VW Lupo 1.2 TDI 3L 2003
9.855 visninger
|
Oprettet:
VW Lupo 1.2 TDI 3L
Årgang:
2003
Motor:
Turbodiesel med intercooler og direkte indsprøjtning (pumpe-düse) på 1199ccm
- 3 cylinder på række
- 6 ventiler (2 pr. cylinder) som trækkes via tandremmen (OHC)
- 1 balanceaksel som trækkes via en kæde
Hastighed:
0-100km/t - 14,5 sekunder
Topfart - 165 km/t
Motoren er specialudviklet til 3L sammen med den elektronisk manuelle sparsomme gearkasse. Gearkassen er en manuel gearkasse som stammer fra en VW Polo dog med vægtreducerede tandhjul og hule aksler... Den skifter gear automatisk..
Både blok og topstykke er af aluminium. Motoren har en vægt på 100 kg..
Motoren er yderst effektiv både økonomisk men også til at besejre de danske veje - OGSÅ motorvej! :)
- 3 cylinder på række
- 6 ventiler (2 pr. cylinder) som trækkes via tandremmen (OHC)
- 1 balanceaksel som trækkes via en kæde
Hastighed:
0-100km/t - 14,5 sekunder
Topfart - 165 km/t
Motoren er specialudviklet til 3L sammen med den elektronisk manuelle sparsomme gearkasse. Gearkassen er en manuel gearkasse som stammer fra en VW Polo dog med vægtreducerede tandhjul og hule aksler... Den skifter gear automatisk..
Både blok og topstykke er af aluminium. Motoren har en vægt på 100 kg..
Motoren er yderst effektiv både økonomisk men også til at besejre de danske veje - OGSÅ motorvej! :)
Hestekræfter
Data:
61 HK
140 NM
Udfra de små tal er jeg overrasket over trækkraften takket være turbodiesel-motoren med pumpe-düse indsprøjtning. En racer bliver det aldrig men den er ganske fin til lidt af hvert..
Taget i betragtning af brændstoføkonomien er det et godt kompromis mellem økonomi og køreglæde...!
Skal have den på fatters rullefelt snarest :) - gad vide om den nu har de 61 HK? :)
61 HK
140 NM
Udfra de små tal er jeg overrasket over trækkraften takket være turbodiesel-motoren med pumpe-düse indsprøjtning. En racer bliver det aldrig men den er ganske fin til lidt af hvert..
Taget i betragtning af brændstoføkonomien er det et godt kompromis mellem økonomi og køreglæde...!
Skal have den på fatters rullefelt snarest :) - gad vide om den nu har de 61 HK? :)
Fælge
Original magnesiumfælge - sommer
Alufælge - vinter
Alufælge - vinter
Dæk
155/65 - 14" - sommer (Michelin)
165/60 - 14" - vinter (Goodyear) - kan varmt anbefales!
165/60 - 14" - vinter (Goodyear) - kan varmt anbefales!
Undervogn
Sænket 10 mm i forhold til en almindelig Lupo..
Den er ganske behagelig at køre i men den er ikke skabt til sport! :)
Har dog ikke planer om at ændre på undervognen da jeg HADER en hård undervogn på længere ture hvilket jeg nærmest kun kører ;) .......
Den er ganske behagelig at køre i men den er ikke skabt til sport! :)
Har dog ikke planer om at ændre på undervognen da jeg HADER en hård undervogn på længere ture hvilket jeg nærmest kun kører ;) .......
Bilstereo
Blaupunkt New Jersey MP68
- Bluetooth
- USB
- CD
Super god radio med muligheder..
To standarde VW højtalere foran med diskant.
To Clarion højtalere med diskant bagi. 250 watt stykket.
En aktiv subwoofer.
- Bluetooth
- USB
- CD
Super god radio med muligheder..
To standarde VW højtalere foran med diskant.
To Clarion højtalere med diskant bagi. 250 watt stykket.
En aktiv subwoofer.
Styling
- Rødt lys i fodrummet foran
- Rød lysdiode ved loftlampen som giver et hyggeligt og behageligt lys i kabinen når mørket falder på.. Det samme er lavet i hver side ved bagsæderne.. (se mit fotoalbum)
- FSI baglygter
- Tågelygter (er købt men skal påmonteres)
- Rød lysdiode ved loftlampen som giver et hyggeligt og behageligt lys i kabinen når mørket falder på.. Det samme er lavet i hver side ved bagsæderne.. (se mit fotoalbum)
- FSI baglygter
- Tågelygter (er købt men skal påmonteres)
Interiør
Mørk kabine (off-black). Efter min mening den pæneste kabine.
Sæderne er ganske rare at sidde i og ikke for hårde eller for bløde.. Ret fine sæder faktisk..!! :)
Sæderammen er lavet af aluminium. Selvfølgelig for at spare vægt...
Sæderne er ganske rare at sidde i og ikke for hårde eller for bløde.. Ret fine sæder faktisk..!! :)
Sæderammen er lavet af aluminium. Selvfølgelig for at spare vægt...
Ekstra tilbehør
Mangler disse ting for at have Lupo'en som jeg vil have den :)
- GTI bagbeklædning så jeg kan få to ekstra højtalere gemt ind bag beklædningen da jeg simpelthen HADER synlige højtalere.. :)
- 12V udtag i bagagerum samt lys
- Fartpilot
- GTI spoile (indfarvet)
- Tågelygter (er købt men skal bare påmonteres)
- Indfarvede kofanger (den nederste del som i forvejen ikke er malet)
- Kopholder
- GTI bagbeklædning så jeg kan få to ekstra højtalere gemt ind bag beklædningen da jeg simpelthen HADER synlige højtalere.. :)
- 12V udtag i bagagerum samt lys
- Fartpilot
- GTI spoile (indfarvet)
- Tågelygter (er købt men skal bare påmonteres)
- Indfarvede kofanger (den nederste del som i forvejen ikke er malet)
- Kopholder
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
________________________________________________________________________________________________________________
Fra Eurobiler.dk:
Eco-modus
Alle VW Lupo har en Eco-tast. Den sidder altid i midten af bilen, men er forskelligt positioneret, afhængigt af bilens årgang. Trykker du på Eco-tasten, lyser en grøn skrift "Eco" i instrumentet, hvis bilen er i Drive-stilling. Hverken i tiptronic, bakgear, neutral eller stop fungerer dette.
Kører Lupoen i Eco-programmet, reagerer motorstyringen anderledes end i normal køremodus.
Under almindelig acceleration skifter den allerede ved 3000 omdrejninger til næste gear - ved voldsomme accelerationer, hvor speederen er trykket i bund - det såkaldte kick down - drejer den dog stadigvæk til 4100 omdrejninger før den skifter gear.
Hvis man slipper speederen i Eco-modus, udkobler gearkassen, og motoren går i tomgang mens bilen ruller. Du kan høre det og se det på omdrejningstælleren. Træder du på bremsen eller speederen, kobler den ind igen.
Vigtigt er, at du ikke bruger Eco, når du kører i bjergene, idet du ikke har en motorbremse, når du kører ned ad bjergene.
En anden funktion for Eco er, at den begrænser Lupoens topfart til 155 km/h.
Start/Stop-funktionen er ligeledes en del af Eco-modus. Holder du f. eks stille foran en lyskurv og holder foden på bremsen i mere end 3 sekunder, går motoren ud. Slipper du så bremsen igen, går motoren i gang med det samme, uden at du skal røre tændingsnøglen eller foretage dig andet.
Alle VW Lupos målinger for brændstoføkonomi er foretaget i Eco-modus. Kører du med tiptronic eller i normal modus, er forbruget højere.
________________________________________________________________________________________________________________
Bilen er min første bil.
Fra Eurobiler.dk:
Eco-modus
Alle VW Lupo har en Eco-tast. Den sidder altid i midten af bilen, men er forskelligt positioneret, afhængigt af bilens årgang. Trykker du på Eco-tasten, lyser en grøn skrift "Eco" i instrumentet, hvis bilen er i Drive-stilling. Hverken i tiptronic, bakgear, neutral eller stop fungerer dette.
Kører Lupoen i Eco-programmet, reagerer motorstyringen anderledes end i normal køremodus.
Under almindelig acceleration skifter den allerede ved 3000 omdrejninger til næste gear - ved voldsomme accelerationer, hvor speederen er trykket i bund - det såkaldte kick down - drejer den dog stadigvæk til 4100 omdrejninger før den skifter gear.
Hvis man slipper speederen i Eco-modus, udkobler gearkassen, og motoren går i tomgang mens bilen ruller. Du kan høre det og se det på omdrejningstælleren. Træder du på bremsen eller speederen, kobler den ind igen.
Vigtigt er, at du ikke bruger Eco, når du kører i bjergene, idet du ikke har en motorbremse, når du kører ned ad bjergene.
En anden funktion for Eco er, at den begrænser Lupoens topfart til 155 km/h.
Start/Stop-funktionen er ligeledes en del af Eco-modus. Holder du f. eks stille foran en lyskurv og holder foden på bremsen i mere end 3 sekunder, går motoren ud. Slipper du så bremsen igen, går motoren i gang med det samme, uden at du skal røre tændingsnøglen eller foretage dig andet.
Alle VW Lupos målinger for brændstoføkonomi er foretaget i Eco-modus. Kører du med tiptronic eller i normal modus, er forbruget højere.
________________________________________________________________________________________________________________
Bilen er min første bil.

VW Lupo 1.2 TDI 3L
apr 2012
Biler: 1 Svar: 3
Fanme en fin en
jan 2004
Følger: 209 Følgere: 203 Biler: 6 Emner: 294 Svar: 10.819
I alle dine fine oplysninger, har du glemt at skrive at en 3L kun har 43hk i ECO mode. ;o)
dec 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 15
Fræk lille VW. Farven, rudetoningen og fælgene passer super godt sammen! Tak for stemmen, en velfortjent 'høj' er smidt tilbage.
feb 2007
Følger: 106 Følgere: 109 Biler: 3 Emner: 71 Svar: 2.168
kig gerne forbi min lave og ikke engang halvt så økonomiske focus
okt 2007
Følger: 106 Følgere: 89 Biler: 5 Svar: 30
nov 2009
Følger: 24 Følgere: 24 Emner: 226 Svar: 455
høj givet..
Kig evt på min audi og smid en stemme ;o)
jun 2007
Følger: 56 Følgere: 53 Biler: 3 Svar: 4
fin vogn danny
maj 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 2
Flot VW.
sep 2005
Følger: 164 Følgere: 157 Biler: 12 Emner: 51 Svar: 193
jeps
nov 2006
Følger: 57 Følgere: 54 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 166
Kæft det er flot så lang såen en Lupo kører på literen, det er sku lækkert nok hehe...
Høj er givet
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 104
Okay
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 104
Det var da så lidt
Jeg har kørt med det i 20.000km tror jeg. Men du spørger hvor langt jeg har kørt med >chippen<. Det er ikke en chip jeg har fået i
fx bad jeg om at der ikke skulle være den store forskel fra original-filen op til ca 2200omdr/min - det er med til at skåne kobling osv, idet den så bare kører som normalt når man tøffer rundt i byen osv. Men når man træder lidt til den kommer effekten så
En boks er sikkert fin nok - Landberg forhandler fx bokse far RaceChip.de. De kan fås til ingen penge og giver også fin effekt. Men så vidt jeg forstår snyder de bare motorstyringen ved at ændre på værdier den kan måle om temperatur osv, og derved får højere effekt af motoren. Men det er jo en lidt omvendt måde at gøre det på + motoren kører ikke som den er lavet til.
Så jeg vil hellere anbefale omprogrammeringen.
Men hånden på hjertet - jeg har ikke det store bedømmelsesgrundlag: Jeg har kun kørt min egen og en golf benzin der var omprogrammeret samt en skoda Octavia og en Jeep med chip. Så det er jo bare min personlige mening.
Forresten gemmer Landberg din original-fil, så den kan du altif få tilbage hvis du skulle fortryde
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 104
Danny -
Landberg.dk kan anbefales
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 104
lupo'en* skulle der have stået.
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 104
Mathias N ->
Det er i hvert fald min oplevelse + hvad Landberg sagde til mig da han lavede det
jan 2007
Følger: 50 Følgere: 49 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 61
Evt bytte med min Golf og penge din vej?
feb 2004
Følger: 19 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 99 Svar: 796
Du får lige en retur på din lille øko-racer
feb 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Biler: 8 Emner: 13 Svar: 40
Den kører super godt, og chipningen berører ikke eco funktion. kun når du kører i normal har den de 85hk..
kan klart anbefales men jeg passer og plejer også min har jeg lige fyret den af som den nu kan fyres af det er jo ikke noget vildt. kører jeg som regel meget stille efterfølgende for at køle den lidt.. koblingen er jo ikke ligefrem den bedre;) men motoren kan sagtens levere mere end de ´85hk.. har set en med forstærket kobling den leverere 110hk.. vildt nok..
jul 2008
Følger: 78 Følgere: 78 Biler: 5 Emner: 26 Svar: 99
tak for de fine ord
nov 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 4 Svar: 1
Ja så må jeg bruge det du sparer
okt 2009
Følger: 11 Følgere: 7 Emner: 6 Svar: 418
tak for stemmen. du får en høj igen.
mar 2009
Følger: 28 Følgere: 27 Biler: 2 Emner: 4 Svar: 6
bytte med en nissan almera 2.0 gti 163 hk 125000km
1997 ny synet
jul 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 2
...Og en fin lille bil.
Sjovt med den ECO funktion hvor den selv kobler ud istedet for at motorbremse. Det er lidt ligesom de gamle SAAB'er med ftiløb.
Pas nu godt på den, de er hammer dyre at reparere på.
MVH Mads
sep 2006
Følger: 5 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 67
Mange tak for kommentaren!
Det er en fantastisk bil sådan en w123'er, uanset hvad bil, den sørgelig part er dog desværre der er under 60 tilbage herhjemme i Danmark, lidt af et sørgeligt tal for Mercedes Benz muligvis bedste motor og bil de har lavet!
Det er ellers en fin bil du har, har selv prøvet sådan en, og blev vældigt overrasket over dens køreegenskaber og ikke mindst køreglæden for sådan en lille vogn til en lidt ældre og større herre.
Så du får selvfølgelig en høj herfra!
Mvh
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 104
"En anden funktion for Eco er, at den begrænser Lupoens topfart til 155 km/h" - Det gør den vil kun i kraft af den lavere ydelse motoren har i eco?
Og så er jeg også uenig i det du skriver om hvornår den skifter
feb 2007
Følger: 35 Følgere: 35 Biler: 2 Emner: 30 Svar: 89
Fin lupo
Du bliver mobbet for en fin nyere bil
jeg bliver mobbet fordi jeg har en gammel spand
maj 2007
Følger: 135 Følgere: 126 Biler: 7 Emner: 214 Svar: 602
Fin billeder og gode billeder.
jun 2007
Følger: 40 Følgere: 37 Biler: 5 Emner: 20 Svar: 45
når finanserne engang er til det:S ...
jun 2007
Følger: 40 Følgere: 37 Biler: 5 Emner: 20 Svar: 45
fin lupo du har fået dig:) ..
jul 2005
Følger: 32 Følgere: 31 Biler: 3 Emner: 32 Svar: 81
Rigtig fin Lupo, du får en Høj stemme af mig, kig evt. forbi min Aygo
mar 2006
Følger: 44 Følgere: 43 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 887
ville lige høre...
får du den til og gå 22.2km/l med 170 ?
det sk sygt !
Mikkel
jun 2007
Følger: 76 Følgere: 77 Biler: 5 Svar: 6
den ser sku fin ud og super tekst og billeder..
nov 2008
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 490
Fuldkommen enig der.!!!
okt 2009
Følger: 25 Følgere: 25 Biler: 1 Svar: 57
Endelig en der forstår at lave en fin oprettelse.
Fine billeder, og god tekst.
jan 2004
Følger: 209 Følgere: 203 Biler: 6 Emner: 294 Svar: 10.819
Utroligt at nogen afviser med de gode billeder og fine tekst.
Men tag lige at kikke på dine hjul og se størrelsen.
Mvh. Martin.
jul 2008
Følger: 21 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 46 Svar: 302
med den lille "sparegris"
nov 2008
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 490
Super oprettelse.....