{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.355 visninger | Oprettet:

Bil stereo project. {{forumTopicSubject}}

Skal i gang med at sætte nogle bas og forstærker til i min bil hen over juleferien, og er nu ikke det jeg har gjort mest i.

Har tegnet en lille skitse over hvordan jeg havde planlagt mit setup skulle se ud.

Så skulle jeg have glemt noget, eller har i nogle input til ændringer eller gode råd så kom endelig gerne med dem.

På forhånd tak.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bil stereo project.
  • #2   20. dec 2013 Jeg har kørt med to batterier uden relæ, de falder ikke sammen efter et par timer, heller ikke efter to år.
    Men er der ikke kun et batteri i det her system?


  • #3   20. dec 2013 Jo der er kun et batteri i dette forslag, havde dog tænkte på at droppe de 2 kondensatorer også tilslutte et ekstra AGM/OPTIMA batteri i stedet, men ville det gavne ??

    Nu kører jeg ikke med volumen knappen på max hverdag, men der skal self. være mulighed for at kunne skrue op når lejligheden byder sig :).

    Vedr. relæ/batteriadskiller, skal de monteres når der er kondensatorer??
    Og ville dem jeg linker til være tilstrækkelige.?

    http://autofix.nu/produkter/634-split-relae-12v--180a/4013-relae-til-ekstra-batteri-12volt180a/?gclid=CNelvI_gvbsCFYZZ3godl1QA7g

    Skitsen er revideret mht. remote placering.


    profilbillede
  • #4   20. dec 2013 Ammmmmm Hvem sagde Brian smiley
    Det relæ er jo for lille, da du burde trække mere end 180 amp....


  • #5   20. dec 2013 Hvis det skal være helt efter bogen, skal relæet kunne klare mindst samme strøm som dine sikringer.
    Relæet er en god idé, hvis du vil have to batterier i. Det er lige meget ved kondensatorer.
    Husk at opgradere stelforbindelsen i motorummet


  • #6   20. dec 2013 Det eneste skillerelæ jeg kan finde er til både og de koster skam ikke gratis.

    http://n-u.dk/product/septor-skillerelae-12300-12v300a-10994/

    Så hvis det ikke kan gøres billigere, bliver det nok med kondensatorer.

    Revideret med Opgraderet stel.


    profilbillede
  • #7   20. dec 2013 Et skille relæ er den rigtige måde og så et ekstra batteri så vil du altid kunne starte da strømmen kun løber den ene vej så den kan ikke tappe dit start batteri kun det batteri som anlægget køre på

    Men prøv at kigge på det relæ inde på Carsound hjemmeside det er fra aiv og jeg mener det koster 3-400 kr


  • #8   20. dec 2013 Den her til 376 plejer jeg at bruge

    http://www.carsound.dk/kategori.asp?id=1094&pk=43


  • #9   20. dec 2013 Ja men som Christian & Frederik skriver, skal jeg vel have et skillerelæ som er på størrelse med de sikringer jeg benytter mig af 300A, eller??


  • #10   20. dec 2013 Det er lidt dyrt, men skulle være alle pengene værd... http://hilmars-audio.dk/shop/septor-12-300-2607p.html

  • #11   20. dec 2013 jeg ville også opgradere stel fra motor til karros og et tykkere plus kabel fra generator til batteri alt efter hvor stor en generator du har.

  • #12   20. dec 2013 johnny j

    Hvad har i dog gang i drenge??? hvad er det dog for nogle råd i giver manden???

    Fin tegning... Og godt du fik remoten over til den rigtige side...

    1: hvor er fronthøjttalere og forstærker til dem???

    2: en 3000 watt forstærker... på 1 batteri? Til musik? det er fint nok til db-drag... men skal det spille lidt mere end 5 min, så har du brug for 2 batterier... Septor laver det bedste skille relæ...ingen tvivl om det... Men dette fungerer altså også fint: http://www.hilmars-audio.dk/shop/hollywood-hr-500-2981p.html

    Stel fra motor til karosse??? Motoren begynder ikke at bruge flere ampere pga, bilstereo...
    nej Nyt kraftigt stelkabel fra batteri til karosse... Nyt og ekstra... Ikke som udskiftning af de eksisterende... kondensatorerne ved jeg ikke helt hvad du vil bruge til... medmindre din strømbank er 100% i orden vil kondensatorerne kun være en belastning for dine batterier, og ikke en hjælp...


  • #13   20. dec 2013 Cody: Nej selvfølgelig bruger motoren da ikke flere ampere, men det er jo ikke sikkert at det originale stel kabel er særligt godt. Generatoren har jo stel igennem motoren og derfra til karosse og videre til batteri.

  • #14   20. dec 2013 Og? Det har stadig ikke noget med Anlægget at gøre rent teknisk...

  • #15   21. dec 2013 Det lyder som om at kondensatorer er overflødige, og et ekstra AGM/Optima batteri er at fortrække.

    Lige nu koncentrere jeg mig om hvordan jeg får sat mine subwoofere til.
    Mht. front højttalere, så er de monteret i dørsiderene og de bliver drevet af HUén lige pt. Disse har jeg en mindre Alpine forstærker, som jeg på et senere tidspunkt vil se til/installere.

    Er stødt på et mindre problem vedr. terminaler og kabel sko. Kan ikke finde nogle som er store nok til det power kabel jeg trækker. Og er det muligt at få et form for overdimensioneret banan stik som kan plugges i forstærkeren??

    Jeg har lavet et forslag til hvordan jeg vil installere et ekstra bilbatteri. Hvad skillerelæet angår så er jeg lidt i tvivl om placering af dette, men har indtil videre placeret det i motor rummet.











    profilbillede
  • #16   21. dec 2013 Da du skal have sikringer på hver side af batterierne kan du jo kære kabel fra det batteri der trækker anlægget ned i en sikrings holder og så et mindre kabel videre til forstærkerne det betyder ikke så meget med et mindre kabel når det kun er over kort afstand

    Jeg plejer at køre ind med 35-50 m3 og så videre med 20 m3 og det burde passe uden sko ellers kan man du sko der passer


  • #17   21. dec 2013 Andreas der tager du ekstremt meget fejl... Typisk begynder...

    når du går en kabelstørrelse ned skal der sikring på... Går du fra 50mm2 til 25mm2 skal der sikring på 25mm2 kablet...



  • #18   21. dec 2013 Johnny j

    på hificarfi.dk kan du få terminalrør helt op til 50mm2... http://hificarfi.dk/Shop/tabid/80/ProdID/1709/Language/da-DK/CatID/503/End_terminalrør.aspx


  • #19   21. dec 2013 Ps: hvor fanden får du 85mm2 kabel henne???

  • #20   22. dec 2013 Cody:

    Man kan støve det op i Norge, kan se at 3/0ga = 95mm2 i en tabel omregner, fik bare af hvide at det var 85mm2. Men syntes hele tiden folk snakker om at kabler ikke kan blive tykke nok, så gik lige all in der, da jeg fik et godt tilbud på kablet, går ud fra det er et okay powerkabel.

    http://www.audiocom.no/Bilstereo/Tilbehør-og-materiell/Strømkabel/Stinger---SXW130G-strømkabel-XPRT-3-0gauge--grå--9m-rull-2003280-p0000009843.aspx

    Kan også købe terminaler der i gennem, bananstik mm.. men tænkte det ikke kunne passe at man ikke kunne støve det op her i Danmark, da jeg gerne skulle bruge det nu her.

    Andreas:

    Kan ikke lige se hvorfor jeg skulle have en sikring i mellem batterierne, har jo 2 300A sikringer mellem forstærker og det batteri som skal drive det. Og et 300A skillerelæ mellem de 2 batterier, det burde vel være nok eller er jeg helt galt på den??


  • #21   22. dec 2013 Lyder som et fedt projekt. Godt at se at der sker noget i "bygge-branchen".

    Hvis jeg må give mit besyv med...

    Jeg er helt enig med Nikolaj S ang opgradering af "stel fra motor til karosse og et tykkere plus kabel fra generator til batteri".
    Det tykkere pluskabel giver lidt sig selv, men lige netop afkobling fra motor til karosse er der åbenbart mange der ikke skænker en tanke!
    Og eftersom motoren sidder i et ophæng, er det, som nævnt, kun det oprindelige stelkabel der kan lede strømmen. Så logisk bliver dette også en flaskehals, til sidst.

    Andreas har også helt ret i at man bør sikre begge batterier! Sikringen på kablet skal sikre batteriet ved en kortslutning (plus der rører karossen)!
    Der er derfor lige så stor (eller lille om man vil) risiko forbundet med et batteri i bagagerummet, som i motorrummet, da det er kablet der udgør en potentiel mulighed for kortslutning.


  • #22   22. dec 2013 Essal AKA Aze .:
    Hvordan kan TS afgøre om det forreste batteri kan levere 300A??
    Tænker mere på skillerelæet..
    Jeg kan fx knap nok trække 150A ud af mit batteri før jeg har det sygeste spændingstab.. Det er også et syrebatteri, men sådan noget gælder vel også AGM/GELE batterier tænker jeg.. De må vel også have et punkt de giver op på..
    Eller er det bare stabil CCA helt ned til at batteriet er tømt?


  • #23   22. dec 2013 Cody du skal jo læse og forstå hvad jeg skriver

    Og det er altså andre her inde som også ved bare lidt om anlæg det jeg skriver at jeg vil gøre

    Køre ind med et 35-50 m3 kabel gennem skillern ned til batteriet som der skal trække anlægget og så fra det batteri vidre ned i en sikringsholder der deler strømmen ud i nogle mindre kabler så de kan komme i forstærkeren



  • #24   22. dec 2013 Emre:
    "Ethvert" batteri vil kunne levere 300A i det split-sekund det skal tage for sikringen at brænde over.
    Både CCA og CA er angivet over en kort periode, hvilket vil sige at det ikke er at sammenligne med spids-strømmen.
    Men skille-relæet er jo ikke en "circuit breaker", og derfor har dets "størrelse" blot noget at sige for hvor stor strøm der kan løbe igennem, da det jo er en fysisk kontakt!
    Der skal både være skillerelæ OG sikrings-holder dimensioneret til kablet.
    Og skillerelæet skal kunne levere den angivne strøm vedvarende, så sikringer der er dimensioneret ifht til dette, skal springe først.


  • #25   22. dec 2013 Essal:
    Betyder det så mit batteri er dårligt? Fordi som sagt kan ikk engang brænde min 150A sikring over.. Derfor jeg tænkte på om det var spild af penge at købe et skillerelæ som kan holde til så meget når man ikk engang hiver det ud af batteriet..


  • #26   22. dec 2013 Emre: Seriøst? Det lyder helt vildt i mine ører!
    Ja og nej...Det betyder ihvertfald at du skal have gået dit system igennem for flaskehalse! En dårlig afkobling, "løse" forbindelser/samlinger mm kan også reducere max-strømmen, for dit batteri SKAL kunne brænde den sikring så let som ingenting!


  • #27   22. dec 2013 Andreas

    Jeg har misforstået det du har skrevet... det må du undskylde... smiley


  • #28   22. dec 2013 Essal:
    Jep det er mit problem lige pt..
    Tager det dog over pm hvis det er saa jeg ikk oedelaegger traaden smiley skriver en pm til dig senere smiley


  • #30   23. dec 2013 haha.. ja der er nogle forskellige input derude, uden en tegning tror jeg at der var kommet for mange misforståelser, men tak for komplimentet.

    Men trækker jeg en rødtråd igennem det hele, ender jeg ud I noget der ligner ala dette, så det er hvad jeg arbejder ud fra her over juleferien.

    Så har I nogle sidste ændringer til det?? eller er det good to go... smiley


    profilbillede
  • #32   23. dec 2013 Planen er at trække det så det bliver med den korteste afstand som muligt. Så hvis kablet kan være der bliver det I bunden af bilen, de bliver trukket, lige som på tegningen mere eller mindre.

    Batteri data:

    EXIDE DUAL AGM, "Orbital" - EP450

    Spænding = 12V
    Kapacitet =50Ah / C20
    CCA(EN) = 750A
    Bespænding : B1
    Poltype : Standard + Gevindpol
    Dim. L x B x H = 265 x 175 x 206 mm
    Vægt = 19 kg



  • #33   23. dec 2013 johnny j

    Din enkelte sikring mellem batterierne skal være ved det forreste batteri FØR skille relæet... smiley

    Ellers synes jeg faktisk det ser rigtig fornuftigt ud nu...


  • #34   24. dec 2013 Det er hermed noteret, glædelig jul alle sammen og tak for hjælpen... smiley

Kommentér på:
Bil stereo project.

Annonce