{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget mere tryk giver 12" end 10"?
  • #1   7. apr 2014 Det står vel i oplysningerne under hver enhed på deres hjemmeside. Noget med luftmasse de flytter pr min.

    Kig på Vas
    Volume of air equivalent to driver from the rest position den jeg lige kiggede på stod 35 liter


  • #2   7. apr 2014 Det er mere hvor mange dB ekstra man får fra 10" til 12". Hvis vi siger en 10" kan opnå 135 dB, vil en 12" så komme op på 138-140 dB eller hvor meget får man?

  • #3   7. apr 2014 Vent til cody kommer han har styr på det med db.

  • #4   7. apr 2014 VAS fortæller ikke noget om hvor meget lydtryk en subwoofer kan levere...

    Lasse P
    og så ved jeg ikke hvor du har den forklaring der fra... MEN: "Vas Volume of air equal to the driver compliance.

    This can be thought of as how stiff the movement of the cone is. The value is given in litres or cu inches. There are a lot of variables that determine the Vas, so you can’t really say that high values of Vas mean a certain thing or are better. A single or double suspension spider will affect Vas, so does the size of the cone. The temperature of the air and also the humidity will affect Vas and so it is one of the hardest parameters to evaluate."

    Det har ikke en bjælde at gøre med potentielt lydtryk... smiley

    Men ting man bør kigge efter, især hvis man vil spille højt og dybt er: "Sd: Effective driver radiating area.

    Given in sq cm or sq inches. Basically means how much area the cone has to move air with. Larger cones will have bigger Sd’s and smaller cones will have smaller Sd’s. An average Sd for an 18” cone would be 1150 sq cm and a 15” driver would have an average Sd of around 890 sq cm. But the depth of the cone also has to be taken into account. A deeper cone will give you a higher Sd for the same diameter. So that’s why you see different Sd’s for same size drivers. The ones with the higher Sd’s have deeper cones or have less surround material or both."
    Jo højere Sd jo mere luft flytter enheden... Men en lav Sd kan der kompenseres for med et højt Xmax: "xmax: The amount of voice coil overhang.

    Boring description for the parameter some of us love the most. Usually given in mm it represents the distance over which the coil can travel in one direction and maintain a constant number of turns in the gap. So a driver with an xmax of 10 mm can move is cone twice as far as one with an xmax of only 5 mm. Do not confuse xmax with maximum excursion. Maximum excursion is how far the cone will travel before 1. the coil hits the back plate or 2. the cone moves so far that it is limited by its suspension. xmax is how far the cone can travel with the coil still in the magnetic gap. There’s no point in driving the coil outside of the gap as it will no longer be under control form the motor system. More xmax means the cone can move in and out further whilst still being under control. Maximum excursion is meaningless as no sane person drives their cones to full extension all the time, although I have seen it done with a recone kit needed soon after. Note that the xmax figure is for one direction only, so an xmax figure of 5 mm means the cone can travel 5 mm outwards and 5 mm inwards past it’s resting place whilst still being under the control of the motor system. If the xmax figure is not given but the voice coil length and gap height are given you can work out the xmax from these. Take the voice coil length and subtract the gap height then dived by 2. This is how most manufacturers determine the xmax, some will also add 15% to the figure to allow for 3% third-harmonic distortion. So if you do the calculation and the manufacturers xmax figure is higher than predicted they have added 15%. "

    jo højere Xmax jo længere slaglængde = Flytter mere luft... Høj SD og Høj Xmax vil jo så være rigtigt godt jo...

    Men anyway... i forhold til 12" vs 10" Så er det ikke ret meget det drejer sig om... i teorien kun 1-2 dB... Men i praksis kan der være tale om en del flere dB grundet Større kabinet til 12" og ofte også højjere effekt osv... smiley


  • #5   7. apr 2014 Ja det vare nemmere at lave copy/paste end det var at skulle oversætte til dansk... smiley

  • #6   7. apr 2014 Hehe. smiley

    Men hvis vi tager en Gladen SQX 10, som har en Xmax på omkring de 14 mm, vil det så sige at den ikke kan bevæge sig mere end 1,4 cm i én retning? Det lyder ikke af meget...


  • #7   7. apr 2014 Vil sige kabinettet/forstærker har mere at sige angående lydtrykket end selve enheden. Men naturligvis er der en sammenhænge dog ikke vildt meget på det punkt. Jeg har set 10" Boxter enheder spille "højere" end 12" enheder af samme mærke og model.

  • #8   7. apr 2014 Jubidition

    Right... Jeg har kørt dB drag i 10 år så du ved bedre end mig hvad der har noget at sige omkring lydtryk?

    En subwoofers opbygning har faktisk meget at sige omkring hvor stort lydtryk den kan levere... og tager du en Boxter Shark 10" og en boxter Shark 12" og giver dem begge optimale forhold så vil 12" enheden helt naturligt spille højere grundet større membran areal... eneste måde du kan sammenligne. Du kan ikke sammenligne forskellige kabinetopbygninger....Det ved enhver sgu da...


  • #9   7. apr 2014 Frederik A. H

    Ja... hvis vi tager udgangspunkt i en SQX 10 som har xmax på 14 mm så kan den bevæge sig 14 mm hver vej mens den stadig er under magnetens kontrol... Dette er dog ikke Xmech... Xmech er enhedens maximale excursion... dvs. så langt den kan bevæge sig før spolen forlader svingspolegabet, eller rammer bagpladen i svingspolegabet... (Og sker dette dør enheden ret hurtigt... ) Xmech kan ofte være op til dobbelt så langt som Xmax... Inden for Xmax er det enheden egen magnet der holder styr på spolen... Uden for Xmax, er det forstærkeren der skal styre enheden... Og dette kan mange billige discount forstærkere ikke... dette giver den karakteristiske "rumlen" og sløv bass som mange forbinder med store enheder... Men det er ikke enhedens skyld det er folk der prøver at styre store subwoofere med dårlige forstærkere...


  • #10   7. apr 2014 Kong Cody, du ved bedre end alle andre. Ingen andre end Kong Cody ved hvad der er rigtigt og forkert og vælger man at være af en anden overbevisning kommer "Jeg har 10 års erfaring"

    Cody, måske du skulle læse hvad folk skriver i stedet for at kaste dig frående over folk der bidrager i fora. Alternativt kunne du måske oprette din egen hjemmeside hvor folk kan søge din ekspertviden.

    Det eneste jeg skrev var sådanset at man bør være mere obs på kabinetopbygningen end på selvenheden. Og se det ved du lige så vel som alle andre med bare lidt viden på området smiley Så lad være med at skyde folk noget i skoende du tror de har sagt frem for at tage stilling til det konktrete svar der er skrevet


  • #11   7. apr 2014 Men hvis enheden ikke har så stor Xmax, vil det så kræve mere af forstærkeren at drive enheden?

    Sorry, men nok lidt dumme spørgsmål smiley

    Edit: Så lige det er SQX 12 der har Xmax på 14, SQX 10 har Xmax på 10...


  • #12   7. apr 2014 Skal jeg gentage din egen udtalelse: "Vil sige kabinettet/forstærker har mere at sige angående lydtrykket end selve enheden. Men naturligvis er der en sammenhænge dog ikke vildt meget på det punkt."
    "man bør være mere obs på kabinetopbygningen end på selvenheden."
    Hmmm Jamen det er jo teknisk set forkert det du skriver som enhver med lidt viden på området ved, så kan du ikke spille lige så højt med en jbl GTO 12" enhed i det mest perfekte kabinet... som du kan med en DD audio 3512 enhed, i et lettere forkert lavet kabinet... Sjovt nok har enheden rigtigt meget at sige for hvor stort lydtryk du reelt set kan opnå... kabinet opbygningen har dog noget at sige omkring hvor godt du udnytter den enhed... Men det betyder fanme ikke at kabinettet er vigtigere end hvilken enhed man bruger... Vi kan tage 2 enheder i samme prisklasse: http://www.avantix.dk/catalog/product_info.php?cPath=24_28_36&products_id=4398

    Og denne: http://www.sound4wheels.dk/dd-audio-dd512b

    Så byg du endelig et 100% korrekt kabinet til den Pioneer enhed... så klasker jeg et eller andet sammen til DD enheden... (Uden at regne ud fra t/s) Skal vi så se om "man bør være mere obs på kabinetopbygningen end på selvenheden." Eller: "naturligvis er der en sammenhænge dog ikke vildt meget på det punkt. " Arh ved du hvad... jeg vil nu mene der er en ret stor sammenhæng mellem Enhed og lydtryk... Skal enheden udnyttes fuldt ud til SPL, skal der fokuseres på kabinet... Men som udgangspunkt kræver højt lydtryk en enhed der er lavet til det... DETTE VED ALLE SGU DA... Og derfor er Enhedens opbygning en meget stor faktor...


  • #13   7. apr 2014
    Frederik A. H

    Nej stor Xmax har ikke nødvendigvis noget at sige omkring hvor svær enheden er at drive... Sundown x-15 har et xmax på 30 mm... den tager små 1275 watt rms... Mens en Massive Gordo 151 har et xmax på 15 mm... men en rms rating på 3000 watt rms... hvilken er mon lettest at drive... smiley

    Massive enheden har sjovt nok større potentiale til højere lydtryk... men det skal foregå ved højere frekvens... Mens Sundown har stort potentiale for ekstremt dyb frekvensgengivelse grundet den meget lange vandring... Men kan spille knap så højt grundet dens opbygning...


  • #14   7. apr 2014 Okay. Går ikke ud fra man kan høre synderlig forskel på en Xmax på 10 og en på 14?

  • #15   7. apr 2014 Frederik,
    Nej det kan du ikke... Dit xmax har heller ikke super betydning for din lydkvalitet... Og enheder med xmax under 20 har altså været oppe på over 170 db... f.eks. SPL-460D1A fra SPL Dynamics har kun et xmax på 11,5 mm Men ved at I finland har de spillet over 170 dB med de enheder... Dog nok også ved 70 hz dog... smiley


  • #16   7. apr 2014 Okay smiley

    Så lærte jeg alligevel lidt idag også. Tak for svar. smiley


  • #17   7. apr 2014 Enhedens Xmax, har faktisk større betydning for hvor dybt du kan spille... dvs. hvor meget luft der kan flyttes... Jo mere luft du kan flytte jo dybere har du potentiale for at spille.. lavt xmax betyder membranen kan flytte sig lidt mindre... for at yde stort tryk skal den så flytte samme mængde luft ved at flyttet membranen hurtigere = højere hz... (Derfor jeg selv gerne vil have Sundown... De kan flytte meget luft og spille uhyggeligt dybt... de har en Fs på 20,51 hz... pænt lav egenresonans...

  • #18   7. apr 2014 Det var også lidt derfor jeg havde den tvivl om hvilke subwoofere jeg skulle vælge. På den ene side har vi Hertz HX300, der både har større membranareal og højere Xmax (14 mm) eller SQX 10. Jeg vil jo gerne have den dybe lyd med, men også gerne en god lydkvalitet. smiley

  • #19   7. apr 2014 Men det at få dyb basgengivelse bliver vel heller ikke noget problem hvis jeg køber 2 SQX 10? smiley

  • #20   7. apr 2014 DU behøver ikke gentage noget. Du misforstod det der stod og straks kaster du om dig med beskyldninger. Det er det samme gang på gang på gang smiley Som sagt start dit eget forum med ekspertviden omkring autohifi for der er i hvert fald ingen i Danmark der kan måle sig med dig på det punkt. Nok faktisk på verdensplan hvis du selv skal komme med udtalelsen.

    Har du læst hvad manden skrev? Samme mærke og model... ikke alt mulig hokus pokus med "Jeg kan bygge lort og lave mange dB" - kom nu ind i kampen det er ikke det spørgsmålet går på vel.


  • #21   7. apr 2014 Jubiditon.

    Samme mærke og model i 10" og 12". Nævn et eksempel på hvor den 10" kan levere mere eller gå dybere end 12" begge bygget i optimale kabinetter og magen til forstærkere.

    Hvorfor skulle man bygge et ringere kabinet til en 12" som et eksempel i forhold til en 10"? det du skriver giver da slet ikke nogen mening.

    Jeg har set 10" Boxter enheder spille "højere" end 12" enheder af samme mærke og model

    Ja så har du nok enten set enhederne i hver sin bil ( forskel på cabin gain), med 2 forskellige forstærker og måske med et korrekt og et forkert bygget kabinet. = en der enten ikke kan finde ud af det og ellers er det kun cabin gain du oplevede som forskel.

    Så syntes jeg lige du skal starte med at teste begge ender i optimale kabinetter samt magen til bil.

    Nu er det i forvejen spl enheder så måske en har bygget det til spl brug og en anden til hverdags brug.

    Der er mange ting der gør at man oplever den forskel så dette er ikke noget man kan tage udgangspunkt i men enhedens opbygning og størrelse kan man tage udgangspunkt i.


  • #22   8. apr 2014 jubidition

    Jeg misforstod intet... det du skrev var forkert helt ned til mindste detalje... fat det dog du har skrevet noget der er forkert, og så er den ikke længere... det kan ske for alle... Og jeg indrømmer gerne det skam også sker for mig... men at begynde med dit klynkeri der er bare fimset...

    "Har du læst hvad manden skrev? Samme mærke og model..." Ja jeg har læst hvad han skrev... samme mærke og model bare 10" og 12"... = 12" Vil altid spille højest... Man går aldrig ud fra at man laver en sjusket kasse til den ene og en optimal til den anden... man går altid ud fra at man bygger optimalt kabinet til begge når man sammenligner... og dermed vil 12" enheder altid spille højest... så simpelt er det... At du så vrøvler om at kabinettet har betydning osv er noget lort at lukke ud... for man har altid ved en sådan sammenligning taget udgangspunkt i at begge subs spiller i hver deres optimale kabinet...

    Så jeg har svaret på manden spørgsmål, DU har blandet kabinetopbygninger ind i emnet af en eller anden grund... og det går spørgsmålet ikke på vel lille mand...

    Du har taget fejl som du meget ofte gør... så stop dig selv nu...


  • #23   8. apr 2014 Frederik

    Det vil ikke nødvendigvis give en dybere frekvens respons med 2 enheder frem for 1... Men da du har en teoretisk forøgelse af lydtrykket på +3 dB ved en fordobling af membranarealet vil de dybeste frekvenser bliver forøget med de 3 dB lige som resten... Så jo det vil give en effekt af at kunne spille dybere, men i realiteten spiller du bare kraftigere... flere enheder ændrer ikke på den enkelte enheds frekvensrespons jo...

    Husk dog på at de +3 dB altså er teoretisk... i praksis kan det være så lidt som 1-2 dB's forøgelse eller endda helt op til 6 db's forøgelse... her afhænger det af cabingain og ja, kabinet...En fordobling af effekten giver også en teoretisk forøgelse på 3 dB...


  • #24   8. apr 2014 Sikke den fiskeline bliver forsøgt halet i land.

    rene k, hvis nu du læser hvad jeg skriver vil du opdage at jeg rent faktisk svarede på spørgsmålet i modsætning Hr. Forklarmigrøv. Mit første indspark gik direkte på kabinet og forstærker hvilket på ingen måde er nævnt her. Jeg gik egentlig ud fra man monterede det på samme forstærker og måske endda i samme kabinet eller et færdigkøbt kabinet i og med der intet står forklaret ud over om en 12" giver mere tryk end en 10". Jeg kaster mig ikke ud i lange copy/paste forklaringer omkring Vas eller giver en forklaring på Xmax for så mere eller mindre a modsige mig selv længere nede.

    Cody, dine antagelser og fordomme burde du pakke ned i en kuffert og prøve at starte livet med en positiv tilgang. Tænk sig man kan have sådan en negativ indstilling og ønske om altid at have ret uden at se hvor dum man ser ud i andres øjne smiley Du tog fejl og vil ikke indrømme noget af frygt for a tabe ansigt. De gange jeg har taget fejl har jeg været stor nok til at acceptere det. Det er det der skille os to ad med flere km. Ha' en fortsat god tirsdag nu vil vi andre grine lidt af dine indlæg over morgenkaffen smiley


  • #25   8. apr 2014 Cody

    Ja okay, det kan jeg godt se. Det burde være muligt at få de 143-144 dB i en Fabia med 2 SQX 10. Det er jo ikke verdens største bil smiley


  • #26   8. apr 2014 Jubidition

    du antog man skulle sammenligne tingene på en forkert måde??? Er du retarderet??? Hvor mange pædagoger har du til at hjælpe dig???

    og kan godt se det er en dum ting at vide hvad de forskellige parametre betyder og hvilken betydning de kan have for enhedens egenskaber...

    Ps, nu kender jeg frederik, og han virker ikke som typen der vil have en halvsjusket løsning med en købekasse og nogle lavkvalitets lorte subs som boxter... Så derfor svarer jeg naturligvis med udgangspunkt i at tingene er lavet korrekt... Hvilket er den eneste måde at svare på...


  • #27   8. apr 2014 Frederik

    ja 143 er muligt med 2stk SQX 10 enheder i Portet kasse... Der er mange faktorer der spiller ind, og skulle det spille 141 er det stadig ret godt... Nok til høreskader... smiley


  • #28   8. apr 2014 Tja, hvis det jeg hørte i Klaus's Audi var 131 dB, så vil jeg med sikkerhed være tilfreds med bare 140 dB i min egen. Det var faktisk tæt på tilpas for mig i den bil. smiley

  • #29   8. apr 2014 Jubidtion.

    Det er underligt alle andre end dig selv ikke forstår det du skriver og ellers skriver du noget andet end hvad du mener smiley Jeg har skam læst hvad du skriver op til flere gange og lige meget hvordan jeg vender og drejer det så kan jeg ikke se hvordan du hverken kan have ret eller at mig og cody misforstår dit indlæg.

    Og ja selvfølgelig retter cody på andre som skriver noget der ikke er korrekt men ved du derimod at du har ret og KAN komme med beviser på din påstand jamen så ved jeg også som et faktum at han tager det til sig for cody og mig har også haft en diskussion om noget hvor jeg kunne komme med konkrete beviser for min påstand og dette lyttede han skam også til så der var intet der. At det vi diskuterede om blot var en lille detalje som var gået i forglemmer bogen er jo hvad der sker plus at så var det indenfor et område som du sikkert alligevel ikke ville vide noget om med de påstande du kommer med her eller hvad det nu er du kommer med for ingen forstår åbenbart hvad du skriver.

    At man kan copy/paste noget gør blot at man kan fremlægge beviser for sin påstand i modsætninger som de selv udnævnte kloge hoveder der kommer med en påstand men sjovt nok ikke kan bevise at der er hold i det.


  • #30   8. apr 2014 Så det i påstår er at det ene og alene er enheden der styrer lydtrykket.

    Ja hvis man tilpasser alting til den ny enhed som er større af samme mærke og model vil den give mere lydtryk. I denne tråd er der spurgt til enheden dermed er det IKKE forkert at antage man genbruger det man har efter som der ikke er give udtryk for andet. Men du hænger fast i dine lange forklaringer om xmax og Vas. Hvis ikke du kan se du selv roder rundt i tingene så er det lovende at du kroner dig selv til mesteren med dine "10 års erfaring" - Ja du har mange gode indspark, men dine sure opstød burde du sgu lære at pakke væk.

    Sjovt nok påpeger du selv enhedens egenresonans Cody, men uddyber faktisk ikke denne yderligere. Faktum er at selv om man har større areal og xmax er det ikke ens betydende med man får større lydtryk hvis man har et kabinet der ikke gavner enheden eller en forstærker der ikke kan drive svingspolerne til at udnytte den xmax. Men det skriver du intet om i stedet har du frygtelig travlt med at fortælle hvor dum jeg er og hvor lidt jeg ved. Samt antage jeg kører med boxter smiley Ja jeg kører sgu med boxter i min pendlerbil og det lyder ikke synderlig fantastisk men det giver den bund som JBL højttalerne mangler. Men det har intet med sagen at gøre smiley Som sagt hvis man skal gå ud fra oplægget: "Hvor meget mere tryk giver en 12" subwoofer end en 10", hvis vi snakker samme mærke og model? "

    Hvis vi skal skære det helt ud i pap for at sammenligne dB mellem 2 enheder skal de faktisk køre samme frekvens og da arealet og xmax måske kan være forskellig imellem to faktisk ens modeller af samme mærke men i forskellig størrelse er det slet ikke sikkert man vil vinde højere lydtryk i givne område ved at gå fra 10" til 12".

    Nåh nu gider jeg altså ikke bruge mere krudt på kong Cody, kan dig og Frederik så ikke udveksle telefonnumre det er langt nemmere så slipper i for at skulle spørge i forum.


  • #31   8. apr 2014 jubidition

    Ej nu stopper du satme snart....

    "I denne tråd er der spurgt til enheden dermed er det IKKE forkert at antage man genbruger det man har efter som der ikke er give udtryk for andet."
    JEG VED at Frederik ikke engang har købt noget anlæg endnu og han derfor bare gerne vil vide om han vinde meget mere ved at vælge 12" frem for 10"

    JEG VED at han ikke har en 10" SQX enhed i bilen lige nu... Jeg VED dette... derfor antager jeg ikke tilpas idiotisk at han vil bruge samme kabinet... så dum er jeg trods alt ikke lige som dig...

    "Hvis ikke du kan se du selv roder rundt i tingene" Hvor gør jeg det... HVOR???? Vis det...

    " Faktum er at selv om man har større areal og xmax er det ikke ens betydende med man får større lydtryk hvis man har et kabinet der ikke gavner enheden eller en forstærker der ikke kan drive svingspolerne til at udnytte den xmax. Men det skriver du intet om "
    NEJ selvfølgelig gør jeg ikke det... Det er irrelevant da manden trods alt ikke er dum og derfor laver tingene optimalt til sin sub og har den rette forstærker dertil... han har jo ikke noget i bilen endnu... Så lad nu være med at komme med mere vrøvl for fanden...

    "Hvis vi skal skære det helt ud i pap for at sammenligne dB mellem 2 enheder skal de faktisk køre samme frekvens og da arealet og xmax måske kan være forskellig imellem to faktisk ens modeller af samme mærke men i forskellig størrelse er det slet ikke sikkert man vil vinde højere lydtryk i givne område ved at gå fra 10" til 12". "
    Ha ha det der er da det rene pis at lukke ud... Da arealet vil være forskelligt??? ja for fanden den ene er 10" den anden er 12" så selvfølgelig er arealet forskelligt... Og er det 2 subs i samme mærke og serie, så vil 12" enheden har større areal, og helt naturligt større Xmax... hvis da ikke Xmax faktisk er ens... Dette VED ALLE SGU DA... Så derfor vil 12" altid spille højere...

    At man kan være SÅ dum som dig det fatter jeg ikke... hyg dig med din boxter enhed... men ok... hvis man kører med Boxter så kan ens viden om bilstereo heller ikke være ret stor...


  • #32   8. apr 2014 Du burde læse lidt om hvad lydtryk egentlig er nu du er så "klog" - når du sidder og har behov for at kalde andre for dum for at ophøje dig selv viser du tydeligt du har tabt. smiley er ked af at sige det mester, men den dumme her er egentlig dig. Du har bare ikke opdaget det endnu. Hvor mange forskellige frekvenser bruges der når man laver SPL konkurrencer? Er der mon en grund til dette?

    Nu skrev jeg at jeg havde boxter i pendlerbilen? Er du ikke lidt dum at komme med umådelig dumme antagelser endnu en gang. Helt seriøst, jeg kan virkelig ikke andet end at sidde og grine af din komiske måde at forklare dig på.

    Og så lige en sidste ting, fordi du kender Frederik er det ikke ens betydende med alle andre gør.

    Men drenge, lydTRYK måles ikke i dB smiley det måles faktisk i pascal. Decibel er en logaritmisk angivelse for lydstyrke (intensitet), derfor vil man skulle bruge samme frekvens for at få et brugbart sammenligneligt resultat på dB skalaen. At jeres forstand kun hedder dB fortæller så egentlig hvor meget i ved om lyd når alt kommer til alt.

    Over and out - Cody en dag skal du nok blive rigtig god til noget. Men argumentere er vidst ikke lige det du skal satse på.


  • #33   8. apr 2014 Oprettede ikke dette emne for at få en gang mundhuggeri. Mit spørgsmål gik alene på om jeg ville få meget mere ud af at vælge 12'' frem for 10'' og det har jeg nu fået svar på. Og ud fra de svar kan jeg konkludere at jeg godt kan nøjes med 10 i min bil.

    Og nej, jeg har endnu ikke købt noget anlæg, da jeg hellere vil være meget sikker i min sag og på at jeg får noget, som faktisk lever op til hvad jeg forventer og har brug for. Det er også derfor jeg har været så meget i tvivl. Og dette skal ikke opfattes som en tilsvining eller noget i den dur.


  • #34   8. apr 2014 Jubidition

    Right... igen vil du lære mig noget omkring Lydtryk... Noget jeg staidg har beskæftiget mig med i 10 år...

    Ja Lydtryk Eller acoustisk tryk er en lokal trykafvigelse i forhold til det atmosfæriske tryk, forårsaget af en lydbølge...

    SPL... Eller Lydtryks Niveau Måles I decibel.. (dB) f.eks. 140 dB målt via termlab måleren svarer til et reelt lydtryk på 200 pascal Eller en intensitet på 100 watt pr kvadratmeter...

    Når der dog tales om lydtryk på et forum som dette Så snakker man om SPL og ikke det fysiske tryk...
    mere du vil prøve at lære mig?

    Ved SPL konkurrencer bruges der mange forskellige frekvenser... ved dB-drag f.eks. vælger den enkelte deltager selv om han vil bruge musik, eller testfrekvenser... Ofte så det passer perfekt til bilens Cabingain, som subwoofer kabinettet som oftest er tunet ind til at udnytte...

    Ved en a/b test af 2 subwoofere bruger man 5 frekvenser, for at dække et større område... der kan man så se hvilken enhed der vil lave det største SPL (nu hvor du selv har villet have de rigtige betegnelser) ved forskellige frekvenser... Sjovt nok vinder en 12" enhed fra samme mærke og serie Altid der... (igen med tanke på man har gjort tingene rigtigt...

    BTW: Tro ikke at du ved mere end mig på emnet her... Fordi man skriver tingene så de fleste kan forstå det betyder ikke man ikke ved de korrekte ting der ligger bag...

    PS: jeg kan udregne forholdet mellem dB, pa og W/m2 kan du det? ps: 1 pa = 1 N/m2


  • #35   8. apr 2014 Frederik

    ingen opfatter det som en tilsvining... Jeg synes sgu du vælger dit grej på den rigtige måde efter mange overvejelser og lytning og efter at have opsøgt så mange råd som muligt...

    Andre køber bare en boxter sub...


  • #36   8. apr 2014 Cody

    Ja. Jeg er også klar til at bestille subwooferne faktisk. Skal bare finde ud af om Thomas stadig gerne vil lave kabinettet til dem, selvom jeg køber det hele hos ham, bare over nettet måske. Det bliver dyrt at køre til Slagelse hver gang smiley


  • #37   8. apr 2014 Cody,
    100 pa = 134 dB
    20 W/m2 = 133 dB

    Er jeg så klog nu?

    1 pascal er 1 N/kvadrat meter, men da det er en SI enhed bør den faktisk skrives som 1 kg*m^-1*s^-2 da det afspejler vægt, distance og tid.

    Forresten skrev jeg også JBL, skal vi ikke disse dem også nu jeg har dem i bilen jeg kører i til hver dag også?


  • #38   8. apr 2014 Jubidition

    JBL er da fint nok... Hvis der er tale om deres grej fra 15 år siden... det lort de laver nu er til at lukke op og skide i...

    ps: 100 pa = 133.9 dB ikke 134 og jo det er en vigtig forskel især for dB-drag folk...



  • #39   8. apr 2014 Frederik

    Det er jo bare at spørge ham jo... det værste der kan ske er at du får et nej... smiley


  • #40   8. apr 2014 Ja, jeg må køre en tur til Slagelse en af dagene når jeg får tid. Så snakker jeg med ham der. smiley

  • #41   8. apr 2014 Lyder som en Super idé... smiley

  • #42   8. apr 2014 133,979 må siges at være tættere på 134 end på 133,9 hvis vi skal gå i små sko

  • #43   8. apr 2014 jubidition

    ja det kan der være noget om... må lige i det tilfælde sige jeg er miljøskadet af dB-drag da termlab måleren runder hundrede dele NED til nærmeste tiendedele... smiley


  • #44   8. apr 2014 Term-lab kan da sagtens måle i hundrededele? Ved godt man i SPL vælger 1 decimal frem for 2. Men der er nu faktisk mulighed for det samt hvordan den skal runde op/ned så det er fordi man har vedtaget man gør sådan ved f.eks dB-drag målinger

  • #45   8. apr 2014 hvor nøjagtg den er i hundrededele ved jeg ikke. Men burde være acceptabelt når man tænker på det er standarden for dB målingsudstyr smiley

  • #46   8. apr 2014 Igen Lille mand... hvem af os to tror du har mest erfaring i hvordan en termlab virker??? lad være med at tro du kan belære mig om tingene...

    Termlab måleren virker fint i hundrededele... efter den nyeste opdatering konkurreres der faktisk med hundrededels målinger i bassrace...

    Du kan som bruger dog ikke vælge hvordan termlab'en runder op og ned... det fastsættes af Wayne Harris...


  • #47   8. apr 2014 Nu modsiger du dig selv Cody.
    "jubidition

    ja det kan der være noget om... må lige i det tilfælde sige jeg er miljøskadet af dB-drag da termlab måleren runder hundrede dele NED til nærmeste tiendedele... "

    Det er jo bestemt ikke rigtigt det du skriver der. Som dB-drag dommer havde jeg sgu regnet med du havde helt 100% styr på det her.

    Term-Lab kan alt efter hvilket setup du kører vise 1/100 nøjagtighed. Hvis man vælger at køre eliminations runde så runder programmet ned til laveste 1/10. Det ville du også vide hvis du havde rodet rundt i de forskellige typer setups. Men så ved du da der er noget du kan lære selv af sådan en dum en som mig.



    profilbillede
  • #48   8. apr 2014 Jeg HAR 100% styr på det... Ved afholdelse af en konkurrence, dvs. når du har gang i elimineringsrunderne, så vil den runde NED til nærmeste 1/10... lad nu være med at skrive noget du ikke ved noget om...

    "Term-Lab kan alt efter hvilket setup du kører vise 1/100 nøjagtighed."
    Ja dette ved jeg også godt... bruger det tit ved testmålinger... Men det fungerer ikke sådan når du har den i konkurrence mode... Igen hvordan fanden skulle du også vide det...


  • #49   9. apr 2014 Så hold dig til fakta i stedet for at komme med dine egne udtalelser. Du skrev noget andet hvilket ikke passede. Nu bliver du så sur fordi du mener du igen ved mest om alting selv om jeg lige har bevist du tog fejl.

    Jeg er sgu lidt træt af du ævler løs om noget du vidst stadigvæk ikke har styr på selv.

    NEW Bass Race now uses 1/100 of a dB Resolution for Qualifying. In the Elimination Rounds, scores are rounded to the lowest 1/10 of a dB. Please see the link above for more information.

    NEW Measurement Data table display

    For customers who want to know EXACTLY what their measurement was at a specific point during a run, the new Measurement Data table will provide them with the answers they need. To enable this feature, select "Tools / Display Options" from the pull-down menu and then select "Measurement Data Table" on the desired channel.

    Hvis du læser hvad de skriver så runder den ned til laveste 1/10 i eliminerings runden. Præcis som jeg også skrev at du så ikke helt forstår hvad det betyder kan jeg altså ikke gøre for. Men du har altid mulighed for at aflæse den helt nøjagtige dB måling på et givent tidspunkt.

    Du er sgu trættende og en kvæulant. Hvor ved du fra at jeg ikke har viden omkring Term-Labs soft og hardware? Har du overvejet det bruges til andet end jeres dB-drag's? Dig og dine antagelser... pak dem nu bare ned i den kuffert og tag hjem under din dyne...


  • #50   9. apr 2014 Kære lille ven... Du er stupid...

    Jeg får alle de info der længe før jer andre... jeg har vidst det længe før det blev annonceret officiel... Har brug termlab måleren til andet end konkurrencer før ja... Så tror du ikke bare du skal stoppe nu?

    Du virker en smule dum lige nu... jeg antager intet... Jeg VED du intet kan lære mig... Jeg VED præcist hvordan en termlab virker og hvad den kan bruges til... Pak dig sammen lille mand, hvis du vil vise hvor meget du ved så finjd et sted hvor der ikke er nogle der allerede ved mere end dig... tvivler på det findes dog...


  • #51   9. apr 2014 Jubidition

    Ret skal være ret... Jeg har læst det du skrev lidt forkert... Eller jeg misforstod det du skrev omkring termlab... Kan se vi begge har siddet og skrevet det samme her... smiley Så for min sidste udtalelse om at du er stupid, vil jeg godt undskylde for... det var unødvendigt da det var mig der misforstod det du skrev...:)


  • #52   17. apr 2014 Sad lige for sjov skyld og kiggede lidt specs på Gladen Zero 10 Pro, og fik netop øje på SD ( Effective Piston Area )... Der sagde den 346 cm2 med en Xmax på 12,5 mm... Kiggede så bagefter på SQX 10 hvor den sagde 366 cm2 med Xmax på 10... Hvilken vil så levere det bedste tryk af de to? smiley

  • #53   18. apr 2014 Hvis du får mere end 1-2 dB's forskel på de 2enheder så har du lavet et af kabinetterne forkert... Der er ikke nok forskel til at det har den store betydning rent SPL mæssigt...

Kommentér på:
Hvor meget mere tryk giver 12" end 10"?

Annonce