{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.287 visninger | Oprettet:

Strømproblemer... Stort spændingsfald {{forumTopicSubject}}

Har et problem med mit anlæg..

Har pt lavet følgende..

Opgraderet batteri stel 50mm2 (monteret ved original plads)
Opgraderet generator stel 50mm2 (monteret ved original plads)
Batteri er en VARTA Silver Dynamic D15 med en CCA 610A og 63Ah

Har en 200a sikring på mit + kabel til anlægget.. Også 50mm2 og er 4 meter langt

Efter det går det fra en fordeler blok til forstærkerne og så til stel..

Stel ved forstærker er 50mm2 og monteret hvor maling osv er slebet af, så efter bogen

Problemet er således at jeg kan opnå at få en tændt bil som holder i tomgang med 1500rpm til at falde til under 10v i spænding UDEN at kunne brænde den sikring af.. altså uden rigtig at kunne aflade 200a.. Får at vide at jeg uden problemer bør kunne brænde den sikring af med sådan et batteri..

Derfor synes jeg det er ret lidt og dårligt klaret af det batteri.. Men ved ikk om der er problemer andre steder.. Nogle der har nogle ideer til hvordan jeg kan teste videre på sådan noget?

Har fået testet batteriet og den skulle være i god stand i følge testeren.. en CCA på ca 625a.. Batteriet er 6 måneder gammelt..

Og nej kondensator hjælper ikk smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Strømproblemer... Stort spændingsfald
  • #1   27. dec 2013 altså fordi dit batteri kan levere 625A er ikk ens betydende med at det kan spring sikringen, ved da ikke lige hvem der har bildt dig det ind.
    Det er kun din amp. der kan springe den, men tror nu ikke du har en 2400 rms watt amp.

• #2   27. dec 2013 Hvorfor søren skulle sikringen springe af det? den sprænger først når en vis mændge strøm bliver trukket igennem den. at dit batteri kan levere har intet at gøre med forbruget i den anden ende jo.

• #4   27. dec 2013 Jeg synes også 200 amp sikring lyder af meget.
    hva har du liggende i af forstærker?

• #6   27. dec 2013 Lass G - en sådan kortslutning vil den ikke afgive både gnister og lyd, evt. stinke helt vildt ? tænker, ledningerne må da blive godt varme så?

Men ja, er det en kortslutning andetsted så springer sikringen til hans forstærker ikke nej, det har du helt ret i.

• #8   27. dec 2013 har godt nok aldrig set det selv, men det lyder rigtigt smiley

• #9   27. dec 2013 Dit laderelæ i generatoren, har mistet en af dioderne = Mindre Ampere og dermed lavere spænding.

• #10   27. dec 2013 Ja ville og skyde på din generator er long gone

• DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator

Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #12   27. dec 2013 Jeg vil også mene at du skal koncentrere dig om generatoren, fremfor alt muligt andet. Enten er spændingsregulatoren eller diodebroen tæt på at være i udu...

CCA har ikke noget med dit anlæg at gøre... Det du har fået bevist er, at dit batteri ikke fejler noget som helst...

• #13   27. dec 2013 Mine forstærkere trækker nok til at springe den.. Derfor jeg antager at de bør kunne..

Den ene er på 600 rms watt og den anden 1500rms watt.. Synes bare det burde kunne springe den sikring.. altså at batteriet bør kunne aflade med mere end 200a før jeg får det latterlige spændingstab..

Hvis der var fejl på ladesystem ville bilen give fejl på pcen, så intet galt med ladesystemet.. Min generator er dog lille.. kun 60a.. men det er noget andet..

Men bør det skide batteri ikk kunne aflade med med mere end 200a inden jeg opnår et spændingsfald ned til 10v..?
    Eller er jeg blot ude i at jeg skal have et ekstra batteri.. Altså at dette er normalt?
    Det er det jeg er usikker over..

• #14   27. dec 2013 Hvor måler du volt henne?

• #15   27. dec 2013 Over batteriet.. Eller gør ikk den store forskel om det er målt ved anlæg eller noget..
    Både bilens system siger det, og mit eget målesystem indikere også et drop til de 10v..

Tænker bare at jeg bør uden problemer kunne skrue halvt op for mine forstærkere når jeg nu har et batteri i god stand monteret.. men synes ikk rigtig det kan lade sig gøre.. Altså de 200a er jo en tand mere end hvad jeg nok kan få forstærkerne til at trække uden at de forvrænger.. Det er derfor jeg er forvirret.. smiley

• #16   27. dec 2013 Okay. Så det er ikke selve installationen det er galt med. Måske skruet for højt op for gain?

• #17   27. dec 2013 Gain bliver aldrig skruet mere end halvt op..
    Den ene forstærker er justeret til max uden at forvrænge.. gain 47% oppe..

Den anden står gain på hvad 10%.. Når jeg prøver at skrue mere op får jeg spændingsfaldet.. Af hvad jeg regner med burde jeg kunne skrue halvt op der også.. altså at mit batteri bør kunne føde de her forstærkere.. Men virker ikk sådan.. smiley

• #18   27. dec 2013 2100W gir da "kun" et forbrug på 175A?

• #19   27. dec 2013 Ja men hvorfor har jeg så et spændingstab der er så stort når forbruget jo ikk er større..
    det jeg mener med sikringen er at jeg bør kunne trække 200a ud med måske et tab på 1v eller noget maks.. men det er det ikk.. det er et tab på over 4v.. det der ikk giver mening

• #20   27. dec 2013 Jeg er helt lost i den her tråd nu

hva skulle din sikring have med dit spændings tab og gøre ?

og hvornår dropper den til 10V for det er meget normalt at volten dropper når bassen slår igennem.

Hvis din sikring springer så har du 100' en dårlig stel et sted for så trækker den mere strøm end den kan aflade.

• DisConFlubberated

#21   27. dec 2013 Få kontrolleret den generator. Hvis den kan lave de 14,4 volt den skal når ALLE forbrugere er slukket, så fejler generatoren intet.

• #22   27. dec 2013 generatoren kan ikke følge med til at lade systemet op igen. for lille generator

• #24   27. dec 2013 2 ting efter mit hoved.

Generater eller batteri

TIl at starte med så lad batteriet HELT op, dvs en lader er at foretrække.

Derefter kan du begynde at måle ud med en ladetest og belastningmåling for at udelukke hvad problemet kunne være.

Hvis dit batteri simpelthen er afladet fordi at anlægget trækker mere end 60A under normal kørsel kunne dette jo være problemet - Og det er så der at et fuldt ladet batteri pludselig vil give dig et lang mindre spændingsfald under test hvis DETTE var tilfældet..

• #25   27. dec 2013 Gad nu osse godt vide hvad forstærker der bruges, det er ikke mange der reelt kan levere 1500 rms watt. hvor stor er sikringerne i de to forstærkere smiley altså dem der er indbygget

• #26   27. dec 2013 Okay vi prøver igen..

Drop sikringen..

Situationen er således at kan et normalt godt syrebatteri som virker fint aflade fx 170-200a uden at få spændingstab eller er det normalt at der opstår ca 1v pr 50-100a afladning????

Det er faktisk bare det.. Hvis det er normalt at der vil opstå et spændingstab så er der ingen problemer..

Hacksterrenewed:
    Batteri fungere.. er blevet testet

Kim: den ene har 100 og den anden har 350a sikringer indbygget.. De kan sagtens bruge en del.. men det er nu ikk det spørgsmålet går ud på smiley

• #27   27. dec 2013 En 350A sikring ?? hvad mærke og model forstærker er det lige.

• #28   27. dec 2013 Kim M:
    Igen det emnet ikk handler om.. smiley

Forsøger igen:
    Vil et normalt velfungerende godt syrebatteri under optimale forhold alene kunne aflade med 150a og hvor meget vil spændingsfaldet være??
    Er der ikk nogle ca diagramer over sådan noget her?

Men virker mere og mere til at det er normalt at den ikke kan smiley

• #29   27. dec 2013 faktisk lidt sådan noget jeg leder efter..
    http://www.wind-sun.com/ForumVB/attachment.php?attachmentid=3655

Men okay ser gangske normalt ud at jeg ikk kan aflade specielt meget uden at få et spændingstab da batteriet er lille og generatoren også er lille..

• DisConFlubberated

#30   27. dec 2013 Du har fået testet det batteri, og har fundet ud af, at det er i orden. Så få monteret en ny og større generator. Det lyder til, på alle dine forskellige forklaringer, at det er generatoren der ikke laver nok i forhold til dit forbrug, så er det jo dømt til at gå galt...

• #31   27. dec 2013 Nu du siger den er på 350A så har du jo verdens vildeste forstærker, for ifølge ohm's lov så er 350A* 12V= 4200 watt.
    men hvorfor er det du bliver ved med at snakke batteri, når det jo ikke er det der skal kunne springe din sikring. men der imod dit forbrug på anlæg eller en kortslutning
    .
    men grunden til jeg spørger efter mærke og model er at de sikrings oplysninger du kommer med, er ret meget hen i vejret for forstærkere. derfor jeg spørge ind til dem

• #32   27. dec 2013 Jesper:
    Ja batteri + generator er et problem..

Grunden til jeg overhovedet blev i tvivl var at jeg fik at vide af et par stykker at sådan et batteri sagtens vil kunne aflade med de 200a uden at der kommer spændingsfald antaget at alle stelforbindelser osv er optimale... Men det er jo langt over batteriets kapasitet hvilket gør det ikk er muligt..

Kim M:
    Nej det er bare en ordentlig forstærker.. smiley Lortet vejer også 30kg smiley Så oplysningerne er ikk henne i vejret..

Ja selvfølgelig er det afladningen der skal gøre at sikringen springer.. -.-"
    Men nu har jeg et system der sagtens kan bruge mere end de 200a DERFOR blandede jeg sikringen med i spørgsmålet, hvilket jeg nok ikke skulle have haft gjort da det bare skabte forvirring smiley

Den ene forstærker er en B2 zero1 som der er blevet pillet lidt videre med.. smiley

Verdens vildeste vil jeg nok ikk kalde den når det bare er en af b2s små forstærkere..

• #33   27. dec 2013 Nu forstod jeg endelig det spørgsmål. Men ja du fandt jo også selv svaret smiley

den var lidt tricky hehe.

• #34   27. dec 2013 Haha ja kunne jeg se smiley

• #35   27. dec 2013 Carsten fra Randers:
    Har du egentlig et bud på om hvor stor en afladningsforskel der ville være hvis det var et agm batteri i stedet for et syrebatteri?? smiley

• #36   27. dec 2013 nej desværre smiley

• #38   28. dec 2013 Num_L - RG -:
    Problemet opstod da jeg fik at vide det bør kunne lade sig gøre selvom jeg var sikker på det ikke kunne.. Men fandt ud af det til sidst.. smiley

Men okay til sådan et system så hvis jeg nu fx smider et ekstra batteri i så bør det kunne følge med ikk?? fx 100-150ah agm batteri..

Har en 1F kondensator.. Burde ikk have behov for mere..

Jep en forstærker kan godt tåle under 14v.. men drops til under 10 er for meget.. Mine forstærkere er ifølge producenten opgivet til at skulle have minimum 11v for at fungere....

Men hvad ville du sige jeg bør gøre først.. Ekstra batteri eller opgradere generator til 120a??? smiley Lidt et sidespor men omhandler det samme smiley

• #39   28. dec 2013 en grund regl er godt nok 1F pr 1000 watt anlæg smiley så en er ikke nok.
    jeg ville satse på et AGM/gel batt også når pengen er der, en generator

• #40   28. dec 2013 Problemet er at folk ofte bruger kondensator til et underdimensioneret system hvilket gør den bare er en ulempe af hvad jeg ved..

Altså hvis du nu har et system der kræver 500a for at kunne spille så skal dine batterier helst levere dette uden spændingstab.. Hvis de ikke kan levere det uden spændingstab så vil en kondensator kun være en ekstra belastning da det er en ekstra enhed der vil begynde at suge strøm senere hen.. Til at starte med støtter den jo fint og ja den er god til kraftige afladninger.. Men kan generator og batterier ikke følge med så er det sådan lidt mere ulempe end gavn går jeg ud fra.. smiley

• #42   29. dec 2013 Også det jeg overvejede lidt..

Først generator..
    Derefter køber ting til at køre et 2 batteri setup..

Og efter det bliver det enten at jeg køber et agm batteri til fronten og smider mit syrebatteri i bagved til det går død.. ellers køber jeg et stort agm batteri bagved og skifter syren ud når den går død.. Hvilken af de sidste 2 vil gavne mig mest?

• #44   29. dec 2013 Helt fint.. smiley først generator så og efterfølgende ca 100ah agm batteri til bagagerummet smiley

Batterierne kan ikk blive for store for generatoren vel?? smiley

• #46   30. dec 2013 Ja okay.. Har nemlig læst noget med 10% af den totale batteri kapacitet er mest optimalt men så kan jeg maks have 120ah i batteri kapacitet hvis det er.. I stedet for fx 170ah..

Generator stel er opgraderet til 50mm2 kabler.. smiley

Kommentér på:
Strømproblemer... Stort spændingsfald

Annonce