{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Nissan 350Z - Black Thunder 2004

302.513 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

H. G. P
VIP
Mand | 86 år | Oprettet: 19. aug 2005


Nissan 350Z - Black Thunder

Årgang:
2004
Motor:
3,5 liter, VQ35DE-motor
6 cylindret V-motor, placeret fortil på langs med træk på baghjulene
4 ventiler pr. cylinder - 24 ventiler totalt
3.498 cm3 slagvolumen
363 Nm drejningsmoment, ved 4.800 omdr. pr. min.
Maks. Omdrejninger: 6.200 pr. min.
Dobbelt overliggende knastaksler, kædetrukket m/ hydrauliske ventilløftere
Motorstyring: Bankeføler m/ variabel ventilstyring
Transmission: manuel 6-trins gearkasse m/ hydraulisk skift

Modifikationer/ Tuning:
Motor mm.:
• Kinetix Racing, SSV Extreme Flow Velocity Manifold (ver. 2009), højglanspoleret rustfrit stål (påstået effektforøgelse 30,5hk)
• BMC, CDA - Carbon Dynamic Airbox – Evo 2 Special Version (CDASP-11), koldluftfilter (påstået effektforøgelse 3-5%)

Drivlinie/ Powertrain:
• JWT (Jim Wolf Technology), Heavy Duty Sportskobling/ Clutch
- Clamping force på 1200kg (standard 850kg)
- Tåler 570+hk belastninger
• JWT (Jim Wolf Technology), Letvægtssvinghjul/ Flywheel m/ crank encoder, aluminium
- Vejer kun 13lb (standard 23lb)
• Nismo, Short Shifter (indstillelig i fire niveauer: +20%, Standard, -20% & -40%)
• Nismo, Pilot Bøsning/ Bushing - Needle Bearing (roterer med rundt og reducerer slidtage)
• Concept Z Performance, Pivot ball, Chromoly stål - chromium & molybdenum - (bygget til at kunne tåle de større kræfter fra den opgraderede performance kobling)
• Concept Z Performance, Stainless Steel Braided Clutch Line - (eliminerer den bløde fornemmelse i koblingspedalen samt alle soft points i hydrauliksystemet, hvilket bl.a. medfører optimeret pedalrespons)
Ovenstående combo medfører, at motoren er langt mere omdrejningsvillig, hvilket resulterer i en mærkbar forbedret acceleration. Indkoblingen er mere præcis/ kontant og tager fat langt hurtigere i forhold til standard. Ved hurtige gearskift taber motoren langt færre omdrejninger under udkobling ligesom motorbremsningen er forbedret. Et absolut must upgrade der giver bilen langt bedre sportslige køreegenskaber!

Udstødning:
• Invidia G200 (USA), Cat-back sportsudstødning (påstået effektforøgelse 12-15hk)
- Komplet med dobbelt rørføring fra katalysatorer og hele vejen bagud
- Hele udstødningssystemet er i højglanspoleret T304 rustfrit stål
- m/ 2 x 110mm afgangsrør i højglanspoleret massiv titanium
• Begge forreste lydpotter/ pre-mufflers fjernet og erstattet af to gennemgående rustfrie stålrør (giver et mere intenst lydbillede)
• Begge afgangsrør er flyttet ca. 20mm længere bagud (passer visuelt bedre til Giacuzzo-hækskørtet)
• Kinetix Racing, Double High Flow Cats (Ver. 2), rustfrit stål (påstået effektforøgelse 6-8hk)

Køling:
• Mocal, Oliekøler Kit, 16 rækker m/ termostat

Elektronik:
• Greddy, e-Manage Utimate - Advanced Engine Management Control System
- Komplet fintunet, indjusteret og optimeret til VQ35DE-motoren samt de allerede eksisterende modifikationer (Kinetix SSV Manifold, CDA - Carbon Dynamic Airbox/ Koldluftfilter)
- Vmax-begrænser ophævet
- Omdrejningslimit hævet
- Effekt hævet
- Etc.
Fungerer som avanceret piggyback-anordning der linkes til bilens eksisterende engine management system og anvender de allerede eksisterende sensorer og ECU. Fordelen herved er, at Greddy’en konstant bibeholder de værdier og ændringer der er foretaget, i modsætning til konventionel chiptuning af bilens ECU, hvor en eventuel mereffekt atter langsomt aftager, da bilens standard-ECU automatisk tilpasser sig sit udgangspunkt eller et niveau herunder.
(Forskellen efter montagen af Greddy’s e-Manage Utimate er enorm!)

Bilen har følgende standardpræstationer:
250 km/t tophastighed (elektronisk begrænset)
- har selv haft den oppe på 256 km/t (målt via GPS)
5,9 sek. fra 0-100 km/t
9,0 km pr. liter (fabriksoplysninger)
Tankvolumen: 80 liter benzin, Oktan 98
Hurtigste tid sat på Nürburgring (Nordschleife): 8:26 (Okt. 2003 af Horst von Saurma, chefredaktør på det tyske specialmagasin Sport Auto)
Hestekræfter
280 hk – 206 kW (fabriksoplysninger)
Bilen har endnu ikke været på rullefelt, så den konkrete effekt kendes ikke.
Fælge
Sommerfælge:
Italienske 20" Eta Beta originalfælge - JOFIEL Black Polish (blanksort-lakerede med kant og fælgstjerne i børstet blankt aluminium)
• ET20: 9,0” Fælgbredde, for
• ET30: 10,0” Fælgbredde, bag
Dæk
Sommerdæk:
• Michelin Pilot Sport PS2 - 245/30ZR20 (Y90), for
• Michelin Pilot Sport PS2 - 285/30ZR20 (Y99), bag
Undervogn
Sænkning:
• KW Gevindundervogn, Ver. 3 (seriøst sænket!)
• KW HLS2 – Hydraulic Lift System, foraksel kan hæves ca. 37mm
• HLS-systemet kan betjenes enten via knap i bilen eller fjernbetjening
- Fordelen ved HLS-systemet er, at hydraulikcylinderenheden monteres direkte på gevindundervognen. Derved bibeholdes de sportslige og ikke mindst ønskværdige køreegenskaber ved Z’eren i modsætning til montering af luftundervogn/ Airride.

Sporviddeforøgere/ Spacers:
• Eibach, Pro-Spacer, 20mm (2x10mm), for
• H&R, Trak+, 30mm (2x15mm), bag
• Skærmkanter ”rullet”, bag

Ophæng/ Suspension:
• SPC, Wishbone full camber and caster adjustment, for
• SPC, Camber arms + toe kit, bag

Sportsbremsesystem:
Rotora Brake System - BIG Brake Kit
• Rotora, 12-stemplede rødlakerede bremsekalibre, for
• Rotora, 4-stemplede rødlakerede bremsekalibre, bag
• Rotora, 380x34mm (15") hullede og rillede (slotted & cross drilled) bremseskiver, for
• Rotora, 380x34mm (15") hullede og rillede (slotted & cross drilled) bremseskiver, bag
• Skiverne er ventilerede, todelte samt ophængt flydende lejrede, for & bag
• Rotora, Keramiske bremsebelægninger, for & bag
• Rotora, Stålflex bremseslanger, rustfrit stål med teflonbeklædning, komplet
Bremsekittet er produceret på bestilling og for at kunne sidde på 350Z'eren monteret ved hjælp af specialfremstillede beslag og fittings. Bremsekalibrene er efter anvisning fra undertegnede monteret i præcis den vinkel jeg ville have dem. Efter montagen af dette bremsekit er mindste fælgstørrelse 20"!

Forhjulsophæng: Tværsvingarme
Baghjulsophæng: Multiledsophæng
Affjedring for: Skruefjedre
Affjedring bag: Skruefjedre
Differentialespær: Friktionsspær
Styretøj: Tandstangsstyring med servo
Bilstereo
Headunit:
Kenwood DNX7200 – Navitainment multimediesystem
• 6,95” LCD dobbel-DIN farveskærm, format 16:9, m/ touch screen

GPS:
• m/ detailkort over 33 lande i fast hukommelse samt text-to-speach - TTS
• Kenwood GTM-10 – TMC-modtager (Traffic Message Channel) for navigering udenom køer og lign. forhindringer
• SiRF Star III GPS-modtager (nyeste version GPS-modtager)

DVD-/ CD-afspiller:
• For afspilning af (Video-DVD, DivX (5.0), Video- og audio CD, CD-R/RW, S-VCD, JPEG, DVD±R/RW samt AAC, WMA- og MP3-dekoder)

Radiotuner:
• RDS K3i-tuner m/ 24 faste programpladser for FM/MW/LW
• Forberedt til at modtage DAB-radio

USB:
• USB-port for filer i AAC/WMA og MP3-format til afspilning af video og lyd direkte via skærmen

iPod:
• Kenwood KCA-iP300V – iPod ”Direct Control” til afspilning af lyd og video fra iPod direkte via skærmen

TV:
• Kenwood KTC-D500E – Digital terrestrisk tv-modtager m/EPG samt mulighed for betalingskanaler
• m/ to stk. kraftige antenner (holder signal og lyd op til ca. 180 km/t)

Videokameraer:
• To stk. vidvinkel farvekameraer monteret i hhv. front og hæk – begge m/ infrarød til nattesyn samt ridsefrit safirglas
• Kameraerne er monteret således, at skærmbilledet præcis passer til bilens ydre dimensioner
• Begge kameraer er placeret yderst diskret vha. specialfremstillede indfarvede beslag og holdere

Telefon:
• Kenwood KCA-BT100 – Bluetooth håndfri telefon m/ betjening, telefonbog, SMS osv. direkte via skærmen
• Kan betjene op til fem forskellige telefoner via Bluetooth

Ratbetjening:
• Kenwood ACV rat-interface til 350Z

To stk. IR-fjernbetjeninger
_____

Højttalere:
• 4 x Audio System HX08SQ, Bas/ Subwoofer
• 4 x Audio System EX165 Dust, High End Mellemtone højttalere/ Kick Bass Speakers
• 4 x Audio System HS25 VOL, Diskanter/ Tweeters
- Totalt 12 stk. højttalere
_____

Forstærkere, Digital Sound Processor, Kondensator, mm.:
• 1 x Audio System X75.6, 6-Kanals forstærker/ Amplifier
• 1 x Audio System X165.2, 2-Kanals Forstærker/ Amplifier
• 1 x Audison Bit One, Digital Sound Processor
• 1 x Audison DRC, Digital Remote Control unit, indbygget bag klap i midterkonsol
• 1 x Audison Connection BSF 13 Superfarad 1.3, Kondensator
• 1 x Audio System FWK Crossover
• 1 x Audison Connection BFH11, Sikringsholder
• Uendelige mængder kabel! 8)
_____

Øvrigt:
• Døre lyddæmpet med CHP Alubutyl
• Den komplette ICE-installation er målt ind og afstemt med mikrofon placeret over førerpladsen via den digitale sound processor, således at hver enkelt højttaler er nøjagtigt indstillet bilen og dens omgivelser og dermed kan bidrage til den bedst mulige lydgengivelse
• Bagagerumsudbygning med synlige forstærkere/ amplifiers
• Plexiglaslister i forbindelse med bagagerumsudbygningen af forstærkere/ amplifiers indgraveret med teksterne; „Car & Audio“ og „Black Thunder“ (indirekte belyst med 36 røde LED-dioder)
• Diskanter/ tweeters integreret direkte i A-søjlerne
• Oprindelige diskanter/ tweeters i dørtrekanter fjernet, cleanet og beklædt med sort alcantara
• Aluringe/ -afdækninger specielt fremstillet til samtlige højttalere – custom made
• Samtlige højttaler-aluringe/ -afdækninger lakreret røde passende til de øvrige røde detaljer mht. interiøret, eksteriøret samt under motorhjelmen
• Alle fire mellemtone-/ kickbass højttalere er indirekte oplyst med 15 stk. LED-dioder pr. højttaler (totalt 60 stk. LED-dioder) indbygget bag fire til bilen fremstillede acrylringe, lysfarve: rød – custom made
Styling
Karosseri & eksteriør:
• Elia Le ManZ, Frontspoiler (samtlige kanter og gitterlameller er blevet komplet indspartlet med den eksisterende front – øverste todelte standardlamel i frontgitter er forlænget og spartlet sammen til én lamel)
• Elia Furios-Style, Sideskørter
• Giacuzzo, Hækskørte m/ integreret diffusor
• Strosek, Hækvinge m/ holdere i samme børstede aluminium som bilens øvrige alu-dele
• Motorhjelm, Forlænget udover forlygter (Gallardo-style), følger bilens og motorhjelmes naturlige linjeføring - (ej vist på billederne)
• Samurai, Carbon-antenne, 13cm (standardantenne 41cm)
• J-Spec, Hvide sidereflektorer, front (erstatter de orange standardreflektorer)
• Llumar - Basic Light, Toning af bagerste sideruder samt bagrude
• Zeetoyz, Tank-dæksel/ Gas Cap, chrom m/ teksten ”350Z” indgraveret
• Pure Innovations, Gasdæmpere (ekstra kraftige) til bagklap/ Rear Hatch Shocks, rustfrit stål
• TVG, Ventilhætter, chrom m/ Z-logo (anti-theft)

Interiør:
• Bi-color sportslædersæder ombetrukket i Porsche-læder (ekstra soft)
- Ombetrukket i farverne sportrød og mørk antracit (næsten sort) og passer perfekt til interiørets øvrige nuancer
- Der er anvendt røde syninger overalt i den mørke antracit, hvilket giver et elegant og sporty farvespil kontrasterne imellem
• Dørindersider/ Door boards, komplet ombyggede/ ændrede (efter egne ideer) – custom made:
- Øverste del beklædt med læder i mørkt antracit med røde syninger.
- Nederste del beklædt i sort alcantara.
- Adskilt af en ca. 35mm bred rød læderstribe i hele dørens længde.
- Dørreflekser afmonteret og cleanet samt erstattet med et stort rødt broderet original Z-logo.
• Instrumentbord, komplet beklædt med sort alcantara samt læder i siderne.
• A-søjler, komplet betrukket i sort alcantara med røde syninger (diskanter/ tweeters er blevet integreret i A-søjlerne) – custom made.
• Højttalerbro bag sæderne, komplet beklædt med læder i mørkt antracit med røde syninger – custom made.
• Bagagerumsgulv, komplet beklædt i sort alcantara – custom made.
• Tre ure i midterkonsol, alle ure samt indfatninger beklædt i sort alcantara (reducerer genskin fra forruden samt passer optisk godt til carbon midterkonsollen).
• Gearmanchet, i sort alcantara med røde syninger.
• CTD, Carbon Midterkonsol, m/ håndoplagt kulfiber og afslutningsvis 5 x klarlak.
• CTD, Carbon Dørarmlæn, m/ håndoplagt kulfiber og afslutningsvis 5 x klarlak.
• CTD, Carbon Instrumentbræt-cover
• Nismo, Carbon Gearknop
• MSA Extreme Z (USA), Fodmåtter (ekstra tykke), sorte m/ stort broderet rødt Z-logo
• MSA Extreme Z (USA), Bagagerumsmåtte (ekstra tyk), sort m/ stort broderet rødt Z-logo
• Pogiparts, CNC-fræsede og håndbearbejdede børstede massive aluminiumsinteriørdele bestående af:
- Alu-afdækninger til midterste luftdysser
- Alu-rammer til luft-diffusorer til døre inkl. alu Z-logo’er
- Alu-ramme til betjeningspanel til venstre for rat
- Alu-”limited series”-plate i midterkonsol m/ teksten: BLACK THUNDER; ”ONE OF A KIND…”; Nr. 001/001, custum made og CNC-indgraveret efter eget design og tegninger

Logo og emblemer:
• Modelbetegnelsen "350Z" er fjernet fra bilens bagende
• Chrom Z-emblemer fra Courtesy Parts, USA (erstatter Nissan-emblemerne på hhv. front og hæk)

Lys og el:
• Xenon, 6.000K i forlygter (standard 4.300K)
• Z-logo LED-baglygter m/ sort baggrund, 26 stk. dioder pr. baglygte
• Illuminerede indirekte oplyste LED Z side-logoer ”Illusion”, custum håndbyggede i Japan, skifter automatisk i glidende bevægelser mellem tusinder af farvenuancer
• SLN Bagnummerplade, indirekte oplyst via ni små LED-dioder
• LED-positionslyspærer i begge forlygter (passer i farven til 6.000K xenonlyset)
• Chrom-blinklyspærer i begge forlygter, Philips SilverVision (giver lygtehuset et flottere visuelt helhedsindtryk)
• Chrom-blinklyspærer i blinklys bagtil, Philips SilverVision (giver lygtehuset et flottere visuelt helhedsindtryk)
• Indirekte oplyste chrom LED-indstigningslister
• Indirekte oplyst chrom LED-cover til bagerste tårnstiver/ rear strut tower
• LED-lys under dørene, 12 stk. LED-dioder pr. dør (totalt 24 stk. LED-dioder), lysfarve: xenonhvid, tænder automatisk når dørene åbnes – custom made
• LED-lys i forbindelse med ICE i bagagerum, 36 stk. LED-dioder indirekte placeret til illuminering af forstærkere/ amplifiers, lysfarve: rød – custom made
• LED-lys til alle fire mellemtone-/ kickbass højttalere, 15 stk. LED-dioder pr. højttaler (totalt 60 stk. LED-dioder) indbygget bag fire specialfremstillede acrylringe, lysfarve: rød, inkl. kontakt for on/off – custom made
• Kabinelys udskiftet til røde LED-pinolpærer, 4 stk. dioder pr. pære
• Standard bagagerumslys udskiftet til Hypercolor Power LED, lysfarve: xenonhvid 10.000K inkl. kontakt for on/off placeret i bagagerum
• El-udtag, 12V, placeret skjult under højre sideskørt for hurtig og diskret tilkobling af CTEK Multi XS 3600 pulslader

Motorrum:
• Kinetix Racing, Special motor cover til Velocity Manifold, lakeret Ferrari-rødt (coveret har fået specialprimer, således at lakken ikke krakelerer ved store temperaturændringer og har afslutningsvis fået klarlak)
• Covers til hhv. batteri og bremsevæsker lakeret Ferrari-røde (begge covers har fået specialprimer, således at lakken ikke krakelerer ved store temperaturændringer - plastoverfladerne er gjort fuldstændig glatte - begge covers har afslutningsvis fået klarlak)
• Chrom Z-emblem på motor cover fra Courtesy Parts, USA
• UnderTheHood, Spejl-kit monteret på undersiden af motorhjelmen, bestående af 11 stk. formtilpassede spejle
• Samco Sport, Silikone indsugningsslange, har fået den fremstillet i farven rød
• Samco Sport, Silikone køleslanger, har fået dem fremstillet i farven rød
• JIC Magic, Tårnstiver/ Tower Bar, i højglanspoleret aluminium
• NRG Innovations, Gasdæmpere til motorhjelm/ Hood Dampers, chrom (standardstang til motorhjelm afmonteret)
• Stillen, Engine Damper kit, rød
• AutoTecknic, Carbon Fiber Cooling Plate/ Slam Panel (Ver. 2 - extended cover)
• Nismo, Oliedæksel/ Oil Filler Cap, chrom
• Nismo, Kølerdæksel/ Radiator Cap, chrom
• Pi-Thon, Kølervæske-dæksel/ Radiator Overflow Cap, chrom m/ indgraveret Z-logo
• Pi-Thon, Servovæske-dæksel/ Power Steering Cap, chrom m/ indgraveret Z-logo
• Pi-Thon, Sprinklervæske-dæksel/ W.W. Cap, chrom m/ indgraveret Z-logo
• Pi-Thon, Bremsebeholder-dæksel/ Brake Cap, chrom
• Pi-Thon, Koblingsbeholder-dæksel/ Clutch Cap, chrom
• Pi-Thon, High & Low Air Conditioning Caps, chrom
• Pi-Thon, HoseLocks/ samlingsstudser, chrom
• Zeetoyz, Z-logo oliepind, chrom
• Zeetoys, Z-logo batteriholder, chrom
• Z-Enterprises, SS Bolt-Kit (bolte, møtrikker og skiver), alle dele i højglanspoleret rustfrit stål, ca. 80 dele
• Raze, Chrom-bogstaver i kursiv, m/ teksten "BLACK THUNDER", placeret horisontalt på panel over køler
_____

Dimensioner:
Længde: 432 cm
Bredde: 182 cm
Højde: 132 cm
Vægt: 1.450 kg
Bagagerumskapacitet: 235 liter
Nyttelast: 350kg
Cw-værdi: 0,29 (sørger for et eminent vejgreb samt lav vindstøj selv ved høje hastigheder)
Interiør
• Bi-color sportslædersæder
• Multifunktionslæderrat
• Boardcomputer m/ bl.a. brændstofniveaumåler, digitalur, tidstager for omgangstid, udendørstemperaturmåler, indstilling af max. omdrejninger, forbrug, gennemsnitshastighed mm.
• El-ruder m/ komforthejs i førerside
• El-spejle, opvarmede
• Elektronisk startspærre
• Forlygtevaskere m/ højtrykspumpe
• Fjernbetjent centrallås
• Fuldautomatisk klimaanlæg
• Shift up indikator – for optimalt gearskifte
• Tyverialarm
• Xenonlys
Af øvrige funktionelle detaljer kan bl.a. nævnes, at sprinklerdysserne til forruden er monteret direkte på viskerarmene, hvilket sikrer en ligelig væskefordeling på hele forruden samt en motorhjelm uden dysser.
En anden god finesse er, at alle viserinstrumenter i instrumentpanelet følger med op og ned ved justering af rattet, således sikres altid det mest optimale overblik og udsyn.

Sikkerhed:
• ABS-bremsesystem
• Airbags, 6 stk. (frontairbags, sideairbags samt loftgardinairbags)
• ESP – Electronic Stability Program (En lang række elektroniske sensorer der overvåger bevægelseshastigheden og styrevinklen. Systemet formindsker motor-outputet og bremser de individuelle hjul for at korrigere over- og understyring. ESP’en indeholder desuden et Traction Control System (TCS), der formindsker hjulspin under acceleration ved fuld kraft. ESP-systemet kan deaktiveres hvis det skal være ekstra sjovt.)
• LSD differentiale, bag (Limited-Slip-Differentialet fordeler automatisk trækkræfterne til det baghjul, der har det bedste vejgreb, hvilket bevirker endnu mere traction ved hurtig kurvekørsel.)
Ekstra tilbehør
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Bemærkninger: Intern modelbetegnelse: Z33 (Fairlady)
Blev introduceret i Europa i slutningen af 2003. Udgik af produktionen i starten af 2009.

Om Nissan 350Z:
Nissan 350Z er en herlig lille racer. Designet går igennem i hver eneste detalje. Fra lygternes udformning til dørenes håndtag. De dobbelte udstødningsrør i rustfrit stål. Sidespejlene. Det konkave topkarosseri, som ikke kun ser godt ud men også reducerer bilens visuelle massefylde.
Bilen er en rendyrket køremaskine ikke mindst pga. den ideelle 53/47 for-til-bag vægtfordeling som bevirker, at man har en fantastisk kontrol i skarpe sving. Ved hård opbremsning i et sving skifter bilens vægt fremad, hvilet betyder forbedret vejgreb på forhjulene, når man går ind i svinget. Derefter – lige når der accelereres ud af svinget – skifter vægten bagud så balancen igen bliver 50/50 – den rene magi. Bilens perfekte balance giver alle fire hjul den bedste traktion hele tiden.
Udformningen viser, at bilen bygger på en racerbil. Ligesom en racerbil, blev 350Z nærmest formet rundt om hjulene, som er placeret i hvert hjørne. Tyngdepunktet er blevet anbragt i midten ved at skubbe motoren tilbage, benzintanken frem og førersædet mod midten. Resultatet: En stor akselafstand og en centervægt for større stabilitet – selv ved høj hastighed.
Det særdeles aerodynamiske design giver 350Z en strømliniet Cw-værdi på kun 0,29 og ingen løft mellem for- og bagakslerne. Luftstrømningen henover bilen er kontrolleret med en flad bagende og en spoiler – så en tilpas nedadgående kraft skabes. Sjov er den i alt fald at køre i!

Bilen er designet af inderen Ajay Panchal fra Nissans designafdeling i San Diego i Californien og er den eneste bil i det danske modelprogram, der ikke produceres i England men derimod i Oppama, Japan. 350Z er også den første Z-bil gennem tiderne, der ikke produceres på Shatai fabrikken i Japan.
Størstedelen af alle 350Z sælges i Japan og USA, kun en mindre del går til Europa – primært Tyskland, Østrig og Italien.

Historie:
350Z er den femte generation og næstyngste skud på stammen i en Z-generation, der har rødder helt tilbage til 1969. Dengang så kultbilen 240Z for første gang dagens lys. En bil der gik hen og blev det 20. århundredes mest solgte sportscoupe nogensinde.
Ca. 35 år efter udtaler Yutaka Katayama, den tidligere topchef for Nissan og idemanden bag 240Z, at han viste, at han ikke ville forlade denne verden uden at have set genfødslen Z-Coupe’en – i form af 350Z.
Grundideen er den dag i dag den samme som i 1969; at udvikle en sportscoupe, der hverken var europæisk eller amerikansk i sin fremtoning, men blot et køretøj, der skulle få hjertet til at slå lidt hurtige blandt liebhavere af hurtige biler.
En ide der bar frugt. Allerede i 1969 blev mere end 20.000 nye 240Z solgt og kun to år efter introduktionen var det USA's mest solgte sportscoupe. Den tyskdesignede 240Z designet af Graf Albert Goertz er med sit smukke karosseri i dag et eftersøgt samlerobjekt.
Senere gennem 1970’erne og 80’erne fulgte en række andre Z-Coupeer, hvor den sidste i rækken var 300ZX (Z31) introduceret i 1984. En model der i 1990 fik et nyt karrosseri (Z32) og først udgik endeligt af produktionen i 2001. Samme år fejrede 350Z skjult som konceptbil sin premiere i Detroit.
Kært barn har mange navne. 350Z med den interne modelbetegnelse Z33 kaldes i Japan for ”Fairlady” i stedet for 350Z. Grunden hertil findes i den tidligere Nissan chefs, Katsuji Kawamatas, forkærlighed for England. Ved et besøg i England i 1950’erne så han musicalen ”My Fair Lady” – en musical han elskede meget højt. Da den oprindelige 240Z efterfølgende udvikledes under kodenavnet Z og senere skulle navngives brød han ud, at denne skulle hedde ”Fairlady” – et navn der holder ved den dag i dag. I USA og Europa valgte man mere konservativt at lade udviklingskode og motorstørrelse bestemme modelbetegnelsen. Den 2,4 liters vogn udviklet under koden Z, kom således til at hedde 240Z i stedet for ”Fairlady”.
I dag er sjette og seneste generation i produktion under navnet 370Z og fås både som coupe og cabriolet. 370Z lanceredes i 2009.

Motorsport:
Der gik ikke længe fra introduktionen af 350Z før den dukkede op inden for forskellige grene af motorsporten – og med succes til følge.
Modellen havde sin debut som racerbil i Grand-Am Cup ved Schuitemaker Motorsports, hvor den fik nogle enkelte podieplaceringer.
Udviklingen gjorde det naturligt, at 350Z erstattede Skyline’s GT-R for både fabrikteams og private teams i Super GT-klassen samt GT500-klassen. Rent faktisk vandt NISMO (NISsan MOtorsports) 2004 sæsonen i GT500-klassen med en 350Z. Det samme gjorde sig gældende i GT300-klassen i 2003, hvor Hasemi Sports vandt sæsonen.
I den japanske Super Taikyu-serie samt den britiske GT Championship en bilen ligeledes at finde.
Senest er 350Z blevet populær inden for drifting-disciplinen, hvor den professionelt bruges både indenfor D1 Grand Prix og Formula D-serien. Driftmesteren, Tanner Foust blev den første, der scorede alle 100 point i en 350Z i drifting.

Pressen skrev:

Fra Berlingske Tidende, 17. juni 2003 – Bilkørsel for zjov:
”Design og køreoplevelse går op i en højere enhed i Nissans genfødte Z-bil. … Sjældent har det været så sjovt at køre bil. … Alt er bare rigtigt på den bil. Designet, først og fremmest, både i sin helhed og i de kække detaljer. Men også motorens nærværende knurren og rigelige styrke, styretøjets præcision, gearstangens korte vandring, de småhysteriske bremser og undervognens kontante formidling af, hvad der foregår.
Det er nærvær, det her. Vi lever!
Rigtig mange kommer der ikke ud at køre hos os, men Nissans sportsvogn er i det mindste af den slags, der også kan nydes af de, der møder den på deres vej.”

Fra Jylland-Posten, 5. august 2004 – Bodybuilderen- og ballerinaen:
”For køre - det kan japaneren. Med et gevaldigt men også gevaldig harmonisk træk lige fra under 2000 til knap 7000 omdrejninger er den 1,5 tons tunge bil både hurtig og let at tumle. Nok kræver det kraft at betjene teknikken - kobling og gear er til den tunge side, styringen fast og direkte - men der er både præcision og logik over foretagendet.
Så når man har vænnet sig til at tage godt godt fat og bruge flere kræfter på bilen end normalt, kommer belønningen tilbage i en lind strøm: 350Z kører ligeud som en Maserati, bremser som en Porsche og æder sving som en mindre GTI.
Umanerligt sjovt er det.”

Tja, jeg kan kun erklære mig enig i ovenstående udtalelser!

Priser og udnævnelser:
Modellen 350Z har indtil videre vundet mere end 40 internationale priser og udmærkelser fra en lang række internationale medier og industrielle kilder.
Et udpluk ses herunder:
• Japanese Performance Car of the Year 2007, TopSpeed Magazine
• 10 Best Cars 2003, Car and Driver Magazine
• Most Significant Vehicle of the Year. Two years running, Edmunds.com
• Editors' Most Wanted 2003, Edmunds.com
• International Car of the Year: Most Sex Appeal Award 2003, Road and Travel Magazine
• Canadian Car of the Year 2003, Automobile Journalists Association of Canada
• Best New Design 2003, Automobile Journalists Association of Canada
• Driver's Choice Best Performance Car 2003, MotorWeek Television
• Winner 12 Best Cars Under 30K, Road & Track Magazine
• Car of the Year 2004, det britiske motormagasin Top Gear

Salget af 350Z i Danmark:
Nissan 350Z er på de danske veje lidt af en sjældenhed. Antallet af nyindregistrerede biler siden introduktionen fordeler sig således:
• 2003 – 3 stk.
• 2004 – 15 stk.
• 2005 – 4 stk.
• 2006 – 1 stk.
• 2007 – 0 stk.
• 2008 – 1 stk.
• 2009 – 0 stk.
Siden introduktion blev der kun solgt 24 biler som nyindregistrerede, hvilket ikke kan siges at være meget på knap 7 hele år – altså forbliver bilen en sjælden gæst på de danske veje.

Øvrige biler i samme klasse:
Audi TT, Honda S2000, Ford Mustang GT, Mazda RX-8 & Porsche Cayman.

Bilen blev købt 100% standard, så alle efterfølgende mods er blevet nøjagtigt som jeg ville have dem.

Vil du se flere Nissan 350Z - Black Thunder til salg? Andre Nissan eller bare andre brugte biler?


Kommentér på:
Nissan 350Z - Black Thunder