{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Alfa Romeo Spider 1750 Veloce (“Coda tronca”) 1971

2.058 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Per J
Mand | 125 år | Oprettet: 4. dec 2006


Alfa Romeo Spider 1750 Veloce (“Coda tronca”)

Årgang:
1971
Motor:
1779 ccm udgave af Alfa berømte "Nord" motor, som blev produceret i 40 år og er brugt i mange Alfa'er.

Motoren er en twin cam helt i alu med dobbelte Solex karburatorer. Den fandtes også med dobbelte Weber eller Dell’orto karburatorer eller med "Spica" indsprøjningsanlæg til det amerikanske marked grundet de striksere miljøkrav.

1750 udgaven blev introduceret i '68 og har boring/slaglænge på 80mm/88,5mm.

5 trins manuel gearkasse. Baghjultræk.

Hestekræfter
118hk v/5500 o/m. Max drejningsmoment på 170 Nm v 3000 o/m.
Fælge
Standard 14" stålfælge med originale hujlkapsler.
Dæk
Firestone 185/70/14
Undervogn
Tværsvingsarme og skruefjedre. Krængningsstabilisator.

Stiv bagaksel med reaktionsarme og skruefjedre.

Skivebremser for og bag
Bilstereo
Nej! Lyden af vind og motor er musik i sig selv (og man vil ikke kunne høre noget alligevel)
Styling
Intet.
Interiør
Originalt, med sort indtræk, tæpper, dørpaneler mm. Dog er forsæderne ombetrukket i sort læder.
Ekstra tilbehør
Intet
Styrker ved bilen
Det er en Alfa: Kører fantastisk - og langt mere komfortabelt end man forventer.

Meget smidig motor med en herlig lyd.
Svagheder ved bilen
Det er en Alfa: Forvent lidt el-fejl fra tid til anden.
Flere af instrumenterne er i bedste fald vejledende.
Den er ikke helt vandtæt (kører dog alligevel kun i tørvejr).
Passer til den typiske "gorilla-kørestilling" hvor det er bedst med korte ben og lange arme.
Bemærkninger
Spideren blev introduceret i 1966 i 1600 udgaven. Den første udgave var den meget smukke udgave med afrundet hæk. I folkemunde kaldet "Duetto" (navnet var foreslået af vinderen af en navngivningskonkurrence, men bilen hed det aldrig officielt).

Min udgave er en Serie 2, som blev introduceret i 1970 med "afskåret" hæk. Kaldet "Kamm-tail" eller "Coda tronca" (afskåret hale) på italiensk.

Serie 2 blev produceret i ialt 51.811 eksemplarer og i 1750 udgaven i 4,027 stk. Det er dermed faktisk en sjælden bil, selv om man ikke umiddelbart opfatter den som en sådan. Serie 2 er så også den udgave, som er produceret i flest eksemplarer af alle 105/115 spider modellerne.

Produktionstal:

S1 ("Duetto"): 13,678
S2 ("Coda Tronca"): 51.811
S3: ("Aerodinamica"): 37.208
S4: 21.407


Bilen blev oprindeligt eksporteret til USA, men ved restaurering (for 15-20 år siden) blev de ikke særligt kønne sidemarkeringslamper heldigvis fjernet. Bilen er ligeledes efterfølgende ombygget til karburatorudgave.


Vil du se flere Alfa Romeo Spider 1750 Veloce (“Coda tronca”) til salg? Andre Alfa Romeo eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Alfa Romeo Spider 1750 Veloce (“Coda tronca”)
Annonce