Bmw e36 320i turbo motor,renovering
8.717 visninger
|
Oprettet:
Købte en lettere brugt e36 turbo for et par måneder siden,efter et par dage i min besiddelse,blev jeg enig med mig selv om at motoren trængte til en ordenlig overhaling,motoren blev i 2002 bygget af rh motorsport og har kørt med turbo i 8 år uden at have været åbnet,dog har de sidste par ejere sat sit præg på motor og bil,dårlig vedligeholdelse og mishandling er der intet der holder til :(
nå men motor blev adskilt,hvorefter jeg kunne konstantere,at motor havde flækket alle 6 stempler imellem 1 og 2 stempel ring,blok var nedslidt(oval) alle pakninger var færdige,turbolader var fuldstændig færdig ,intercooler var piv utæt i alle svejsninger osv osv,derved kom jeg frem til den beslutning at bygge en helt ny motor,med de rigtige stumper istedet for,så i får lige lidt billeder af opbygningen
specs
m50b20 blok med 129000 km på bagen,er som ny
mahle smedede stempler,kompression sænket til 8,5:1
+ 0,3 mm original toppakning
nye originale strækbolte
nye original stempel ringe
nye originale plejllejer
nye original hoved lejer
arp plejlstangsbolte
nye originale pakninger i alt
nyt originalt kædestrammer og kæder
ny original oliepumpe
plejlstænger afvejet til 0/100 gram
stempler afvejet
topstykke fuldstændigt nyrenoveret med nye olietyve,styr,ventiler slebet og afvejet samt poleret
blok rettet af
ny sachs 4 punkt kobling
rs støbt turbo manifold med 70% nickel indhold(uforgængelig)
10 liters intercooler med 3" tilslutning
350 ml bosch dyser
malpassi benzintryksregulator
bosch platin tændrør
3 " udstødning hele vejen fra turbo og bagud
t3/t70 turbolader
3" rørføring
turbosmart ladetryksstyring
bonneapparte blow off ventil(rh motorsports egen blow off)
alt pånær blok og krumtap er udskiftet med nyt,så nu skulle den gerne komme til at spille max igen,samt med en del højere effekt end før
og en masse andet ,men indtil videre får i lige lidt billeder
flere og bedre billeder kommer,samt den færdig specs liste når motor er færdig og indkørt ved rh motorsport
nå men motor blev adskilt,hvorefter jeg kunne konstantere,at motor havde flækket alle 6 stempler imellem 1 og 2 stempel ring,blok var nedslidt(oval) alle pakninger var færdige,turbolader var fuldstændig færdig ,intercooler var piv utæt i alle svejsninger osv osv,derved kom jeg frem til den beslutning at bygge en helt ny motor,med de rigtige stumper istedet for,så i får lige lidt billeder af opbygningen
specs
m50b20 blok med 129000 km på bagen,er som ny
mahle smedede stempler,kompression sænket til 8,5:1
+ 0,3 mm original toppakning
nye originale strækbolte
nye original stempel ringe
nye originale plejllejer
nye original hoved lejer
arp plejlstangsbolte
nye originale pakninger i alt
nyt originalt kædestrammer og kæder
ny original oliepumpe
plejlstænger afvejet til 0/100 gram
stempler afvejet
topstykke fuldstændigt nyrenoveret med nye olietyve,styr,ventiler slebet og afvejet samt poleret
blok rettet af
ny sachs 4 punkt kobling
rs støbt turbo manifold med 70% nickel indhold(uforgængelig)
10 liters intercooler med 3" tilslutning
350 ml bosch dyser
malpassi benzintryksregulator
bosch platin tændrør
3 " udstødning hele vejen fra turbo og bagud
t3/t70 turbolader
3" rørføring
turbosmart ladetryksstyring
bonneapparte blow off ventil(rh motorsports egen blow off)
alt pånær blok og krumtap er udskiftet med nyt,så nu skulle den gerne komme til at spille max igen,samt med en del højere effekt end før
og en masse andet ,men indtil videre får i lige lidt billeder
flere og bedre billeder kommer,samt den færdig specs liste når motor er færdig og indkørt ved rh motorsport

Bmw e36 320i turbo motor,renovering
jun 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 36 Svar: 110
mar 2006
Følger: 101 Følgere: 143 Biler: 18 Emner: 75 Svar: 885
jun 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 36 Svar: 110
mar 2006
Følger: 101 Følgere: 143 Biler: 18 Emner: 75 Svar: 885
jun 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 36 Svar: 110
mar 2006
Følger: 101 Følgere: 143 Biler: 18 Emner: 75 Svar: 885
jul 2013
Følger: 29 Følgere: 27 Biler: 2 Emner: 4 Svar: 19
Gad godt vide hvad du gjorde med toppakning og stempler. Skal selv til at bygge turbo på min 320i til vinter, mem jeg kan ikke finde en turbo toppakning, eller stempler der passer til 320i
mar 2006
Følger: 101 Følgere: 143 Biler: 18 Emner: 75 Svar: 885
jul 2013
Følger: 29 Følgere: 27 Biler: 2 Emner: 4 Svar: 19
jul 2007
Følger: 2 Biler: 1 Emner: 42 Svar: 216
jul 2005
Følger: 166 Følgere: 167 Biler: 5 Emner: 23 Svar: 108
De stempler hvor fik du fat i dem? Og hvad måtte du slippe
mvh Patrick
dec 2006
Følger: 200 Følgere: 198 Biler: 23 Emner: 257 Svar: 6.494
mar 2006
Følger: 101 Følgere: 143 Biler: 18 Emner: 75 Svar: 885
thomsen: den kan ikke købes mere,den blev udviklet og produceret i meget få eksemplarer af rene ved rh motorsport,men grundet den høje pris,udgik de af produktion igen,desværre,for den manifold er lavet til at holde evigt med det nikkel indhold
jun 2006
Følger: 223 Følgere: 231 Biler: 7 Emner: 10 Svar: 661
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.882