{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
503 visninger | Oprettet:

Kondensator og vibration {{forumTopicSubject}}

Kære kloge hoveder.

Jeg har erhvervet en kondensator på 1 farad og har nu gennemlæst manualen.

Der står i den, at kondensatoren ikke må monteres på baskassen eller andre steder med kraftige vibrationer. Ved I hvorfor?

Hvor monterer I jeres kondensatorer, hvis I ikke har et bagagerum som er dedikeret til det?

Vh

Dennis.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kondensator og vibration
  • #1   14. jan 2014 jeg bruger ikke kondensator da de aldrig nogen sinde er nødvendige i bilstereo... smiley

Såeh hvilken forhandler har snydt dig til at købe den?

• #2   14. jan 2014 Må jeg få en forklaring hvorfor?

• #3   14. jan 2014 Fordi en kondensator er en belastning for dit strømsystem i bilen... Ikke en hjælp... En kondensator bliver først en hjælp når dit strømsystem i bilen er godt nok... Og er det godt nok så ligger problemet med sløv bass osv. ofte hos en dårlig forstærker...

En kondensator er ikke en problem løsning på noget som helst...

Det bedste man kan gøre er at lade være med at tro at bilbabrikanterne monterer batterier i bilerne der er beregnet til mere end at starte bilen... dvs. når du smider anlæg i din bil så tilføjer du en belastning det originale batteri slet ikke er beregnet til... løsningen på dette er faktisk ikke en kondensator, da det bliver en endnu større belastning, men bedre batterier... Og bedre batterier koster bare noget mere... Og så bruger folk ofte lappeløsningen med kondensatoren, og så tapper man batterier endnu hurtigere og ødelægger det istedet...

• #4   15. jan 2014 Tak for dit indlæg.

Jeg har selv valgt at installere en kondensator til mit anlæg fordi at jeg har problemer med at spændingen dykker i bilen. Det har i min tidligere bil givet problemer med at lysdioder går i stykker pga. en varierende spændingskilde og at lysstyrken dykker i forlygterne.

Både på internettet og blandt mine venner mener at løsningen vil være at installere en kondensator som en ekstra strømkilde som skal kunne opretholde spændingen når min bass slår et "hårdt" slag.

Jeg er enig med dig i at strøm anlægget er designet for småt til at kunne indeholde så store forbrugere, som en effektforstærker, med stor effekt.

Jeg har ingen egne erfaringer med kondensatorer til bilstereo anlæg, men til den pris jeg fik min kondensator er jeg villig til at prøve at se om det kan hjælpe på mit problem.

Ifølge kondensatorens brugsanvisning viser den to grafer at den kan undgå spændingsdyk ved lave frekvenser, hvilket er det jeg ønsker.

Jeg kan give en melding til dig, hvis du ønsker det når jeg har installeret det.

Vh.

Dennis.

• #5   15. jan 2014 Jamen jeg ved godt at en kondensator måske vil kunne skjule problemet... Men det svarer til at have et rusthul i bilen og så dække det til med Gaffatape... Ja problemet er skjult, men det er der stadig og bliver kun værre...

"Både på internettet og blandt mine venner mener at løsningen vil være at installere en kondensator som en ekstra strømkilde som skal kunne opretholde spændingen når min bass slår et "hårdt" slag."
    Ja på internettet og blandt dine venner er der en ekstrem mangel på viden... Og det er ærgeligt fordi så render folk og køber produkter til at "løse et problem" som faktisk skal løses på en helt anden måde... det er ulækkert at se alle disse retards sidde og "hjælpe" andre... De ved ikke hvad de snakker om og det går ud over de stakler der søger hjælpen... for hvordan skal de vide bedre???

Så kort sagt du har nogle dumme venner der ikke har en skid forstand på bilstereo... Og burde aldrig have lov til at rode med den slags selv...

• #6   16. jan 2014 Jeg har undersøgt det lidt nærmere og fundet noget der understøtter dit udsagn http://fatfist.hubpages.com/hub/Car-Audio-CAPACITORS-Why-They-DONT-Work .

Interessant, men besværlig, læsning. Sådan som jeg forstår det, så hjælper det mit problem, fordi at generatoren vil supplere strøm til lygter, hvormed kondensatoren kun skal oplades når den har tabt energi. Dog vil energien hurtigt blive brugt op (Selvfølgelig når det er en kondensator) og spændingen kun falde på forstærkerne og dermed mindre effekt. Der er en kommentar længere nede med gode eksempler (Navn: Rocky Lake) som kommer ind på at selvom et lille spændings fald fra 14.5V til 14V kun vil give små joule efter kondensator formlen: E = ½C * U^2.

Tak for dit indlæg.

Jeg synes dog det var en ret offensiv bemærkning du slutter af med og mener ikke det hører til i dette forum.

• #7   16. jan 2014 Synes nu kommentaren passer fint... for det er sandheden... Det kan være du så holder op med at lytte efter hvad dine venner, som ikke ved hvad de taler om, Siger... smiley

Men ja ofte er teorilæsning noget tungt stof... Og selv om der findes utallige eksempler på hvorfor en kondensator faktisk aldrig er en god løsning så sælges de alligevel i stor stil i de forskellige bilstereo butikker...

har du forresten bemærket at når du ser demobiler fra de store producenter af bilstereo... Altså de biler de selv har lavet, så er der ingen kondensatorer i dem... Hvorfor bruger de dem ikke når nu alle folk render og tror de er nødvendige??? Måske fordi de jo selvfølgelig ved bedre, og derfor ved at kondensatorer ikke rigtigt er noget værd...

• #8   16. jan 2014 Når en demobil skal designes i den hensigt om at sælge produkter, fristes man til at tro at penge ikke er et problem (Når de desuden bruger deres egne produkter). Jeg kender ikke deres hemmeligheder, men vil gerne tro at de enten sætter et andet batteri (Gel batteri?) og en batterioplader tilpasset batteriet. De demobiler jeg har set har aldrig været med startet motor eller med nær/fjernlys tændt. Kan du be- eller afkræfte dette?

Så derfor vil jeg gerne komme ind på at det kommer an på behovet. Jeg har et ønske om en stabil spænding udenfor forstærkeren, men har taget dette emne op til genovervejelse. Jeg synes det er for dyrt at anskaffe en større generator, så derfor mente jeg at dette ville være en hjælp på mit spændingsdyk.

Hvordan gør du for at undgå spændingsdyk, hvis du ønsker at undgå dem?

• #9   16. jan 2014 Bedre batterier... Det er batteriet der skal tappes fra, når generatoren ikke slår til... Bilens eget standard syrebatteri kan slet ikke levere strømmen så hurtigt og i den mængde forstærkeren har brug for... derfor kører jeg med AGM batterier... Og gerne flere afhængigt af størrelsen på anlægget... Siden jeg smed min kondensator ad helvede til og brugte AGM batterier har jeg ikke haft et eneste problem med spændingsdyk...

Og ja netop, når der laves demobiler bygger man en ordentligt strømbank i... Man benytter sig ikke af nødløsninger... og en kondensator er en nødløsning... og den er slet ikke beregnet til at afhjælpe "blinkende lygter"...

• #10   16. jan 2014 Er vi så ikke ude i igen at montere en ekstra belastning til generatoren? For batteriet leverer vel først sin "rigtige" strøm når vi er nede på batteriets normale spændingsniveau og ikke generatorens 14V (Forstå mig ret, der er en smule energi i de sidste 2V på batteriet, men holder de længe når hver celle kun er på 2v?).

• #11   16. jan 2014 batteriet leverer jo ikke kun 12 volt færdig slut... er batteriet ledet helt op til 13-14 volt, jamen så vil det levere 13-14 volt... indtil spændingen er faldet...

Alt er en belastning for din generator... men medmindre du kører med fuld drøn på musikken konstant og på alle dine køreture, så bør en generator sagtens kunne lade et batteri op... En hjælp til dig selv er at lade på batteriet en gang imellem især i vinterhalvåret... men medmindre din generator er meget lille (35A f.eks.) så kan den sagtens klare at lade på et godt AGM batteri...

Kommentér på:
Kondensator og vibration

Annonce