{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Fiat Coupe 2000

2.260 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Benjamin N
Mand | 44 år | Oprettet: 20. feb 2009


Fiat Coupe

Årgang:
2000
Motor:
Original 2,0 5 cylindre - 20 ventiler inklusiv en Garret Turbo.
Nu med anden turbo (Precision), manifold og udstødningssystem. Har været under kærlig behandling hos Ktech.

Motoren blev også lagt i Fiat Marea - dog uden turbo. Den oprindelig turbo-model havde 190 hk og var fra Lancia Delta. Modellen fås også uden turbo.
Hestekræfter
Originalt 220 hk og 310 nm ved 5.750 omdrejninger/minut. Bilen går 250 km/t og 0-100 er 6,5 sekunder. Ved introduktionen var det verdens hurtigste bil med træk på forhjulene. Og spørgsmålet er, om Fiat nogensinde igen vil lave en bil der går 250 km/t.

Især modellen med 5 cylindre er blevet populær at tune visse steder i Sydeuropa og UK. Et godt stykke over 300 hk er ret nemt med ny turbo og over 400 er muligt med nye stempler.

Bilen vejer ca. 1300 kg.
Fælge
Compomotive CXT fælge. Importeret fra UK.
Dæk
Continental Contisport 215/35 - 18 tommer.
Det var nok en dyr størrelse engang, men nu er 18 tommer jo et hverdagsdæk.
Undervogn
Eibach fjedre og støddæmpere. Sænket med en 20-30 mm. Det fungere nogenlunde, men rigtig høje fartbumps og 4 mand i bilen bliver aldrig en favoritdisciplin.

Bremserne er Brembo. 305 mm foran og 240 mm bagved. Det var nogle store skiver i 2000 men i dag ikke noget specielt. Den bremser ok, men nyere sportsvogne har altså lidt mere bid.

Selve undervognen stammer fra Fiat Tipo som lagde grundstenen for både Fiat Coupe og søstermodellen Alfa Romeo GTV.

Bilstereo
Ny radio med Bluetooth ellers intet. Højtalerne er ganske gode - især med tanke på at der er tale om en 20 år gammel bil.
Styling
Intet udover det originale bodykit der blev introduceret med LE modellen i 1998. Dette blev bibeholdt på denne 2,0 20v turbo plus model der er sidst aftapning af Fiat Coupe.

Rent visuelt holder jeg faktisk mere af den rene model uden bodykit, da den er mere klassisk.

Farven er Moon Gray. En grå farve med et touch ad lilla i sig. Det er (synes jeg selv) en ret fed farve til modellen.
Interiør
Alt er originalt.
Ekstra tilbehør
Standardudstyret er 2 x airbags, Recaro lædersæder, startknap, aircon, og el-ruder og spejler. Det var vel næsten så vildt det kunne bliver i 2000.
Styrker ved bilen
Bilen er designet af Cris Bangel som efterfølgende gik til BMW, hvor han fik ganske meget kritik. Jeg finder personligt designet mere specielt end kønt, men det har noget over sig, og en masse kanter og detaljer man aldrig bliver helt træt af at kigge på. Det var Fiat's egen designvirksomhed Centro Stile der designede bilen, mens Pininfarina designede kabinen - gæt selv hvilket designnavn der står 3-4 steder rundt på bilen :-). Bilen blev dog produceret på Pininfarinas fabrik i Italien. Der blev produceret knap 100.000 stk. så modellen er rimelig sjælden.

Bilen er særdeles velkørende - i standardtrim nok mere klassisk GT-vogn end decideret sportsvogn. Jeg har brugt min til flere ture igennem Europa med 4 voksne i bilen. Det kan man gøre uden problemer (pak let).

Den er dog også sjov på en snoet landevej, hvor turbomotoren konstant skal holdes på det rigtige antal omdrejninger. Den er knusende effektiv, og skal jeg komme med noget kritik er det, at forhjulstrækket gør, at bilen er knap så morsom at lege med som konkurrenterne med baghjulstræk. Vægtfordelingen er ret næsetung med ca. 65 % af vægten på fronten, så det indikerer også mere GT end sportsvogn.

Bilen er ganske solidt bygget, og min har nu rundet + 130.000 km og jeg har ikke oplevet større problemer. Det mærkes, at det var en bil der stod i ca. 450.000 kr. i 2000, hvilket var et godt stykke over det dobbelte af en Fiat Punto HGT med 130 hk.
Svagheder ved bilen
Tandrem er superbesværligt at skifte, og kan man få det gjort for under 8 af de lange skal man nok slå til. Derudover skal det - hvis det skal være helt korrekt - gøres hver 3 år! Det er lidt en fadæse Fiat.

Derudover er interiøret visse steder lavet med sådan gummi der nuldre og går i stykker - og derefter bliver fedtet at røre på. Et problem som man deler med en Ferrari 355 og andre biler fra halvfemserne. Jeg har ikke rigtig fået taget mig samme til at få det fikset, men hvis nogen har en god løsning hører jeg gerne.

Bemærkninger
Jeg er 3. ejer af bilen der oprindeligt kommer fra Sydtyskland.
Den blev importeret hertil engang i 2008.

Vil du se flere Fiat Coupe til salg? Andre Fiat eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Fiat Coupe
Annonce