VW GOLF MK 8 - En klasse konge er tilbage!

VW GOLF MK 8 - En klasse konge er tilbage!

360visninger 4 svar | 24. okt


Man skulle ikke tro det, men den første VW GOLF så lyset tilbage i 1974, som var en revolutionerende bil, der skabte den såkaldte C-segment klasse, hvad også er kendt som Golf-klassen!  I dag tog VW sløret af den helt nye ottende generation af Golf'en for 2020. 

Der er sket meget med den nye Golf, trods for den ikke er blevet meget større end før. Dog er den noget mere aerodynamisk og en cw værdi sænket  med 0,275.
Designet minder meget om den forrige, og det kan der være en god grund til, for hvorfor skal man ændre noget som allerede sælger godt. VW Golf er lige nu stadig den mest solgte bil i Europa. Faktisk er der solgt over 35 millioner eksemplarer af Golfen, igennem de sidste 45 år. Den nye Golf kører på VAG's MQB-platform, som den skal dele med den kommende Skoda Octavia og Audi A3 og allerede bruges  af Skoda Scala . 


I kabinen sætter den en ny standard i klassen, hvor hele modelprogrammet får et 10,25" digitalt instrumentering og 10" touch skærm standard. Andet kommer den også med LED-lys for - og bag.  Kigger man nærmer på skærmen, kommer den med noget de kalder for We Connect We Connect Plus, og det system gør at man kan hente dvs. APP's.  Golf'en bliver også den første VW i Europa med Car2X. Car2X blev først brugt i de kinesiske VW'er, og det gør at andre biler med Car2X kan læse hinandens bevægelser i trafikken. Dog kan systemet også læse biler uden Car2X., og derved advare føreren om mulig fare forude. Car2X bliver også en del af af standardudstyret. I.Q Drive fortsætter også på den nye Golf, og nu hjælper den det Adaptive fartpilot med at kunne følge med trafikken op til 210 km/h. Også standardudstyr. 






Kigger man på motorprogrammet på den nye Golf, så lyder det umiddelbart som et genkendelig program fra forrige generation. Dog er der sket noget, hvor næsten hele benzin programmet nu får mild-hybrid teknik. Det betyder at man nu kan finde et 48-volt elektrisk generator. Programmet vil bestå af enten en 1-liter eller 1,5' benziner - begge bruger turbo.Modellerne kalder de nu for eTSi.
Skal der være lidt "Performance" over den, så kommer der også en ny GTE.  Et hop fra den forrige GTE, så bruger den fortsat en 1,4 turbo motor og et 13 kWh batteri. Dog har de skruet den op til hele 245 hk. En mildere Hybrid kommer også med 204 hk kaldet eHybrid.Selvfølgelig forventes en ny GTI , GTi TCR og R version senere, og vi ved allerede at den kommende R får minimum 330 Hk.  Bare rolig, diesel modellerne findes endnu med et valg af enten en 1,6 eller 2,0.Desværre har VW Danmark allerede fortalt at den nye 2-liter 190 hk GTD ikke kommer til Danmark , når den engang bliver præsenteret. Ude for Danmark kommer der også en TGi udgave, som kører på gas, og den mindste benziner med 90 hk bliver også taget af det danske modelprogram.
GTE og eHybrid bruger et 6-trins DSG gear, hvor ellers kan programmet fås med enten fem eller seks-trins manuelt gear. Det forventes af motorprogrammet er ca. 17% forbedret i brændstoføkonomi 

Motorprogram: eTSi= Benzinturbo med mild-Hybrid teknik. 
Benzin 
TSi 90 Hk 24 km/l
eTSi 1,0 110 Hk 21 km/l
eTSi 1,5 130 Hk 22 km/l
eTSi 1,5 150 Hk 21 km/l
e-Hybrid 1,4 TSi 204 Hk
GTE 1,4 TSi 245 Hk
Diesel
1,6 TDi 116 Hk Adblue 29 km/l
2,0 TDi EVO 150 Hk Adblue 24 km/l


Billede af GOLF GTE.


Den nye MK8 Golf kommer i fire udstyrsvarianter; Golf, Life, Style og R-Line, hvor tidliger hed det Trendline, Comfortline og Highline. 
Den nye GOLF forventes allerede klar til December i Tyskland og Østrig. Dog rammer den først Danmark omkring midt 2020. 

Som nævnt kommer der til næste år en GTi og R. GTi'en får 240 hk, GTi TCR forventes med 300 hk, Golf R får minimum 330 hk og en ny topmodel Golf R Plus med 400 Hk.


Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


Kommentarer på:  VW GOLF MK 8 - En klasse konge er tilbage!
  •   24. okt For mig ligner det et skridt denn forkerte vej.
    Golf 1 er blevet en ikonisk bil kan huske da jeg fik en for 12 år siden til 3500kr med et år til syn. Nu betaler man 10.000+ for et projekt.
    Golf 2 var en sikker opgradering af G1 og var en succes.
    Golf 3 var en vovet overgang som også har sin charme mens
    Golf 4 var en kæmpe forbedring på design siden.
    Golf5 var en dårlig bil igen meget anderledes design men med en flot kabine.
    Golf 6 var en forbedring af G5 på de fleste punkter.
    Golf 7 og 7.5 er begge super lækre biler.
    Golf 8 bære ikke samme VW feel som jeg havde håbet. Det er meget Mazda/BMW inspireret cockpit skærmene er fuldstændigt overflødigt i en bil. Designet udvendigt minder mig lidt om en Bobbel med de lavtsidende lygter og kurven op over motorhjelmen men det fungere ikkenformigm ligesom Polo'en ikke rigtigt fungere for mig. Selvom dens kabine stadig holder sig ret VW tro.
    Glæder mig til VW kommer med en Golf 9 hvor de forhåbentligt finder tilbage til hvad den burde være.


  •   24. okt Jeg tror ikke der kommer flere Golf'er, hvor de nu hopper over i de elektriske biler.

  •   25. okt Jeg synes at den ser rigtig fed ud, og det bliver spændende at se de mere sportslige varianters styling.

    Interiøret synes jeg er det fedeste nogensinde i en Golf. Meget minimalistisk, domineret af skærmene.

    Det virker som om at den er gået en halv klasse op.


  •   25. okt Jeg synes også den er fed. Elsker interiøret , og sjovt at se som side spejle monteret på døren gør comeback smiley

Kommentér på:
VW GOLF MK 8 - En klasse konge er tilbage!
x