Alfa Romeo Giulia GTA og CUPRA Formentor

Alfa Romeo Giulia GTA og CUPRA Formentor

205visninger 1 svar | 2. mar


Alfa Romeo Giulia GTA / GTAm



Det er ikke mange negative ord man skal bruge om deres Giulia Quadrifoglio, som blev præsenteret for et par år siden med en 510 hk 2,9 V6'er med to turboer. Dog var det åbenbart ikke nok, da Alfa Romeo tog sløret af ikke kun en bil, men to nye Super Sedan'er, her i aftes. 

Navnet på de to super Giulia's er GTA, og som en hver Alfaist kan fortælle, så betyder navnet GTA, Gran Turismo Alleggerita. Den første Alfa Romeo som fik navnet GTA, var faktisk den første Giulia Sprint fra 60'erne. Senere kom en 156 GTA og 147 GTA - begge med en 3,2 Busso V6'er. 
Dog i 90'erne, blev en meget speciel 155'er præsenteret for det Japanske marked. Modellen hed Ti.Z Sperimentazione Strada, og kigger man på de to nye GTA'er, kan man faktisk se en lighed i designet. 


Inden jeg skriver for meget om de forrige Alfa Romeo'er, så kan jeg fortælle at den nye GTA, bruger den samme 2,9 V6'er fra før. Dog er der kommet hele 30 hk mere ombord, og det betyder at den nu yder 540 hk. En Alfa Romeo er en bil som skal være smuk og smidig, og derfor har den også kørt et par omgange på racerbanen for at smide et par kilo. Faktisk er den hele 100 kg letter end Quadrifoglio, og totalvægten hedder nu 1.520 kg. 0-100 er også blot 3,6 sekunder.

Som den førnævnte 155 Ti.Z Sperimentazione Strada fra 90'erne, der i øvrigt var designet af Zagato, er de nye GTA'er design udviklet med et formål. At skabe mere Downforce med brug af formel 1 teknik.  Er den ene GTA ikke vild nok, så skal man gå efter GTAm. Den bliver ikke kun udstyret med den enorme spoiler, den kommer også med hele racerudstyret, trods for det er en gade lovlig bil. Væk er bagsæderne og læder sæderne foran. I stedet bliver man budt velkommen af racer sæder og et sikkerhedsbur, hvad gør at GTAm er skabt for banen - og gør begge GTA'er, til en direkte konkurrent ti
l Jaguar XE Project 8.



Desværre bliver der kun bygget 500 i alt, hvor Alfa Romeo lige nu har åbent for forudbestillingen, der lukkes lige så snart de er udsolgt. Så skynd jer! 





Cupra Formentor



Formentor er ikke en ny Seat, men bliver den første af sin slags på modelprogrammet hos Cupra. første eksklusive model, som ikke kommer til at kunne fås som civil version hos Seat. formentor er en kompakt Crossover i T-Roc størrelse, og skal kæmpe imod biler som Audi SQ2, T-Roc R eller Mercedes-AMG GLA 35.


Formentor er opkaldt efter et kendt klippestykke på den Spanske ø Mallorca (Cap de Formentor) Trods for Formentor er en unik bil hos Cupra, vil den dog bruge meget fra VAG-koncernens biler. Til at starte med er kabinen fuldstændig indetisk med Seat Leon. Samme 10,25" digitale instrumentering er standard og samme fladbundet rat fra Cupra Leon. Dog til en lille forskel, er Touchskærmen ikke 10" men hele 12" på hele modelprogrammet. Ellers der ikke en forskel på begge biler. 



Motorprogrammet er også taget fra Cupra Leon. Den kommer i to varianter. Benzin eller Plugin-Hybrid. På benzinsiden består det af en 2-liter turbo med 310 hk,400Nm, der får hjælp af et syvtrins DSG-gear og 4WD. Den anden er en noget mindre 1,4 Turbo med 150 hk. Den får hjælp af et 115 hk elektrisk motor og et 13 kWh batteri. Tilsammen yder de 245 hk og 400Nm. Alene på strøm kan Formentor med Plugin-hybrid motoren køre op til 60 km. 




 

Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


Kommentarer på:  Alfa Romeo Giulia GTA og CUPRA Formentor
  •   2. mar Jeg kan virkelig godt lide Giulia Quadrifoglio. Jeg har kørt den et par gange, og den kan sagtens bære lidt flere HK. Det er iøvrigt også fedt at de gør den (endnu) lettere. Mange sportssedans er jo blevet noget overvægtige i dag, og en kampklar vægt på 2 tons er jo ikke usædvanligt længere.

    Men tør man købe en Alfa?


Kommentér på:
Alfa Romeo Giulia GTA og CUPRA Formentor
x