Saab 93 1956
10.412 visninger
|
Oprettet:
Saab 93
Årgang:
1956
Motor:
3 cyl totakt
Hestekræfter
33
Fælge
15" standard stål
Dæk
155R15 med portawalls ( BF Goodrich Silvertown kommer på når de er slidt ned )
Undervogn
Standard
Bilstereo
Ingen
Styling
GT750 trærat, SAAB overtrækstæpper til kabinen og Marchal Fantastic Junior projektør og tågelys er ved at blive monteret.
Interiør
Standard. Dog nyrenoveret kabine. Stoffet er special lavet på væveri skolen i Oslo efter original mønster, farve og kvalitet.
Ekstra tilbehør
Sengesæt til bunden af bilen så kabinen kan ombygges til dobbeltseng.
GT750 trærat
SAAB tæpper til kabinen
Marchal Fantastic Junior tåge og projektør
GT750 trærat
SAAB tæpper til kabinen
Marchal Fantastic Junior tåge og projektør
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Delvist restaureret i 1994. Dog er alt lavet efter original specs.
Anden nyrenoveret maskinen ilagt i juni 2010.
Bremser hele vejen rundt nyrenoveret, gearkassen gennemgået og skyllet igennem flere gange med frisk olie.
Lak skader er malet op og hele bilen er blevet poleret over snart 10 gange, dels for at smelte reperationerne samen med originallakken og dels for at trække den smukke maroon røde farve frem fra en aldrende lak. Resultatet er at folk nu ofte tror at bilen er nymalet og nyeligt restaureret.
Køleren er ombygget ( ligner original ) med ny indmad så den har over 50% mere kapacitet - varme dage og bakker er ikke et problem.
Nogle billeder er fra før der er kommet røde fælge og hvide dæksider på. Skal lige have taget nogle friske da der er arbejdet meget med bilen denne sommer (2010).
2 Nye billeder med Marchal lygter monteret.
Går ca. 14-15 km/l grundet vingeformen som giver den samme vindmodstand (CW Værdi) som en Jaguar E-Type. Allerede dengang brugte SAAB vindtunnel og tænkte økonomi. Formen gør også at bilens 33 HK rækker fint til og 110 km/t på motorvej er ikke noget større problem.
Bilen er produceret i 1956 er den 54 år gammel. Saab 93A introduceres i 1955 som model men sælges i perioden 1956 og 1957 hvorefter modellen SAAB 93B efterfølger i 1958 og 1959 og denne afløses af den sidste model SAAB 93F i 1960. Herefter sælges kun SAAB 96 som ny model.
Stelnumre for perioden 1956 SAAB 93A er 25001 – 30060. Ovenstående SAAB 93A har stelnummer 28807.
I 1956 blev der produceret 5640 stk SAAB 93A. ( Ref. Eric Dymock : SAAB Half a Century of Archivement )
I modsætning til andre biler i 1956 er dette et lavt tal hvor f.eks. der produceredes 10010 stk Austin Healey, 16155 stk Ford Thunderbird eller holdt op imod VW Boble 1956 der blev produceret 333190 stk af som er nærmere sammenligneligt end de eksotiske engelske og amerikanske sportsvogne.
Læg mærke til split forrude og selvmorsdøre.
Bilen kører fantastisk godt nu hvor alt mekanisk er gennemgået og renoveret. Den er ikke museeums genstand og bliver gladeligt brugt. Sidst kørt hele vejen til Trollhättan i Sverige uden problemer.
Model historik ( kopieret fra en artikel jeg skrev om modellen for noget tid siden. ) :
I marts 1953 introducerede DKW en 3 cylinderet to-takter i deres biler, og kort efter begyndte
spekulationerne i pressen på, hvornår Saab mon fik introduceret 3 cylindere i deres maskiner. Rygterne
og spekulationerne fik dog lov til at sværme i 2 år, før introduktionen endelig kom.
Det var d. 18. august 1955 at Saab 93 endelig blev offentliggjort/omtalt i medierne. Sixten Sason havde
redesignet og facelifted Saab 92B, og en lang række konstruktive ændringer var blevet tilføjet. Dog fik
den todelte forrude stadigvæk lov til at leve.
Nogle af ændringerne indebar bl.a. helt ny 3-trins gearkasse, slangeløse dæk, fjedre erstattede torsion
stænger i undervognen og 12 Volt elektrisk system var monteret. Alt dette foruden den nye maskine på
748 ccm og 33 HK. I december 1955 bliver bilen endelig præsenteret offentligt.
Modellen fortsætter stort set uændret indtil 1957, hvor der bl.a. bliver tilbudt sikkerhedsseler som
tilvalg (til det svenske marked), om end det tog nogle år, før køberne rigtigt tog idéen til sig. Yderligere
tilbudt var Fitchel og Sachs saxomat kobling, der muliggjorde skift mellem 2 og 3 gear uden brug af
kobling (blev også tilbudt i DKW og Volkswagen). Saab 93 var også den første Saab, der officielt blev
eksporteret (primært til USA).
Den 2. september 1957 blev Saab 93B præsenteret. Igen var der sket ændringer, hvor den mest synlige
var at forruden ikke længere var todelt. I alt retfærdiggjorde 11 større ændringer B’et, hvoraf de
vigtigste var: En stor sammenhængende forrude, større parallelle viskere, der dækkede 43% af forruden,
afviserpilen/-armen blev erstattet af elektriske blinklys, nye bedre dørlåse, forbedret el-system,
tyverisikring i form af armeret kabel mellem tænding og startmotor og benzintanken var nu
selvblandende samt olieprocenten nedsat fra 4 til 3.
Gretz bryggeriet, det mindste af 4 tilbageværende bryggerier i Philadelphia, besluttede sig for i 1957, at
markedsføre sig på deres lille størrelse. Små biler var bedre end store, mente de, og lige så var øllet fra
et lille bryggeri end fra et stort. Gretz købte 11 sports biler og malede dem gule og sorte som matchende
farver til Gretz logoet. Herefter kom billeder af bilerne på øldåserne.
De 11 biler der kunne findes på dåserne var Alfa Romeo, Austin Healy, Covette, Fiat 600, Fiat 1100,
Isetta BMW, Mercedes Benz, MGA cabriolet, MGA hardtop, Porche 1500 og Saab 93A.
Sidst i 1959 blev Saab 93F introduceret. For de fleste følger det naturlige spørgsmål, hvorfor der springes
fra B til F ? Hvor blev C,D og E af ? At den næste modelserie kom til at hedde F skyldes den væsentligste
ændring i forhold til B modellen, nemlig at der nu var Front-monterede dørhængsler. Slut med selvmordsdøre i SAAB regi.
Saab 93F havde endvidere fået udvidet kapaciteten i kølesystemet, men ellers var der ingen ændringer.
1960 blev det sidste model år for Saab 93, og F modellen var nok i virkeligheden kun lavet for at få ryddet ud i de sidste 93 dele, da den endnu ikke offentliggjorte Saab 96 var på trapperne. Nogle kilder påstår, at der kun blev bygget ca. 600 stk. af Saab 93F, men dette stemmer dog ikke overens med
stelnummer-opgivelserne for modellen.
Årstal og stel numre :
Model År Serie Nummer
Saab 93 1956 25001 – 30060
Saab 93 1957 30061 – 36750
Saab 93B 1958 36751 – 49800
Saab 93B 1959 49801 – 66580
Saab 93F 1960 66581 – 77722
I alt blev der bygget 52.731 Stk. Saab 93 i perioden 1956 (55) – 1960.
Farver :
Blå, blå grå, perle grå, maroon rød, toreador rød, beige, brun beige, sort, blå, hellas hvid, lys grøn og mørk grøn.
Anden nyrenoveret maskinen ilagt i juni 2010.
Bremser hele vejen rundt nyrenoveret, gearkassen gennemgået og skyllet igennem flere gange med frisk olie.
Lak skader er malet op og hele bilen er blevet poleret over snart 10 gange, dels for at smelte reperationerne samen med originallakken og dels for at trække den smukke maroon røde farve frem fra en aldrende lak. Resultatet er at folk nu ofte tror at bilen er nymalet og nyeligt restaureret.
Køleren er ombygget ( ligner original ) med ny indmad så den har over 50% mere kapacitet - varme dage og bakker er ikke et problem.
Nogle billeder er fra før der er kommet røde fælge og hvide dæksider på. Skal lige have taget nogle friske da der er arbejdet meget med bilen denne sommer (2010).
2 Nye billeder med Marchal lygter monteret.
Går ca. 14-15 km/l grundet vingeformen som giver den samme vindmodstand (CW Værdi) som en Jaguar E-Type. Allerede dengang brugte SAAB vindtunnel og tænkte økonomi. Formen gør også at bilens 33 HK rækker fint til og 110 km/t på motorvej er ikke noget større problem.
Bilen er produceret i 1956 er den 54 år gammel. Saab 93A introduceres i 1955 som model men sælges i perioden 1956 og 1957 hvorefter modellen SAAB 93B efterfølger i 1958 og 1959 og denne afløses af den sidste model SAAB 93F i 1960. Herefter sælges kun SAAB 96 som ny model.
Stelnumre for perioden 1956 SAAB 93A er 25001 – 30060. Ovenstående SAAB 93A har stelnummer 28807.
I 1956 blev der produceret 5640 stk SAAB 93A. ( Ref. Eric Dymock : SAAB Half a Century of Archivement )
I modsætning til andre biler i 1956 er dette et lavt tal hvor f.eks. der produceredes 10010 stk Austin Healey, 16155 stk Ford Thunderbird eller holdt op imod VW Boble 1956 der blev produceret 333190 stk af som er nærmere sammenligneligt end de eksotiske engelske og amerikanske sportsvogne.
Læg mærke til split forrude og selvmorsdøre.
Bilen kører fantastisk godt nu hvor alt mekanisk er gennemgået og renoveret. Den er ikke museeums genstand og bliver gladeligt brugt. Sidst kørt hele vejen til Trollhättan i Sverige uden problemer.
Model historik ( kopieret fra en artikel jeg skrev om modellen for noget tid siden. ) :
I marts 1953 introducerede DKW en 3 cylinderet to-takter i deres biler, og kort efter begyndte
spekulationerne i pressen på, hvornår Saab mon fik introduceret 3 cylindere i deres maskiner. Rygterne
og spekulationerne fik dog lov til at sværme i 2 år, før introduktionen endelig kom.
Det var d. 18. august 1955 at Saab 93 endelig blev offentliggjort/omtalt i medierne. Sixten Sason havde
redesignet og facelifted Saab 92B, og en lang række konstruktive ændringer var blevet tilføjet. Dog fik
den todelte forrude stadigvæk lov til at leve.
Nogle af ændringerne indebar bl.a. helt ny 3-trins gearkasse, slangeløse dæk, fjedre erstattede torsion
stænger i undervognen og 12 Volt elektrisk system var monteret. Alt dette foruden den nye maskine på
748 ccm og 33 HK. I december 1955 bliver bilen endelig præsenteret offentligt.
Modellen fortsætter stort set uændret indtil 1957, hvor der bl.a. bliver tilbudt sikkerhedsseler som
tilvalg (til det svenske marked), om end det tog nogle år, før køberne rigtigt tog idéen til sig. Yderligere
tilbudt var Fitchel og Sachs saxomat kobling, der muliggjorde skift mellem 2 og 3 gear uden brug af
kobling (blev også tilbudt i DKW og Volkswagen). Saab 93 var også den første Saab, der officielt blev
eksporteret (primært til USA).
Den 2. september 1957 blev Saab 93B præsenteret. Igen var der sket ændringer, hvor den mest synlige
var at forruden ikke længere var todelt. I alt retfærdiggjorde 11 større ændringer B’et, hvoraf de
vigtigste var: En stor sammenhængende forrude, større parallelle viskere, der dækkede 43% af forruden,
afviserpilen/-armen blev erstattet af elektriske blinklys, nye bedre dørlåse, forbedret el-system,
tyverisikring i form af armeret kabel mellem tænding og startmotor og benzintanken var nu
selvblandende samt olieprocenten nedsat fra 4 til 3.
Gretz bryggeriet, det mindste af 4 tilbageværende bryggerier i Philadelphia, besluttede sig for i 1957, at
markedsføre sig på deres lille størrelse. Små biler var bedre end store, mente de, og lige så var øllet fra
et lille bryggeri end fra et stort. Gretz købte 11 sports biler og malede dem gule og sorte som matchende
farver til Gretz logoet. Herefter kom billeder af bilerne på øldåserne.
De 11 biler der kunne findes på dåserne var Alfa Romeo, Austin Healy, Covette, Fiat 600, Fiat 1100,
Isetta BMW, Mercedes Benz, MGA cabriolet, MGA hardtop, Porche 1500 og Saab 93A.
Sidst i 1959 blev Saab 93F introduceret. For de fleste følger det naturlige spørgsmål, hvorfor der springes
fra B til F ? Hvor blev C,D og E af ? At den næste modelserie kom til at hedde F skyldes den væsentligste
ændring i forhold til B modellen, nemlig at der nu var Front-monterede dørhængsler. Slut med selvmordsdøre i SAAB regi.
Saab 93F havde endvidere fået udvidet kapaciteten i kølesystemet, men ellers var der ingen ændringer.
1960 blev det sidste model år for Saab 93, og F modellen var nok i virkeligheden kun lavet for at få ryddet ud i de sidste 93 dele, da den endnu ikke offentliggjorte Saab 96 var på trapperne. Nogle kilder påstår, at der kun blev bygget ca. 600 stk. af Saab 93F, men dette stemmer dog ikke overens med
stelnummer-opgivelserne for modellen.
Årstal og stel numre :
Model År Serie Nummer
Saab 93 1956 25001 – 30060
Saab 93 1957 30061 – 36750
Saab 93B 1958 36751 – 49800
Saab 93B 1959 49801 – 66580
Saab 93F 1960 66581 – 77722
I alt blev der bygget 52.731 Stk. Saab 93 i perioden 1956 (55) – 1960.
Farver :
Blå, blå grå, perle grå, maroon rød, toreador rød, beige, brun beige, sort, blå, hellas hvid, lys grøn og mørk grøn.

Saab 93
jul 2016
Følger: 1
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 59 Biler: 2 Emner: 81 Svar: 2.223
sep 2010
Følger: 41 Følgere: 41 Biler: 1 Emner: 20 Svar: 153
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1
Godt den gule og min den røde nåede at komme ind før "The Style Police" slog til.
Betty er så absolut et meget sjældent kulturstykke, og ejeren er en yderst kompetent fotograf med en meget, meget høj grad af viden om sine biler.
'nuff said
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 5
Det er såmænd ikke et spørgsmål om at skyde skylden videre. Der er ikke rigtigt nogen skyld, - alt hvad jeg beder om er at når folk kræver seriøsitet fra mig at de så selv udviser den..
Som den gamle sagde.. "Gør din pligt og kræv din ret".
Jeg er generelt bilelsker og har blot fundet min hyldei Saab indtil videre - mest fordi klubben(erne) har netop det jeg søger i en bilklub. Voksne mennesker, seriøsitet, hygge ( også med familien ) og fantastisk kompetence niveau over et væld af medlemmerne. Det lykkedes mig aldrig at finde i andre klubber på trods af at jeg efterhånden har ejet nærheden af 20 - 25 biler i forskellige mærker.
Så fordi jeg elsker én, hader jeg ikke de andre..
I den kontekst var du selv en af dem der ikke syntes Betty skulle ind. Det på trods af 4 gode billeder og tekst der sagde lige så meget om bilmodellen som du har fyldt på din egen amazon, hvor i øvrigt halvdelen af billederne er slørede ( rystede? ) og detaljeløse.
Det er der jeg mener kæden hopper af, når man skal lege smagsdommer og ikke selv har stien så ren som man kræver af andre.
Profilen på Betty skulle nok komme, og der er ikke engang skrevet 15% af hvad der kan. Det tager tid at opbygge en ordentlig informativ profil med historik på bilen, modellen og ændringerne. I mit tilfælde da jeg var ved at smide den ind, ville familien på veterantur til himmelbjerget og spise is. Så blev den altså bare sat ind..
Håber pointen snart er ved at være bøjet i neon og bølgepap.
Men tak for tilbagemelding Schrøder, og dejligt at se relativt standard Aamzoner stadigvæk lever. Mange led godt nok drengerøvs døden for 15-20 år siden, og specielt efter brødrerne Bisp i Sonny Sufle show.
jan 2005
Følger: 23 Følgere: 25 Biler: 7 Emner: 87 Svar: 223
Ja, du kan sige hvad du vil om de dårlige kommentare, skyde skylden vidre på andre der heller ikke gider, standart biler, thansen og så vidre..
Men rasultatet er da blevet kanont.. KANON profil af din bil.. Saab siger mig ikke det store, men det design og den stand den ligger i, vil virkelig få mit hoved til at dreje ved forbi kørsel..
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 5
Til alle jer med der sidst har gidet bruge tid på at kommentere..
@Anders T : Any time, du siger bare til hvis du får totakts abstinenser - så må vi trille en længere tur.
Angående seriøsiteten...
Niels David ( http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=189904 ) der så smukt valgte at give indstemningen høvl, har nu efter jeg kommenterede hans gulplade Seat Altea ( der ikke engang er vasket før billeder er taget ) valgt at slette både stemme og kommentar.
Endvidere sendt mig en besked om at nu skulle jeg ikke begynde og tude..
Velkommen i 5 klasse..
Det siger lidt om niveauet herinde..
Jeg har ikke ret meget andet at sige til det end... tag jer nu sammen for helv**** , der er en grund til at folk betragter det her som en børnehave.
jan 2003
Følger: 19 Følgere: 25 Biler: 12 Emner: 37 Svar: 651
Den er godt nok flot! Ser vi den i Roskilde i september? Jeg skal selv have min noget nyere 9-5 med til træf for første gang.
Pas godt på den!
jun 2004
Følger: 42 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 128 Svar: 8.299
Endelig er hun inde og gud-fri-mig-vel hvor skal det gøres svært for normale brugere når regelrytter nr. 1000 hænger sig i om der er 4-5-7 eller 50 billeder.
Bilgalleri ANBEFALER at brugere lægger mere end 5 billeder ind men det er i sidste ende op til brugeren selv. Man risikerer dog at bilen bliver afvist og dermed smidt ud såfremt man ikke lægger nok info eller billeder ind.
Betty er en perle, både at se, høre og køre....been there og done that og nød hvert et sekund !
Såfremt nogen betvivler bilens eksistens eller ejerens, så skriver I bare
Dejligt at se endnu en RIGTIG bil herinde.
/A
jun 2004
Følger: 42 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 128 Svar: 8.299
jul 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Svar: 1
flot saab der er noget over gamle biler
jul 2006
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 41
Den er bare total iorden.....
fortjener en høj
aug 2007
Følger: 64 Følgere: 69 Biler: 19 Emner: 34 Svar: 513
Det er rigtig flot Saab du har, må være en fornøjelse at stille til træf, med en så flot renoveret vogn.
aug 2007
Følger: 117 Følgere: 105 Biler: 1 Emner: 288 Svar: 1.654
Hold kæft hvor er den flot! Fed retro bil
God sommer.
jul 2007
Følger: 59 Følgere: 57 Biler: 1 Emner: 123 Svar: 1.189
den er satame fin og velholdt. høj herfra..
mar 2006
Følger: 2646 Følgere: 2209 Biler: 55 Emner: 418 Svar: 4.936
kæft den er fin sikke et flot eksemplar den er godt nok det flotteste jeg har set længe tillykke med den VELKOMMEN
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 5
Tak Cory..
@allan - du skulle lade være med at dømme alle på samme måde
jun 2004
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 6 Emner: 54 Svar: 140
Wauw den er fed. Velkommen til.
jul 2008
Følger: 11 Følgere: 24 Biler: 2 Svar: 1.125
ved godt der ikk er en regel om de 5 billeder, men de anbefaler dem..
men for pokker da, det er et galleri det her.. du havde kameraet fremme, hvorfor tog du ikk en ordentlig stak da du var igang, det der er altså for ringe, men nå pyt, du er jo inde nu og vi ser nok ikk der kommer mere.
ja undskyld det sure opstød men der er set rigtig mange biler her inde hvor folk skriver at der nok skal komme flere billeder hvor der så er nada sket.
aug 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 68 Svar: 241
hold nu op med at lege politiet det er til at bræk sig over ....
¤ Claus og Pia ™ ¤
du kan også få en udstemme
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 5
Den popup der kom anbefalede 5 billeder, der stod ikke at det var et must.
Hvis det er en "regel" burde systemet vel afvise oprettelsen.
Men nok om det, der skal nok komme billeder, både af det ene og andet.
jul 2008
Følger: 11 Følgere: 24 Biler: 2 Svar: 1.125
det er det der tages useriøst..
bilen er sku flot der er ikk noget der, meeeen sølle 4 billeder.
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 5
Hej,
Det er jeg da ked af at det tages useriøst op.
Det er efterhånden 1½ år siden jeg sidst har gidet logge ind her netop fordi jeg ikke anså bilgalleri for at være seriøst, men derimod et sted for 18 årige taiwansen knejter. Jeg var ikke klar over at der var gået sport i at bedømme start profiler fremfor at se profilen vokse med projektet.
Jeg skal nok få lavet bedre billeder, men ærligt tiden er gået med at få den op i stand, deltage i træf og ikke med at knipse billeder.
Umiddelbart vil min holdning dog være at bilen her selv med denne profil er væsentligt mere se-værdig end de mange lig der ligger herinde og peugeot 206'ere med bling bling billig plast og blå neonlys. Ligeledes med de mange nye standard biler der er lavet i million antal..
Igen - jeg er ked af at der ikke blev gjort mere ud af det fra start når der her er kommet en smule seriøsitet, det skal jeg nok lave om.
Sidst men ikke mindst beder jeg nogle af dem der har dømt det useriøst om lidt selvovervejelse om seriøsiteten i deres kommentarer.
Thumbs up til Jay - det er en kommentar man kan tage seriøst.
Mvh
Poul
sep 2006
Følger: 18 Følgere: 19 Biler: 4 Emner: 13 Svar: 42
Super fed bil
feb 2006
Følger: 39 Følgere: 16 Biler: 12 Emner: 76 Svar: 274
okt 2005
Følger: 11 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 45 Svar: 307
Hold da op en flot klassiker du har dig der.
Mindes ikke at have set den model før.
Pas godt på den.
jan 2009
Følger: 19 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 9
fler billder og mer tekst og ind med den,,,,
jan 2005
Følger: 23 Følgere: 25 Biler: 7 Emner: 87 Svar: 223
Men det er simpelthen for lidt af det hele.. Hvorfor bruge sin så vigtige tid med at oprette en bil på bilgalleri, hvis man alligevel ikke gider at gøre noget ud af det.. Og sær den bil fortjener at få sig en ordenlig tekst og billeder..
Endtil da afvist..
dec 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 15
Synes personligt at de 5 billeder bilgalleri forslår er alt for lidt.
Men du har kun 4 billeder, det kommer du ikke ind med.
Det er synd da din bil ellers er rigtig rigtig flot & en rigtig legende inden for saab fans,,
Du kan tage meget meget bedre billeder & mange flere af den bil der. den er jo lige i øjet. og der må også være mere at skrive om den, så kom ud i den dejlige sommervarme idag og skyd nogle flere billeder af..
M.V.H
Nicolai