{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.599 visninger | Oprettet:

Bi-wire højttalere gavn? {{forumTopicSubject}}

Er der overhovedet et andet + for at bi-wire et komponentsæt andet end at det giver mere effekt
(antaget at man IKKE kan køre aktiv deling da ens DAC ikk har nok udgange)

Vil det resultere i mere end bare at de spiller højere??

Og mit andet spørgsmål er at hvis man nu har muligheden for at bi-wire sættet, bør man så pga mangle på forstærkere sætte dem i parallel og på den måde ændre belastningen til 2ohm i stedet eller vil det gå for meget ud over kontrol og kvalitet af lyden?

(Så de i stedet for fx at dele 100w (4ohm) får lov til at dele 150w (2ohm)) smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bi-wire højttalere gavn?
  • #1   25. feb 2014 Jeg går næsten ud fra at du taler om BI-AMP, og ikke BI-WIRE! Der er stor forskel på de to ting.

BI-AMP giver nogle lydmæssige fordele, da man "isolerer" enhederne, og de derved ikke vil have nogen indvirkning på hinanden ...
    Eks vil en diskant og en bas-mellemtone vil opføre sig meget forskelligt afhængig af det afsatte frekvensområde, og selvom de er koblet via passive delinger, vil de stadig "påvirke" hinanden, rent elektrisk, og groft sagt "belaste hinanden".
    Ved at koble hver enhed til et separat udgangs-trin, opnår man nogle enheder der spiller "uafhængig" af hinanden, og en bedre opdeling mellem disse giver også mulighed for en bedre dynamik, og mindre "støj/farvning".

Fordelen, udover en mulig effekt-forøgelse, er også at du har bedre kontrol over enhederne, da de hver især drives af deres eget udgangstrin.
    Derudover vil du have en mulighed som du normalt ikke har, nemlig at "gaine" enhederne individuelt, og dermed tilpasse dem lytterummet (individuel afstand til lytteren).
    Eks kan en "tæt-siddende" diskant der spiller helt on-axis godt være alt for skarp og dominerende, og der kan det være lækkert at kunne "dæmpe den" så den harmonerer 100% med resten af setupet, ifht afstand og placering...På samme måde som bas-mellemtonen også kan indtilles optimalt, styrkemæssigt....

• #2   26. feb 2014 Ja det er sådan noget jeg er ude i.. Troede det hed bi-wire..

Men okay lyder som om det muligvis er det jeg bør gøre..

Men hvad med det med at hvis man nu Bi-amper dem mens de er i parallel forbindelse.. Altså så det fungere som at man har 2 4ohms højttalere sat sammen på 2 kanaler..
    Ret meget på den her måde:
    http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/biwire/Fig2.gif

Får ikk individuel gain justering og ender med at forstærkeren bliver belastet mere, men hvad med kontrol osv over enhederne?
    De vil jo ende med at få en smule mere effekt... Og kan ikk pt rigtig andet da jeg mangler udgange..

Men hvordan tror du det vil fungere?

• #3   26. feb 2014 Altså, det du linker til på billedet ER bi-wiring, og ikke bi-amping. Så hvis det det du går efter, har du ret i at det er bi-wire.
    Bi-wire er dog forbeholdt hjemmestereo, hvor man istedet for at køre 1 sæt højttaler-kabler til en højttalers 4 terminaler (2x2 parallel-forbundet), kører 2 sæt højttalerkabler fra forstærkeren, og "direkte" til terminalerne, uden den "parralel-kobling" der sidder mellem terminalerne.
    Skal ærligt indrømme at jeg aldrig nogensinde har hørt et A/B setup med/uden bi-wiring, og jeg ved ikke hvor meget der er at hente i praksis!
    Hvis højttalerne er placeret meget langt fra forstærkeren, kan der godt være en teoretisk fordel i bi-wiring, ligesom det teoretisk set også er et bedre "greb" i enhederne, når man undlader at bruge parallel-koblingen mellem terminalerne...Men hvor meget det giver, tvivler jeg ærlig talt på!

I en bil, med så kort afstand fra forstærker til enheder, og med de relative "små" effekter, er der ingen idé i det!

Bi-amp derimod, vil kunne give dig nogle lydmæssige fordele, men jeg er ærlig talt meget i tvivl om, hvad det er du går efter?
    Bi-amp kræver jo 1 kanal pr enhed, og det kræver at delefiltrerne kan køre bi-amp (de kan selvfølgelig altid moddes) så det skal du have på plads som start.

Så for at forstå det, hvad er dit "mål"?

• #4   26. feb 2014 Altså det hedder bi-wire på mit delefilter men gør at diskant og mellemtone fungere som 2 enkelte enheder istedet for at køre som en enhed.. Så går ud fra det er bi-amp som du siger. (det er nemlig ikk bare at du har 2 sæt kabler i parallel)

Det jeg så tænkte på er at hvis jeg nu sætter delefilteret sådan og trækker et ekstra sæt kabler, så ville jeg sætte diskant og mellemtone i parallel og belaste forstærkeren med 2ohm (i stedet for de 4ohm som det er nu)

men vil det skade mere end at gavne?
    Altså højttalerne vil jo få en smule mere effekt så de vil spille højere.. men husker at jo lavere ohm forstærkeren bliver belastet med desto mindre kontrol så er i tvivl om det vil gå ud over lydkvaliteten..

Endnu engang.. Når jeg sætter mit delefilter til bi-wire så kræver det 4 kanaler ( 2 til diskant og 2 til mellemtone) at trække min komponentsæt i stedet for 2 kanaler som normalt..
    Da jeg ikk har flere kanaler tilgængelig på min forstærker så havde jeg tænkt mig at køre dem i parallel så de får en tand mere effekt.. smiley
    Giver det mening? smiley

Sættet der er tale om er Hertz mlk165 smiley

• #5   26. feb 2014 Jep, på delefilteret er bi-amp og bi-wire betegnelser for samme "funktion", da det blot indikerer at diskant og bas-mellemtone har "separat" indgang, og dermed muliggør at man kan køre bi-amp.
    Men opkoblings-mæssigt er det to forskellige ting, og afhænger udelukkende af antal kanaler der benyttes på enhed.

Altså du vil helt automatisk have diskant og bas-mellemtone koblet i parallel (via deres respektive komponenter til deling), hvis du IKKE kører bi-amp!
    Så den måde du vil koble det op på, er som man alle andre delefiltrer, blot med den forskel at indgangene ikke lægger sammen "fra start", men manuelt skal have en "lus" der parallel-kobler indgangene.
    Nogle delefiltrer har jumpere til dette, mens andre manuelt skal have en kabling fra +tw til +wf, og -tw til -wf.

Du ændrer ikke impedansen ved at køre bi-wire, da dette giver nøjagtig samme resultat som ved en hvilken som helst anden "normal" opkobling med 1 kanal pr side (1 diskant, 1 bas-mellemtone).
    Så hvis du ikke kører bi-wire med 2 sæt kabler, skal du alligevel lave en lus på delefilteret, hvilket derfor giver nøjagtig samme resultat!

Ja, du har helt ret, det vil kræve 4 kanaler at køre bi-amp på et enkelt 2-vejs komponent-sæt. Så har du ikke dette kan du kun køre det op helt normal vis, enten via bi-wire, eller ved at luse indgangene på delefilteret.

Giver det mening?

• #6   26. feb 2014 Okay kan godt se jeg mere og mere er ude i bi-wire når enhederne kobles til samme kanaler..

Det jeg bare ikk forstår er at forskellen imellem bi-amp og bi-wire er at i bi-amp sætter du diskant over et sæt kanaler og mellemtone over et sæt kanaler.. altså de fungere som enkelte højttalere i stedet for "en stor" som når de kører normalt..

men forstår ikk at når man bi-wire at det så ikk bare bliver at det er som hvis man parallelkobler 2 4ohms højttalere.. altså bi-amp på samme kanal...
    Kan ikk helt se den forskel smiley

Men ja hvis det eneste forskel bi-wire gør at jeg har et sæt ekstra kabler til at trække med kan jeg godt se det ikk rigtig vil gavne.. men i mine øjne virker det altså til at det er som hvis man tager 2 sæt højttalere og parallelkobler dem på den enkelte kanal..

Virker underligt at bi-wire i princippet er det samme som en "normal" opsætning af højttalerne..

Sorry jeg er lidt fatsvag her.. smiley Nice du gider forklare..

• #7   26. feb 2014 Kan dog godt se at jeg i princippet bare flytter den jumper der så at den i stedet for at være ved delefilteret er ved forstærkerens kanal der hvor ledningerne er..

fuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu orker ikk at skaffe en 6 kanals forstærker.. smiley

• #8   26. feb 2014 Altså "bi-wire" er fuldstændig det samme som normalt, der er hverken forskel på impedans, eller ydelse... For enhederne og delefilteret er koblet på helt samme måde, med den eneste forskel at man trækker et ekstra højttaler-kabel "helt hen til forstærkeren", i stedet for blot at luse ved delefilteret, eller "jumpe" det.
    Men ja, princippet er fuldstændig det samme som normalt! Det eneste sted der kan være en fordel er som sagt ved længere afstande, og ved hjemmestereo.

Så Bi-wire kræver 2 kanaler (som normalt), mens bi-amp kræver 4/6 kanaler (2/3-vejs).

Men ja, du skal ud nogle flere kanaler, hvis du vil have gavn af det..

• #9   26. feb 2014 ja okay så kan jeg se jeg ikk kan bruge det til en skid smiley
    Havde jeg nu nok kanaler så havde jeg droppet delefilteret helt og kastet mig ud i aktiv deling.. Men det må vente.. smiley

• #10   26. feb 2014 Hehe, ja desværre. Men bi-amp kontra aktiv deling er 2 vidt forskellige ting. Aktiv deling kræver meget mere end blot "nok kanaler".
    Så havde man nok kanaler, er bi-amp et fint sted at starte...

• #11   26. feb 2014 I know.. Men har en audison bit ten D ( havde jeg en bit one eller ikk baghøjttalere var den ten d fin nok)
    Den dsp burde være nok til at kunne sætte det op ordentligt smiley hvis man vel og mærket ved hvad man laver.. smiley

• #12   27. feb 2014 Jep, helt rigtigt. Vidste ikke at du havde en dsp...

• #13   27. feb 2014 Der er nu en fordel ved Bi-wire. Du har mulighed for 2 forskellige kabler til hver højttaler kan derved ændre lyden i de forskellige enheder alt efter hvilket kabel der bruges til hvad..

F.eks så ved xtz 99.26 kan du let opleve at diskanten bliver for dominerende og for markant ved brug af sølv kabel selv hvis du dæmper den bag på ( kan gøres via plugs) hvor det sagtens kan bruges på bas/mellemtone enheden så derfor kunne der let bruges sølv kabel eller hybrid kabel ( mix mellem kobber og sølv leder) på bas/mellemtone og så et rent kobber kabel på diskanten. Ellers kan det også bare være i jagten på et mix mellem 2 forskellige kabler som hver er rigtig god til hver type enhed.

Så der er altså flere grunde til at Bi-wire smiley

• #14   27. feb 2014 Rene: Ja, det har du ret i. Havde ikke tænkt på at "farvningen" af lyden selvfølgelig også kan ændres via kabel-valg...Good point

• #15   27. feb 2014 essal, det var lige det udtryk jeg ledte efter men var også træt smiley

• #16   27. feb 2014 okay så det kan have en betydning på det punkt.. (vidste faktisk ikk at kabler havde så meget at sige omkring hvilke toner der bliver mere dominerende osv..)

men stadig ikk rigtig en grund nok til at jeg orker at trække kablerne.. Det bruger jeg bare min dsp til at kunne justere mig ud af smiley

Men sku godt at vide.. smiley

• #17   27. feb 2014 INB4 Cody

• #18   27. feb 2014 emre, hvor stor en betydning det har for de forskellige enheder variere meget fra enhed til enhed men ved netop de xtz som jeg nævner, ved jeg at man kan opleve den effekt. smiley

så er der igen også forskel på enhederne med hvor stor og hvilken forskel du kan opleve smiley

Kommentér på:
Bi-wire højttalere gavn?

Annonce