503 visninger
|
Oprettet:
Kondensator og vibration {{forumTopicSubject}}
Kære kloge hoveder.
Jeg har erhvervet en kondensator på 1 farad og har nu gennemlæst manualen.
Der står i den, at kondensatoren ikke må monteres på baskassen eller andre steder med kraftige vibrationer. Ved I hvorfor?
Hvor monterer I jeres kondensatorer, hvis I ikke har et bagagerum som er dedikeret til det?
Vh
Dennis.
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Såeh hvilken forhandler har snydt dig til at købe den?
dec 2006
Følger: 31 Følgere: 31 Biler: 1 Emner: 40 Svar: 962
jun 2009
En kondensator er ikke en problem løsning på noget som helst...
Det bedste man kan gøre er at lade være med at tro at bilbabrikanterne monterer batterier i bilerne der er beregnet til mere end at starte bilen... dvs. når du smider anlæg i din bil så tilføjer du en belastning det originale batteri slet ikke er beregnet til... løsningen på dette er faktisk ikke en kondensator, da det bliver en endnu større belastning, men bedre batterier... Og bedre batterier koster bare noget mere... Og så bruger folk ofte lappeløsningen med kondensatoren, og så tapper man batterier endnu hurtigere og ødelægger det istedet...
dec 2006
Jeg har selv valgt at installere en kondensator til mit anlæg fordi at jeg har problemer med at spændingen dykker i bilen. Det har i min tidligere bil givet problemer med at lysdioder går i stykker pga. en varierende spændingskilde og at lysstyrken dykker i forlygterne.
Både på internettet og blandt mine venner mener at løsningen vil være at installere en kondensator som en ekstra strømkilde som skal kunne opretholde spændingen når min bass slår et "hårdt" slag.
Jeg er enig med dig i at strøm anlægget er designet for småt til at kunne indeholde så store forbrugere, som en effektforstærker, med stor effekt.
Jeg har ingen egne erfaringer med kondensatorer til bilstereo anlæg, men til den pris jeg fik min kondensator er jeg villig til at prøve at se om det kan hjælpe på mit problem.
Ifølge kondensatorens brugsanvisning viser den to grafer at den kan undgå spændingsdyk ved lave frekvenser, hvilket er det jeg ønsker.
Jeg kan give en melding til dig, hvis du ønsker det når jeg har installeret det.
Vh.
Dennis.
jun 2009
"Både på internettet og blandt mine venner mener at løsningen vil være at installere en kondensator som en ekstra strømkilde som skal kunne opretholde spændingen når min bass slår et "hårdt" slag."
Ja på internettet og blandt dine venner er der en ekstrem mangel på viden... Og det er ærgeligt fordi så render folk og køber produkter til at "løse et problem" som faktisk skal løses på en helt anden måde... det er ulækkert at se alle disse retards sidde og "hjælpe" andre... De ved ikke hvad de snakker om og det går ud over de stakler der søger hjælpen... for hvordan skal de vide bedre???
Så kort sagt du har nogle dumme venner der ikke har en skid forstand på bilstereo... Og burde aldrig have lov til at rode med den slags selv...
dec 2006
Interessant, men besværlig, læsning. Sådan som jeg forstår det, så hjælper det mit problem, fordi at generatoren vil supplere strøm til lygter, hvormed kondensatoren kun skal oplades når den har tabt energi. Dog vil energien hurtigt blive brugt op (Selvfølgelig når det er en kondensator) og spændingen kun falde på forstærkerne og dermed mindre effekt. Der er en kommentar længere nede med gode eksempler (Navn: Rocky Lake) som kommer ind på at selvom et lille spændings fald fra 14.5V til 14V kun vil give små joule efter kondensator formlen: E = ½C * U^2.
Tak for dit indlæg.
Jeg synes dog det var en ret offensiv bemærkning du slutter af med og mener ikke det hører til i dette forum.
jun 2009
Men ja ofte er teorilæsning noget tungt stof... Og selv om der findes utallige eksempler på hvorfor en kondensator faktisk aldrig er en god løsning så sælges de alligevel i stor stil i de forskellige bilstereo butikker...
har du forresten bemærket at når du ser demobiler fra de store producenter af bilstereo... Altså de biler de selv har lavet, så er der ingen kondensatorer i dem... Hvorfor bruger de dem ikke når nu alle folk render og tror de er nødvendige??? Måske fordi de jo selvfølgelig ved bedre, og derfor ved at kondensatorer ikke rigtigt er noget værd...
dec 2006
Så derfor vil jeg gerne komme ind på at det kommer an på behovet. Jeg har et ønske om en stabil spænding udenfor forstærkeren, men har taget dette emne op til genovervejelse. Jeg synes det er for dyrt at anskaffe en større generator, så derfor mente jeg at dette ville være en hjælp på mit spændingsdyk.
Hvordan gør du for at undgå spændingsdyk, hvis du ønsker at undgå dem?
jun 2009
Og ja netop, når der laves demobiler bygger man en ordentligt strømbank i... Man benytter sig ikke af nødløsninger... og en kondensator er en nødløsning... og den er slet ikke beregnet til at afhjælpe "blinkende lygter"...
dec 2006
jun 2009
Alt er en belastning for din generator... men medmindre du kører med fuld drøn på musikken konstant og på alle dine køreture, så bør en generator sagtens kunne lade et batteri op... En hjælp til dig selv er at lade på batteriet en gang imellem især i vinterhalvåret... men medmindre din generator er meget lille (35A f.eks.) så kan den sagtens klare at lade på et godt AGM batteri...
Kondensator og vibration