MG Montego Turbo 1986
3.228 visninger
|
Oprettet:
MG Montego Turbo
Årgang:
1986
Motor:
2,0 liters O-motor fra british leyland med forstærket plejlstænger, smedet stempler, andre ventiler og dyser, portet og planet topstykke. større intercooler fra en Iveco Daily, forstærket kobling og svinghjul fra en Rover 620ti:-)
Bilen kører med 0,7 i ladetryk hvilket nok ikke er så meget til det den iforhold til det er er lavet ved den ;-) Men den skal jo heller ikke bruges som en ræserbil ;-) Kun som sommervogn :-)
Bilen og motoren har i sig selv kun kørt 148000km siden 1986, og hvilket ikke er særlig meget efter min mening
Motoren har fået poleret en masse dele og fået pulverlakeret alt det der trængte til at blive frisket op, skruer blevet elgalvaniseret ;-)
Komplet 2 en halv' rustfrit uddstødningsystem fra Janspeed i England, som ikke kan fået mere :-) MSD BLASTER 3 Tændspole, alle slanger er skiftet ud med blå Samco :-)
Bilen kører med 0,7 i ladetryk hvilket nok ikke er så meget til det den iforhold til det er er lavet ved den ;-) Men den skal jo heller ikke bruges som en ræserbil ;-) Kun som sommervogn :-)
Bilen og motoren har i sig selv kun kørt 148000km siden 1986, og hvilket ikke er særlig meget efter min mening
Motoren har fået poleret en masse dele og fået pulverlakeret alt det der trængte til at blive frisket op, skruer blevet elgalvaniseret ;-)
Komplet 2 en halv' rustfrit uddstødningsystem fra Janspeed i England, som ikke kan fået mere :-) MSD BLASTER 3 Tændspole, alle slanger er skiftet ud med blå Samco :-)
Hestekræfter
Standard siger den 152hk nogen steder og 150hk andre steder :-) Men nu?? Ved det faktisk ikke, men et slag på tasken ville jeg sige et sted mellem 165 0g 180hk, men er faktisk også ligeglad :-) Og det bliver der ikke pillet ved i resten af dens levetid ;-)
Men vil da gerne have den på rullefelt en dag :-)
Men vil da gerne have den på rullefelt en dag :-)
Fælge
Et sæt originale BBS RM012 splitfælge til VW, som er blevet totalrenoveret med nye kanter, skruer, maling osv :-)
Fælgene er normalt født som 4x100, men hullerne er blevet lukket og er blevet boret om professionelt så de passer på Montegoens underlige hulmål 4x95,25 ;-) Monteret med 1,5" og 2,5" kanter hvilket spiller helt rigtig efter min mening :-)
Fælgene er normalt født som 4x100, men hullerne er blevet lukket og er blevet boret om professionelt så de passer på Montegoens underlige hulmål 4x95,25 ;-) Monteret med 1,5" og 2,5" kanter hvilket spiller helt rigtig efter min mening :-)
Dæk
Hankook 195/50-15 Efter ha undersøgt markedet, faldt valget på Hankook Ventus Prime 2 :-) Rigtig godt og billigt dæk
Undervogn
lt i undervogn er blevet skiftet til nyt(Styre-bærekugler, bremser for og bag osv osv) og for og bagbro, bærearme, krængningstablisator, bremseplade til tromler i bag er blevet metaliseret og pulverlakeret med epoxyfarven signalgul så det kommer til at holde resten af bilens levetid :-)
Støddæmperne er nogle forstærket nogle købt hos moto-build i England + fjederne er 35mm lavere end de normale, alle bøsninger er skiftet ud til polyflexbøsninger hvilket har hjulpet gevaldigt på køreenskaberne, bremserne foran er skiftet
ud til nogle 280mm sportsskiver fra en Golf II GTI som også er boret om så de passer på min + der er lavet et adapter så de originale kalibere er blevet flyttet længere ned end normalt :-) Forstærket tandstang, så der er mere og bedre respons :-)
Alt dette er lavet fordi at bilen var berygtet for at den ikke rigtig kunne ¨bære¨ at have de krafter den havde, bilen ¨zig-zaggede¨ hen af vejen hvis man virkelig pressede den + at den bremsede a helvede til for at sige det mildt ;-)
Bilen er nu en helt anden bil at køre i ;-) Næsten som en ræserbil ;-)
Støddæmperne er nogle forstærket nogle købt hos moto-build i England + fjederne er 35mm lavere end de normale, alle bøsninger er skiftet ud til polyflexbøsninger hvilket har hjulpet gevaldigt på køreenskaberne, bremserne foran er skiftet
ud til nogle 280mm sportsskiver fra en Golf II GTI som også er boret om så de passer på min + der er lavet et adapter så de originale kalibere er blevet flyttet længere ned end normalt :-) Forstærket tandstang, så der er mere og bedre respons :-)
Alt dette er lavet fordi at bilen var berygtet for at den ikke rigtig kunne ¨bære¨ at have de krafter den havde, bilen ¨zig-zaggede¨ hen af vejen hvis man virkelig pressede den + at den bremsede a helvede til for at sige det mildt ;-)
Bilen er nu en helt anden bil at køre i ;-) Næsten som en ræserbil ;-)
Bilstereo
Alpine CDA-137BTI Headunit
Helix E 420,2 Komponentsæt foran
Vibe Slick 4c komponentsæt bag
Helix E 420,2 Komponentsæt foran
Vibe Slick 4c komponentsæt bag
Styling
Ja bilen er styling i sig selv :-)
Interiør
Original, og meget velholdt Turbokabine som ikke er nem at finde til hel tilstand længere :-) Det eneste der er blevet lavet om i kabinen er at der er blevet monteret et elektrisk soltag(også sjældent) og at belysning i kabinen er skiftet ud til led pærer :-)
Det normale belysning er ikke noget at råbe hurra for :P
Ekstra tilbehør
Ingenting, udover at jeg efterhånden har hugget 5-6 biler op, så jeg har det til at ligge i stumper, da bilen jo en en sjælden bil på de danske veje, og delene hænger jo ikke på træerne længere ;-) Og hvis folk har nogle stumper til at ligge, så endelig sig til ;-)
Styrker ved bilen
Overrasker mange ved et lyskryds
Skide charmerende
Skide charmerende
Svagheder ved bilen
EL :-) Det er generelt et problem med engelske biler :-)
Bemærkninger
Efter at mange onde tunger sagde at den aldrig ville blive færdig, Så nu her efter godt 4 et halvt år i garagen blev den ældre dame her endelig færdiggjort! :D Og jeg er virkelig virkelig glad for resultatet! Bilen står bare som et pragteksemplar nu!
Kig billederne igennem og sig hvad i syns :-)
En MG Montego Turbo, har altid stået mit hjerte meget nær, og betragter den faktisk som min ¨drømmebil¨ så efter godt 12års søgen fandt jeg så en i Nordjylland, som jeg var oppe og kigge på, blev så forelsket i bilen og købte den og kørte den hjem :-) Bilen kørte rigtig godt i motoren, men manden som jeg købte den af
glemte at sige at den havde stået udenfor på græs igennem lang tid så den var ikke så sund som først regnet, men var villig til at lave den, da der jo ikke var andre muligheder :-) Men så en dag fik jeg kontakt til en der havde set en stå i en garage i Næstved, fik kontakt til manden som gerne ville sælge,
så kørte derover og fik nærmest et chok! bilen var dækket af støv træ osv osv, fik at vide at den havde et motorproblem som han ikke rigtig havde haft tid til at løse, men fik forhandlet mig frem til en god pris og tog den med hjem :-)
Men så efter en kraftig rengøring og tjek af undervognen, var den noget bedre end den anden jeg havde, så den blå blev skrottet og så begyndte jeg at bygge denne her :-)
Bilens fulde historie har jeg også :-)
Købt ved Domi-forhandler EM Jensen af en Per Gammelgaard tilbage den 27-3 1986, så havde han den i godt 10 år, hvorefter den blev stjålet i juni 97 og motor kørt tør for olie, så solgt til forsikringselskabet for 40000kr, derefter købte ham jeg købte den af i starten af 97 til genopbyg,
han lavdede motoren på den med alle de specs der er, kørte i den i godt 3 måneder, da den så begyndte at drille ham og blev sat væk
Alt væske, remme, filtre er selvfølgelig også blevet skiftet inden den er kommet ud og trille på vejene :-)
SÅ nu skal hun ud til en rigtig mange træf og vises frem
Ses til en helveds masse træf derude :-)
OBS! Bilen er den eneste tilbageværende turbomodel indregistreret i landet
Kig billederne igennem og sig hvad i syns :-)
En MG Montego Turbo, har altid stået mit hjerte meget nær, og betragter den faktisk som min ¨drømmebil¨ så efter godt 12års søgen fandt jeg så en i Nordjylland, som jeg var oppe og kigge på, blev så forelsket i bilen og købte den og kørte den hjem :-) Bilen kørte rigtig godt i motoren, men manden som jeg købte den af
glemte at sige at den havde stået udenfor på græs igennem lang tid så den var ikke så sund som først regnet, men var villig til at lave den, da der jo ikke var andre muligheder :-) Men så en dag fik jeg kontakt til en der havde set en stå i en garage i Næstved, fik kontakt til manden som gerne ville sælge,
så kørte derover og fik nærmest et chok! bilen var dækket af støv træ osv osv, fik at vide at den havde et motorproblem som han ikke rigtig havde haft tid til at løse, men fik forhandlet mig frem til en god pris og tog den med hjem :-)
Men så efter en kraftig rengøring og tjek af undervognen, var den noget bedre end den anden jeg havde, så den blå blev skrottet og så begyndte jeg at bygge denne her :-)
Bilens fulde historie har jeg også :-)
Købt ved Domi-forhandler EM Jensen af en Per Gammelgaard tilbage den 27-3 1986, så havde han den i godt 10 år, hvorefter den blev stjålet i juni 97 og motor kørt tør for olie, så solgt til forsikringselskabet for 40000kr, derefter købte ham jeg købte den af i starten af 97 til genopbyg,
han lavdede motoren på den med alle de specs der er, kørte i den i godt 3 måneder, da den så begyndte at drille ham og blev sat væk
Alt væske, remme, filtre er selvfølgelig også blevet skiftet inden den er kommet ud og trille på vejene :-)
SÅ nu skal hun ud til en rigtig mange træf og vises frem
Ses til en helveds masse træf derude :-)
OBS! Bilen er den eneste tilbageværende turbomodel indregistreret i landet

MG Montego Turbo
sep 2005
Følger: 112 Følgere: 118 Biler: 12 Emner: 162 Svar: 962
Opel Power - Bare rolig?? Det er min øjesten<3
Mikkel L - Ejer også en Maestro EFI?? Den skal bare lige have hele turen når tiden er til det??
jul 2006
Følger: 56 Følgere: 3405 Biler: 58 Annoncer: 27 Emner: 233 Svar: 1.042
okt 2005
Følger: 55 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 240 Svar: 1.509
jun 2013
Følger: 8 Følgere: 94 Biler: 1 Emner: 62 Svar: 345
Velkommen til
nov 2002
Følger: 3 Følgere: 10 Biler: 4 Emner: 137 Svar: 1.540
jun 2014
Følger: 2
mar 2003
Følger: 10 Følgere: 49 Biler: 1 Svar: 468
dec 2007
Følger: 73 Følgere: 129 Biler: 5 Annoncer: 1 Emner: 234 Svar: 1.413
dec 2003
Følger: 22 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 114 Svar: 6.363
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 50 Biler: 13 Emner: 2 Svar: 3.714