531 visninger
|
Oprettet:
Forstærker {{forumTopicSubject}}
Hej Bilgalleri.
Jeg skal drive et par passive studiemonitors med en 12V forstærker og finder markedet som en jungle uden lige og jeg finder, at specificationerne samt omtalerne tit er vildledende og mangelfulde.
Jeg leder efter et godt prisleje, Mosfet, 2 kanaler og mellem 150-300W per kanal.
Er der nogen, som kan hjælpe mig?
Her er højtalerne:
http://www.atcloudspeakers.co.uk/hi-fi/loudspeakers/hifi-passive-series/scm11/
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Anyway... du skal jo have en forstærker der kan drive dem i en ordentlig lydkvalitet.. man sætter ikke bare noget billigt skrammel på studiemonitors... Så en forstærker som denne: http://hificarfi.dk/Shop/tabid/80/ProdID/212/Language/da-DK/CatID/508/GLADEN_AS_2002hvid.aspx
Eller lidt billigere: http://hificarfi.dk/Shop/tabid/80/ProdID/190/Language/da-DK/CatID/508/Gladen_ONE_2402.aspx
Du skal jo trække højttalerne i 8 ohm hvilket betyder at forstærkerne kun vil yde ca det halve af hvad de normalt ville gøre i 4 ohm... til gengæld belastes de ikke ret meget...
dec 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Jeg er bevidst omkring kvalitetesforhold og pris og er lige ledes bevidst om, at kvaliteten selvfølgelig skal stemme overens i kæden fra kilde til formidling.
Jeg siger tak for de to links - Mosconi GLADEN AS 200.2 ser især fornuftig ud synes jeg. 4-8ohm forholdet har du jo helt ret i - så min eneste bekymring kunne blive om de ca. 100w per kanal er for småt til høtalerne - det forhold må jeg lige undersøge.
Denne side var jeg heller ikke dumpet ind på endnu - så tak for den også.
Mange tak for hjælpen Cody!
jun 2009
Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
apr 2004
Følger: 126 Følgere: 164 Emner: 184 Svar: 5.577
Hvor højt vil du spille? For det som mange ikke tænker på, er at en forstærkers tomgangs-strøm kan gøre den ekstremt "ineffektiv", i de første 40-50W afsæt, og at en given virkningsgrad først er gældende ved "fuld" effekt.
Så hvis det kun er for at have lidt baggrunds-musik, er der flere faktorer der gør sig gældende, hvis du "ikke vil spilde energi".
Jeg har selv leget en del med Tripath's forstærker-trin til små mobile lyd-systemer, da de har en tomgangs-strøm på nær 50mA, og samtidig har en høj virkningsgrad, i hele afsættet.
Så afhængig af dit behov, kunne disse også være en mulighed, som samtidig intet fylder...
jun 2009
mosconi forstærkeren har en "tomgangs strøm" på 0.08 A dvs. 80 mA... Det vil jeg nu ikke kalde meget..
Har selv leget en del med Mosconis forstærkere... de er altså langt mere effektive end man regner med...
apr 2004
Er bare blevet overrasket over, hvor stor tomgangs-strøm nogle forstærkere har, så det er værd at tage med i mente, hvis man vil lave et strøm-venligt setup...
jun 2009
apr 2004
apr 2004
De 0.08A er ikke tomgangs-strømmen, men "Idle current regulation" for udgangs-trinnet! Det er den strøm der løber i hver udgang, for at "holde den åben".
Den samlede tomgangs-strøm benævnes "Quiescent consumption" og er på 0,8A, hvilket ved 12V alligevel svarer til en 10W...Det er stadig acceptabelt, men alligevel værd at tage med!
jun 2009
apr 2004
Men helt serøst...Tag ikke fejl af de Tripath forstærkere (kredse)! Hvis du ikke har leget med dem endnu, så gør dig selv den tjeneste! Du bliver seriøst målløs!
Der er ingen intern strømforsyning, da kredsen kan køre direkte på 7-16V, og dermed ingen "uønsket" tomgangs-strøm.
Jeg købte selv en HLLY TAMP-20 (samme mærke som min DAC), som er en Tripath-baseret forstærker, men med "ren" tilgang, altså uden diverse filtre og EQ på linjen. Det er helt vildt at en forstærker der sådan set kan ligge i en inderlomme, alligevel kan spille et par fuldblods stuehøjttalere SÅ meget op, med en så overbevisende fylde og klang, og tilmed uden at blive det mindste varm.
Især til (mindre) hjemmesystemer, hvor man bare har et sæt fuldtone-højttalere sat til, er den optimal, da diverse filtre og for-forstærkere alligevel ikke ikke har den store nytte-værdi, i den forbindelse.
En lille anmeldelse, som var med til at gøre mig nysgerrig på netop den amp:
http://www.head-fi.org/t/406735/the-hlly-tamp-20-ta2020-tryout
Forstærker