{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Lancia Gamma 2.5 I.E. Coupe 1982

4.755 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Per J
Mand | 60 år | Oprettet: 4. dec 2006


Lancia Gamma 2.5 I.E. Coupe

Årgang:
1982
Motor:
4 Cyl. 2.5 liters boxermotor med Bosch L-Jetronic benzinindsprøjtning.

Overkvadratisk (102x76 mm) boxer på 2484 cm3, 140 Hk, og 212 Nm v. 3.000 RPM
Forhjulstræk.
Hestekræfter
140
Fælge
Originale Lancia 15" alufælge. 6,5x15, 4x108, ET50
Dæk
195x60x15.

Er født med 195x60x15 Pirelli P6
Undervogn
For: MacPherson skruefjederben og krængningsstabilisator

Bag: MacPherson skruefjederben, dobbelte tværsvingarme og krængningsstabilisator

SKivebremser for/bag. Ventilerede foran.
Bilstereo
Blaupunkt radio/cassette
Styling
Monteret med nye white-wall dæk.

De bliver dog nok skiftet til fordel for "originale" Pirelli.
Interiør
Mørkebrunt instrumentbord/tæpper med cremefarvede dørbeklædninger/lædersæder/loft.

Ekstra tilbehør
Originalt læderindtræk i farven "Beige".

Standardudstyr: Centrallås, EL-ruder, justerbar ratstamme, solgardiner i bag, servostyring, advarselslamper i døre, læselamper for og bag. Forsinkelse på slukning af kabinelys, El-justerbart sidespejl, lys (dobbelt) i motorrum, tågelygter for/bag.
Styrker ved bilen
Énejers bil i enestående stand. Har kørt 54.000 km fra ny. Er importeret fra Schweiz i 2009 og har stået i privat samling lige siden.

Smukt Pininfarina design.

Farven hedder "Avorio" (elfenben) og har farvekoden 285/106)
Svagheder ved bilen
1. generation (Serie 1) af bilen var notorisk berygtet for dårlig motorkonstruktion med mange børnesygdomme.

Begge generationer var bl.a. konstrueret med servepumpen drevet af den ene tandrem til knastakslen. I koldt vejr kunne start af motoren ved fuldt styreudslag resultere i, at tandremmen sprang et par hak over med i værste fald motorhavari til følge.

De fleste af disse blev dog udryddet/minimeret med introduktion af serie 2, og bilens skrøbeligheder er noget overdrevet i eftertiden.
Bemærkninger
Modellen afløser Lancia Flavia og er den anden model efter Fiats overtagelse af Lancia.

Det smukke design er begået af huset Pininfarina, hvor Aldo Brovarone (kendt for bl.a. Dino 246 og Maserati A6) var manden bag designet. Pininfarina stod for design af både sedan og coupe (Brovarone tegnede kun coupeen), men som et kuriosum blev coupeen bygget hos Pininfarina - sammen med Ferrari 400 (som jeg også synes, at den minder lidt om).

Lancia Gamma er en meget sjælden bil. Den manglende udbredelse skyldes bl.a. nyprisen, som var meget høj. Den blev således aldrig officielt importeret til DK. De mange problemer med de første årgange gjorde ikke udbredelsen større.

I modellens levetid ('76-'84) blev der produceret i alt 6.790 biler.

Der findes to udgaver af bilen. Serie 1 og Serie 2. Sidstnævnte var dog mere end blot en facelift, da der ud over kosmetiske ændringer også blev indført flere (tiltrængte) forbedringer.

Væsentlige forskelle på en en serie 1 og en serie 2 udgave er, at serie 2 biler fik Bosch indsprøjtning. Der blev også indført forbedringer af kølesystemet, kraftigere ventiler, ændrede stempler og "mildere" knastaksler. Effekten var dog den samme som S1 (140 HK,) grundet indsprøjtning med bedre moment som ekstra gevinst. Af kosmetiske forskelle er introduktion af nye 15" alufælge ", ny grill , ny gennemgående aluprofil med navn på bagklap, nyt design (mere kedeligt) på instrumenter mm.

Serie 1 blev produceret 1976-1979 i 4.315 eksemplarer
Serie 2 blev produceret 1980-1984 i 2.474 eksemplarer

2.5 I.E. udgaven er i alt produceret i 1.209 eksemplarer heraf 176 i årgang 1982, så det er (også) i dag en meget sjælden bil.

Der skulle således i dag kun findes 3 indregistrerede eksemplarer i DK.




Vil du se flere Lancia Gamma 2.5 I.E. Coupe til salg? Andre Lancia eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Lancia Gamma 2.5 I.E. Coupe
Annonce