Benzin, diesel eller el -hvad er mest økonomisk i 2019...

Benzin, diesel eller el -hvad er mest økonomisk i 2019...

1011visninger 1 svar | 23. sep 2019

Tidligere på året tog BilGalleri i bloggen et kig på den mest solgte elbil i Europa, Renault Zoe. Ligeledes har BilGalleri før skrevet om elbiler her på siden. Der er dog sket meget på området siden da, batterierne er blevet billigere, holder længere og bliver ikke længere produceret med materialer fra den anden side af kloden. I Danmark er det især lovgivningen og infrastrukturen der har set den største udvikling.


På sitet Mikonomi.dk har de netop publiceret en økonomisk sammenligning funderet på de, for Danmark, mest solgte biler i 2019. Bilerne sammenholdes på fem forskellige økonomiske kriterier: anskaffelsespris, brændstoføkonomi, grøn ejerafgift, forsikring og værditab. Her viser det sig, at elbilen ikke bare er blevet moden, den er også blevet økonomisk konkurrencedygtig sammenlignet med tilsvarende benzin- og dieselbiler.


Alle kriterier taget i betragtning koster en gennemsnitlig elbil i dag omkring 2,14 kr. per kørt km. Sammenholdt med diesel- og benzinbilerne er dette en besparelse på 10~15 procent.


Afgifter, afgifter, afgifter -og et enkelt fradrag

Selvom elbilerne som udgangspunkt er dyrere i anskaffelsespris end tilsvarende diesel- og benzinbiler, udligner de væsentligt lavere registreringsafgifter på elbilerne hurtigt slutbeløbet mellem de tre biltyper. Ligeledes er elbilerne væsentligt lavere i grønne ejerafgifter, og da man ikke længere betaler vægtafgift, er elbilerne samtidigt ikke tynget af deres, grundet batteriet, langt højere vægt.

Desuden får de firmaer der står for ladestandere og abonnementer til opladning af elbilerne fradrag på deres elforbrug, hvilket i de fleste tilfælde bliver givet tilbage til kunderne i form af lavere abonnementspriser. I Mikonomi.dks undersøgelse er der ikke taget højde for dette, hvorfor man med en i forvejen installeret ladestander i nabolaget, kan køre elbilen endda billigere end dér angivet.


Forsikringen; et spørgsmål om service og sikkerhed

Ét af de punkter, hvor elbilen måske pudsigt nok trækker fra diesel- og benzinbilerne, er på forsikringspræmien. Som udgangspunkt er elbilerne dyrere end de andre biltyper, hvorfor forsikringen også vil koste mere. Sammenligner man til gengæld forsikringspræmien som en procentdel af anskaffelsesprisen, er elbilerne faktisk billigst. Dette hænger både sammen med at forsikringsselskaberne har vurderet elbilerne til primært at blive benyttet i byerne, hvor de kører langsommere og der derfor i mindre grad sker uheld, men også fordi elbilerne består af langt færre bevægelige dele sammenlignet med en klassisk forbrændingsmotor og tilhørende gearkasse. Komponenterne i en elbil bliver derfor mindre slidt og kræver altså mindre service, hvilket igen resulterer i færre skader, der skal tages hånd om gennem forsikringen.


Om brugtmarkedet og skrotpræmier

Fra 1. januar 2020 genoptages muligheden for at ansøge om forhøjede skrotpræmier på gamle dieselbiler. Det kan derfor være en god idé at begynde planlægningen af det næste bilkøb allerede nu.


Vil du derimod sælge din gamle elbil, bør du være opmærksom på, at de indtil nu har haft det største værditab. Dette var især grundet de mange alternative farver og former, de første elbilmodeller blev lanceret i. I dag ligner elbilerne de fleste andre biler, der kører rundt på vejene og værditabet er derfor også mindre nu, end det har været tidligere. Ligeledes er batterierne blevet langt bedre, hvilket har fået efterspørgslen på brugte elbiler til at stige.

Som med forsikringspræmien afhænger værditabet også af nyprisen, men ser man igen på forsikringspræmien som en procentdel af nyprisen, er elbilerne faktisk dem der taber mindst værdi.


Fremtiden

Selvom den forrige regering meldte ud, at diesel- og benzinbilerne skal udfases fra 2030, er der endnu usikkerhed om den kommende lovgivning på området. Ikke mindst i forhold til ejer- og registreringsafgifter samt fradrag på strøm. 2019 blev året, hvor der kom flere ladestandere end tankstationer langs de danske veje, men der mangler stadig infrastruktur for at understøtte de 1.000.000 ønskede danske elbiler, der skal erstatte diesel- og benzinbilerne i 2030. Uanset hvad vores nuværende regering finder på, bliver det dog svært for bilerne på fossilt brændstof at følge med elbilens hurtigt accelererende udvikling.


Hvad skal din næste bil køre på?


Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


Kommentarer på:  Benzin, diesel eller el -hvad er mest økonomisk i 2019...
  •   24. sep 2019 Forsikringen var dyr på min Tesla. Jeg gav mere end for både min Corvette C6 6.0 V8 og Audi RS5. Grunden til at Tesla er så dyr, ifølge forsikringsselskabet, er, at de er meget dyre at reparere. Jeg fik en skramme foran og på siden ifm. et uheld, og det kostede ca. 100.000 kr. at reparere.

    Til gengæld sparede jeg en del på opladning, da de lejligheder jeg boede i mens jeg havde den, havde gratis EV opladning. Og til de længere ture er der jo Tesla's superchargers.

    Min erfaring er, at jo flere km man kører pr. år, jo bedre kan elbiler betale sig.

    Jeg kunne godt overveje at få en elbil igen, om det bliver den næste, er jeg ikke helt sikker på.


Kommentér på:
Benzin, diesel eller el -hvad er mest økonomisk i 2019...
Annonce