Hele to år skulle der gå for at Nissan kunne byde deres største model velkommen på det europæiske program efter lanceringen i Nordamerika tilbage i 2020.
Nissan X-Trail er netop i dag blevet præsenteret for Europa - herunder det Danske marked - som mærkets nyeste og største SUV på programmet. X-Trail vil dog denne gang kun udelukket fås i elektrificeret udgaver. Tredje generation af X-Trail kører på den såkaldte CMF-C platform. En platform som den b.la. deler med den nye Qashqai og søstermodellen fra Mitsubishi med den nye Outlander. En model vi nok ikke får set skyggen af i Europa desværre.
Af motorer fås X-Trail ikke længere med diesel eller den gamle 1,6 turbobenziner. I stedet står det udelukket på en helt ny 1,5 benzinturbomotor. Dog kommer den i tre forskellige version. Den første udgave yder 163 hk og 300Nm, dertil bruger den Mild-hybrid teknik (12V og 6Nm ekstra). Det gør at den kan køre 0-100 på blot 9,6 sekunder, ved hjælp af et CVT-gearkasse, der i øvrigt er den eneste gearmulighed på alle tre modeller.
Næste model på programmet er en såkaldt Hybrid, hvad Nissan selv kalder for e-Power. Den fås dog enten med forhjulstræk eller firehjulstræk. Vælger man den med forhjulstrækyder den 204, og 213 hk i den udgave med firehjulstræk med Nissan e-FORCE teknologi. Den kan klare 0-100 på 8 sekunder.
Den nye X-Trail sætter en standarden i kabinedesign for alle Nissan's fossilebiler på programmet. Nuvel er det ikke som i den elektriske Ayria, men standard er den udstyret med et 12,3" touchskærm, 12,3 digitalt instrumentering og et 10,8" Head-up Display kan tilkøbes. Ydermere bruger X-Trail den nyeste generation af NissanConnect og ProPilot navigationssystem.
Prisen på den nye X-Trail kendes ikke endnu, men det forventes at modellen er i landet allerede til December, hvor den skal konkurrer imod Toyota RAV4 og den kommende Honda CR-V eHybrid.
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
Nissan X-Trail - SUV'en triller videre fra Nissan