{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

BMW 840ci (E31) 1994

1.823 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Tomas H
Mand | 56 år | Oprettet: 11. maj 2007


BMW 840ci (E31)

Årgang:
1994
Motor:
V8 Motor med 4 ventiler pr. cylinder. 3982 cm3 (M60B40)
Moment: 400 Nm / 4500 omdr.
Baghjulstræk
5-Trins automatgearkasse (Sport, Økonomi, Vinter)
Længde: 4,780 cm
Bredde: 185,5 cm
Højde: 134,0 cm
Akselafstand: 268,4 cm
Vægt i køreklar stand: 1855 kg.
0-100 km/t: 6,5 sek.
Tophastighed: 250 km/t (begrænset)
CW værdi: 0,29
Hestekræfter
286 hk / 5800 omdr.
Fælge
18" M Parallel Style 37, original opgradering fra dens tid.
Dæk
Undervogn
Standard undervogn
Bilstereo
Original med cd veksler
Styling
AC Schnitzer spoiler på bagklap, M front.
Interiør
Sort læder.
Ekstra tilbehør
Bilen er i videst muligt omfang holdt original af dens tyske ejer ud over det nævnte.
Styrker ved bilen
Bilen er en perfekt langtursbil, tyst og meget komfortabel. Bilen har en lav luftmodstand og er ikke bygget for at spare penge, men snarere et udtryk for et ønske om at introducere en bil med nye tekniske løsninger uden at skele til prisen.
Design er naturligvis en smagssag, men bilens lave cw værdi er om ikke andet et håndgribeligt bevis på at den har et effektivt design. Klaplygter går vel an, men er en pudsig løsning på en så forholdsvis dyr vogn, selv i 90´erne.
Svagheder ved bilen
Bilens elektronik er avanceret, og kan være dyr at reparere på. Da der kun er lavet godt 30.000 biler, er nogle detaljer svære at skaffe, hvorimod andre fås fra BMW´s øvrige modeller.
Bilens vægt er høj, og iflg. de klubber jeg kan læse med i, så slider det på undervognskomponenterne, men med til det hører også, at en del biler undervejs er ombygget med f.eks. markant bredere fælge, der også bidrager med øget belastning på undervognen.
Bemærkninger
BMW E31 blev introduceret i maj 1989 (modelår 1990) som 850ci, samme år som Mercedes introducerede deres R129 SL-Klasse.
E31 var ikke en afløser for den tidligere 6-serie (E24), men en ny og dyrere modelrække på toppen af programmet.
Bilen blev lanceret med en V12 motor på 5 liter og dens design blev til under ledelse af Klaus Luthe, der også havde ansvaret for designet af tidligere 3-serier og 5-serier hos BMW, og måske vigtigst (for mig): NSU Ro 80.
Hvor Mercedes R129 omgående blev en salgssucces, gik det langsomt med den meget dyre BMW E31, der også i BMW kredse blev kritiseret for sin høje vægt og sin meget komfortable kørestil. Hos nogle BMW entusiaster var en E31 det modsatte af hvad der karakteriserede gode BMW egenskaber.
E31´eren satte en ny standard indenfor elektronik da den blev introduceret, og det kan godt give hovedbrud når bilen som i dag er en oldtimer, godt på vej til veteranstatus. Det er ikke en bil for den gennemsnitlige hjemmemekaniker (som mig).
For at komme det svigtende salg i møde, blev V12´eren suppleret af en 4-liters V8´er i 1992, kendt fra BMW´s øvrige program. Man testede også en 830ci (3 liters rækkemotor), men den var for svag til bilen og blev ikke lanceret.
840´eren havde med sine 286 hk kun 13 hk mindre end 850´eren med V12 motor, var lettere, men havde naturligvis ikke V12´erens moment og lyd.
BMW E31 udgik i 1999, efter at ialt 30.621 stk. var produceret. Heraf var de 4.728 840ci-modellen. Til sammenligning nåede Mercedes at producere 204.940 stk. af SL-modellen i samme tidsrum (alle varianter af R129). Uden at gøre dette til en sammenligning af to meget fine biler som jeg er heldig at have begge to, så føles en E31 ikke som tung ifht. en Mercedes R129.
Undervejs i E31 seriens liv blev den udvidet med bl.a. 850CSI, der havde højere specifikationer og er et efterstræbt samleobjekt, og der findes også en Alpina version.

Vil du se flere BMW 840ci (E31) til salg? Andre BMW eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
BMW 840ci (E31)
Annonce