{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Audi PORSCHE RS2 Avant P1 Typ 2862 1995

48.971 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

RS2fan
Mand | 40 år | Oprettet: 3. feb 2006


Audi PORSCHE RS2 Avant P1 Typ 2862

Årgang:
1995
Motor:
PORSCHE Typ 2862 Audi RS2

Bilen har nr. S-000501, en 1995 model og er en ud af en samlet produktion på 2891 stk. Modellen blev produceret fra marts 1994 frem til juli 1995, eller på bilsprog 3 model år "1994 (R), 1995 (S) & 1996 (T)".

5 cylindret Turbo på 2226 ccm. (ADU)
Boring 81,0 x 86,4 mm
Kompression 9.0 til 1
Max ladetryk på turbolader 1,4 bar.

6 Trins (CGR) gearkasse
Udveksling: I:3.500; II:1.889; III:1.320; IV:1.034; V:0.857; VI:0.711; R:3.445; transmission ratio at the rear axle:4.111

Fart i hvert gear ved 7.000 omdr.: . I:56km/h; II:104km/h; III:149km/h; IV:191km/h; V:230km/h; VI:277km/h; R:57 km/h

2.2 R5 20vT 232kW (RS2)
As of January 2010, this engine generates the second highest specific power output of all (even current) Volkswagen Group engines. With its 232 kW output, that gives this engine a specific power output of 104.2 kilowatts (141.7 PS; 139.7 bhp) per litre displacement.

Identification
parts code prefix: 034, engine ID code: ADU

engine displacement & engine configuration
2,226 cubic centimetres (135.8 cu in), inline five engine (R5/I5); bore x stroke: 81.0 by 86.4 millimetres (3.19 in × 3.40 in), stroke ratio: 0.94:1 – undersquare/long-stroke, 445.2 cc per cylinder, compression ratio: 9.00:1, oil cooler

cylinder block & crankcase
grey cast iron; six main bearings, die-forged steel crankshaft, cast aluminium alloy oil sump

cylinder head & valvetrain
cast aluminium alloy; four valves per cylinder each with two concentric valve springs, 20 valves in total, one-piece bucket tappets, toothed belt and simplex chain-driven (hybrid system) double overhead camshaft (DOHC)

aspiration
water-cooled turbocharger, front-mounted intercooler (FMIC), tubular-branch exhaust manifold

fuel system, ignition system & engine management
common rail multi-point electronic sequential indirect fuel injection with five intake manifold-sited fuel injectors; two LAZ pre-power output stage control units and five single spark ignition coils with Bosch spark plugs; Bosch Motronic electronic engine control unit(ECU), powered by PORSCHE

DIN-rated motive power & torque output
232 kilowatts (315 PS; 311 bhp) @ 6,500 rpm; 410 newton metres (302 lbf·ft) (41.8 kgm) @ 3,000 rpm

application
Audi RS2 Avant (03/94-07/95) "ID and data from ETKA".
Hestekræfter
KW 232 (315 HK) ved 6500 omdrejninger.
NM 410 ved 3000 O/min. (NM 400 ved 2800 til 4900 O/min)

Målt på rullefelt hos PALM i Skovlunde, på Shell Vpower 99 oktan blyfri.

318 HK ved 6149 omdr.
439 NM ved 3964 omdr.

Acceleration.

Km/t
0-50 1,5s
0-100 4,8s
0-160 12,9s
0-200 21,7s

Tophastighed.
262 km/t ifølge Audi og Porsche.

Blev rullefelts testet til 266 km/t ifølge PALM's pc, og 270 km/t på speedometer.
Fælge
5 stk. 7x17 Audi RS2 fælge (Porsche Cup) sommerfælge.
Dæk
245/40 ZR17 Dunlop Sport, sommerdæk, præcis samme dæk model der var på bilen dengang den blev leveret fra fabrikken.
Undervogn
II generation quattro
System type: Permanent firehjulstræk.
Torsen center differentiale, 50:50 'default' split, automatisk fordeling af op til 75% af drejningsmomentet overførsel til enten for eller bag akslen.
Åbent bageste differentiale, manuelt lås bart via kontakt på midterkonsollen placeret ved siden af håndbremsen. ?? ABS deaktiveret, når låst, automatisk låser hvis hastigheden over 25 km / t.
Åbn forreste differentiale, ingen lås.

H&R fjedre sænket 40/40.
Men har de originale fjedre liggende.

Bilen er fuldt galvaniseret fra fabrikken.

Porsche-tokreds-bremsesystem med ABS, Fire stemplet røde Porsche 968 CS kalibra pr. bremseskive, bremseforstærker. Skiver bag (299 x 24 mm) og for (304 x 32 mm), Håndbremse på baghjulene.


Mål:
Længde: 4510 mm
Brede: 1695 mm
Højde: 1386 mm
Akselafstand: 2597 mm
Sporvide: foran: 1448 mm
bagved: 1474 mm
Egenvægt: 1595 kg

Baggagerumsstørrelse:
370L med bagsæde oppe og 1200L med bagsæde nede.
Bilstereo
Standard Audi Radio Gamma

Standard 4 højtalere 2 foran, 2 bag og 2 diskanter bag.
Styling
Farvekode: LY3H Laser Red

Standard RS2 udstyr monteret ab fabrik som indbefatter:

17" Porsche Cup fælge med Audi logo.
Skørter indfarvet.
Lygtebom bag.
Porsche 968 Club Sport Bremser og kalibra.
Porsche nav, med Porsche alu møtrikker og låsebolte.
Specielle for og bagkofangere designet af Porsche for at optimere luftindtaget til intercooler.
Blinklys fra Porsche 993.
Specielle forlygter som var standard kun på S2 og RS2.
RS2 Logoer.
Speciel kølergrill.
Specielt udstødningssystem med lidt mere lyd end, en normal S2.
Ingen tagbøjler (var tilvalg) gør den mere lav og sporty uden efter min mening.
Interiør
Standard RS2 interiør som indbefatter:

Recaro kabine i sort læder med grå alcantara og el forstole.
RS2 Rat med logo
RS2 Gearknop
El ruder for og bag
Hvide ur skiver, med 300 km/t speedometer.
Carbon lister på døre og instrumentpanel.

Ekstra tilbehør
Et hundegitter jeg fik med da jeg købte bilen, men er aldrig blevet brugt.

Speciel syet dækken i den helt rigtige pasform til bilen, måtte vente 2 mdr. på at få det fra Italien.

Ellers div. brochure og løse reservedele til bilen.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Bilen er portrætteret i en 6 siders artikel i Bil Magasinet nr. 260.

Modellen Audi RS2 skulle også have haft nogle promente ejere, her kan nævnes.

Kong Juan Carlos af Spanien, havde en i Porsche Polar sølv som skulle være leveret af Audi Motorsports afdeling ydende 360 hk.

Den afdøde formel 1 kører Ayrton Senna havde en RS2 i blå og han skulle have været så glad for den, at han åbnede Audi Senna, den officielle importør for Brasilien og Sydamerika. Audi AG købte Senna familie 49% af aktierne i selskabet i 2006, og skiftede navn til Audi Brasil idag.

Trommeslageren Nick Mason fra Pink Floyd har også ejet en RS2'er, som senere blev skiftet ud med en RS4 og en RS6.

Racerkøreren Derek Bell, blev så imponeret over bilens måde at kører på, efter han var instruktør på MIRA i Audi RS2'en at han købte en af de RS blå pressebiler man kunne få i England, da der kun er solgt 180 højre styrede.

Phil Collins har også haft en i Vulkan sort, som pt. står i en privat samling i England.

Og sidst men ikke mindst producerede Audi RS2 efter sigende 4 modeller i sedan. En af dem blev brugt af Ferdinand Piëch "barnebarn til Ferdinand Porsche og på daværende tidspunkt chef for Audi og senere VW" som sin egen privat bil i en periode, den er pt. at se på Audi museet i Ingolstadt.

Kodeoversættelse af det standard monteret udstyr på denne model:

N3T = Alcantara/silk napa seat covering

X0A = National sales program Germany
B0A = Component parts set without country-specific design requirement
C1D = Cast alloy wheels 7 x 17 (Porsche)
G0L = 6-speed manual transmission for four-wheel drive vehicle
H5L = Tires 245/40 ZR17
J0J = Battery 300 A (63 Ah)
M0H = 5-cylinder gasoline engine 2.2 L/232 kW turbo injection base engine is T1M
Q1E = RECARO sports seats, front
1AC = Anti-lock brake system (ABS)
1G3 = Alloy spare wheel with original equipment tires
1MW = Leather steering wheel
1N1 = Power steering
6TD = Right exterior mirror: electrically adjustable, convex (Porsche)
6UD = Left exterior mirror: electrically adjustable, flat (Porsche)
T1M = 5-cylinder gasoline engine 2.2 L unit 034.P
3S0 = Without roof rails/roof load rack
4UE = Air bag for driver and front seat passenger
5J0 = Without rear spoiler
0G1 = Gearshift lever
8AD = Radio "gamma"
8GL = Alternator 120 A
8FA = Without second battery
8RK = 2 speakers
1LH = Disc brakes, front
3FA = Without roof insert (standard roof)
3YB = Door pockets, front
1BE = Sports suspension/shock absorption





Audi RS2 Avant, var en limited edition, af high performance Audi Stationcar, produceret fra 1994 til 1996. Designet af Audi og Porsche, og bygget på en Audi 80 Avant. For Audi var den første serie nogensinde produceret af RS modellen: Bogstavet "R" (kort for "Renn", nemlig "Racing") er formentlig afledt af Porsche, der anvender initialer på sine biler SUPERSPORT lempes i takt med de 911 Carrera 2.7 RS, mens bogstavet "S" (kort for "Sport") identificerer modellen som RS'en udsprang fra tilbage i Ingolstadt. Bilen havde den kraftigste og mest gennemudviklede version af firmaets turboladede 5 cylindere motor, og overgik alle andre 4 dørs og stationcars produceret i samme periode.
Selvom bilen aldrig blev solgt uden for Europa, har RS2 fået en verdensomspændende kultstatus, modellen bliver ofte antastet som den model der endelig fik Audi til at få det image som de har i dag, nemlig producenter af high performance biler. Bilens stationcar krop og standard Quattro system, fik bilen til at være et komfortabel fartmaskine i alt slags vejr.

RS2 var et produkt af et samarbejde mellem Audi og Porsche, baseret på Audi 80 Avant, og havde en modifieret version af deres 2.2 liters, 20 ventilet turbomotor 5 cylinderet motor som produceret 315 HK (232 KW) ved 6500 omdr. Selvom bilens skrog var produceret hos Audi, blev den endelige samling lavet hos Porsche på deres fabrik i Zuffenhausen i Tyskland, som havde fået plads til produktionen efter at man stoppede med at lave Mercedes-Benz 500E, som Porsche havde bygget på kontrakt.
Som resten af bilen, var RS2’s 5 cylindrede motor baseret på den enhed, der allerede blev produceret, selvom Porsche lavede markante modifikationer på motoren. Den standarde KKK turbolader blev udskiftet til en større enhed sammen med en større intercooler og større dyser, ny designede knastaksler, mere effektivt induktions system samt lav tryks udstødningssystem, og en nye Bosch produceret styreboks blev monteret.
Med disse ændringer, kunne RS2’en accelerere fra 0-100 km/t på 4,8 sekunder og havde en tophastighed på 262 km/t, selvom bilen vejede hele 1400 kg. I en test af bilen lavet i 1995 af British car magazine Autocar, blev bilen målt til 1,5 sekunder fra 0-50 km/t. Som blev bekræftet både var hurtigere end McLaren F1 og Jacque Villeneuve’s Formel 1 bil af den tid. Selv i dag er bilen i stand til at følge med C5 generationen af Chervolet Corvette, og er kun en tiendedel langsommere til 100 på papiret end 996 generationen af Porsche 911.
Audi’s Quattro 4x4 system var standard, og Porsche designede bremser og undervogn, erstattede det standarde Audi 80 system. 4 cm lavere end en standard 80 Avant, undervognen og bremserne opgradering var med til at give RS2 de køreegenskaber som en super sportsvogn har, 17” fælge med high performance dæk i størrelsen 245/40ZR17 Produceret af Dunlop, var standard. Faktisk var bremsesystemet Brembosystemer der bar Porsche logo, og både spejle og fælge var identiske med dem der sad på en Porsche 964 Turbo. Ligeledes havde man sneget et lille Porsche logo i RS2 logoet.
Et 3 eget læderrat, Recaro racersæder (i fuld læder eller i en blanding af læder og alcantara) og mulighed for træ eller Carbon interiør var valgmulighederne.
Ca. 2200 RS2’s var planen at der skulle produceres, men grundet større efterspørgsel blev der produceret 2891 RS2’ere. Ud af dem var 180 Højre styrede, bygget til det britiske markede. Audi producerede også S2, som var mulig at få som Avant, Sedan og Coupe, den havde den samme grund turbo 2.2 liters 5 cylinderede motor, som udviklede 220 HK (3B motor) eller 230 HK (ABY motor).

Prisen på bilen i 1994 var 98.900 DM. I Danmark i 1994 var prisen incl. dansk afgift 1.108.266 kr. Der er efter sigende kun er 1 eksemplar solgt herhjemme fra ny, fra SMC Århus der tog et blåt eksemplar hjem.

I dag har bilen en kultstatus som den første rigtige "RS" model. Der bliver dog færre og færre tilbage af dem, hvilket også har fået prisen på bilen til at stige i den seneste tid, nærmest ala Audi Sport Quattro, som slet ikke er til at komme i nærheden af nu hvis den skal være original. I Schweiz er der et firma der specialisere sig i brugt dele af bilen http://www.totsteile.ch/ som har en del RS2 dele / hele skraldede biler til salg. Audi RS2 er hovedsagligt kun bygget i Stationcar, der er dog blevet lavet 4 sedan versioner, hvor 2 af dem befinder sig i Saudi Arabien, en er på museum, det sidste eksemplar, vides ikke noget om. Grunden til at AUDI RS2 kun blev i Avant modellen, skyldes efter min mening, at hvis man havde brugt Audi coupeen, havde den gået ind og været en trussel over for salget, af Porsches egen 911. Denne ville have været en stærk konkurrent, med 315 HK, hvilket er det ca. samme som en Porsche 911 turbo fra 93 ydede, bare til færre penge, med quattro 4 hjulstræk og mere plads.

Mit eksemplar af denne bil, står total standard, og er i farven "Laserrot" eller Laserrød med sort og grå læderkabine, der er ligeledes ikke monteret nogle tagbøjler fra fabrikken side af, hvilket betyder at bilen virker lavere og bredere, især med sænkningen på bilen. Den eneste detalje jeg har ændret er antennen, som er blevet udskiftet til en mindre, så den ikke ligner en radiobil. Bilen har kun haft 2 ejere før mig, hvor den første ejer, var Direktør for et kæmpe keramikfirma nede i Nürnberg, Audien var i hans eje fra den 06.10.94 til den 25.11.03 hvor bilen blev afmeldt. Alle service er blevet lavet hos VW/AUDI forhandler hele vejen igennem. Han nådede at kører 95800 km i den, hvor den blev solgt til en Audi forhandler i Nürnberg. Den efterfølgende ejer en dansk tømrermester som tog den til Ødum i Jylland, renorverede bremsekalibra og fælge til ny stand, sammen med andre kosmestiske fejl som bilen efter 8 års hverdagsbrug havde, denne ejer nåede kun at køre ca. 3000 km, men havde i mellemtiden bestilt en Audi Q7, og ud fra hans forklaringer om grunden til salget af RS2'en kunne jeg fornemme at hans kone havde fået nok af at han havde så mange biler der hjemme og nogen af dem skulle væk, hvilket jo var midt held :), jeg købte bilen da den havde gået 98000, bilen har pt. kun kørt ca. 105.000 km, hvilket er relativt lidt for en bil der er godt 20 år gammel. I min ca. 9 års ejerskab, har jeg en gang eller to overvejet at sælge den, efter som den hovedsagelig kun står i garagen, ja man kan vel nærmest kalde det en kunst genstand, men hvergang jeg åbner garage porten, sætter mig ind i bilen og drejer nøglen, glemmer jeg alt om hvorfor jeg skulle sælge den, række 5 eren med turbo, har en meget maskulin og behagelig rumlen i tomgang, træder man derimod speederen ned, ændres lyden fra en rumlen til et vræl som havde jeg tændt for en Audi Sport Quattro i gruppe B spec, hvis nogen af jer kan huske disse biler, var det den vildeste klasse af rallybilerne der havde sit indtog i 80erne, men grundet nogle grufulde ulykker med døden til følge, blev denne rally gruppe bandlyst. Har vedlagt et lille link med klip fra 80ernes gruppe B rally biler. http://www.youtube.com/watch?v=hEK7POxpVeE




Vil du se flere Audi PORSCHE RS2 Avant P1 Typ 2862 til salg? Andre Audi eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Audi PORSCHE RS2 Avant P1 Typ 2862
x