{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Toyota "Toyobaru" GT86 [Tidl. bil] 2015

3.598 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Martin K
Mand | 53 år | Oprettet: 15. sep 2007


Toyota "Toyobaru" GT86

Årgang:
2015
Motor:
4 cylindret, 16 ventilet lavt monteret boxer motor, sugemotor, der eeeeelsker omdrejninger. Lavet af og hos Subaru, hvor hele bilen er samlet. Den er da også stort set identisk med Subaru BRZ, hvorfor begge kærligt kaldes "Toyobaru".
Hestekræfter
200 villige HK, der leveres mellem 6.500 og 7.400 rpm. En 0-100 tid på 7,5 sekunder er ikke prangende, men det sjove er, at bilen føles dramatisk når den accelererer op og rammer 101 km/t og omdrejningsbegrænseren, i andet gear. Jeg har haft monster hurtige og kraftfulde biler, der ikke føltes tilnærmelsesvist så intense, som denne gule risbrænder, hvilket understreger, at det ikke er tempoet, men formidlingen af samme gennem lyd, vibrationer, kørestilling, rumpefeedback m.m., der skaber oplevelsen.
Fælge
OZ racing med Toyo semislik dæk + originale 17 tommer GT 86 fælge
Dæk
Michelin Pilot Sport 4, 215/45 R17. Et markant upgrade til de originale dæk, som bider ringe i asfalten (og dermed skaber en løs bagende, hvilket da er meget sjovt, men også lidt fjollet).
Undervogn
Standard, dvs. lav, fast og alligevel ikke så latterligt sænket, at man skraber på ved fartbump osv.
Bilstereo
Standard, med infotainment system. Ikke værd at skrive hjem om.
Styling
Udover det oplagte, nemlig farven, som er uhyre sjælden, er der dekorationsstriber og GT 86 logo langs siderne. Hele bilen er forsynet med klarlak, der både forsegler striberne og giver dem glans (som ikke falmer). Downforce og æstetik går hånd i hånd via Seibons GT kulfibervinge. Fronten holder nede gennem en frontsplitter fra APR, samt front cannards i kulfiber. Og er det styling at der er Miltek udstødning med kulfiberendestykker? Det er i hvert fald kilde til fed lyd og lidt ekstra HK :-)
Interiør
Kabinen er som standard ganske lækker og af hæderlig kvalitet. En pude i midten til at hvile underarmen på, og førnævnte infotainment system er eneste upgrades.

En fed detalje ved bilen er at den er så befriende fri for dimsedutter. Læg mærke til rattet, der ligesom gamle Momo rat er blottet for knapper. Og skærmene, hvor der ikke er grimme p-sensorer. Sæderne er faste, lavt monterede (det er der rigtig mange hot hatches der kunne lære af!) og støtter fornemt. Det hele er blevet endnu bedre af at originalsæderne er erstattet af originale Bride LowMax II stole med kulfiberryg og enormt lav montering. Bagsæderne er ligesom i en Porsche 911 små, men brugbare. Som en fed detalje kan hele ryglænet lægges ned, så der er plads til fire hjul, til når man kører til trackdays. Her kommer bulerne i loftet også til sin ret, da det levner plads til hjelmen.
Ekstra tilbehør
Bilen har det den skal have, herunder Bluetooth telefon, fartpilot, justering af omdrejningstællerens grænser (akustisk og visuelt), klima og elruder. Og så er den som noget ganske unikt forsynet med TRD dør stabilisatorer, som sikrer øget retningsstabilitet.

Der er sikkert andet, men dette er, hvad jeg primært bruger.
Styrker ved bilen
Der er mange, men skal jeg liste de væsentligste:
a) Den ufattelig lækre Subaru boxer motor.
b) Udseendet. Jeg elsker den japanske stil, og netop den her bil synes jeg er helt perfekt farvekoordineret. Det skader heller ikke, at den er et sjældent syn på de danske gader.
c) Køredynamikken og -oplevelsen. Bilen er sindssygt intens; vel at mærke ved hastigheder som ikke koster kørekortet.
d) Pris, forventet holdbarhed, driftsomkostninger, der er enormt lave, i forhold til hvor meget ejerglæde, den giver mig.
Svagheder ved bilen
Der er kæmpe muligheder for at individualisere den yderligere. Så det kan hurtigt blive bekosteligt at udleve sin drøm :-)
Bemærkninger
Der er mange (færre her på bilgalleri, tænker jeg) der forbinder Toyota med kedelige stationcars, minibiler og hybridbiler, og undrer sig over, hvad GT 86 laver i det sortiment. Men vi ved jo alle, at Toyota er mega garvet ud i racing (Le Mans, WRC, Drifting) og fremstillingen af sportsvogne (tænk bare på Supra). GT 86 er både en slags mini Supra (og vi må se om den reelt er det mere end den kommende Z4-Supra) og en åndelig efterfølger til firsernes AE86. En sjov krølle er at motorens boring er 86 x 86 mm. Det samme som udstødningsrørenes diameter. Hvem sagde, at japanere ikke har humor?

Vil du se flere Toyota "Toyobaru" GT86 til salg? Andre Toyota eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Toyota "Toyobaru" GT86
  •   12. apr 2019 Lækker vogn, den er faktisk ret fræk i gul. god beskrivelse også..
    høj herfra


  •   3. okt 2018 Tak for fine indspark, Ole. Vingen er ikke standard, men jeg har fundet en fin løsning, så det er ikke manglende vinge jeg går ned på :-).

    Det er sjovt det med den rå power, som du og mange andre nævner. Jeg savner aldrig kræfter på de små sogneveje, hvor jeg fyrer bilen af. Tværtimod. Dermed ikke sagt, at man ikke altid kan bruge ekstra power, men det er bare ikke et behov jeg oplever. Måske skyldes det min alder og at jeg har løbet hornene af med masser af kraftfulde biler smiley


  •   3. okt 2018 Lækker vogn smiley den køre bare super godt sådan en, men jeg savnede noget rå power
    Jeg troede faktisk at vingen var fabriksmonteret?
    Kig evt forbi min gamle. Jeg ville klart anbefale mit anlæg, det gav så meget glæde at få en skræddersyet pakke til den, så lyden var fyldig og klar uden at blæse vinduerne ud smiley og stadigvæk beholde en god bid bagage plads..... Kunne se frækt ud med en bas i gul lakering smiley


  •   25. aug 2018 Og nå ja, så må man jo selvfølgelig heller ikke glemme et hav af Lexus og Scion modeller der på trods af de har andre emblemer er fuldblods toyotaer smiley

  •   25. aug 2018 Der er da mange toyota sportsvogne..
    Vi starter helt tilbage med sports800, den legendariske 2000gt, celica i 7 generationer, supra i snart 5 generationer, mr2 i 3 generationer..
    Og skal vi tælle deres almindelige modeller i sportsudgaver med som feks escort rs, så findes de i både coupé og modeller med stor motor helt tilbage fra midt60erne frem til idag, det er bare ikke så mange af dem vi har set i Europa smiley


  •   24. aug 2018 En Celica er bil som er bygget med tankerne om sjov køreglæde. Lavt tyngdepunkt, god vægtfordeling, og ubrugelige bagsæder som er der mest for syns skyld. En Escort er bygget med tankerne om en lille økonomisk, billig og praktisk bil der skal køre fra A til B på en sikker og billig måde. Derefter har man så taget sådan en sparegris og hældt en kraftig motor i, sat større bremser på, og strammet undervognen op - Og vupti! Du har en hot hatchback som de kaldes! Ikke at der er noget i vejen med en Escort RS, men du kan ikke putte de 2 biler i samme segment fordi du lige synes;-) Skal du sammenligne Celica med en Ford, så kan du evt. gøre det med Ford Cougar eller Ford Probe! Og skal du sammenligne din Escort med en Toyota, så kan du evt. gøre det med Corolla GTi eller Yaris GTi! Men en Escort er IKKE ligeså meget sportsvogn som en Celica - Uanset hvordan du vender og drejer den.. Kig dog bare på de 2 biler ved siden af hinanden? Ikke engang tæt på at være i samme segment smiley

  •   24. aug 2018 Coupé er ikke et internationalt ord for sportsvogn smiley
    Det betyder "skåret over" eller noget i den dur.

    Din Corvette er en sportsvogn, vil jeg sige, men samtidig en Coupé biltype.

    Njøø, synes nu ikke det er barnligt. Men lad os da bare sige det...

    Sportsvogn
    Superbil
    Hypercar
    (blandede sprog ja, men det er jo ikke biltyper)


  •   24. aug 2018 Coupé er jo bare et internationalt ord for sportsvogn, så det giver vel lidt sig selv - Når du selv kan gå med til Coupé, så siger du samtidigt sportsvogn? Min Corvette C5 hedder også Coupé i modelbetegnelsen, så det er heller ikke en sportsvogn så? Bagklappen er endda tophængslet, så det er måske bare en hatcback? Men skidt nu med det! Det er lidt en barnlig ting at diskutere smiley

  •   24. aug 2018 Casper, jeg er meget uenig.

    Hvad er det der gør en Celica til en sportsvogn (:D) når en Escort ikke er?

    Er bagklappen ikke tophængslet som på en Escort?

    Jeg kan til nød gå med til en Coup+e, men aldrig en sportsvogn.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Celica
    Body style:
    2-door notchback coupe
    2-door convertible
    3-door liftback

    https://www.cars.com/research/toyota-celica-2004/
    Hatchback

    Så igen, min tidligere RS2000'er er lige så meget en "sportsvogn" som en Celica.


  •   24. aug 2018 Martin: Celica er en sportsvogn, Escort er en hatchback.. Det handler ikke om hvad man synes, det er bare sådan bilmodellerne er;-) Skal du sammenligne din RS Ford med en Toyota, så skal du nok istedet kigge på Corolla GTi smiley

  •   23. aug 2018 Celica er lige så meget en sportsvogn som min tidligere Escort RS2000 smiley

  •   23. aug 2018 fantastisk oprettelse og super bambusraket.

  •   23. aug 2018 Velkommen

  •   23. aug 2018 Velkommen

  •   23. aug 2018 dejlig med en fed riskoger på bilgalleri velkommen til

  •   23. aug 2018 Velkommen

  •   23. aug 2018 Velkommen

  •   23. aug 2018 Tja, det kan jeg jo så måske ændre lidt ved, det med hvad du forbinder med Toyota :-). Men Celica ville være et bud. Egentlig også den lille Yaris GRMN (dog mere hot hatch end sportsvogn). Generelt er det dog interessant, for jeg forbinder også umiddelbart Toyota med "kedelig og velfungerende" og Subaru med "sporty og velfungerende", selvom Toyota leverer meget mere sport end Subaru smiley

  •   23. aug 2018 Jeg forbinder stadig Toyota med kedelige biler ...

    Og du skriver, "sportsvogne", f.eks. Supra.

    Hvad er der ellers? smiley
    Ud over Supra og måske AE86 og MR2


Annonce