{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.107 visninger | Oprettet:

Hvor mange dB er nok? :) {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen...

Hvor mange dB skal man egentlig op på, før den almindelige person har nok? Jeg sad sammen med min fætter en dag, hvor vi hørte lidt musik med god bass i sig, og han spurgte så hvor mange dB der skulle til, før man fik nok, og hvornår bilen eventuelt ville begynde at vibrere med... Det kunne jeg ikke lige svare på, så ville da lige høre herinde... smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor mange dB er nok? :)
  • #1   30. okt 2013 Tror alt over 130 begynder at være rigtig rigtig hårdt for ørene smiley

• #2   30. okt 2013 jeg har 125dB i min lille Fiesta og den er ved at falde fra hinanden smiley Men kan ikke svare på dit spørgsmål så lytter bare med smiley

• #3   30. okt 2013 Altså jeg lavede 135 dB i min gamle 106 Rallye, det er lige som jeg gerne vil have det, uden at det er voldsomt eller noget...
    Hvor hårdt det er for ørene er i min verden et spørgsmål om hvor ren lyden er, lyd der forvrænger kan virkeligt gøre ondt i ørene...

Hvornår en bil begynder at spille med kommer jo an på bilens konstruktion, så det vil der helt sikkert være stor forskel på...

• #4   30. okt 2013 Jeg har nemlig selv siddet i CarSounds Polo med 2 JL Audio 13W7 enheder... Det var mere end rigeligt for mig, og den blev målt til 142 dB mener jeg... smiley

• #6   30. okt 2013 Alexander

Jeg er faktisk af samme mening, jeg vil også hellere høre den lækre lyd... Men ind i mellem er det jo meget rart man kan være lidt entusiastisk med volumeknappen... smiley

Lyttede til den Beetle I kan se en video af, inde på min profil... Og nøj, hvor spillede den bare modbydeligt lækkert... smiley kvaliteten af lyden i videoen, er dog ikke retfærdig overfor hvordan den lød IRL...

• #7   30. okt 2013 Hahahaha men hverken besvimer ved 150 dB eller dør af 200...

• #9   30. okt 2013 @ Alexander P: Kom gerne med din begrundelse for at man gør? Lyder nemlig som om du er ekspert på området.... Suk...

• #10   30. okt 2013 Fordi en 9mm pistol giver 150 dB ved affyring - jeg er indtil nu ikke besvimet og skyder i skytterneshus i Århus.

Har forsøgt at Google mig frem til din påstand at man skulle dø af 200 dB. Men intet fundet

• #13   30. okt 2013 - PSA Project -:
    Den eneste grund til jeg skrev 130db er fordi jeg er ret sikker på det er det smertegrænsen ligger.. Alt over skulle efter hvad jeg kan huske give direkte høreskade.. (jetfly som skal til at lette fra 2 meters afstand skulle fx være 140db, hvilket ikke er fedt at høre på smiley )

Men kommer nok også an på hvilke lyde det er..

Det er fx også grunden til at vi ikk har tyveri alarmer i dk som hyler specielt højt.. Eller i lang tid.. da det netop er skadeligt.. smiley

Mark VL
    Så er du da ikk for god til at søge på google..
    Nok den mest pålidelige kilde jeg kunne finde.. Og giver da også fint mening..
    Men om det er rigtigt eller ej ved jeg ikk..

How loud does a noise have to be to kill? The threshold of ear pain is around 130 to 140 decibels, roughly equivalent to a jet engine at a range in the tens of meters. Eardrum rupture occurs around 160 decibels (conventional sound) to 185 decibels (nonperiodic blast pressure). Lung rupture and presumably embolism due to air blast occur at 200 decibels. German physicist Jürgen Altmann, who has written about the physiological effects of high-intensity sound, tells me the threshold for suffocation or embolism following lung rupture is 2.6 to 11 times atmospheric pressure, depending on pulse duration. Are noises that loud encountered on the battlefield? Evidently. On the factory floor, no.

• #14   30. okt 2013 Nej, det gør jeg ikke - kan være der er en anden der er af samme mening og mener du er en hat at komme med påstande du ikke har nogen beviser for? smiley

Tak for invitationen, men så ville jeg hellere dø af 200 dB smiley aha ahah aha....

Kan du nu have en fantastisk dag!

• #15   30. okt 2013 Synes det kom lidt Off Topic med pistoler og fly... Det jeg nu tænkte på da jeg spurgte, var mere omkring anlæg i biler, altså hvor mange dB fra f.eks. en subwoofer der var nok... smiley

• #16   30. okt 2013 Frederik A. H:
    Så fandt du jo ud af ved at kigge på det folk har skrevet at det er en smagsag.. smiley
    Igen alt over 130 skulle være rigtig dårligt for dig.. Meeeeen det er man ligeglad med når det er anlæg smiley

Har desværre ingen db mål på hverken mit eget anlæg eller på dem jeg har hørt så kan ikk komme med et tal smiley

• Casper N
    Casper N Tilmeldt:
    jun 2011

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 84
    #17   30. okt 2013 Alexander P - Hvis du gerne vil vide mere så læs "Pratisk elektroakustik" af Eddie Bøgh Brixen, det er en fed bog til at lære alt om hvordan lyd er bygget op.

Men at sige at det kun er bas der kan skabe de høje lyde, det er lidt ved siden af smiley Hvis du måler db a-vægtet kan f. eks. et komplet orkester komme noget højere op på skalaen end bare et stortromme/bas. Du er selv inde på at db er en logaritmisk skala, men a-vægtet er det hele frekvens-spektret der tæller.

Mvh
    Casper Nyland

• #18   30. okt 2013 Tror jeg vil være glad for bare at komme op på 140 eller deromkring... smiley

• Casper N
    Casper N Tilmeldt:
    jun 2011

#19   30. okt 2013 Der er rimelig tryk på så i hvert fald, men igen kommer det an på lydbilledet. Og som nogen af de andre skriver, så vil man oftest sætte pris på noget der lyder bedre og måske lige ofre et par db.

Jeg har da efterhånden skruet et anlæg eller 2 sammen og mine "kunder" har altid været glade for at ofre et par kroner mere på kvalitet. Husk også at hvis du vil have højt lydtryk skal du starte med at dæmpe din bil så godt som muligt. Hvis du virkelig gerne vil op i det db niveau vil jeg da anbefale at du tager alt ud af bilen og lægger lyddæmpende materiale i hele bunden, taget, døre og bagklap. Så har du et godt udgangspunkt ( men en dårlig benzinøkonomi smiley )

Mvh
    Casper Nyland

• #20   30. okt 2013 Folk skriver som de har forstand til...

til Emre: grunden til at vi ikke har alarmer der larmer mere end 125 dB i max 3 min har intet med høreskader at gøre... Det er ene og alene pga. Miljøloven... Fordi det vil være til gene... Og ikke fordi det giver høreskader...

til Alexander p: der er meget langt fra teori til praksis... Nu har jeg selv siddet i biler der spiller over 150dB ... Det er sgu sjovt... Og du er bestemt ikke i nærheden af at besvime... Så det er noget værre pis du skriver... Jeg har sågar siddet i en 160 + dB bil, der trykkede med fuld effekt... (jeg havde høreværn på) det trykkede og det var hårdt at trække vejret, men var ikke i nærheden af at besvime... Og jeg er ikke et extra hårdført særtilfælde... (jeg er sågar astmatiker) så hold dit vrøvl for dig selv... Og skriv aldrig noget om lyd igen før du har lært bare en smule om det...

• #21   30. okt 2013 Frederik A H...

som du ser ved folk faktisk meget lidt om lydtryk... Og flere forstår slet ikke hvor meget det kræver at komme over 140 dB... Som er mere end rigeligt for langt de fleste... Og så er der tosser som mig der gerne vil over 150 dB i min hverdags bil... smiley

• #23   30. okt 2013 Ved 200 dB vil lydtrykket kunne perforere en lunge, eller endda sende knogler i så hårde vibrationer at det potentielt kan overføres til hjernen, der bestemt IKKE holder til det.

I princippet er dB styrken på chokbølger, og chokbølger er der vel ingen der er i tvivl om, kan dræbe.

• #24   30. okt 2013 143dB er også vildere end mange tror... Hvilken måler blev din Sierra målt med?

• #26   30. okt 2013 200 dB er en teoretisk umulighed i en bil... Desuden er lystryk nu ikke direkte chokbølger...

• #27   30. okt 2013 Ahh så er det målt med en ældre version af termlab... God score... smiley

• Casper N
    Casper N Tilmeldt:
    jun 2011

#28   30. okt 2013 Cody : Lille sidespørgsmål når du nu har været til et par db-drag, hvordan vægter de målingen til disse konkurrencer ? Det har jeg aldrig vidst nemlig ( jeg er også bare live lydmand så hifi er ikke lige min hverdag smiley )

Mvh
    Casper Nyland

• #30   30. okt 2013 Njaeh, chokbølger og lydtryk kan vel nok sidestilles. Jeg skal ihvertfald ikke sidde i vejen for noget som helst der brager afsted ved 200 dB smiley

202-198 (P) HUMAN DEATH FROM SOUND (SHOCK) WAVE ALONE. DEATH FROM: SCHRAPNEL AT ANY LEVEL ABOVE 165 DB IS LIKELY AND BEING THROWN (10 FEET PER SECOND)

http://www.makeitlouder.com/Decibel%20Level%20Chart.txt

• #31   30. okt 2013 Cody

Haha, ja du er tosset... Men samtidig må det også være sjovt at køre rundt med... Du vil vel nemt kunne lukke munden på de fleste Brian-slæder... smiley

• #32   30. okt 2013 Sjovt nok med min gamle 106 gjorde jeg ik alverden for at få den op på de 145 dB den blev målt til, ikke noget synderligt ekstra lydisolering eller lign. og det var en Rallye, så der var ik meget isolering i den fra fabrikken smiley

Men kvalitetsudstyr masser af strøm og en ordentligt konstrueret kasse gør jo underværker smiley

Ved dog ik hvad jeg laver i min 406 nu, men det er ik helt så voldsomt, dog er lydkvaliteten noget bedre, pga. den bedre kabine smiley

• #33   30. okt 2013 Præsidenten - Jeg er tilbøjelig til at give dig ret, når jeg står til diverse træf og åbner op for min gamle stationcar, så pakker de fleste af brian-øserne sammen.

Og det er jo så fordi min spiller meget andet end bass, så det overdøver de biler der bare står og buldre lidt smiley

• #34   30. okt 2013 Prøv dig frem, der er lidt forskel om det er en fra sønderjydeland i en Vr-saisær, eller min mor der skal lytte på det... Men generelt har Cody tit ret i det han siger, selv om det irritere mange der lige været i thansen og købe anlæg... smiley

• #35   30. okt 2013 Jeg er nok også mere en lydkvalitets mand... Jeg tænker lidt sådan, at jeg nok kun vil være glad for det kan sige bum bum, den ene dag om ugen, jeg er til træf... De andre 6 dage er jeg nok glad for lydkvaliteten... Sådan sætter jeg det lidt op... smiley

• #36   30. okt 2013 Frederik,

Sådan har vi andre det jo også... Jeg kører jo ikke rundt med mit anlæg skruet op på max konstant jo... kan man jo ikke holde ud i længden... Altså det er sgu sjovt at sidde i en 150+ bil der rigtig trykker dybt... Men det har du ikke lyst til 365 dage om året jo...

• #37   30. okt 2013 Nej, det har du ret i... smiley

• #38   30. okt 2013 Dr. House

Fin liste der dog desværre er ukorrekt, og kun ren teoretisk...

Har et godt eksempel... på din liste: "183 (P) = 6 P.S.I. TOTAL DESTRUCTION OF ALL STRUCTURES, PARTICLE VELOCITY
    (BLAST WIND) IS 180 MILES PER HOUR. 0.9 MILES FROM HIROSHIMA ATOMIC BOMB
    AND 3.3 MILES FROM 1MEGATON NUCLEAR BOMB, LESS 0.1 % OBJECT SURVIVAL"

I De Sydamerikanske finaler i dB-drag blev der leget med den nye termlab sensor der vil blive brugt til extreme klassen i 2014... Højeste score var: (Og hold nu fast) 183,7 dB... Ifølge din tabel der skulle sensoren være sprunget i luften. og forruden være landet i atlanterhavet... Bevis: http://www.termpro.com/asp/viewer.asp?Image=E13889W3M30P67

Så den tabel er ikke et bevis for noget ud over at være fejlagtig...

• #39   30. okt 2013 Bemærkede du P'et?
    Hvis du kigger på deres hjemmeside, er der også lidt credability at finde. Ikke for design, dog.

• #40   30. okt 2013
    Casper N

Der måles altid i dBA... Måleren virker altså så tæt på det menneskelige øre som muligt...

• #41   30. okt 2013
    Præsidenten

Fordi det højeste teoretisk mulige lydtryk I luft er 190 dB... Over 190 dB er der ikke længere tale om lydbølger men om chokbølger... Og det kan ikke gengives med Kommercielt tilgængelige Højttalere (Subwoofere)

• #42   30. okt 2013 Og en lydbølge og en chokbølge er ikke helt det samme...

• #43   30. okt 2013 Jeg prutter med 235 dB... Såååå jaaaa

• #44   30. okt 2013 Jørn Ege

Vældigt seriøst.... Hvis man ikke har forstand på emnet bør man hellere undlade at skrive end at komme med platte kommentarer... Men ok det var vel hvad du havde IQ til at finde på..

• #45   31. okt 2013 Mit tidligere anlæg blev målt til 148,7db. Og jeg kan da huske at jeg indimellem havde vejrtrækningsproblemer og blev sådan lidt light-headed
    Hvis man sad i det for længe:)

Puha kan slet ikke forestille mig hvordan 160 må være. Shit.

Men der er vel også forskel på dB eller lydtryk. For man har da før hørt om folk til dB-drag der spiller 150 med kun én sub. Men er da ret sikker på at 150 dB vil lyde endnu vildere i en bil med 4X18" fx. Ligesom ham Steve meade:)

• #46   31. okt 2013 Krooogh

de dB - drag biler der kun bruger 1 enkelt enhed til at nå 150 dB, har den ulempe at de ikke kan spille musik... De har deres peak over 50 Hz... Steve Meade laver jo ikke dB drag biler men biler der spiller musik... Dvs hans biler vil altid lyde mere imponerende da de spiller dybere.. Og jo dybere jo vildere lyder det...

• #47   31. okt 2013 Krooogh... Hvem og hvordan blev din bil målt???

• #48   31. okt 2013 Jeg mener at kunne huske at man får permanet høreskade fra 140 db og op

• #49   31. okt 2013 Henning P

Det er helt rigtigt... Og dog... Det gælder for frekvenser over 40 hz... Under 40 hz er dit øre langt mere tolerant... Derfor man faktisk aldrig ser nogen med dyb tinitus, men altid med hyletoner osv, fordi netop frekvensområdet 2000 -8000 hz er det abolut farligste for dine ører...

Derfor kan man ofte sagtens sidde i en 150+ bil med 4 stk store 18" enheder der drøner for fuld brag, uden høre skade... men har samme bil en stor flok mellemtoner og kraftige diskanter, ja så begynder det at bliver lidt farligt for ørene... smiley

Ved 140 dB vil du efter 10 sek allerede være igang med at skade din hørelse...

• #50   1. nov 2013 Aha.. Så lærte jeg også noget Idag. Det blev målt af en kammerat jeg har som ejer noget diskotek. Som så havde investeret i en dB måler.

• #51   1. nov 2013 Vi tog også nogle målinger, bare med toner
    Decibel
    20hz- 134,4db
    30hz- 140,2db
    35hz- 145,5db
    40hz- 148,7db

• #52   1. nov 2013 Krooogh... Fine målinger... Som kan sammen lignes med et diskotek... Men du kan på ingen måde sammenligne med de målinger der laves hos db-drag... Husk at hvis hans måler er til diskoteks målinger så er det en støjmåler... Ikke en ren lydtryksmåler... Jeg vil nok desværre kunne sige at du skal trække hele 10 dB fra i forhold til vores termlab målet...

• #53   1. nov 2013 Okay;) det er også fint nok;) det rykkede ganske pænt;)

• #54   2. nov 2013 Det tror jeg gerne... 1 ting er hvad en måler siger... det vigtigste er mere hvad man selv synes... smiley

• #55   2. nov 2013 Cody

Nu du siger folk ikke forstår hvor meget det kræver at komme op over 140 dB, hvor meget kræver det så? Det kræver en ordentlig strømbank, et ordentligt kabinet, men hvad mere? smiley

• #56   3. nov 2013 Når du kommer op over de 140 dB... Og f.eks. skal nå 145 db... skal der faktisk rigtigt mange kræfter til... Dvs, der skal en meget stærk forstærker til... eller 2 stk... det kræver enheder der faktisk kan spille højt... 145 dB med en audison thesis subwoofer er altså ikke et realistisk mål... måske muligt, men ikke noget enheden kan holde til i længden... Thesis enheden er jeller ikke lavet til at spille højt men til at spille umanerligt flot..

Men det afhænger også i stor grad af selve bilen... Har prøvet i en Astra F at ramme hele 139 db.. Med en GZNW12 sat sammen med den 2000 watt's monoblok i samme serie... Alene fordi bilen er bygget som den er, bliver det meget svært at få ordentligt tryk hvor målerne sidder... (Det føltes langt voldsommere end de 139 fordi enheden gik så dybt)
    Men jeg i en Fiat brava byggede et anlæg op der spillede 141, men en peerless XLS enhed sat til en signat ram forstærker der lige kunne presse 400 watt rms ud brokoblet... (Samme kabinet som til GZNW enheden sjovt nok)
    Så selve bilen har rigtigt meget at sige...

i min egen astra G spillede jeg omkring de 143 med den samme GZNW 12 enhed som i Astra F'en... smiley

• #57   3. nov 2013 Ja okay... Jeg lyttede til den der Honda Civic med fuldt Gladen SQL i Bella igår... Selvom jeg ikke tror han spillede for maks volumen, var der alligevel godt tryk på... Langt mere end rigeligt for mig... smiley

Så er jeg mere til lyden i Merceren med Alpine F1... smiley

• #58   3. nov 2013 Frederik A. H:
    Er det den der Alpine CLS mercer du snakker om?
    Den har sku da skodlyd smiley Synes ihvertfald det var meget uden dybde og der kom lyd alle vejne fra hvilket er nedern i mine øjne.. smiley

• #59   3. nov 2013 Emre

Ja, det er den... Synes den lød ganske godt... Men du har ret i det du siger... Jeg kunne også godt høre der var lyd bagfra, hvilket jeg nok ville have sorteret fra... Men af at det er de første sådan RIGTIGT dyre højttalere jeg lytter til, synes jeg de gjorde de godt... Kunne dog ikke finde på at købe dem selv... smiley

• #60   3. nov 2013 Må give Emre ret der... Den mercer havde nok den værste skodlyd... Men ok hvis man ikke ved hvad man laver kan du købe de dyreste enheder i verden og det bedste grej, og stadig få det til at lyde dårligt...

Gladen Bilerne var også bygget op som rene demobiler... og det gjorde de nu godt.. Når man stod ved dem var lyden klar og detaljeret... dog var der ikke noget definerbart lydbillede men det kan heller ikke foventes på den måde...Jeg har set bilerne, (Og hørt dem) før og de er godt lavet...

• #61   3. nov 2013 Frederik A. H:
    Er det seriøst at det anlæg er dyrt? Havde jeg sku ikk regnet med..
    Synes ihvertfald det lyder af lort i forholdet til mit eget..

Cody:
    Da jeg så den til biler i bella da var de da overbevist om at deres anlæg ikk kunne bygges op bedre.. Den stod ved autobixen der.. smiley Og var da ved at dø af grin..
    Havde som sagt aldrig regnet med det var dyre enheder der sad i den.. blot at de havde smidt mange i for show'ets skyld.. omg haha smiley

• #62   3. nov 2013 Emre

Der er tale om F1 serie enheder... det er alpines bedste... Og kan man bygge ordentligt op så kan man altså få de alpine enheder til at lyde fantastisk... Men når man ikke ved hvad man har med at gøre... Ja så lyder det ad l....

• #63   3. nov 2013 I starten var der højttalere i højre side, der ikke spillede i merceren, og indrømmet, der lød det sgu ikke for godt... Men der blev stillet lidt på processoren og til sidst lød de rimeligt balanceret... Men synd så dyre enheder ikke får lov til at spille...

• #64   3. nov 2013 Der var ingen anlæg til SMS der imponerede på nogen måde... Selv Gladen bilerne gjorde ikke... Med alt det grej i dem var jeg ikke imponeret... Og de var nok de bedste på hele messen...

• #65   3. nov 2013 Der skal også noget mere til at imponere dig... Du har set og hørt langt mere end jeg har, så nok derfor jeg bliver nemmere imponeret... Og så er det lidt irriterende at jeg kun kan høre på 1 kanal... Jeg er døv på mit venstre øre... Det gør det heller ikke nemmere, at høre hvad der lyder rigtigt og hvad der lyder forkert...

• #66   4. nov 2013 Jeg fik også forvildet mig ind til Bella centret, og gik godt nok derfra med en noget tom fornemmelse.

Havde inderligt håbet på at se noget flot håndværk og noget lækker finish, men jeg kunne kun tælle 2 biler, der imponerede mig...
    Merceren fra Alpine er eksponentiel flot lavet, og der er ikke en finger at sætte på noget...Ekstrem flot finish, lækre afslutninger og imponerende håndværk. Har altid haft stor respekt for Alpines demo-biler, for det er simpelthen bare lækkert at se på.
    Der kørte noget live DVD med Infernal, så det var lidt svært at bedømme lydkvaliteten, men ud fra det, fandt jeg den nu helt ok.
    Den Rainbow BMW var også lige mig...Flot og gennemført, med lækre detaljer, og godt håndværk...Dog uden musik at bedømme udfra.

Jeg skal være ærlig og sige at jeg er über mega perfektionist, og går ekstremt meget op i flot håndværk, og her var der desværre kun skuffelser ved resten af bilerne. Især de Gladen og GZ biler...Idé-forladt, dårligt håndværk, grimme afslutninger, og det typiske overforbrug af enheder hvilket jeg aldrig har fattet. Begriber ikke hvorfor man konsekvent smider 4 bas/mellemtoner og 2-3 diskanter i hver dør, i en bil "der skal lyde godt".
    Jeg mistede lidt lysten til overhovedet at høre på det, og det gjorde det ikke bedre at DJ Hard-hard-hardstyle havde fundet det absolut mest sjælforladte musik, at demonstrere det med.

Savner sgu virkelig at se på noget LÆKKERT håndværk, og nogle minimalistiske installationer, der har til formål at lyde lækkert, uden nødvendigvis at bestå af 10 enheder....

• #67   4. nov 2013 Essal
    du er klar over at de biler er bygget op til show ikke??? Det du savner er jo faktisk bare det man finder ved en Emma konkurrence... smiley

• #68   4. nov 2013 Cody

Bliver der nogensinde afholdt EMMA i Danmark?

• #69   4. nov 2013 Cody: Jo, det er jeg klar over, og er godt klar over at man umiddelbart ikke vægter det lydmæssige så højt...Men selv som showbiler, mangler jeg bare at føle mig imponeret af opbygningen. Jeg har set mange "vilde" show-biler, hvor jeg samtidig var imponeret, men det var bare ikke tilfældet her.

Og JA...Det er lige netop EMMA-stilen jeg i den grad savner...

• #70   4. nov 2013
    Frederik A. H

Ja der er skam EMMA konkurrencer i Danmark... der var ved F&F show i år... og ved DHB... Og det var meningen at der skulle have været finaler ved biler for alle i herning, men da de aflyste biler for alle fik de et kæmpe problem.. så de måtte simpelthen afholde finaler ved en af dommernes sommerhus (mener jeg det blev til)... Det er sgu ærgeligt... For EMMA konkurrencer kan man også lære meget af... lige som med dB-drag...

• #71   4. nov 2013 Essal

Jamen er enig i at ingen af opbygningerne var videre imponerende...

Men det er svært at blive imponeret af at se folks stylede biler proppet op med MDS, Toxic, og GAS udstyr... jamen altså.. Man gejler bilen op for en formue og så smider man lige noget billigt pis i som anlæg... det er sgu svært at blive imponeret over...

Men både F&F og Motor show i Bella var jo ca 10% biler og 90% tøj outlet... der var jo nærmest flere tøjbutikker i hallerne end der var biler...

• #72   4. nov 2013 Det kunne være jeg skulle holde mig lidt up to date med hvornår der sker noget... Det lyder som noget hvor der er rig mulighed for at lære... Samt jeg også godt kan lide at få lidt inspiration, hvis jeg en dag selv står og skal sætte et anlæg sammen... smiley

• #73   4. nov 2013 Jeg har det fint med 90dB (vil gerne beholde min hørelse så lang tid som muligt) og satser hellere på god lydkvalitet. Hellere have et topkalibreret og topkvalitets anlæg der laver 90dB end noget skrammel der laver 140dB smiley

• #74   4. nov 2013 Lyder som en god idé... smiley

Jeg har selv lært meget gennem EMMA... (Ja det har jeg også deltaget i... smiley )

• #75   4. nov 2013 Hellere have et topkalibreret og topkvalitets anlæg der laver 150dB end noget skrammel der laver 90dB...

Ser du noget af det dyreste grej inden for bilstereo er faktisk SPL grej... Ikke SQ grej... Det er samtidig noget af det der laves i den bedste samlekvalitet... Netop fordi det skal kunne holde...

PS: Dine ører har faktisk en meget fin tolerance overfor stort lydtryk jo dybere det er... dvs. dine subwoofere er dem der skader dine ører mindst i din bil.. .;)

• #76   4. nov 2013 Skingre diskanter er langt mere skadelige end en subwoofer... Vil til hver en tid hellere sidde med en subwoofer der spiller højt, end en diskant der er skinger... smiley

• #77   4. nov 2013 Cody

I EMMA, hvordan bedømmer man så hvilken bil der lyder bedst? Er det lige som i dB-drag med målere? smiley

• #78   4. nov 2013 Men det er svært at blive imponeret af at se folks stylede biler proppet op med MDS, Toxic, og GAS udstyr... jamen altså.. Man gejler bilen op for en formue og så smider man lige noget billigt pis i som anlæg... det er sgu svært at blive imponeret over...

Helt enig, men der VED man trods alt at skal være dårligt...
    Havde nok bare sat forventningerne for højt, da jeg hørte om de andre biler er var der....

• #79   4. nov 2013 Cody - Der laves sikkert meget godt udstyr som kan spille højt men du forstår vel min pointe.. smiley

• #80   4. nov 2013 Christoffer P

Ikke helt... for det du skriver er lidt noget vrøvl... Især med tanke på hvad du selv skriver du har planer om med din egen bil... Du skriver Topkvalitets anlæg... men samtidig har du planer om rainbows DL serie? Dvs. det med topkvalitet det var kun i teorien eller hva?

"mit anlæg skal kun spille flot... det skal bestemt ikke spille højt"... Bullshit... Selv EMMA deltagere der har landets bedst lydende anlæg, vil sgu stadig have noget med lidt power i... Så fri mig for det pladder...

• #81   4. nov 2013 Essal

Jo forventningerne var sat for højt... Jeg så skam dyre flotte opbygninger... med hvad der burde være rigtig godt grej... men ingen forstod at udnytte deres grej ordentligt... faktisk var der en bil med Massive grej i hvor man havde udnyttet potentialet meget bedre end i mange af de andre...

• #82   5. nov 2013 Cody - Hold min egen bil fri fra den her diskussion. Det jeg ville understrege var at jeg hellere vil høre god musik på 90dB end 140dB hvor det skratter af røv.

Jeg gider ikke at høre på om rainbow skulle være noget lort eller ej og du er allerede ved at afspore diskussionen hen på noget helt andet så jeg stopper her

• #83   5. nov 2013 Men intet sted i denne tråd er der tale om at stort lydtryk betyder dårlig lyd... Tværtimod snakkes der kun om hvad der er nok for de fleste... Det inkluderer også rene sq anlæg... Og grunden til at jeg nævnte din bil og rainbow, er simpelthen fordi at når folk snakker topkvalitet ved de ofte ikke hvad det er og bruger ofte udmærket mellemklasse grej som eksempel... Og det er sgu ikke det samme... Rainbow er skam ikke noget lort... Men topkvalitet er det heller ikke,..

• #84   6. nov 2013 haha.. kan godt lide du siger at man besvimer ved 150db.. not.. angående det med at hele bilen spiller med har noget med hvilken (Hz freq) du spiller med fx (20hz) så skulle det meste gerne stå og spille med men det betyder selvfølgelig også noget med hvordan ens kabinet er portet og om man udnytter de lave (Hz freq) eller ikk smiley

• #85   6. nov 2013 Selvfølgelig... Ens kabinet er altafgørende for om det spiller godt eller ej... smiley

Ps.. Fin Toledo du har... Har set den på et par billeder på Facebook efterhånden... smiley

• #86   6. nov 2013 takker mange gange:) har udvidet mit anlæg i bilen noget efter dhb i år smiley

• #87   7. nov 2013 Lækkert... Hvad har du i nu, hvis man må spørge? smiley

• #88   7. nov 2013 Andreas så glæder jeg mig til at se hvad den kan lave af dB til næste år... smiley

• #89   7. nov 2013 2stk jbl w15gti subs som er tunet til ca 40hz lige nu men skulle gerne længere ned og venter på jeg får en anden monoblock hjem:)

• #90   7. nov 2013 ja jan smiley det bliver spændene med den nyeste måling min makker har lavet spillede jeg 140db med en sinuslive sl1500 ved omkring 40hz men vil gerne op på 145+ og hvis jeg ikke kan komme det må der andre enheder til smiley

• #91   7. nov 2013 145+ i en Toledo? Den bliver svær... meget svær...

• #92   7. nov 2013 Du skal da bare have noget mere strøm(effekt) smiley

Sdan en M1 fra B2 ku vel rykke lidt på det

• #93   7. nov 2013 Jeg havde hellere taget denne: http://sound4wheels.dk/forstaerkere/1-kanal/sk-4500-1d

Link 2 sammen så har du mere effekt end i en m1 og billigere...

Men til hver en tid havde jeg taget en DD forstærker i stedet: http://sound4wheels.dk/forstaerkere/1-kanal/dd-audio-m4a

Eller en fra DC: http://hificarfi.dk/Shop/tabid/80/ProdID/624/Language/da-DK/CatID/507/DC_Soundlab_Amp_100.aspx

• #94   7. nov 2013 har 3 batterier og bestiller en skar audio 4500:)

• #95   7. nov 2013 Cody det er muligt du ville det,men nu har jeg en M1 så jeg skal ikke købe noget smiley

• #96   7. nov 2013 Henning P

Forståeligt... Det er også en fed forstærker... har selv kørt med B2 på et tidspunkt... det er sgu fint grej de laver...

• #97   7. nov 2013 Henning P:
    Hvordan kan du levere strøm nok til sådan en fætter..?
    Jeg har svært nok ved at levere nok til Duo'en.. Og den er da ikk i nærheden af så kraftig som M1eren af hvad jeg ved....
    Fortæl din hemmelighed smiley

• #98   7. nov 2013 flere batterier?

• #99   7. nov 2013 Havde kun 2 batterier men brugte den slet ikke fuldt ud,den er sværd at mokke ned i røven af en A3 for ikke at tale om at få bas kassen derind bagefter,men lige nu ligger den og laver ingenting smiley

• #100   7. nov 2013 andreas l

nice... jeg håber at få lavet noget i den gamle bil til næste sæson... Men måske bliver det først til 2015... Bliver med en masse rigtig lækkert Sundown Audio grej...

• #101   8. nov 2013 Er du gal nogle ophæng de enheder fra Sundown Audio har... De må da have en større vandring end de fleste enheder...

• #102   8. nov 2013 60mm som jeg læser det.

• #103   8. nov 2013 Så burde man ligesom være dækket ind... Men kender jeg Jan ret, så er det ikke nok... smiley

• #104   8. nov 2013 Sundowns subwoofere er lavet il at spille dybt... rigtig dybt... Flytte rigtig meget luft... De er ikke lavet til at lave meget høje dB-drag scores med... De er lavet til hairtricks og til at ryste folk fra hinanden...

Med sådan 4 stk 15" enheder bør det være muligt at lege med små 150+ ved 35hz... smiley

• #105   8. nov 2013 Var der ikke noget med at sound4wheels ville blive forhandler af Sundown?

• #106   8. nov 2013 Lagde lige mærke til disse nye højttalere fra Morel... http://hilmars-audio.dk/shop/morel-virtus-602-5177p.html

De ser da egentlig meget godt ud, og Morel har da, så vidt jeg ved, ry for at lave gode produkter... Men kan de holde til noget effekt, eller vil man være bedre tjent med Gladen?? Overvejer alle mærker, inden jeg beslutter mig...

• #107   8. nov 2013 Frederik se her: http://sound4wheels.dk/hojtalere/komponent/sa-6-5sc

Og der kommer også subs og forstærkere ind på siden... smiley

Tja Morel enhederne kan tåle 140 watt rms... Men de er ikke lavet til at spille meget højt.. .de lyder rigtig godt dog... Har altid selv været vild med lyden i morel's højttalere... smiley

• #108   8. nov 2013 Jeg er heller ikke ude efter at spille rigtig højt, som i dB-drag for eksempel... Bare så det er tilpas højt og man kan være lidt entusiastisk med volumen knappen... Jeg vil nok mene jeg ligger i SQL kategorien... smiley

• #109   9. nov 2013 Hvilken subwoofer er dybest i lyden? Gladen SQX, Rainbow Vanadium eller Morel Ultimo SC? smiley

• #110   10. nov 2013 Gladen SQX Eller Morel Ultimo... Vanadium enheden har slet ikke en chance der...

• #111   10. nov 2013 ppuuhaa morel ultimo sc helt ned til hz smiley
    Fortryder lidt jeg ikk gik efter dem i stedet for mine audison voce

• #112   10. nov 2013 Ja, de ser ud til at kunne gå rimeligt dybt... Men spørgsmålet er bare om de kan leve op til mine krav... Hører ind i mellem musik hvor der ikke skal mangle bass... Det tror jeg ikke Morel kan holde til... Det kan SQX ved jeg... smiley

• #113   10. nov 2013 Sqx'eren går da ikk så langt ned i hz på papirerne?
    Den siger ca 36 hvor murel ultimo sc går helt ned til 10hz..
    Eller har jeg fundet noget forkert?? smiley

• #114   10. nov 2013 jeg har brugt ultimo i mange år og jeg kræver dybde i musikken, det er der de føler sig hjemme, sc kan måske ikke tåle de samme tæsk men membran og opbygning er samme som de alm. ultimo

• #115   10. nov 2013 Nej, SQX'eren går ikke lige så langt ned... Men den har potentiale til at kunne spille højere... Og jeg er jo lidt den person der siger at mere vil have mere... Og går ikke af vejen for et godt tryk... smiley

• #116   10. nov 2013 Klaus

Det er nok dig jeg skal spørge... Kan den alm Ultimo levere nok tryk til at tilfredsstille de fleste? smiley

• #117   10. nov 2013 mener da Rasmus spillede omkring de 140 med 1000rms i røven på sådan 2x12", og det var med sq-opsætning. jeg spillede ikke mere end 132 i free air med 2 10" og et peak nede ved 31 hz

• #118   10. nov 2013 1000 RMS fordelt på 2? Så må de da kunne komme op over 140 dB med 2000 RMS watt fordelt til dem...

• #119   10. nov 2013 det ville jeg også mene smiley var da så overrasket over Rasmus`s at jeg købte dem bare for at ha dem.

• #120   10. nov 2013 Haha.. God stil... smiley

• #121   13. nov 2013 Ja det var nogle fine kickbasser dem du havde klaus... smiley

• #122   13. nov 2013 Hahaha... Godt nok nogle dyre kickbassser... smiley

• #123   13. nov 2013 Frederik

Det skal ses i lyset af at man en hel dag har stået og lyttet til 12" 15" og 18" der alle brølede derudaf med ovver 140 db... Og så kom man over og kørte med Klaus som har lavet et anlæg til lydkvalitet, og for en ægte dB-drag tosse så var der jo ingen bass overhovedet i den bil... Og det var der jo selvfølgelig... det var bare meget flot afstemt til frontsættet og slet ikke lavet med henblik på at spille højt jo... smiley

• #124   13. nov 2013 Ahh, ja okay... Så kan jeg godt se det... Hehe... smiley

• #125   13. nov 2013 jaa i er bare jaloux på min dobbelt 10" patholder smiley

• #126   13. nov 2013 Klaus J

Ved jeg nu ikke... jeg er nok mærkelig men kan bedst lide når man kan mærke (Og høre smiley ) Bassen... smiley Som Dan og jeg var enige om: "Der er jo ingen subwoofere... Men nogle meget fine Kickbasser..." smiley

Kommentér på:
Hvor mange dB er nok? :)

Annonce