{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Lexus Driving Amazing

383 visninger | Oprettet:

I dag var jeg tilbage på Cow Palace’s parkeringsplads, som jo er det sted BMW holder deres Ultimate Driving Experience hvert år. Denne gang var det dog ikke for at køre BMW, men Lexus.

Eftermiddagen var delt op i tre aktiviteter. Først en follow-the-leader tur i lokalområdet i en IS350. Dernæst stod den på race på autocross banen i RC F og LC500. Og sidste del af arrangementet var en mulighed for at køre nogle af deres populære biler på en mindre autocross bane.

Jeg så egentlig frem til at prøve IS350. Inden jeg købte Accord’en overvejede jeg også en IS, men jeg blev så overrasket over Accord’en, at jeg købte den før jeg fik prøvet en IS. Det ærgrede jeg mig lidt over i starten, men i dag fik jeg så prøvet en.

IS350 er en halv klasse (mindst) over Accord’en, men prismæssigt er der ikke ret rigtig forskel på en fuldt udstyret Accord og en basis IS350. Forskellen opleves tydeligt i kabinen, hvor alt lige er en tand eller to mere lækkert. Den har også ca. 59HK mere (311HK).

Men ude på vejen føles Accord’en faktisk mere sportslig. IS350 føles tung, motoren skal piskes mere for at levere kræfterne, den føles bare ikke så adræt. Især virker den tungere i styretøjet. Skal man stole på specs, er IS350 også kun 0.3 sek. hurtigere til de 100. Så selvom jeg har haft mine tvivl om jeg valgte den rigtige bil, blev mit valg bekræftet i dag.

Jeg har kørt både RC F og LC500 på en autocross bane før, og der var sådan set ikke noget nyt ved oplevelsen. RC F er en super fed sports coupe, den store 5-liters suge-V8 er fantastisk, det er sådan en V8 motor amerikanerne drømmer om at lave. RC F virker tung, men ikke værre end konkurrenter som Audi RS5, BMW M4 og C63 AMG, som ligger i samme vægtklasse. Sådan er det bare i dag, selv sportslige biler er tunge.

LC500 har samme motor som RC F, men den virker mere som en GT. Den kan dog stadig presses hurtigt rundt på banen.

Sidste del af arrangementet var en tur rundt på en langsommere autocross bane, som mere skulle simulere daglig kørsel. Der var en helt stribe af crossovers, SUVs og sedans. Fra NX300h til LS500.

Disse biler var umådelig kedelige, jeg bryder mig ikke om crossovers og SUVs, de vugger én i søvn med deres kedelige, upræcise og gyngende bevægelser. Jeg prøvede NX300h, RX450h og den monster store GX460. Jeg var mere bekymret over at vælte kegler i det store lokum end i RC F med hård kørsel. Min konklusion var, jo mindre jo bedre. NX300h var klart min favorit blandt de højbenede.

Jeg prøvede også den store sedan LS500 og den var ligeså kedelig som en BMW 750i. Lækkert interiør, topkvalitet alle vegne, men dræbende kedelig. Måske ok hvis man kører 1000 km dagligt, ellers ikke.

En af de ting jeg ikke bryder mig om ved Lexus, og det er det samme med min Honda, er ratudvekslingen. Jeg ved ikke om det er typisk for japanere. Men der skal drejes alt for meget på rattet for at få den rundt, jeg bryder mig ikke om at skulle dreje mere end 90-100 grader i skrappeste Driving Mode . Og det gør man i japanerne.

I forhold til min gamle RS5 savner jeg også et hårdt og brutalt gear. Et der føles som når man smider koblingen i en bil med manuelt gear. Men igen, det er det samme i konkurrenterne. Der er langt mellem sports coupes med dobbeltkobling i dag. De momentstærke motorer bliver matchet med traditionelle aut. gearkasser, og det er godt for holdbarheden, og skidt for køreroplevelsen.

Der er forskel på de folk der kommer til BMW arrangementer og Lexus arrangementer. Sjovt nok var gennemsnitsalderen lavere til Lexus arrangementet, men der var færre kører (folk der bruger bilerne fuldt ud). Så det var ikke svært at være den hurtigste. Da vi var færdige med RC F/LC500 delen pegede instruktøren på mig og råbte: “MAN, you were FLYING out there!” :)

Superfedt arrangement, havde egentlig overvejet at droppe det, da jeg har besluttet hvilken bil jeg vil have, men tog afsted alligevel og havde en fed eftermiddag.

Carsten J
Online
Mand | 45 år | Oprettet: 25. jan 2012


Kommentér på:
Lexus Driving Amazing
x