{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Amerikaner Hudson Super Six 4-Door Sedan 1948

6.272 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Frank Bullitt
Mand | 39 år | Oprettet: 1. okt 2007


Amerikaner Hudson Super Six 4-Door Sedan

Årgang:
1948
Motor:
Den originale Hudson 6-cyl sideventilede (Flathead) benzin rækkemotor, 262 cubic inch (4,3 L). 12 ventiler, naturligt aspireret, 2-portet karburator, forbrug ca. 5 km/L.
Boring 90,5 mm, slaglængde 111,1 mm, slagvolumen 4.346 ccm, kompression 7,0:1, løse hovedlejer.

Så vidt vides har motoren aldrig været adskilt. Motor og gearkasse er bilens originale dele, og har bilens stelnummer. Mekanikken er original eller som originalt:

- 2-portet karburator med automatisk mekanisk choker
- Luftfilter med oliebad
- Aluminiumtopstykke (originalt ekstraudstyr)
- Aluminiumstempler (originale)
- 6V elektrisk system (positiv stel) og el-start
- 3-trins manuel gearkasse med ratgear, synkroniseret
- Fodbetjent kobling i oliebad
- Baghjulstræk m. kardanaksel
- 75 liter benzintank
- 7 liter motorolie, ingen oliefilter

At motoren er sideventilet (Flathead) vil sige at ventilerne ligger på hovedet ved siden af cylindrene og den kædetrukne kamaksel sidder i krumtaphuset, under ventilerne.

Bilen har nogle finurlige detaljer, bl.a. er forrudens viskere drevet via stålwiretræk trukket af vacuum fra motoren, og altså ikke elektrisk. Forrude-sprinkler er også vacuum-drevet og med glasbeholder.
Hestekræfter
121 hk (SAE) @ 4.000 omdr.
270 Nm @ 2.000 omdr.
(som originalt)

Bilen vejer ca. 1600 kg og føles overraskende frisk pga. godt bundtræk.
Fælge
Originale stålfælge 5" x 15".
Originale chrom hjulkapsler.

Hudson Super var berygtet for at være bøvlet at skifte baghjul på, da man, selvom man piller kromklappen af, stadig har en kraftig bjælke lige foran hjulet.
Dæk
4 stk. Goodyear 7.10-15 Super Cushion White Walls (svarer til 185/90 R15).

Dækkene er nøjagtig magen til dem, bilen blev solgt med i 1948. Goodyear producerer dem stadig til brug på klassiske biler.
Undervogn
Original undervogn.

- Uafhængige forhjulsophæng med spiralfjedre og støddæmpere.
- Stiv bagaksel med 6-lags bladfjedre og støddæmpere.
- 11 tommer tromlebremser på alle fire hjul og ingen bremseforstærker.
- Snekke-styring uden servo, udveksling 20,4:1.

Bilen er opbygget med selvbærende karosseri, hvilket var noget helt nyt og spændende i 1948. Dengang havde de fleste biler en "hestevognsbund" med et karrosseri boltet ovenpå.

Bilen har en sand flyder-undervogn med fokus på komfort. Man skulle svæve hen over datidens dårlige veje, isoleret og bekvem i sin rullende luksus-stue på hjul.

Styringen er meget indirekte, dvs. der skal drejes mange omgange på rattet fra side til side. Dette medfører at styringen er relativt let til trods for, at der ikke er servo. Helt i tråd med vognens luksuriøse image.

Alt ialt inviteres ikke til sportslig kørsel :)

Bilen er 5,31 m lang, 1,96 m bred og 1,52 m høj. Der er 20 cm frigang under vognen. Drejeradius 6,5 m.
Bilstereo
Original Hudson AM radio, som blev leveret med bilen i 1948.
Én højtaler, lige over radioen på oversiden af instrumentbrættet.
Radioen skratter og kradser de første 1-2 min indtil den er varmet op.
Antennen er monteret centralt på taget over forruden, og kan drejes og justeres indefra med et håndgreb.
Styling
Al styling er original som da bilen blev leveret i 1948:

- Original to-tone lak "bronze and tan"
- Sol-skygger over forruderne
- Chromskærme over alle sideruder
- Chrom hjulkapsler og white wall dæk (bred hvid stribe på dæk) med rød pynteliste
- Chrom kofanger-horn
- Hudson-logo foran på kølergrill med lys
- Kantstensføler ved højre baghjul
Interiør
Interiøret er det originale.

- 2 stk. sofasæder (både for og bag) med stofbetræk med mørke striber.
- 2-tone valnøddetræ-look instrumentbræt og dør-paneler.
- Creme-hvidt stofbetræk på himmel.
- Sideruder med manuel op/ned håndtag, foruden små ruder med vippefunktion.
- Askebæger i armlænet på alle fire døre.

Bilen har enormt meget plads indeni, og man sidder bekvemt 6 personer (3 på række, også foran). Sæderne er ultra-bløde sofaer med oceaner af benplads. Oprindeligt blev der reklameret meget med bilens rummelige kabine.
Ekstra tilbehør
Første ejer fik i 1948 bilen leveret med følgende ekstraudstyr, som stadig sidder som originalt:

- Instrumentbræt fra "storebroderen", Hudson Commodore
- Rat fra Hudson Commodore, 18 tommer
- Original "Hudson Weather Master" ventilations- og varme-anlæg.
- Elektrisk ur
- Olietrykslampe og ladelampe
- Chrom tågelygter med gult glas
- Luftfilter med oliebad

Desuden sidder bilens første nummerplade fra Pennsylvania 1948 stadig på bilen, og original donkraft og hjul-nøgle medfølger.
Styrker ved bilen
Utroligt original, og ultra-sjælden i Danmark. Eneste kendte eksemplar i Danmark.
Svagheder ved bilen
70 år gammel mekanik - kører stadig fantastisk, men den er jo stadig gammel.
Bemærkninger
Hudson Super Six blev produceret af Hudson Motor Car Company fra Detroit, USA fra 1948 til 1952. I en tid hvor de fleste biler var konstrueret med en kraftig ramme med hjul, ovenpå hvilke man boltede et karrosseri, var en Hudson banebrydende pga. sit lave uni-body design og selvbærende karrosseri. Man opnåede en bil, der var op til 30 cm lavere end konkurrenterne dengang, og som dermed havde lavere tyngdepunkt og bedre køreegenskaber. Hudson markedsførte det som "step-down body", da man lagde vægt på at man satte sig ned i bilen og ikke op i, som i andre biler på den tid. Idag har de fleste bilfabrikanter adopteret designet med det selvbærende karrosseri.

Hudson Super kom også med en 8-cyl rækkemotor, og kaldtes da en Hudson Super Eight. Denne motor var dog af ældre design og mindre slagvolumen, og udgik senere af produktionen.

En Hudson Super Six kunne man se i filmen "Driving Miss Daisy" fra 1988 med Morgan Freeman i hovedrollen. Hudson fabrikken producerede også den mere kendte Hudson Hornet, som blev en successful racerbil i 50'erne. Hornet'en kendes bl.a. som "Doc Hudson" fra Pixar tegnefilmen "Cars/Biler".

Trods sine innovative designs kom Hudson Motor Car Company i efterkrigsårenes turbulente tider i økonomiske vanskeligheder, og blev i 1954 opkøbt af Nash-Kelvinator og sammenlagt under det nye navn American Motors Corporation ("AMC" som senere blev kendt bl.a. for "øjebæen" AMC Pacer). Dette blev sidenhen igen opkøbt af Chrysler. Mærket Hudson ophørte totalt i 1957.

Der blev ialt produceret 49.300 stk. Hudson Super Six i 1948.

Denne specifikke bil rullede af samlebåndet i Juni 1948 i Detroit, og solgtes i Gettysburg, Pennsylvania USA den 20. December 1948 til første ejer for 2.532,85$. Han kørte i bilen fra 1948 til 1988, hvor sønnen arvede den og havde den indtil 1999. Her blev den sat til salg med en annonce i "The Washington Post". Næste ejer restaurerede delvist bilen, og gav den en ny lakering (i de originale farver) i sin egen baghave i 2003. I 2007 kom bilen til Tyskland, hvor den stod på et privat bilmuseum indtil 2015, hvor den kom til Danmark.

Bilen er helt unikt original og matching numbers med 88.000 originale miles på tælleren. Den står som da den rullede af fabrikken i 1948, helt ned til dækkene. Dens originale købskvittering med listen af ekstraudstyr medfølger bilen, foruden original "Owner's Manual" og diverse anden dokumentation. Bilen giver en fantastisk følelse af at sætte sig ind i 1948.

Der findes ialt kun 13 biler af mærket Hudson i Danmark. Denne her er den eneste 1948 Hudson Super.

Vil du se flere Amerikaner Hudson Super Six 4-Door Sedan til salg? Andre Amerikaner eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Amerikaner Hudson Super Six 4-Door Sedan
x