BMW 328i Touring [Tidl. bil] 2000
1.951 visninger
|
Oprettet:
BMW 328i Touring
Årgang:
2000
Motor:
R6 2,8l 24v
Hestekræfter
193 hk @ 5500 rpm - 280 Nm @ 3500 rpm
0- 100 km/t: 7,3 sek.
Tophastighed: 240 km/t
0- 100 km/t: 7,3 sek.
Tophastighed: 240 km/t
Fælge
19" sommer - M-Doppelspeiche
16" vinter - de originale alufælge.
16" vinter - de originale alufælge.
Dæk
Sommer:
For: Kumho ECSTA SPT KU31 235/35 R19 91Y XL (24/4 2010)
Bag: KUMHO KU39 235/35R19 91Y (29691)
Vinter: 205/55 16 (91H)
For: Michelin A3
Bag: Continental Wintercontact TS830 (testvinder i FDM 2011)
For: Kumho ECSTA SPT KU31 235/35 R19 91Y XL (24/4 2010)
Bag: KUMHO KU39 235/35R19 91Y (29691)
Vinter: 205/55 16 (91H)
For: Michelin A3
Bag: Continental Wintercontact TS830 (testvinder i FDM 2011)
Undervogn
LowTech fjedre - sænket 30mm (ikke på billederne)
Bilstein dæmpere
Meyle heavy duty bærearme
Bremser:
Zimmerman sportsskriver og Schmiedmann klodser for - standard i bag.
Bilstein dæmpere
Meyle heavy duty bærearme
Bremser:
Zimmerman sportsskriver og Schmiedmann klodser for - standard i bag.
Bilstereo
Original (dog er der monteret DVD afspiller i nakkestøtter).
Styling
- Samtlige lygter udskifter (baglygter, sideblik, forblink og forlygter).
Ellers står bilen helt standard.
Planen er:
- Ruder skal tones (ikke være kulsorte men bare lidt). (DONE)
- Kopholder skal monteres indvendigt (DONE)
- Original gps skal afmonteres og original "handskerum" monteres (en ikke indbygget gps til 500,- i dag er bedre end det 10 år gamle indbyggede system der dengang kostede 15 - 20.000) (DONE)
- LED sideblink
- LED baglygter (hvis nogle allerede har monteret disse, så meld endelig tilbage - vil gerne se billeder...)
Ellers står bilen helt standard.
Planen er:
- Ruder skal tones (ikke være kulsorte men bare lidt). (DONE)
- Kopholder skal monteres indvendigt (DONE)
- Original gps skal afmonteres og original "handskerum" monteres (en ikke indbygget gps til 500,- i dag er bedre end det 10 år gamle indbyggede system der dengang kostede 15 - 20.000) (DONE)
- LED sideblink
- LED baglygter (hvis nogle allerede har monteret disse, så meld endelig tilbage - vil gerne se billeder...)
Interiør
Komplet læderkabine.
Sportslæderrat
Sportslæderrat
Ekstra tilbehør
- Sportsbremser
- Sænket undervogn
- Aircon
- Elruder for og bag
- ABS-bremser
- Antispin
- ESP (stabiliseringssystem - dog ikke dynamisk)
- Fartpilot
- 6 airbags
- Fjernbetjent centrallås
- Armlæn (både for og bag)
- Tågelygter
- Varme i sæder (justerbar i 3 trin)
- Startspærre
- Læderrat
- Kørecomputer
- Servo
- Tagræling
- Lædersæder
- Splitbagsæde
- Aftageligt træk
- Elsidespejle (med varme)
- Forlygter med angel eyes
- Sænket undervogn
- Aircon
- Elruder for og bag
- ABS-bremser
- Antispin
- ESP (stabiliseringssystem - dog ikke dynamisk)
- Fartpilot
- 6 airbags
- Fjernbetjent centrallås
- Armlæn (både for og bag)
- Tågelygter
- Varme i sæder (justerbar i 3 trin)
- Startspærre
- Læderrat
- Kørecomputer
- Servo
- Tagræling
- Lædersæder
- Splitbagsæde
- Aftageligt træk
- Elsidespejle (med varme)
- Forlygter med angel eyes
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Håber I tager godt imod den.. :)
Hermed bilens "logbog":
25/11 2009 - slutseddel underskrevet. Sælger har givet mig følgende information:
- Bilen er undervognsbehandlet septemper måned 09.
- Taget er blevet lakeret (pga. stenslag) i september måned 09.
- Olie er skiftet i motor, bagtøj og gearkasse ved cirka 190.000 km.
- Forlygter er skiftet (og alle pærer) i september måned 09.
- 2 nye vinterdæk er monteret september 09 (på bagdæk).
- DVD afspiller udskiftet
- Gearknop udskiftet
- Bilen har kørt 192.000
2/12 2009 - Malet i dør åbningerne i venstre side ved City Syd Autolak (Flinke mennesker i øvrigt...).
3/12 2009- Sportbremseskriver (Zimmermann) og Schmiedmann klodser bestilt.
28/12 2009 - Nye skiver og klodser monteret i front.
3/2 2010 - Synet og godkendt. 2 anmærkninger: pære i blinklys bag er for hvide og forlygterne er justeret for højt.
5/2 2010 - Følgende dele skiftet:
- Forblink udskiftet (klarglas).
- Pærer skiftet i forreste og bagerste blink: 21W Silver vision asymetrisk (intet orange skær).
- Pollen filter (aktiv kul)
- Luftfilter (Schmiedmann)
- Gasdæmpere til bagklap
- Aircon renset
27/2 2010 - Udskiftet tændrør: Bosch high power long life FGR7DQP (ved 195.300km).
27/3 2010: ABS og traction lampe lyser - jeg formoder det er en ABS censor der er gået. Ligeledes går bilen i stå i tomgang. Jeg ved ikke hvad det kan være, men planen er at få det undersøgt i nærmeste fremtid..
31/3 2010: Bilen har været ved mekker for at få kigget på ABS og tomgangs-problemet. Ny ABS føler sat i ved venstre side for, men den nye gav ny fejl (svagt signal der betød at ABS slog til ved opbremsning i lav fart) - en ny skal afprøves. Tomgangs-problemet tyder på at være kumtapsføler og topføler - begge dele bliver skiftet efter påsken og så håber vi det hjælper..
8/4 2010: Bilen være ved mekker igen. Fejl på ABS censor kunne ikke findes så en ny er nu bestilt. Krumtapsføler og knastføler på indsugningssiden skiftet, men det har IKKE løst motorproblemer. :(
17/4 2010: Jeg har nu fundet ud af hvad motorproblemet skyldes! Ved at hive et stik ud i motoren (findes kun på M52TU) er VANOS slået fra, og problemet er væk. Det betyder at det er relateret til O-ringene (et klassisk BMW problem - læs mere her: http://www.beisansystems.com/procedures/vanos_procedure.htm ). Delene er bestilt fra henholdsvis USA (o-ringene) og Schmiedmann (pakninger mm.).
24/4 2010: Begge bagdæk skiftet pga. punktering. Typisk at det er dækkene med mest mønster der går til.. :( Monteret er: Kumho ECSTA SPT KU31 235/35 R19 91Y XL
12/5 2010: Så kom bilen på værksted for at få lavet o-ringene og ABS føler. O-ringene blev fixet med de nye ringe fra http://www.beisansystems.com til omkring 400, pakninger for ialt ca. 500 og så 5½ arbejdstime. Det har gjort en KÆMPE forskel - bilen går ikke i stå i tomgang, trækker bedre ved lave omdrejninger, er ikke så urolig ved igang sætninger og virker bare generelt mere sund. Nøj, hvor var det dejligt at få fixet! Det blev lavet ved Trabergs autoværksted (jestraberg@hotmail.com) og det kan klart anbefales at besøge ham hvis man oplever problemet! Har du samme problem vil jeg anbefale at læse mit indlæg her: http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=649862 - der burde være al den info du kan have brug for. ABS censor blev skiftet til en original, så nu er bilen problemfri igen.. :) Bilen har kørt 198.800km
3/7 2010: Ekspansionsbeholder og låg skiftet som følger af en formodentlig defekt ventil i låget, der betød at der gik hul på tanken. Kølervæske ligeledes skiftet (km: 202.000)
22/7 2010: Udskiftet den originale indbygget gps med afdækning (brilleholder og cigaretstik). Isat kopholder. Skiftet anslagsgummi ved bagklap (højre side). Isat 2 manglende klips i bundmåtter samt nyt håndtag til dækken i bag. (1300,-)
10/8 2010: Udskiftet pærer i nærlys - Philips X-Treme Power H7
18/8 2010: Bilen har været til pladecheck ved BMW i Aalborg. Bilen "bestod".. :) (for mere info se her: http://bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=708976
21/9 2010: Monteret metallisk solfilm fra b-stolpen og bagud. Tone 20. Umiddelbart det helt rigtige valg - det stopper ikke udsynet ud men blokere meget sol ind. Lækkert.. Billeder kommer (på et eller andet tidspunkt..)
1/10 2010: Vandpumpe udskiftet da den lækkede ved opstart og under nedkøling (2500,-).
8/11 2010: Pære og glas skiftet i nummerplade belysning bag. Skiftet til vinterdæk
9/11 2010: Bærearme skiftet i front (Meyle heavy duty) inkl. beslag på vangen. Service udført med olieskift (Castrol Edge 5w-30), og skift af benzinfilter. Originalt oliefilter. Bundprop og pakning skiftet. 209000km. 8038,-
7/3-2011: Benzinpumpe skiftet - 3700,-. 215.000km
20/3-2011: 2 nye sommerdæk - Kumho KU39. 2.500,-
31/3-2011: Nye klodser i front. Bremsekaliber skiftet i front. 2.500,-
7/4-2011: Bilen er blevet sporet ved Euromaster. 1.700,-
31/5-2011: Køleren er blevet skiftet - den var helt bøjet og lækkede en lille bitte smule kølevæske. Køler og væske skiftet - 3800,-
28/7-2011: Bagerste støddæmpere skiftet. 4019,-
3/8-2011: Tændrør og højre bremsekaliber i front skiftet. 4.722,-
27/9-2011: Service med olieskift (Castrol Edge 5w-30), oliefilter, pollenfilter. Derudover udskifter crome rammen om gearstangen samt stroppen til at løfte bunden i bagagerum. Komplet udskiftning af undervogn i front (fjedre underlag top og bund, skumstop, tårnleje samt selvfølgelig fjedre og dæmpere) samt nye fjedre i bag. Bilen er nu sænket 30mm - hvad den var før vides ikke. Km: 228.000. I alt: 8.500,-
30/9-2011: Bilen er blevet sporet pga. ændringerne i undervognen. 980,-
13/10-2011: Udskiftet ABS censor i venstre side pga. defekt kabel. 1438,-
14/10-2011: 2 nye vinterdæk - Continental Wintercontact TS830. 2405,-
13/2-2012: Bil gået igennem syn uden anmærkninger.. :)
28/3-2012: Bilen er solgt...
Hermed bilens "logbog":
25/11 2009 - slutseddel underskrevet. Sælger har givet mig følgende information:
- Bilen er undervognsbehandlet septemper måned 09.
- Taget er blevet lakeret (pga. stenslag) i september måned 09.
- Olie er skiftet i motor, bagtøj og gearkasse ved cirka 190.000 km.
- Forlygter er skiftet (og alle pærer) i september måned 09.
- 2 nye vinterdæk er monteret september 09 (på bagdæk).
- DVD afspiller udskiftet
- Gearknop udskiftet
- Bilen har kørt 192.000
2/12 2009 - Malet i dør åbningerne i venstre side ved City Syd Autolak (Flinke mennesker i øvrigt...).
3/12 2009- Sportbremseskriver (Zimmermann) og Schmiedmann klodser bestilt.
28/12 2009 - Nye skiver og klodser monteret i front.
3/2 2010 - Synet og godkendt. 2 anmærkninger: pære i blinklys bag er for hvide og forlygterne er justeret for højt.
5/2 2010 - Følgende dele skiftet:
- Forblink udskiftet (klarglas).
- Pærer skiftet i forreste og bagerste blink: 21W Silver vision asymetrisk (intet orange skær).
- Pollen filter (aktiv kul)
- Luftfilter (Schmiedmann)
- Gasdæmpere til bagklap
- Aircon renset
27/2 2010 - Udskiftet tændrør: Bosch high power long life FGR7DQP (ved 195.300km).
27/3 2010: ABS og traction lampe lyser - jeg formoder det er en ABS censor der er gået. Ligeledes går bilen i stå i tomgang. Jeg ved ikke hvad det kan være, men planen er at få det undersøgt i nærmeste fremtid..
31/3 2010: Bilen har været ved mekker for at få kigget på ABS og tomgangs-problemet. Ny ABS føler sat i ved venstre side for, men den nye gav ny fejl (svagt signal der betød at ABS slog til ved opbremsning i lav fart) - en ny skal afprøves. Tomgangs-problemet tyder på at være kumtapsføler og topføler - begge dele bliver skiftet efter påsken og så håber vi det hjælper..
8/4 2010: Bilen være ved mekker igen. Fejl på ABS censor kunne ikke findes så en ny er nu bestilt. Krumtapsføler og knastføler på indsugningssiden skiftet, men det har IKKE løst motorproblemer. :(
17/4 2010: Jeg har nu fundet ud af hvad motorproblemet skyldes! Ved at hive et stik ud i motoren (findes kun på M52TU) er VANOS slået fra, og problemet er væk. Det betyder at det er relateret til O-ringene (et klassisk BMW problem - læs mere her: http://www.beisansystems.com/procedures/vanos_procedure.htm ). Delene er bestilt fra henholdsvis USA (o-ringene) og Schmiedmann (pakninger mm.).
24/4 2010: Begge bagdæk skiftet pga. punktering. Typisk at det er dækkene med mest mønster der går til.. :( Monteret er: Kumho ECSTA SPT KU31 235/35 R19 91Y XL
12/5 2010: Så kom bilen på værksted for at få lavet o-ringene og ABS føler. O-ringene blev fixet med de nye ringe fra http://www.beisansystems.com til omkring 400, pakninger for ialt ca. 500 og så 5½ arbejdstime. Det har gjort en KÆMPE forskel - bilen går ikke i stå i tomgang, trækker bedre ved lave omdrejninger, er ikke så urolig ved igang sætninger og virker bare generelt mere sund. Nøj, hvor var det dejligt at få fixet! Det blev lavet ved Trabergs autoværksted (jestraberg@hotmail.com) og det kan klart anbefales at besøge ham hvis man oplever problemet! Har du samme problem vil jeg anbefale at læse mit indlæg her: http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=649862 - der burde være al den info du kan have brug for. ABS censor blev skiftet til en original, så nu er bilen problemfri igen.. :) Bilen har kørt 198.800km
3/7 2010: Ekspansionsbeholder og låg skiftet som følger af en formodentlig defekt ventil i låget, der betød at der gik hul på tanken. Kølervæske ligeledes skiftet (km: 202.000)
22/7 2010: Udskiftet den originale indbygget gps med afdækning (brilleholder og cigaretstik). Isat kopholder. Skiftet anslagsgummi ved bagklap (højre side). Isat 2 manglende klips i bundmåtter samt nyt håndtag til dækken i bag. (1300,-)
10/8 2010: Udskiftet pærer i nærlys - Philips X-Treme Power H7
18/8 2010: Bilen har været til pladecheck ved BMW i Aalborg. Bilen "bestod".. :) (for mere info se her: http://bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=708976
21/9 2010: Monteret metallisk solfilm fra b-stolpen og bagud. Tone 20. Umiddelbart det helt rigtige valg - det stopper ikke udsynet ud men blokere meget sol ind. Lækkert.. Billeder kommer (på et eller andet tidspunkt..)
1/10 2010: Vandpumpe udskiftet da den lækkede ved opstart og under nedkøling (2500,-).
8/11 2010: Pære og glas skiftet i nummerplade belysning bag. Skiftet til vinterdæk
9/11 2010: Bærearme skiftet i front (Meyle heavy duty) inkl. beslag på vangen. Service udført med olieskift (Castrol Edge 5w-30), og skift af benzinfilter. Originalt oliefilter. Bundprop og pakning skiftet. 209000km. 8038,-
7/3-2011: Benzinpumpe skiftet - 3700,-. 215.000km
20/3-2011: 2 nye sommerdæk - Kumho KU39. 2.500,-
31/3-2011: Nye klodser i front. Bremsekaliber skiftet i front. 2.500,-
7/4-2011: Bilen er blevet sporet ved Euromaster. 1.700,-
31/5-2011: Køleren er blevet skiftet - den var helt bøjet og lækkede en lille bitte smule kølevæske. Køler og væske skiftet - 3800,-
28/7-2011: Bagerste støddæmpere skiftet. 4019,-
3/8-2011: Tændrør og højre bremsekaliber i front skiftet. 4.722,-
27/9-2011: Service med olieskift (Castrol Edge 5w-30), oliefilter, pollenfilter. Derudover udskifter crome rammen om gearstangen samt stroppen til at løfte bunden i bagagerum. Komplet udskiftning af undervogn i front (fjedre underlag top og bund, skumstop, tårnleje samt selvfølgelig fjedre og dæmpere) samt nye fjedre i bag. Bilen er nu sænket 30mm - hvad den var før vides ikke. Km: 228.000. I alt: 8.500,-
30/9-2011: Bilen er blevet sporet pga. ændringerne i undervognen. 980,-
13/10-2011: Udskiftet ABS censor i venstre side pga. defekt kabel. 1438,-
14/10-2011: 2 nye vinterdæk - Continental Wintercontact TS830. 2405,-
13/2-2012: Bil gået igennem syn uden anmærkninger.. :)
28/3-2012: Bilen er solgt...

BMW 328i Touring
maj 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 27 Svar: 110
Nej, det kan den nok ikke da fælgene går ud over skærmkanten.
jul 2006
Følger: 55 Følgere: 49 Biler: 3 Emner: 24 Svar: 1.178
Den måtte godt holde i min garage
jan 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 3 Emner: 15 Svar: 108
tusind tak alle sammen.. Behøver jeg at sige, at jeg også er meget glad for bilen?
jul 2006
Følger: 55 Følgere: 49 Biler: 3 Emner: 24 Svar: 1.178
Super lækker Touring.
Og kanon oprettelse
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 3
Fine billeder og super god tekst..... sådan der...
sep 2006
Følger: 35 Følgere: 33 Biler: 8 Emner: 1 Svar: 28
Fin bil du har