{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Track Day

379 visninger | Oprettet:

For efterhånden en del år siden inviterede Porsche mig til et arrangement på Thunderhill banen, hvor jeg kunne prøve deres forskellige biler.

Sidste weekend var jeg tilbage på Thunderhill banen, men denne gang var det i min egen Porsche. Så til en vis grad virkede det for Porsche at give mig en god oplevelse i deres biler.

Det var en åben track day hvor en Porsche ejer havde købt 1/4 af dagens tid, og inviterede andre lokale Porsche ejere til at deltage, mod at dele omkostningen - og den var jeg med på.

Der blev kørt i fire grupper som roterede i løbet af dagen. Hver gruppe havde 15 minutter af gangen så alle fire grupper kom på banen i 15 minutter hver time. Der var indlagt pauser til frokost, og da der var driver briefing om morgenen, blev det til 5 x 15 minutter i løbet af dagen.

Da jeg var på banen første gang var det den korte West del af banen jeg kørte på, og denne track day var på den længere, og mere udfordrende, East del. Så selvom jeg har været på Thunderhill før, har jeg aldrig kørt den i denne konfiguration.

Det er en en bane der er rimelig teknisk, og med store højdeforskelle. Der er en nedkørsel som minder om Corkscrew på Laguna Seca, man kan ikke se banen før man er på toppen og begynder at køre ned. Man skal bare stole på at man husker rigtigt mht. hvor man skal placere sig når man rammer toppen.

Der er flere mindre ligeud strækninger hvor man kan komme op i hastighed, men det er ikke en højhastighedsbane.

Det tog mig lidt tid at blive fortrolig med banen, lære bremsepunkter, apex og lign. Som dagen skred frem, begyndte jeg at køre hurtigere og hurtigere.

Den 4. session blev afbrudt på 2. omgang da en af gruppens medlemmer kørte af banen og skulle trækkes tilbage til pit, og banen skulle fejes.

Så 4. session var der jeg gik efter en god tid, og jeg havde endelig fået Porsche Track Precision til at fungere, og fik optaget hele denne session med video og data.

Desværre var betingelserne ikke ideelle. Det var en varm dag, over 30 grader, og banen var blevet rigtig varm efter at biler havde ræset rundt hele dagen. Det betød at mine dæk begyndte at smelte, og begyndte at føles glatte.

På 3. opgang var jeg få centimeter fra at køre af banen, da dækkene med nedsat greb gav mig en del overstyring og jeg kom så langt ud over curb’en i et sving, at det føltes som om jeg var ude og bide lidt i græsset. Heldigvis kunne jeg holde den på banen, men det tog lige et par omgange at komme ind i rytmen igen, og få noget speed i bilen.

På sidste omgang i 4. session kunne jeg se på skærmen i bilen at jeg havde sat min bedste omgangstid, men det krævede godt nok noget arbejde at få bilen rundt med de dæk. Jeg kan se på de data bilen loggede at jeg lavede lidt hjulspin ved gearskifte på langsiden med over 150 km/t.

Ud af de data jeg kunne udlæse fra bilen kunne jeg også se at den største G-påvirkning var i svinget lige inden langsiden, hvor jeg nåede opnår 1G.

Da jeg kom tilbage til pit området checkede jeg dækkene og de så mildest talt meget brugte ud. Hele trædefladen var ret smeltet og blevet næsten helt hvid i farven. Når de er smidt helt ned bliver de udskiftet med Michelin dæk.

Da jeg virkelig havde kæmpet på denne session med dækkene, besluttede jeg mig for at springe den sidste session over. Jeg ville ærligt talt ikke tage chancer. Jeg havde taget chancen og sprunget forsikringen over denne gang, da jeg havde hørt at en del i gruppen var nybegyndere og der kun var point-by overhalinger i gruppen. Så tænkte ikke at risikoen for crash var så stor.

En 1-dags bane forsikring koster ca. 6.000 kr. så jeg overvejer risikoen fra gang til gang. Hvis der sker noget, er jeg dog uden forsikring ellers, uden den særlige bane forsikring. Min almindelige forsikring dækker nemlig ikke kørsel på bane.

Jeg bliver mere og mere imponeret over 911’eren jo mere jeg kører i den. Jeg har nu været både på Laguna Seca og Thunderhill med den, og det er simpelthen vildt hvor god den 2. mindste 911 er på bane. Der var ikke ret mange af de andre Porsche der kunne følge med på langsiden, og jeg satte hurtigere tider end en gut i en lidt ældre GT3.

Jeg havde aldrig Porsche plakater på drengeværelset og forstod aldrig hvorfor folk var så begejstret for 911. Men nu forstår jeg det.

Da banen ligger ca. 2.5 times kørsel fra hvor jeg bor, kørte jeg op og tog en overnatning på hotel dagen før, de sidste billeder i dette album er fra hotellets p-plads. En del andre havde fået samme ide.


Carsten J
Mand | 50 år | Oprettet: 25. jan 2012


Kommentér på:
Track Day
Annonce