{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Opel Commodore A Coupe "Ruske" 1967

1.255 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Opel Commodore A Coupe "Ruske"

Årgang:
1967
Motor:
Række 6 på 2.5 liter med 12 ventiler, monteret med ny Weber register karburator med nyt ram flo sportsfilter som er ombygget så den virker som en "dobbelt" karburator, dvs at begge spjæld åbner samtidigt hvilket giver en markant forskel af køreoplevelsen i forhold til en normalt register karburator. Den har en lækker lyd og motorgang på trods af at den kun er "grundjusteret". Den kommer på rullefelt når den er klar til det og får den sidste finjustering af karburator, tænding osv hos Kurt mejer i Horsens, karburator guruen :) Den har også lige fået ny kobling, afdrejet svinghjul, nyt gearkasse ophæng, pakdåse bag svinghjul, ny pakdåser i gearkassen, diverse pakninger osv osv.
Den kører med den originale 4 trins gearkasse.
Hestekræfter
Bilen har 116 hk originalt, hvor mange der er tilbage vides ikke men den går rigtig godt, trækker godt fra bunden med den ombyggede karburator, følger trafikken fint og er pænt frisk af sådan en gammel bil at være :)
Fælge
Har de originale stålfælge og dem der sidder på nu (som i venligst skal se bort fra) er noget BMW værk i 16" og de ryger ud til højre når jeg har råd til de fælge jeg gerne vil ha, de er fundet og det bliver i 17" krom, så meget kan jeg afsløre ;)
Dæk
Dæk aner jeg ikke hverken størrelsen eller mærket på men det er nogen gamle møre sataner som selvfølgelig også bliver skiftet i forbindelse med nye følge.
Undervogn
Undervognen er den originale, både støddæmper og spiralfjedre, blød som smeltet smør, men når man kører ud af vejen mærker man ingen ujævnheder, den flyder bare derudaf :)
Planen er en sænkning, lidt hårdere støddæmpere og alle bøsningerne bliver skiftet ud med "powerflex" så den bliver lidt stivere og ikke vælter om på siden i sving ;)
Bilstereo
Der sidder en original gammel mono radio i den, blaupunkt mener jeg, med en fader, ekstraudstyr, som kan fade mellem højtaleren i/under instrumentbordet og en enkelt ekstra lille philips højtaler i bag, og den virker! Om der kommer et moderne anlæg i instrumentbordet eller om det bliver en bluetooth forstærker i bagagerummet for at bibeholde det originale anlæg ved jeg ikke helt endnu, men der kommer i hvert fald et sæt nye højtalere i den, om det bliver 2 eller 4 stk ved jeg heller ikke helt endnu men det bliver af en god kvalitet.
Styling
Der er ingen styling på bilen men der kommer jo fælge på og en sænkning. På længere sigt får den også en lakering i en fed farve, men det bliver først til sidst. Den skal helt sikkert ha et fint retro sportsrat når jeg finder et nav der passer, ellers må jeg få et lavet.
Den skal også ha udskiftet forlygterne med dobbelt runde forlygter i stedet.
Interiør
Kabinen er pt original og i rimelig stand men jeg overvejer et par lækre forsæder med højere ryg og lidt bedre støtte. Himlen er pillet ud da der skal en ny i som skal være sort, den gamle var "hvid" og hang. dertil kommer et nyt måttesæt, det der dækker hele bunden og så får den nye måtter også. Instrumentplast/ure er pillet ud og skilt ad da det skal ha en overhaling med maling, nye pærer, kontakter bliver frisket op osv, og "bakken" ved gearstangen får også en tur.
Ekstra tilbehør
Kæresten og børnene :)
(og en pulverslukker)
Nå ja, terninger i bakspejlet ;)
Styrker ved bilen
Dens udseende og den 6 cylindrede motor. Det er noget af det flotteste Opel har skabt og jeg elsker at der ingen B stolpe er så man får den store åbning når ruderne er rullet ned. Den er simpel at skrue i og den holder.
Man bliver glad når man starter bilen og hører motoren spinde, og ikke mindst når man kører i den, den vækker opsigt over alt hvor man kommer og der opstår en del samtaler hvilket er hyggeligt.
Svagheder ved bilen
Den bruger en del benzin med den ombyggede karburator når man kører lidt friskt, men den lyder godt og kører fantastisk. Den er pt for blød i undervognen men det kommer :)
Bemærkninger
Jeg ledte efter en Commodore Coupe pga formen og motoren, og fordi jeg var blevet træt af de astmastiske motorer i de helt gamle Opel´er jeg har haft, de var simpelthen for sløve og langsomme. Da jeg søgte var der kun en Rekord C Coupe og denne Commodore til salg i DK, jeg faldt for Commodoren og købte den faktisk uden at prøvekøre den, ville jeg ha en Commodore så var der kun den, så jeg slog til. Der var flere småting galt med den og den kørte ikke som den skulle pga slidte speederforbindelser/leje som gjorde at selvom man gav den fuld gas så fik den kun halv gas, og karburatoren var bogstaveligt talt ved at falde fra hinanden, udstødning var utæt flere steder, ventiler skulle stilles, styringen var dårlig da gummi i stræberarme helt væk, koblingen ruskede, den bremsede helt vildt skævt, hang i bremserne osv, men alt dette er udbedret. (Bilen var stort set nysynet da jeg købte den, det fatter jeg jo ikke en pind af)
Gummilister i "tagrenden" hvor sideruderne slutter op imod samt i bagagerummet var helt væk så de er også skiftet.
I første omgang skal den spille 100% mekanisk og derefter skal den smukkeseres. Den er ærlig og anstændig, uspoleret og ikke skruet i før, det er skønt.

Håber i tager godt imod Ruske, AKA Kemodoren :)

Vil du se flere Opel Commodore A Coupe "Ruske" til salg? Andre Opel eller bare andre brugte biler?


Kommentér på:
Opel Commodore A Coupe "Ruske"