Paris Motorshow 2022 - Højdepunkter

Paris Motorshow 2022 - Højdepunkter

168visninger 0 svar | 21. okt


Mandag den 17 Oktober åbnede dørene op for Frankrigs største motorshow i Paris, efter et tre års fravær - og dette år stod det på mange elektriske nyheder fra Østen!. 


Billederne har jeg selv taget, og vi kan godt blive enig i at ikke alle blev lige gode.. :P


Peugeot 408


En af showets allerstørste nyhed dette år var den smarte Peugeot 408. Baseret på Citroën C5 X, så forventes det også at den franske løve vil køre så komfortable som C5 X. I Danmark kommer 408 kun som opladningshybrid på 1,6 -liter og 225 hk. 



JEEP AVENGER 


Fra Peugeot til JEEP, blev en ny kompakt model præsenteret for os europærer - og den er 100% elektrisk!. JEEP Avenger deler faktisk teknik med Peugeot, hvor den bruger samme 54 kWh batteri fra Peugeot e-2008, som den også er bygget på.  JEEP Avenger trækker derfor også kun med begge forhjul, men en konceptbil (den grå) blev også præsenteret med firehjulstræk. 


DS Automobile 


DS Automobile friskenyheder var dog ikke denne DS 5, men to biler jeg ikke tog billeder af. Nemlig de faceliftet udgaver af deres DS 3 Crossback og DS 7 Crossback. Selvom DS 5 blev præsenteret før der var noget som hed Covid19 virus, så har DS topmodel været forsinket længe - og kan derfor nu købes i Danmark i en plug-in version med enten 225 hk eller 300 hk fra 1,6 -liter turbomotor. 


DS 5 er faktisk en arvefølger til Citroën C6 fra 2006. 




DS e-tense concept

Et bud på hvordan en elektrisk sportsvogn kunne se ud fra DS?. 



"TYPE H" Citroën Berlingo 2CV Fourgonnette


Dette er hvad man kan kalde for et fransk design, hvor det franske Coachbuilder Type H, kan ombygge ens kedelige Berlingo varebil om til at ligne en 2CV Fourgonnette - eller... 




DACIA


Dacia største nyhed var deres konceptbil Manifesto, men ellers har hele programmet fået et større Facelift i form af deres nye Logo. Se bare den ellers kedelige elektriske Spring Electric. 


RENAULT 

Engang hed den Kadjar, men denne Nissan Qasqai søsterbil er Renault's svar for en smart  Familiebil i Crssover-klassen.  Austrail kommer til Danmark med mindre benzinmotorer, der bruger Mild-Hybrid teknik. En Hybrid model kaldet E-TECH findes også, men uvist om den kommer til Danmark. 


Renault præsenteret også for tre små konceptbiler, hvor den gule Renault 5 er en kommende elbil med et retro design til at fylde de små byer. Så var der også koncept udgaven af deres større elektriske SENIC. En Volkswagen I.D 4 konkurrent, som kommer til at dele teknik og bund med den nye Megane E-TECH.  


Renault Kangoo kommer også til Danmark igen. Dog kun som en elektrisk MPV, hvis den skal købes på hvide plader. Og til sidst kan man få ombygget sin Renault Twingo fra 90'erne om til en elbil med en rækkevidde på ca. 100 km. 





Mobilize DUO By Renault

Mobilize DUO er et helt nyt bilmærke på vej til Danmark. Dog kan man ikke købe bilen, men man vil i stedet kunne leje bilen gennem en APP. Mobilize DUO ligner måske en konceptbil, men den kommer til at se sådan ud, når den engang kommer på de danske veje i 2023. Mobilize DUO er desuden en elbil med enten en topfart på 45 km/h
 eller 80 km/h. 


Alpine A110 R 

Alpine forventes at blive et 100% elektrisk bilmærke inden 2025, hvor en A110 muligvis også vil fås som elbil. Dog er der et par år før dette sker, og i den anledning har de præsenteret for den vildeste udgave af A110 kaldet A110 R.  Bilen yder 300 hk fra Renault's 1,8 Turbo og er 34 kg letter end A110 S. 


Så til de kinesiske elbiler!

Den blå bil på billederne hedder SERES 3, og er en kompakt elbil i prisklasse med MG ZS. Dog forventes mærket ikke til Danmark. I følge mærket kan den køre op til 329 km  på en opladning (WLTP).  SERES 3 er bygget af den kinesiske koncern DongFeng Motor. 


En anden stor koncern fra østen hedder Great Wall Motor, og de har præsenteret for en kæmpe luksus Plug-in Hybrid SUV kaldet WEY COFFË 01. Ydelsen er ca. 470 hk fra en 2-liter turbo, der får hjælp af et 40 kWh batteri.  Ingen planer om at tage mærket til Danmark, men det kan ikke udelukkes da mærket allerede har erobret England, Frankrig og Tyskland. 


ORA CAT og ORA Lightning

ORA er også en del af Great Wall Motors, men i forhold til WEY skulle deres livstils biler ORA gerne lande på i Danmark. ORA CAT og deres varme ORA CAT GT er en elbil i I.D. 3 størrelse. Ydelsen er omkring 150 hk, men ORA CAT GT yder ca. 180 hk fra 63 kWh batteri. En smart firedørs Coupé kaldet ORA Lightning kommer også.



BYD

Build YOur Dreams står BYD, som er et helt nyt bilmærke på vej til Danmark i starten af 2023. Mærket er dog ikke helt nyt herhjemme, hvor de sidste 10 år, har mærket været en del af den danske bus-kollektion. Nu kommer de så med tre elektriske biler.
Den første hedder BYD ATTO 3, og vil være en kompakt elbil i Volkswagen I.D.4 størrelse.  Ydelsen er 204 hk og har en rækkevidde på 420 km. Prisen starter fra under 330.000 kr.  De næste modeller hedder BYD HAN og BYD TANG. Begge biler er ens, hvor TANG er en kæmpe SUV, er HAN en større Tesla Model S konkurrent. Prisen er også den samme, hvor begge vil ligge under 600.000 kr. Ydelsen er desuden 517 hk og har en rækkevidde på 400 km. Den sidste bil er BYD præsenterede hedder SEAL, og er en Tesla Model 3 konkurrent. Dog er det uvist om den kommer til Danmark/Europa. En anden BYD som ikke forventes til Europa var deres MPV/SUV BYD SONG.



LEAP Motors C11

LEAP Motors var et af de første elbilsmærke, der for et par år siden annoncerede at de ville komme til Europa. Desværre er det aldrig sket, og efter en hård kamp med tæt på at gå konkurs, prøver mærket endnu med denne C11 SUV. Ydelsen er 272 hk fra et 90 kWh batteri. Mærket forventes ikke til Danmark. 



VINFAST

VINFAST er et relativt nyt bilmærke, som gerne vil ind på det Europæiske og Amerikanske marked. Overraskende er mærket ikke fra Kina, men fra Vietnam. Sidste gang jeg var til Paris Motorshow (2018), præsentere mærket for benzin drivet luksusbiler, bygget på dengang BMW 5-serie og X5. 

Nu er de gået en anden vej - og den er ikke overraskende elektrisk. 
Modellerne hedder VF 8 og VF9, hvor forskellen er at VF 8 er mindre end VF9. Ydelsen er over 400 hk fra 90 kWh batteri. Rækkevidden kendes dog ikke da mærket endnu ikke er testet til salg i Europa. En mindre model kaldet VF6 var også til stede, men har ikke planer om at blive solgt ude fra sit Hjemland pt. 



Til sidst var der også en 1000 Hk Fiat Multipal og et par Rallye Legender fra Gruppe B-tiden.





Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg




  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
Paris Motorshow 2022 - Højdepunkter
x