5 (næste side).

Billede 6 viser hele fronten af motoren. Således skal det naturligvis se ud efter tandremsskiftet

Billede 7: Skruer (1) og (2) på remstrammeren fjernes, remmen afmonteres.

Hvis man ønsker det, så er det nu vandpumpen skal skiftes.

Der monteres en ny remstrammer, dog uden af skruerne spændes. Som vist kan man med en skruetrækker påvirke remstrammeren således at remmen bliver slap. Imens spændes skrue (1), så lægges den nye rem på og skruen (1) løsnes. Herved spænder fjederkraften slækket i remmen op. Motoren skal nu drejes på krumtappen mindst 2 (to stk) hele omgange rundt i motorens normale omløbsretning for at spænde remmen op. Markeringerne skal stå som på billede 4 og 5, herefter kan man spænde skruerne (1) og (2). Det længste frie spæn på remmen skal på midten kun kunne drejes ca. 90 grader, så er tandremmen spændt korrekt. (En tandrem der ikke er spændt korrekt kan forårsage et kapital motorhaveri, idet tandremmen ved høje rpm kan hoppe en eller 2 tænder og det forårsager ventil- og stempelsalat, hvilket som oftest betyder at både topstykke, stempler og motorblok er lige til skrot – tro mig – jeg har set en motor hvor det var sket.)

Nu skal det afmonterede udstyr monteres i omvendt rækkefølge og der skal kølevæske på og den skal luftes ud. Udluftning kan lettes lidt ved at hæve forenden af bilen lidt og køre motoren op til 3000 rpm. Sørg for at kølevæskebeholderen hele tiden efterfyldes efterhånden som motoren suger væsken.

Om man virkelig vil skifte vandpumpen samtidig er jo ens eget valg, naturligvis er det absolut tænkeligt at vandpumpen overlever 2 tandremme og sikkert også længere. Imidlertid er arbejdet med at skifte vandpumpen ind i mellem tandremmen lige så stort næsten, som at skifte tandrem.
Husk at intervallet for tandremsskift er 60.000 km eller 4 år og sørg for at det er det rigtige antal tænder – 127 eller 128 (antallet af tænder remstrammeren er beregnet til skulle være skrevet på den. Om man bruger 127 el. 128 skulle ikke være afgørende, så længe rem og strammer passer sammen.

Guiden kan også findes på bmwe30.dk

Viceværten .
Mand | 43 år | Oprettet: 15. mar 2007


Kommentér på:
Tandremsskift på m20 Bmw
Annonce