Ford Taunus 2.3 Ghia SOLGT 1979
11.321 visninger
|
Oprettet:
Ford Taunus 2.3 Ghia SOLGT
Årgang:
1979
Motor:
6 cylindret 4 takts V-motor. Centralt placeret knastaksel, med stødstangsaktiverede ventiler. Boring 90 mm. Slaglængde 60.1 mm. Slagvolumen 2295 ccm. Kompression 8.8/1.
Hestekræfter
108 hk. DIN v. 5000 o/m. Drejningsmoment 18 kgm. v. 3000 o/m. Motorudnyttelse: 47 hk. pr. 1000 ccm. Vægt/effektforhold: 9.7 kg./hk.
Topfart man/aut: 173/167 km/t.
Acc. 0-100 km/t man/aut: 11.5/13.5 sek.
Topfart man/aut: 173/167 km/t.
Acc. 0-100 km/t man/aut: 11.5/13.5 sek.
Fælge
Originale og tidstypiske Ford tilbehørsalufælge (de blev mest monteret på Capriérne), i str. 5½x13". Men jeg har da også de originale Ghia fælge på lager, hvis jeg skulle komme i humør til det.
Dæk
Yokohama S306 i str. 185/70-13.
Undervogn
Forhjulsophæng: Overliggende triangler, tværsvingarme og krængningsstabilisator. Skruefjedre.
Baghjulsophæng: Stiv bagaksel, reaktionsarme, krængningsstabilisator og skruefjedre.
Vognen har tandstangsstyring - pt. uden servohjælp, men der kommer en servotandstang på vognen SNAREST, da den er lidt tung at danse med uden.
Baghjulsophæng: Stiv bagaksel, reaktionsarme, krængningsstabilisator og skruefjedre.
Vognen har tandstangsstyring - pt. uden servohjælp, men der kommer en servotandstang på vognen SNAREST, da den er lidt tung at danse med uden.
Bilstereo
Den originale Blaupunkt stereoradio, og 2 x Philips højtalere i fordørene. Men jeg har 2 Blaupunkt højtalere, der er noget mindre/mere elegante, der skal monteres i stedet for førnævnte Philips højtalere, da de er temmeligt klodsede.
Styling
Uha nej da! Det kan vi ikke så godt lide!...... Men skal jeg være helt ærlig (og det skal man jo), så er det ikke originalt, med sort bagpanel på Ghia-modellen. Det er kun S-modellen, der har det ab fabrik. Derudover er alufælgene heller ikke de originale, men jeg synes de er pænere end Ghia fælgene (som jeg jo har på lager, hvis vinden vender ;-)
Interiør
Den originale Ghia stue i sort velour, og med masser af lækre træpaneler - i ÆGTE træ! Ikke noget bornholmsk åndenød her - tak!. Da jeg købte vognen, sad der en blå Ghia stue i, men den var lidt træt, og da jeg alligevel havde en superflot sort stue til at ligge, så var valget enkelt - Især når man tager i betragtning, at den sorte Ghia stue, er den mest sjældne.
Ekstra tilbehør
Det er jo en Ghia, så den har det meste ab fabrik... Men da vognen blev bestilt, blev der alligevel sat kryds i rubrikkerne: Automatgear metallak (Cosmos Bluemetallic) og soltag.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Denne DEJLIGE Taunus købte jeg i foråret. Jeg fik den til en fornuftig penge, da den var i behov af lidt t.l.c, selvom den var både synet og velkørende.
Jeg har siden købet fixet lidt rust (KUN med ORIGINALE pladedele, fra eget altanlager ;-) - naturligvis), skiftet kabinen og ellers har jeg gennemgået bilen teknisk, så den stort set er nulstillet overalt.
Vognens historie kender jeg delvist, da jeg er 4 ejer. Den første ejer, ved jeg ikke så meget om. Men i 1984 blev vognen solgt til en landmand i Svebølle, hvor han gav 80.000 kr. for den, den havde da kørt 80.000 km. Landmanden beholder vognen indtil 2005, hvor han sælger den til ham, jeg købte den af i foråret 2010. D.d. har vognen trillet 197.000 km.
Nyttesløs viden - simpelthen nyttesløs:
Vognens nypris var ca. 115.000 kr. i 1979, og så måtte man betale 7.500 kr. oveni for siliconegearet. Til sammenligning kostede en 2 dørs, basisudstyret, Taunus 1600 70.481 kr. Men så måtte man altså også nøjes med 4 cylindre og 72 små ponyer ude foran! ;-)
Og til alle dem, der tror Taunus er et tysk kvalitetsprodukt, så må jeg desværre skuffe dem - ALLE Taunusér er altså bygget i Belgien, hvor de (såvidt vides) kun kan finde ud af, at lave chokolade, øl, pomfritter, og lort i den! ;-)
Der blev i årene 1971-1982 solgt 52.356 Ford Taunus i Danmark..... Er der nogen, der vil være venlige, og fortælle mig, hvor de er blevet af?!?! For man ser dem jo aldrig mere.
Ghia navnet stammer fra det hæderkronede italienske designhus Ghia, som Ford opkøbte i 1974.
Og Taunus er navnet på en tysk bjergkæde.
Vognen er til salg, HVIS den RETTE køber dukker op. Prisen er 34.900 kr. Hvis du er interesseret, så send mig en personlig besked, da jeg ikke orker at drøfte en evt. handel på et offentligt forum - tak ;-)
Salgsannonce kan ses på følgende link: http://www.veteranposten.dk/visAnn.asp?Id=51792
Jeg har siden købet fixet lidt rust (KUN med ORIGINALE pladedele, fra eget altanlager ;-) - naturligvis), skiftet kabinen og ellers har jeg gennemgået bilen teknisk, så den stort set er nulstillet overalt.
Vognens historie kender jeg delvist, da jeg er 4 ejer. Den første ejer, ved jeg ikke så meget om. Men i 1984 blev vognen solgt til en landmand i Svebølle, hvor han gav 80.000 kr. for den, den havde da kørt 80.000 km. Landmanden beholder vognen indtil 2005, hvor han sælger den til ham, jeg købte den af i foråret 2010. D.d. har vognen trillet 197.000 km.
Nyttesløs viden - simpelthen nyttesløs:
Vognens nypris var ca. 115.000 kr. i 1979, og så måtte man betale 7.500 kr. oveni for siliconegearet. Til sammenligning kostede en 2 dørs, basisudstyret, Taunus 1600 70.481 kr. Men så måtte man altså også nøjes med 4 cylindre og 72 små ponyer ude foran! ;-)
Og til alle dem, der tror Taunus er et tysk kvalitetsprodukt, så må jeg desværre skuffe dem - ALLE Taunusér er altså bygget i Belgien, hvor de (såvidt vides) kun kan finde ud af, at lave chokolade, øl, pomfritter, og lort i den! ;-)
Der blev i årene 1971-1982 solgt 52.356 Ford Taunus i Danmark..... Er der nogen, der vil være venlige, og fortælle mig, hvor de er blevet af?!?! For man ser dem jo aldrig mere.
Ghia navnet stammer fra det hæderkronede italienske designhus Ghia, som Ford opkøbte i 1974.
Og Taunus er navnet på en tysk bjergkæde.
Vognen er til salg, HVIS den RETTE køber dukker op. Prisen er 34.900 kr. Hvis du er interesseret, så send mig en personlig besked, da jeg ikke orker at drøfte en evt. handel på et offentligt forum - tak ;-)
Salgsannonce kan ses på følgende link: http://www.veteranposten.dk/visAnn.asp?Id=51792

Ford Taunus 2.3 Ghia SOLGT
sep 2004
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 6 Svar: 7
At læse dine tekster til billederne.
Tillykke med det flotte resultat af en af de bedste Taunus'er nogenside. Jeg er uenig med fælgene. Men lidt personlighed skal der være plads til.
Jeg glæder mig til, at du får nogen af de andre mrk. 4 ud at køre og ligeså flot som denne.
jul 2006
Følger: 98 Følgere: 103 Biler: 3 Emner: 43 Svar: 161
Flot flot Taunus, den sidste af de pæne modeller.. Er ikke så meget til efterfølgeren, men den der er lige i skabet og så med gamle LD plader
Har den kørt i Slagelse? Synes ikke jeg har bidt mærke i sådan een...
jun 2007
Følger: 19 Følgere: 21 Biler: 6 Emner: 19 Svar: 54
puha det bruger vi ikke her .men t shirt hvor der står taunus
på er jo i love you....
jun 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Biler: 3 Emner: 9 Svar: 219
Deet jo bare fordi han leger Boyd Coddington, eller noget...
sep 2003
Følger: 26 Følgere: 28 Biler: 8 Emner: 46 Svar: 139
Og nu har han sgu også en Taunus T-shirt - i grå!...... Gad vide om vi så slipper, for at se på Peddersens hawaii skjorter i den nærmeste fremtid?
okt 2003
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 3
altså...............Taunus tosse
jan 2003
Følger: 129 Følgere: 255 Biler: 13 Emner: 780 Svar: 7.990
bliver jo helt rørt når jeg ser sådan en. kig forbi min den gamle blå også en 2,3 ghia bare fra 81 ... har din haft en skade for ser ikke ud som om forskærmen i føresiden har samme farve som resten af bilen
jan 2004
Følger: 70 Følgere: 70 Biler: 18 Emner: 155 Svar: 363
Fed vogn.
jun 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Biler: 3 Emner: 9 Svar: 219
Hvor er den da pæn, men det vidste jeg jo selvf. i forvejen.
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 27 Biler: 3 Emner: 121 Svar: 1.010
Velkommen
Rigtig flot Taunus
Lækkert at se et så velholdt eksemplar.
jun 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 6 Svar: 8
Herfra, og flot er den, men jeg må rette dig med hensyn til din påstand om at alle Taunuser er bygget i Belgien, det passer ikke.
taunus er bygget både i England på Dagenham fabrikken og selvfølgelig Køln i Tyskland, udover Genk i Belgien.
Efter at modellen udgik fra det europæiske marked i 1982 fortsatte de i Argentina til 1984 hvorefter produktionsapparatet blev solgt til Tyrkiet, hvor de byggede den helt frem til 1994, hvor den hed Ford Otosan.
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 3 Emner: 13 Svar: 120
Sjovt nok min kammi er ved og svejse udstødning på en taunus lige nu
aug 2007
Følger: 64 Følgere: 69 Biler: 19 Emner: 34 Svar: 513
Rigtig flot og velholdt Taunus du har, samt en fin oprettelse, høj herfra.
sep 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 5 Emner: 6 Svar: 22
Husker tydeligt dengang man var 18 år og fik lov til at låne fars Taunus, det var sejt med automatik og 6 cylindre. Sjov at se at de stadig kører. Høj fra mig !!
mar 2009
Følger: 35 Følgere: 34 Biler: 3 Emner: 293 Svar: 1.669
Får helt tankerne til at mindes min egen Ford Taunus 1975..Det var en GL model, 2.0 V6, maunel gear. Altså modellen ligefør din..
Tidligere har der også været en sjælden Taunus Coupé 2.0 V6 GXL, årgang 1973..Skulle jo aldrig have solgt den..
okt 2003
Følger: 13 Følgere: 54 Biler: 10 Emner: 123 Svar: 3.687
det er den helt rigtige model . med de små lygter den er virklig flot.dejligt at se en gl klasiiker som den og så i samme farve som den min ven havde da jeg var yngre den fik vi sust noget rundt i det var osse en ghia.
tjek evt min dejlige ghia x
aug 2003
Følger: 21 Følgere: 50 Biler: 44 Emner: 168 Svar: 2.359
taunus.... sådan en vil jeg også gerne have til min samling.... sidste ghia jeg havde var rustet fuldstændig væk desværre men lækker vogn så pas på den
feb 2006
Følger: 43 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 8 Svar: 292
Flot Taunus
apr 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 17
fed klassiker, godt at se en tauns i så god stand....
sep 2003
Følger: 26 Følgere: 28 Biler: 8 Emner: 46 Svar: 139
Endnu en PeddersenMobil i det rette mærke!...... Godt du kom over det der Opelpis!