2.355 visninger
|
Oprettet:
Bil stereo project. {{forumTopicSubject}}
Skal i gang med at sætte nogle bas og forstærker til i min bil hen over juleferien, og er nu ikke det jeg har gjort mest i.
Har tegnet en lille skitse over hvordan jeg havde planlagt mit setup skulle se ud.
Så skulle jeg have glemt noget, eller har i nogle input til ændringer eller gode råd så kom endelig gerne med dem.
På forhånd tak.
dec 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 35 Svar: 825
Men er der ikke kun et batteri i det her system?
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 7 Biler: 4 Emner: 22 Svar: 126
Nu kører jeg ikke med volumen knappen på max hverdag, men der skal self. være mulighed for at kunne skrue op når lejligheden byder sig :).
Vedr. relæ/batteriadskiller, skal de monteres når der er kondensatorer??
Og ville dem jeg linker til være tilstrækkelige.?
http://autofix.nu/produkter/634-split-relae-12v--180a/4013-relae-til-ekstra-batteri-12volt180a/?gclid=CNelvI_gvbsCFYZZ3godl1QA7g
Skitsen er revideret mht. remote placering.
aug 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 137
Det relæ er jo for lille, da du burde trække mere end 180 amp....
dec 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 35 Svar: 825
Relæet er en god idé, hvis du vil have to batterier i. Det er lige meget ved kondensatorer.
Husk at opgradere stelforbindelsen i motorummet
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 7 Biler: 4 Emner: 22 Svar: 126
http://n-u.dk/product/septor-skillerelae-12300-12v300a-10994/
Så hvis det ikke kan gøres billigere, bliver det nok med kondensatorer.
Revideret med Opgraderet stel.
jan 2007
Følgere: 89 Biler: 9 Emner: 1 Svar: 4.002
Men prøv at kigge på det relæ inde på Carsound hjemmeside det er fra aiv og jeg mener det koster 3-400 kr
jan 2007
Følgere: 89 Biler: 9 Emner: 1 Svar: 4.002
http://www.carsound.dk/kategori.asp?id=1094&pk=43
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 7 Biler: 4 Emner: 22 Svar: 126
feb 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 98 Svar: 3.031
jun 2010
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 3 Svar: 56
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Hvad har i dog gang i drenge??? hvad er det dog for nogle råd i giver manden???
Fin tegning... Og godt du fik remoten over til den rigtige side...
1: hvor er fronthøjttalere og forstærker til dem???
2: en 3000 watt forstærker... på 1 batteri? Til musik? det er fint nok til db-drag... men skal det spille lidt mere end 5 min, så har du brug for 2 batterier... Septor laver det bedste skille relæ...ingen tvivl om det... Men dette fungerer altså også fint: http://www.hilmars-audio.dk/shop/hollywood-hr-500-2981p.html
Stel fra motor til karosse??? Motoren begynder ikke at bruge flere ampere pga, bilstereo...
nej Nyt kraftigt stelkabel fra batteri til karosse... Nyt og ekstra... Ikke som udskiftning af de eksisterende... kondensatorerne ved jeg ikke helt hvad du vil bruge til... medmindre din strømbank er 100% i orden vil kondensatorerne kun være en belastning for dine batterier, og ikke en hjælp...
jun 2010
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 3 Svar: 56
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 7 Biler: 4 Emner: 22 Svar: 126
Lige nu koncentrere jeg mig om hvordan jeg får sat mine subwoofere til.
Mht. front højttalere, så er de monteret i dørsiderene og de bliver drevet af HUén lige pt. Disse har jeg en mindre Alpine forstærker, som jeg på et senere tidspunkt vil se til/installere.
Er stødt på et mindre problem vedr. terminaler og kabel sko. Kan ikke finde nogle som er store nok til det power kabel jeg trækker. Og er det muligt at få et form for overdimensioneret banan stik som kan plugges i forstærkeren??
Jeg har lavet et forslag til hvordan jeg vil installere et ekstra bilbatteri. Hvad skillerelæet angår så er jeg lidt i tvivl om placering af dette, men har indtil videre placeret det i motor rummet.
jan 2007
Følgere: 89 Biler: 9 Emner: 1 Svar: 4.002
Jeg plejer at køre ind med 35-50 m3 og så videre med 20 m3 og det burde passe uden sko ellers kan man du sko der passer
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
når du går en kabelstørrelse ned skal der sikring på... Går du fra 50mm2 til 25mm2 skal der sikring på 25mm2 kablet...
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
på hificarfi.dk kan du få terminalrør helt op til 50mm2... http://hificarfi.dk/Shop/tabid/80/ProdID/1709/Language/da-DK/CatID/503/End_terminalrør.aspx
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 7 Biler: 4 Emner: 22 Svar: 126
Man kan støve det op i Norge, kan se at 3/0ga = 95mm2 i en tabel omregner, fik bare af hvide at det var 85mm2. Men syntes hele tiden folk snakker om at kabler ikke kan blive tykke nok, så gik lige all in der, da jeg fik et godt tilbud på kablet, går ud fra det er et okay powerkabel.
http://www.audiocom.no/Bilstereo/Tilbehør-og-materiell/Strømkabel/Stinger---SXW130G-strømkabel-XPRT-3-0gauge--grå--9m-rull-2003280-p0000009843.aspx
Kan også købe terminaler der i gennem, bananstik mm.. men tænkte det ikke kunne passe at man ikke kunne støve det op her i Danmark, da jeg gerne skulle bruge det nu her.
Andreas:
Kan ikke lige se hvorfor jeg skulle have en sikring i mellem batterierne, har jo 2 300A sikringer mellem forstærker og det batteri som skal drive det. Og et 300A skillerelæ mellem de 2 batterier, det burde vel være nok eller er jeg helt galt på den??
apr 2004
Følger: 126 Følgere: 164 Emner: 184 Svar: 5.577
Hvis jeg må give mit besyv med...
Jeg er helt enig med Nikolaj S ang opgradering af "stel fra motor til karosse og et tykkere plus kabel fra generator til batteri".
Det tykkere pluskabel giver lidt sig selv, men lige netop afkobling fra motor til karosse er der åbenbart mange der ikke skænker en tanke!
Og eftersom motoren sidder i et ophæng, er det, som nævnt, kun det oprindelige stelkabel der kan lede strømmen. Så logisk bliver dette også en flaskehals, til sidst.
Andreas har også helt ret i at man bør sikre begge batterier! Sikringen på kablet skal sikre batteriet ved en kortslutning (plus der rører karossen)!
Der er derfor lige så stor (eller lille om man vil) risiko forbundet med et batteri i bagagerummet, som i motorrummet, da det er kablet der udgør en potentiel mulighed for kortslutning.
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.752
Hvordan kan TS afgøre om det forreste batteri kan levere 300A??
Tænker mere på skillerelæet..
Jeg kan fx knap nok trække 150A ud af mit batteri før jeg har det sygeste spændingstab.. Det er også et syrebatteri, men sådan noget gælder vel også AGM/GELE batterier tænker jeg.. De må vel også have et punkt de giver op på..
Eller er det bare stabil CCA helt ned til at batteriet er tømt?
jan 2007
Følgere: 89 Biler: 9 Emner: 1 Svar: 4.002
Og det er altså andre her inde som også ved bare lidt om anlæg det jeg skriver at jeg vil gøre
Køre ind med et 35-50 m3 kabel gennem skillern ned til batteriet som der skal trække anlægget og så fra det batteri vidre ned i en sikringsholder der deler strømmen ud i nogle mindre kabler så de kan komme i forstærkeren
apr 2004
Følger: 126 Følgere: 164 Emner: 184 Svar: 5.577
"Ethvert" batteri vil kunne levere 300A i det split-sekund det skal tage for sikringen at brænde over.
Både CCA og CA er angivet over en kort periode, hvilket vil sige at det ikke er at sammenligne med spids-strømmen.
Men skille-relæet er jo ikke en "circuit breaker", og derfor har dets "størrelse" blot noget at sige for hvor stor strøm der kan løbe igennem, da det jo er en fysisk kontakt!
Der skal både være skillerelæ OG sikrings-holder dimensioneret til kablet.
Og skillerelæet skal kunne levere den angivne strøm vedvarende, så sikringer der er dimensioneret ifht til dette, skal springe først.
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.752
Betyder det så mit batteri er dårligt? Fordi som sagt kan ikk engang brænde min 150A sikring over.. Derfor jeg tænkte på om det var spild af penge at købe et skillerelæ som kan holde til så meget når man ikk engang hiver det ud af batteriet..
apr 2004
Følger: 126 Følgere: 164 Emner: 184 Svar: 5.577
Ja og nej...Det betyder ihvertfald at du skal have gået dit system igennem for flaskehalse! En dårlig afkobling, "løse" forbindelser/samlinger mm kan også reducere max-strømmen, for dit batteri SKAL kunne brænde den sikring så let som ingenting!
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Jeg har misforstået det du har skrevet... det må du undskylde...
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.752
Jep det er mit problem lige pt..
Tager det dog over pm hvis det er saa jeg ikk oedelaegger traaden
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 7 Biler: 4 Emner: 22 Svar: 126
Men trækker jeg en rødtråd igennem det hele, ender jeg ud I noget der ligner ala dette, så det er hvad jeg arbejder ud fra her over juleferien.
Så har I nogle sidste ændringer til det?? eller er det good to go...
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 7 Biler: 4 Emner: 22 Svar: 126
Batteri data:
EXIDE DUAL AGM, "Orbital" - EP450
Spænding = 12V
Kapacitet =50Ah / C20
CCA(EN) = 750A
Bespænding : B1
Poltype : Standard + Gevindpol
Dim. L x B x H = 265 x 175 x 206 mm
Vægt = 19 kg
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Din enkelte sikring mellem batterierne skal være ved det forreste batteri FØR skille relæet...
Ellers synes jeg faktisk det ser rigtig fornuftigt ud nu...
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 7 Biler: 4 Emner: 22 Svar: 126
Bil stereo project.