{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.466 visninger | Oprettet:

Bi amping. Med/uden delefilter? {{forumTopicSubject}}

Godaften.

Det her spørgsmål slog mig lige... Lige nu kører jeg med et sæt Vibe Space (3 vejs) installeret i en så kaldt bi amping på min Genesis Profile forstærker. Dvs diskant og mellemtone via delefilter sat til kanal 1 & 2 på forstærkeren HP. Og subwoofer enheden sat på hhv kanal 3 & 4 LP.

Hvis man nu køber det her sæt:
http://hificarfi.dk/Shop/tabid/80/ProdID/138/Language/da-DK/CatID/526/Gladen_SQX_165.aspx

KAN det lade sig gøre at lave biamping igen? Det giver jo dobbelt så meget power smiley og i så fald, ville I bruge delefilteret på diskanten? Altså imellem forstærker og højtaler.
Jeg ville jo ikke mene, at det var nødvendigt, når forstærkeren har indbygget delefilter og nogle VIRKELIG lækre indstillingsmuligheder, men ville lige spørge her. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bi amping. Med/uden delefilter?
  • #1   15. apr 2014 Jeg ville IKKE bruge det passive filter fra Gladen, men dit HP filter i forstærkeren.

Passive filtre tager lidt power, brug du hellere dit elektroniske filter fra Genesis forstærkeren smiley

• #2   15. apr 2014 Ja det var jo også det jeg tænkte. Man kan jo ligeså godt udnytte al den strøm man har smiley

• #3   15. apr 2014 præcis smiley

• #4   16. apr 2014 Steffen, ved du godt hvad Bi-amping er??? For du kan ikke rigtigt lave Bi-amping med passive filtre... Og dog... så skal filteret være lavet til det...

Bi-amping er faktisk bare det vi kalder Aktiv deling i et 2 vejs sæt... og tri-amping er ved et 3 vejs sæt... smiley

• #5   16. apr 2014 Cody: Sludder! Bi-amp og aktiv deling er to vidt forskellige ting, og du kan lige præcis GODT køre bi-amp med passive filtre! Det er det, der er hele idéen...

• #6   17. apr 2014 Du kan ikke bi-ampe passive filtre uden de er lavet til det...

• #7   17. apr 2014 Det er vist de færeste passive delefiltre til bilen der kan bi-ampe's. Skal du bi-ampe et gængs komponent sæt så skal du vist til at skille delefilteret ad men også meget simpelt ved et 1 ordens filter dog gælder det som regel kun de helt billige sæt men den kan ikke se nogen pointe i det.

Et 2 vejs komponent sæt er som regel ikke på så mange watt igen så der plejer nu at være muligt at finde en forstærker der kan trække det men vil man bruge aktiv deling samt flere kanaler eller forstærkere så er der ingen grund til at bruge det passive filter når man har aktiv deling.. det ville i hvert fald være hul i hovedet.

Men Essal du skal da være velkommen til at komme med nogle gode eksempler på hvor du biampe'er ved brug af passive delefiltre når det er autostereo vi snakker om.

• #8   17. apr 2014 Sjovt.. Jeg har lært og læst mig til at bi-amping er at bruge 2 forstærkere eller forstærkerkanaler på 1 højttaler... Inden for stue hifi er 1 højttaler altså en mellemtone og en diskant samlet...ofte med et passivt filter i kabinettet... Ved mulighed for bi-amping er der ofte 2 filtre i kabinettet... Hvorved diskant kan få sin egen forstærker kanal og mellemtonen kan få sin egen...

overføres dette princip til bilstereo, så svarer 1 komponentsæt til det samme som en stuehøjttaler... Bare uden kabinettet... Når man laver aktiv deling i en bil sætter man jo hver enkelt komponent til hver sin forstærkerkanal hvilket faktisk giver bi-amping...

• #9   17. apr 2014 Så hvis aktiv deling og bi-amping er to vidt forskellige ting i en bil, så må du essal meget gerne forklare mig hvordan du laver aktiv deling uden at bruger mere en 1 forstærkerkanal pr side... smiley

• #10   17. apr 2014 Tja nu sidder jeg ikke med så små højttalere at diskant og bas/mellemtone bliver adskilt ved bi-ampe men her er det diskant+mellemtone der kører over en forstærker og så bassen over den anden, det bruges dog ikke da jeg har kræfter nok til rådighed på de modeller som kan biampes og dem som ikke kan, ja det siger sig selv smiley

Men ja aktiv deling= biampe eftersom at der ikke er andre muligheder... du kan jo ikke sætte 2 forstærkere til samme indput på delefilter.. det kan i hvert fald ikke kaldes biampe men nok nærmere bi fail.

Men er helt enig med dig cody smiley Ellers skal jeg vist have mine skole penge tilbage ( ingen kommentare til det, tak!).

• #11   17. apr 2014 Jeg ved godt man kan få komponentsæt hvor der kan bi-ampes på delefilteret... Men de er sjældne...

• #12   17. apr 2014 Nå men så blev jeg det klogere smiley

Det Vibe sæt jeg har der er det netop beskrevet i manualen hvordan man bi-amper det. På delefilteret kan jeg trykke på en lille vippe kontakt hen på "woofer off" så deler delefilteret kun tonerne hen på diskant og mellem tone.

Men hvis man har sådan et sæt som det Gladen så må svaret være aktiv deling smiley

• #14   17. apr 2014 Cody: Det er jo en helt anden ting! Du skriver For du kan ikke rigtigt lave Bi-amping med passive filtre og JO...Bi-amp ER netop ved brug af passive filtre.

Bi-amping er faktisk bare det vi kalder Aktiv deling Nej, 2 helt forskellige ting. Ved bi-amp benytter du stadig højttaleren/enhedens delefiltre, modsat aktiv hvor der deles INDEN effekt-forstærkningen foregår.
    Bi-amp stiller ikke krav til forforstærkerens delings-muligheder (eller anden form for deling), da delingen stadigvæk foregår passivt via de afstemte filtre. Ved aktiv derimod, er der nogle krav (medmindre man deler elektronisk), for at forstærkeren overhovedet kan bruges til formålet.
    Det er to ting der slet ikke kan sammenlignes!!

I har godt nok ikke monteret meget bilstereo, hvis i ikke er stødt på komponent-sæt med bi-amp mulighed. Det er nærmere reglen end undtagelsen, når man kommer på i størrelse...Selv i mindre "ældre" serier, er der stor sandsynlighed for at møde det.
    Bare som hurtigt eksempel:
    Hertz MLK 165
    JBL 660GTI
    Rockford Fosgate T2652-S
    Alpine SPX-17REF
    Rainbow GL-C6.2
    JL AUDIO ZR650-CSI
    Morel Elate
    Boston Acoustics SR50
    MB Quart QS216
    KICKER QS65.2
    Phoenix Gold TI 6 ELITE
    Soundstream RBC-6
    PPI 356CS
    Polk Audio SR5250
    Ground Zero Nuclear 1650X
    Hifonics ATL-6.2C
    Focal PS165
    ZAPCO ZSL-165

Og dertil 1 mill andre, selv JVC, Kenwood og andre "low-budget" systemer kan findes med det!

Cody: Bare lige for at få det stampet fast, så er der da absolut INGEN der (forhåbentlig) har sagt at man kan dele aktivt med 1 kanal!
    Det giver forhåbentlig sig selv.

Aktiv deling: Der deles INDEN signalet ryger igennem forstærkerens udgangstrin, enten via pre-amp (forstærkerens), elektronisk delefilter, passivt indgangs-filter, DSP, etc.
    Essensen er at signalet ER delt inden det forstærkes, og udgangstrinnet dermed kun tager sig af det givne frekvensområde.
    Der benyttes IKKE delefiltre efter effekt-forstærkningen, så hver enhed drives direkte fra udgangs-trinnet.
    Der benyttes 1 kanal pr frekvens-område/enhed

Bi-amp: Der benyttes stadigvæk 1 kanal pr frekvens-område/enhed, men der er ingen krav til delingen før udgangstrinnet.
    De passive delefiltre benyttes stadigvæk, men man benytter nu 1 kanal pr område/enhed, istedet for at splitte denne op. Bi-amp giver nogle fordele ifht normal opkobling, men det er en anden snak, som har været debatteret for ikke så lang tid siden...

• #15   17. apr 2014 Essal. Jeg giver mig og var faktisk slet ikke klar over at der fandtes så mange der kunne bi-ampes. Faktisk meget interessant endda og kan godt se pointen det ved 3 vejs og generelt mere krævende sæt men at de har valgt også at gøre det ved mindre 2 vejs sæt er mig lidt en gåde eftersom at diskanten ikke optager særlig mange watt og fælles for bas/mellemtone og diskant er at vi i forvejen ønsker vellyd så derfor vælger man naturligvis en vellydende forstærker som man syntes passer godt sammen med dem så hvor er pointen i at bruge det på et 2 vejs sæt?

• #16   17. apr 2014 Rene k - som jeg har forstået det så er det for at få mere power til de enkelte højtalere... Kan godt se det ikke betyder noget ved diskanten, men den 6,5" Vibe enhed jeg har kan tage en ordentlig omgang watt, så der virker det for mig som en ganske fornuftigt smiley der er jo så både en lille mellemtone OG diskant på delefilteret på samme kanal

• #17   17. apr 2014 Rene: Lækkert at vi kan blive enige:- For ja, der er faktisk næsten "for" mange der kan, forstået på den måde at det nogengange er fuldstændig overkill, og monterings-mæssigt mere omfattende, da der skal luses mellem terminalerne.

Altså pointen ved et 2-vejs sæt vil nok mest være at man kan "gaine" enhederne individuelt, så de harmoner bedst muligt, ifht bilen og monteringen.
    Man vil dog også drage fordel af en højere dæmpnings-faktor, og en "fysisk" adskillelse af enhederne, der vil betyde mindre indvirkning på hinanden.
    Der var også den glimrende pointe, som du selv kom med sidst, nemlig at man kan "farve" via individuel kabling.
    Hvor meget det har at sige i praksis tør jeg ikke sige, så det skal man nok lave nogle A/B tests, for at gøre sig klog på.

• #18   18. apr 2014 Ja ok, Essal... Sat op på den måde har du ret... Jeg ville dog til hver en tid vælge aktiv deling frem for bi-amp da der ikke vil være et effektslugende passivt filter... (ja der er tale om marginaler ved det godt... smiley )

• #19   18. apr 2014 Steffen w, Nu er dit et 3 vejs sæt og her kan jeg sagtens se fidusen i at bi-ampe da det netop er mere krævende end et mindre 2 vejs og den er delt på samme måde som før nævnt hvilket er den måde jeg anser som mest brugeligt ( er dette overhovedet et ord?).

Essal.

Selvfølgelig kan vi blive enige. desværre er mange forhandlere ikke lige gode til at oplyse det når de kan bi-ampes og jeg har personlig heller ikke mødt nogle som kunne det men det at du kan fremvise en del sæt som kan gør selvfølgelig at du har ret så det kan jo ikke diskuteres.

Men ja jeg anser det også som overkill i flere tilfælde specielt når det er 2 vejs. samt det at gå op i dæmpnings faktor tja hvis vi er ovre i mindre og billige kompo sæt så ser jeg det som en smule mere ligegyldigt ( groft sagt) da det nok er de færeste som har både større kendskab til lyd men også går op i det der vælger et billigt komponent sæt. Er vi derimod ovre i noget mere lækkert grej jamen så er vi også ovre i at vi gerne vil gøre vores bedste for vellyd som den rigtige kabel tykkelse ( for minimering af modstand= højere dæmpnings faktor) til bi-amping ( hvis dette er muligt på det sæt man har købt). Hmm ja adskillelse af enheder er som sådan en god ting medmindre delefilteret er designet til brug af netop de givende enheder og udmålt i de kabinetter ( hvor de så end måtte være monteret i bilen) for så er det som sådan ligegyldigt når det er bygget til det. Som Cody er inde på så sluger et passiv filter lidt effekt, ja men det kan jeg leve med smiley

Personligt kan jeg godt lide passive delefiltre da det kræver færre udgange fra forstærkerens side men her ser jeg det også som at det skal være ordenligt, dvs at de færreste delefilter som man får men er faktisk slet ikke brugbare da et delefilter skal udregnes efter enhedernes data når de sidder i kabinetterne ( f.eks i dørene). Det er desuden lettere at skifte forstærkeren ud med en anden hvis man ikke er tilfreds med den lyd som man har opnået.

Farvning af lyden med kabler, forskellige forstærker og ja alt mellem himmel og jord er den sjove del og hvor meget det har at sige, kan man kun teste i det setup som man nu lejer med da intet lyder ens. Det magen til setup lyder jo heller ikke lige sådan som det gør i en anden bil så som du siger kræver det A/B lyttetest for de sidste ting i vores setup som vi ikke rigtig kan få noget konkret svar på hvordan det bliver uden at lytte os frem smiley

• #20   18. apr 2014 Cody:
    Fint, det var rart.
    Ja, uden tvivl. Aktiv er ofte at foretrække, men det kræver bare at forstærkeren kan dele så højt oppe, som skæringen skal være. Der er eks mange der kun går op/ned til 250/400Hz, hvilket vil give en dele-frekvens der ligger fuldstændig udenfor enhedernes, og ødelægge alt.
    Og hvis man vil dele aktiv til eks et 3-vejs sæt, så er der også krav til båndpass-deling, hvilket mange forstærkere ikke har.

Derudover er der også typisk tale om 2. ordens delefiltrer i for-forstærkeren, så hvis man rent faktisk har et komponent-sæt med et afstemt 4.ordens filter, vil man egentlig står dårligere ved at dele aktiv, end ved at køre bi-amp.
    Men der er selvfølgelig mulighed for bare at køre "full", og så vælge en HU, DSP, EC, etc til formålet, men igen kræver det en del mere viden og indstilling.

Men ang aktiv deling, så ser jeg personligt en stor fordel i det, i mobile lydsystemer (som jeg jo nørder en del i), da man netop har brug for at få så meget "effekt for pengene(strømmen)" som muligt. Så alt der kan spare strøm er velset.

Rene: Enig, men jeg tror heller ikke at der er så mange forhandlere der egentlig ved hvad idéen med det er. Så de har sikkert flere sæt der understøtter det, end de selv er klar over.

Men vi er helt enige mht til dæmpnings-faktoren, for vælger man et "budget" 2-vejs komponent-sæt, er standarden på forstærkeren ofte også derefter, så det er ikke det store at hente alligevel.

Med "adskillelse af enheder", mener jeg galvanisk/elektrisk, ikke fysisk som sådan (som eks i en given stue-højttaler).
    Med dette forstås at de isoleres fra hinanden, og dermed ikke "påvirker" hinanden.

Ja, men man vil altid være nødt til at gå på kompromis med delefiltrene, da det jo vil være umuligt at lave en universal løsning, der er afstemt til alle biler.
    Og selv de sæt der er "tilpassede" specifikke modeller, kan jo heller aldrig tage højde for de forskellige faktorer der kan gøre sig gældende.

Mht kabler, så kunne jeg godt tænke mig at have 100 meter højttaler-kabel er forskellig slags, og lave nogle A/B tests. Jeg mener, med den længde er der virkelig mulighed for at opnå en farvning, kontra hvis man bare skal 4-5 meter.
    Forstærkere derimod, er jo væsentligt lettere at teste, da det giver udslag med det samme.
    Men ja, A/B tests burde egentlig laves ud fra en fast norm/reference, da det ellers er groft sagt umuligt, at sammenligne.

Vi laver sgu en norm for det...

• #21   18. apr 2014 Essal, ja det kan let ske at det er der fejlen ligger men hvis man også har interesse for de produkter man sælger så burde man også have en fornuftigt viden indenfor området samt komme med alle oplysninger.

Nej det er jo det... Jeg ville desuden grine hvis jeg hørte om en med et komplet xzound anlæg som prøvede på at hente en god dæmpningsfaktor smiley

Det med adskillelse af enheder må du lige forklare nærmere hvis ikke jeg forstår det korrekt. Sådan som jeg forstår det så er det adskillelse på den måde at de slet ikke deler samme delefiltre og på den måde har forandringerne i enhederne ingen betydning for hinanden, har tænkt på impedancen osv lige så vel som man ingen spoler har ( ved 3 vejs) som forstyrre hinanden.

Ja altså for dem som ikke har kendskab til den del med passive delefiltre er det jo en fin løsning med "færdige" delefiltre hvis ikke man vælger aktiv deling. Gladen's delefiltre til nogle af deres sæt som sqx sættet syntes jeg så er en meget fin løsning med mange indstillings muligheder men det kunne være sjovt at finde en som har taget sig god tid til indstille dem, få bygget nogle andre passive delefiltre som matcher højttalerne i netop den bil og sætte dem op mod hinanden.

Tja 100 meter ser jeg som overkill pga det alligevel skal være tykt for ikke at ødelægge dæmpningsfaktoren samt den måde som lyden bliver farvet på kan også sagtens opnåes med meget kortere kabler. Jeg har selv for ikke så længe siden haft en lyttedag sammen med en anden hvor det var kabler der var midtpunkt.

Ham Daniel som jeg havde besøg af har trænet sit øre mere end mit for han lagde med det samme mærke til at der var forskel på lyden i højttalerne hvor jeg havde glemt alt om at jeg faktisk kørte med 2 forskellige kabler på sættet ( dette er stue anlæg) og da vi så prøvede med hans det billigste DH labs kabel der er et hybrid mellem OFC og sølv belagt OFC kabel så kunne jeg endda høre en meget tydelig forskel. Ved de dyrere kabler syntes jeg så ikke at jeg oplevede nogle nær så stor forskel.

Bagefter smed vi nogle Monitor Audio højttalere på og hold da op hvor er de både sarte over for hvilken forstærker og kabler der blev brugt for det var først da vi brugte en Rega amp og de dyreste kabler han havde med at vi kunne få dem til at lyde fornuftigt.

Så det med test af kabler vil jeg holde til den rigtige længde og på det setup man nu har monteret for at se hvad der passer en bedst smiley

Haha laver en norm for det? Jo jo den dag du kan komme med en opskrift på kablerne så man ved hvilke forskelle der er fra det ene til det andet, ja der tror jeg at du kan tjene mange penge smiley

Kommentér på:
Bi amping. Med/uden delefilter?

Annonce