Peugeot 405 2,0 T16 (Turbo 16) 1994
7.698 visninger
|
Oprettet:
Peugeot 405 2,0 T16 (Turbo 16)
Årgang:
1994
Motor:
2.0 16 V 4 cylinder 4x4 (Xu10J4T/L/Z (RGZ) motorblok i støbejern.
GARRET VAT 25 Turbokompressor med variabel geometri og overboost fra 1,1 bar til 1,3 bar i 45 sek.
GARRET VAT 25 Turbokompressor med variabel geometri og overboost fra 1,1 bar til 1,3 bar i 45 sek.
Hestekræfter
Standard: 200 HK / 288 NM ved 1,1 bar Turbo ladetryk
Overboost: 220 HK / 318 NM ved 1,3 bar Turbo ladetryk i 45 sek.
Overboost: 220 HK / 318 NM ved 1,3 bar Turbo ladetryk i 45 sek.
Fælge
Sommer: Std. T16 16" Alu. fælge
Vinter: 15" Stålfælge
Vinter: 15" Stålfælge
Dæk
Sommer: MICHELIN Exalto Pilot Sport 205/50/16
Vinter: Continental Winter 200/55/15
Vinter: Continental Winter 200/55/15
Undervogn
Computerstyret Standard T16 sports-undervogn
Permanent 4-hjulsstræk med spærre-differentiale og Torsen-differentiale til baghjulene.
Kraftfordeling: 53% via forhjulene og 47% via baghjulene
Computerstyret elektrohydraulisk sportsundervogn med bl.a. automatisk kontrol af støddæmpere samt automatisk niveauregulering mv.
4-sensors ABS bremser
Ventilerede skiver foran på 283 mm
Skiver bagpå på 250 mm
Akselafstand 267 cm
Permanent 4-hjulsstræk med spærre-differentiale og Torsen-differentiale til baghjulene.
Kraftfordeling: 53% via forhjulene og 47% via baghjulene
Computerstyret elektrohydraulisk sportsundervogn med bl.a. automatisk kontrol af støddæmpere samt automatisk niveauregulering mv.
4-sensors ABS bremser
Ventilerede skiver foran på 283 mm
Skiver bagpå på 250 mm
Akselafstand 267 cm
Bilstereo
Sony musikanlæg model CDX-4250R med Radio, CD samt udv. ekstra forstærker og 8 styk Pioneer HiFi højttalere.
Styling
100% original T16 styling med std:
T16 skørter/kofanger/hækspoiler samt bl.a. crome lister rund om vinduerne etc.
T16 skørter/kofanger/hækspoiler samt bl.a. crome lister rund om vinduerne etc.
Interiør
Std T16:
Kabine i læder og alcantara skind
Sportssæder med mange indstillingsmuligheder (bl.a. højde og lændestøtte mv.) samt
Termostatstyret sædevarme
Elruder hele vejen rundt
Kortlampe og belyste spejle inv.
Tågelygter for/bag
El- indstillelige / opvarmede spejle
El -bagrude
Klimaanlæg/Aircondition.
Højde justerbart læderrat.
Servostyring.
ABS.
Måling og udlæsning af hhv. Olie- temperatur og tryk
Fjb. centrallås
Startspærrer med kode
Kabine i læder og alcantara skind
Sportssæder med mange indstillingsmuligheder (bl.a. højde og lændestøtte mv.) samt
Termostatstyret sædevarme
Elruder hele vejen rundt
Kortlampe og belyste spejle inv.
Tågelygter for/bag
El- indstillelige / opvarmede spejle
El -bagrude
Klimaanlæg/Aircondition.
Højde justerbart læderrat.
Servostyring.
ABS.
Måling og udlæsning af hhv. Olie- temperatur og tryk
Fjb. centrallås
Startspærrer med kode
Ekstra tilbehør
Tyverialarm integreret med std. fjernbetjening/Startspærrer
Ekstra Pioneer Audioforstærker + HiFi Højttalere
Ekstra Pioneer Audioforstærker + HiFi Højttalere
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Denne unikke 405 T16 fremstår i 100% original stand UDEN nogen form for specialstyling og er gennem tiden yderst velpasset samt vedligeholdt både inv. og udv.
Bilen - som pr. 04/10 blot har kørt ca. 145K Km - har således ALENE været anvendt til kørsel på længere ture om sommeren, og har ALTID været opbevaret indendørs i opvarmet P-kælder både sommer og vinter.
Bilen har desuden altid været kørt og anvendt med stor omhu og respekt for materiellet.
T16'eren er over tid omhyggeligt vedligeholdt og alle vitale komponenter er således løbende udskiftet men nye originale dele på autoriseret Peugeot værksted, så den pt. fremstår i 100% OK stand samt fin og skinnene både udv. og inv.
Teknisk beskrivelse af bilen:
405 Turbo 16 er den hidtil hurtigste gadebil fra Peugeot. - Et teknologisk vidunder med enestående præstationer og kørekomfort. Her er alt, hvad man kan forvente af en sportslig personbil i den absolutte topklasse - og mere til. Peugeot har med 405 Turbo 16 bygget en bil uden kompromiser. Motor, transmission, undervogn og kabinekomfort bygger på den ypperste teknologi. Den 2 liters motor i 405 Turbo 16 har suveræn motorkraft takket være en avanceret turbolader og 16 ventilet topstykke. Turboladeren er med overboost, der i 45 sekunder ad gangen kan bringe ydelsen op på 220 HK (DIN) til brug for en hurtig og sikker overhaling. Uden overboost er ydelsen 200 HK (DIN). Overboost aktiveres, når speederen trykkes i bund. Turboen er den nye Garrett VAT 25, der sikrer jævnt træk helt nedefra de laveste omdrejninger uden turbotøven. Det maksimale drejningsmoment med overboost er så flot som 33 kgm i hele området fra 2400 omdr./min. til 4500 omdr./min.
Præstationerne taler for sig selv: 0-100 km/t på 6,5 sek. og en topfart på 235 km/t. 0-1000 meter klares på kun 27,1 sek. De mange kræfter tæmmes af en undervogn med ekstra kraftig kræningsstabilisator for og bag og elektrohydraulisk kontrol af de bageste støddæmpere med automatisk niveauregulering. Dette system styres af en computer, der optimerer køreegenskaberne under skiftende forhold.
405 Turbo 16 har permanent 4-hjulstræk med spærrecenterdifferentiale og TORSEN differentiale til baghjulene. 53 pct. af kræfterne overføres til vejen fra forhjulene og 47 pct. fra baghjulene. Transmissionen er udviklet fra Peugeots omfattende rallyerfaringer med 4-hjulstræk i vinderbilen fra Paris-Dakar rally. 405 Turbo 16 har ventilerede skivebremser foran med en diameter på 283 mm og skiver bagpå (diameter: 250 mm). 4-sensors ABS bremser er standard. Ifølge et fransk T16-forum er der worldwide blot produceret 1046 eksemplarer ialt, heraf ca. 50 styk i DK.
Bilen - som pr. 04/10 blot har kørt ca. 145K Km - har således ALENE været anvendt til kørsel på længere ture om sommeren, og har ALTID været opbevaret indendørs i opvarmet P-kælder både sommer og vinter.
Bilen har desuden altid været kørt og anvendt med stor omhu og respekt for materiellet.
T16'eren er over tid omhyggeligt vedligeholdt og alle vitale komponenter er således løbende udskiftet men nye originale dele på autoriseret Peugeot værksted, så den pt. fremstår i 100% OK stand samt fin og skinnene både udv. og inv.
Teknisk beskrivelse af bilen:
405 Turbo 16 er den hidtil hurtigste gadebil fra Peugeot. - Et teknologisk vidunder med enestående præstationer og kørekomfort. Her er alt, hvad man kan forvente af en sportslig personbil i den absolutte topklasse - og mere til. Peugeot har med 405 Turbo 16 bygget en bil uden kompromiser. Motor, transmission, undervogn og kabinekomfort bygger på den ypperste teknologi. Den 2 liters motor i 405 Turbo 16 har suveræn motorkraft takket være en avanceret turbolader og 16 ventilet topstykke. Turboladeren er med overboost, der i 45 sekunder ad gangen kan bringe ydelsen op på 220 HK (DIN) til brug for en hurtig og sikker overhaling. Uden overboost er ydelsen 200 HK (DIN). Overboost aktiveres, når speederen trykkes i bund. Turboen er den nye Garrett VAT 25, der sikrer jævnt træk helt nedefra de laveste omdrejninger uden turbotøven. Det maksimale drejningsmoment med overboost er så flot som 33 kgm i hele området fra 2400 omdr./min. til 4500 omdr./min.
Præstationerne taler for sig selv: 0-100 km/t på 6,5 sek. og en topfart på 235 km/t. 0-1000 meter klares på kun 27,1 sek. De mange kræfter tæmmes af en undervogn med ekstra kraftig kræningsstabilisator for og bag og elektrohydraulisk kontrol af de bageste støddæmpere med automatisk niveauregulering. Dette system styres af en computer, der optimerer køreegenskaberne under skiftende forhold.
405 Turbo 16 har permanent 4-hjulstræk med spærrecenterdifferentiale og TORSEN differentiale til baghjulene. 53 pct. af kræfterne overføres til vejen fra forhjulene og 47 pct. fra baghjulene. Transmissionen er udviklet fra Peugeots omfattende rallyerfaringer med 4-hjulstræk i vinderbilen fra Paris-Dakar rally. 405 Turbo 16 har ventilerede skivebremser foran med en diameter på 283 mm og skiver bagpå (diameter: 250 mm). 4-sensors ABS bremser er standard. Ifølge et fransk T16-forum er der worldwide blot produceret 1046 eksemplarer ialt, heraf ca. 50 styk i DK.
Vil du se flere Peugeot 405 2,0 T16 (Turbo 16) til salg? Andre Peugeot eller bare andre brugte biler?

Peugeot 405 2,0 T16 (Turbo 16)
feb 2007
Følger: 66 Følgere: 84 Emner: 1
ekstra høj givet herfra :0)
dec 2010
Følger: 93 Følgere: 71 Biler: 11 Emner: 15 Svar: 138
fin bil ..du har da nok lige lånet noget tekst der ...?
apr 2007
Følger: 222 Følgere: 163 Biler: 22 Emner: 16 Svar: 69
hey fin peugeot høj give smider du ik en retur på min 406 hdi ???
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1
Hej Alle,
Tak allesammen for jeres gode modtagelse af moi & min T16'er her på sitet
Det er rigtig fint at være kommet i godt selskab med jer bilentusiaster herinde, som jo notorisk ved en hel masse om jeres forskellige biler - Det er jeg bestemt rigtig glad for
Alex B:
Jow, 405'eren er godt nok lavet i nævnte specialudgave (som en slags storebror til den legendariske MI 16 udgave af bilen) med bl.a. sublime køreegenskaber, og simpelthen et eminent vejgreb under lidt mere sportslig kørsel.
Under sportslig (men allv. kontrolleret RPM) accelleration op gennem 2, 3 og 4 gear på en "driftsvarm" T16'er (dvs. med en olietemperatur på ca. 80 gr, og et tilh. olietryk på ca. 3 - 4 bar) føles det således nærmest som at sidde i et "Jet-fly" under "take-off" ved at man nærmest bliver "kastet" tilbage i sædet, når de mange kræfter slippes løs på alle 4 hjul - Ja, så går det altså stærkt med en forunderlig følelse af "real Power", kan du tro - he he...
Johh, det er altså en lidt "vild" bil - sprængfyldt med køreglæde, nerve og sjæl
Det er derfor lidt trist, at mange bilmærker ikke rigtig længere laver denne type sportsudgaver af bilerne uden at man er nødt til at gå op i de meget store, potente og kostbare (især) tyske bilmærker for at få en lignende køreglæde / Performance - Du ved sikkert hvilke typer biler jeg tænker på - ikke sandt!?
Da T16'eren dog efterhånden er ved at være en ret sjælden bil worldwide, og en type som der faktisk ikke findes så mange af i bl.a. DK, er det jo gået hen og blevet en ret eftertragtet model for virkelige bil entusiaster, der "forstår" og ikke mindst er i stand "værdsætte" hvad denne bil virkelig "står for"
Der er derfor en ganske pæn søgning på især "velholdte" T16 biler i god (tip/top) stand og med et (rimelig) lavt km. tal etc. - Der er dog desværre (efterhånden) lidt langt i mellem sådanne her i landet - Såvidt jeg ved findes der vist efterhånden kun ca. 12 - 13 styk T16'ere tilbage her i DK - Tjaa...
Så det er derfor lidt vanskeligt at pris- (værdian-) sætte denne biltype af bl.a. ovenstående grunde samt bl.a. fordi T16 modellen meget sjældent optræder i diverse "bil-beregnere" på nettet etc.
God week-end herfra til dig og jer alle:
/Nick K
nov 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 31
fedt nok, vidste slet ikke den var lavet i den fede udgave, med turbo og 4 hjulstræk. hvad står de til i pris?
sep 2008
Følger: 79 Følgere: 71 Biler: 1 Emner: 52 Svar: 725
Helt speciel bil.... Super lækker vogn, som man ikke ser mange af.
aug 2007
Følger: 64 Følgere: 69 Biler: 19 Emner: 34 Svar: 513
Rigtig flot 405 du har.
sep 2004
Følger: 2 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 69 Svar: 764
Dem ser man ikke mange af herhjemme. Dejligt at se
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1
Tak for de pæne ord Peter!
Yep, rigtig fin 309'er du har Peter, og dejligt at se, at du ser ud til at passe godt på den
Har netop været ovre og stemme på den
Til jer andre:
Jammen jammen jammen - Så må jeg jo hellere se, at få taget lidt flere Pic's af øsen, og så få dem smidt ind på siden her, når I jo så gerne vil se lidt mere af "Giraffen"
Skal nok vende tilbage med lidt mere
Go week-end allesammen
/Nick
nov 2008
Følger: 40 Følgere: 42 Biler: 11 Emner: 50 Svar: 275
Men du ska have taget nogle flere billeder
mar 2010
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 30 Svar: 111
Alt for få billeder.