Bi amping. Med/uden delefilter? {{forumTopicSubject}}
Godaften.
Det her spørgsmål slog mig lige... Lige nu kører jeg med et sæt Vibe Space (3 vejs) installeret i en så kaldt bi amping på min Genesis Profile forstærker. Dvs diskant og mellemtone via delefilter sat til kanal 1 & 2 på forstærkeren HP. Og subwoofer enheden sat på hhv kanal 3 & 4 LP.
Hvis man nu køber det her sæt:
http://hificarfi.dk/Shop/tabid/80/ProdID/138/Language/da-DK/CatID/526/Gladen_SQX_165.aspx
KAN det lade sig gøre at lave biamping igen? Det giver jo dobbelt så meget power
og i så fald, ville I bruge delefilteret på diskanten? Altså imellem forstærker og højtaler.
Jeg ville jo ikke mene, at det var nødvendigt, når forstærkeren har indbygget delefilter og nogle VIRKELIG lækre indstillingsmuligheder, men ville lige spørge her.
jul 2010
Følger: 22 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 865
Passive filtre tager lidt power, brug du hellere dit elektroniske filter fra Genesis forstærkeren
jan 2011
Følger: 3 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 131 Svar: 908
jul 2010
Følger: 22 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 865
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Bi-amping er faktisk bare det vi kalder Aktiv deling i et 2 vejs sæt... og tri-amping er ved et 3 vejs sæt...
apr 2004
Følger: 126 Følgere: 164 Emner: 184 Svar: 5.577
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
jan 2009
Følger: 49 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 1.383
Et 2 vejs komponent sæt er som regel ikke på så mange watt igen så der plejer nu at være muligt at finde en forstærker der kan trække det men vil man bruge aktiv deling samt flere kanaler eller forstærkere så er der ingen grund til at bruge det passive filter når man har aktiv deling.. det ville i hvert fald være hul i hovedet.
Men Essal du skal da være velkommen til at komme med nogle gode eksempler på hvor du biampe'er ved brug af passive delefiltre når det er autostereo vi snakker om.
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
overføres dette princip til bilstereo, så svarer 1 komponentsæt til det samme som en stuehøjttaler... Bare uden kabinettet... Når man laver aktiv deling i en bil sætter man jo hver enkelt komponent til hver sin forstærkerkanal hvilket faktisk giver bi-amping...
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
jan 2009
Følger: 49 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 1.383
Men ja aktiv deling= biampe eftersom at der ikke er andre muligheder... du kan jo ikke sætte 2 forstærkere til samme indput på delefilter.. det kan i hvert fald ikke kaldes biampe men nok nærmere bi fail.
Men er helt enig med dig cody
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
jan 2011
Følger: 3 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 131 Svar: 908
Det Vibe sæt jeg har der er det netop beskrevet i manualen hvordan man bi-amper det. På delefilteret kan jeg trykke på en lille vippe kontakt hen på "woofer off" så deler delefilteret kun tonerne hen på diskant og mellem tone.
Men hvis man har sådan et sæt som det Gladen så må svaret være aktiv deling
apr 2004
Følger: 126 Følgere: 164 Emner: 184 Svar: 5.577
Bi-amping er faktisk bare det vi kalder Aktiv deling Nej, 2 helt forskellige ting. Ved bi-amp benytter du stadig højttaleren/enhedens delefiltre, modsat aktiv hvor der deles INDEN effekt-forstærkningen foregår.
Bi-amp stiller ikke krav til forforstærkerens delings-muligheder (eller anden form for deling), da delingen stadigvæk foregår passivt via de afstemte filtre. Ved aktiv derimod, er der nogle krav (medmindre man deler elektronisk), for at forstærkeren overhovedet kan bruges til formålet.
Det er to ting der slet ikke kan sammenlignes!!
I har godt nok ikke monteret meget bilstereo, hvis i ikke er stødt på komponent-sæt med bi-amp mulighed. Det er nærmere reglen end undtagelsen, når man kommer på i størrelse...Selv i mindre "ældre" serier, er der stor sandsynlighed for at møde det.
Bare som hurtigt eksempel:
Hertz MLK 165
JBL 660GTI
Rockford Fosgate T2652-S
Alpine SPX-17REF
Rainbow GL-C6.2
JL AUDIO ZR650-CSI
Morel Elate
Boston Acoustics SR50
MB Quart QS216
KICKER QS65.2
Phoenix Gold TI 6 ELITE
Soundstream RBC-6
PPI 356CS
Polk Audio SR5250
Ground Zero Nuclear 1650X
Hifonics ATL-6.2C
Focal PS165
ZAPCO ZSL-165
Og dertil 1 mill andre, selv JVC, Kenwood og andre "low-budget" systemer kan findes med det!
Cody: Bare lige for at få det stampet fast, så er der da absolut INGEN der (forhåbentlig) har sagt at man kan dele aktivt med 1 kanal!
Det giver forhåbentlig sig selv.
Aktiv deling: Der deles INDEN signalet ryger igennem forstærkerens udgangstrin, enten via pre-amp (forstærkerens), elektronisk delefilter, passivt indgangs-filter, DSP, etc.
Essensen er at signalet ER delt inden det forstærkes, og udgangstrinnet dermed kun tager sig af det givne frekvensområde.
Der benyttes IKKE delefiltre efter effekt-forstærkningen, så hver enhed drives direkte fra udgangs-trinnet.
Der benyttes 1 kanal pr frekvens-område/enhed
Bi-amp: Der benyttes stadigvæk 1 kanal pr frekvens-område/enhed, men der er ingen krav til delingen før udgangstrinnet.
De passive delefiltre benyttes stadigvæk, men man benytter nu 1 kanal pr område/enhed, istedet for at splitte denne op. Bi-amp giver nogle fordele ifht normal opkobling, men det er en anden snak, som har været debatteret for ikke så lang tid siden...
jan 2009
Følger: 49 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 1.383
jan 2011
Følger: 3 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 131 Svar: 908
apr 2004
Følger: 126 Følgere: 164 Emner: 184 Svar: 5.577
Altså pointen ved et 2-vejs sæt vil nok mest være at man kan "gaine" enhederne individuelt, så de harmoner bedst muligt, ifht bilen og monteringen.
Man vil dog også drage fordel af en højere dæmpnings-faktor, og en "fysisk" adskillelse af enhederne, der vil betyde mindre indvirkning på hinanden.
Der var også den glimrende pointe, som du selv kom med sidst, nemlig at man kan "farve" via individuel kabling.
Hvor meget det har at sige i praksis tør jeg ikke sige, så det skal man nok lave nogle A/B tests, for at gøre sig klog på.
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
jan 2009
Følger: 49 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 1.383
Essal.
Selvfølgelig kan vi blive enige. desværre er mange forhandlere ikke lige gode til at oplyse det når de kan bi-ampes og jeg har personlig heller ikke mødt nogle som kunne det men det at du kan fremvise en del sæt som kan gør selvfølgelig at du har ret så det kan jo ikke diskuteres.
Men ja jeg anser det også som overkill i flere tilfælde specielt når det er 2 vejs. samt det at gå op i dæmpnings faktor tja hvis vi er ovre i mindre og billige kompo sæt så ser jeg det som en smule mere ligegyldigt ( groft sagt) da det nok er de færeste som har både større kendskab til lyd men også går op i det der vælger et billigt komponent sæt. Er vi derimod ovre i noget mere lækkert grej jamen så er vi også ovre i at vi gerne vil gøre vores bedste for vellyd som den rigtige kabel tykkelse ( for minimering af modstand= højere dæmpnings faktor) til bi-amping ( hvis dette er muligt på det sæt man har købt). Hmm ja adskillelse af enheder er som sådan en god ting medmindre delefilteret er designet til brug af netop de givende enheder og udmålt i de kabinetter ( hvor de så end måtte være monteret i bilen) for så er det som sådan ligegyldigt når det er bygget til det. Som Cody er inde på så sluger et passiv filter lidt effekt, ja men det kan jeg leve med
Personligt kan jeg godt lide passive delefiltre da det kræver færre udgange fra forstærkerens side men her ser jeg det også som at det skal være ordenligt, dvs at de færreste delefilter som man får men er faktisk slet ikke brugbare da et delefilter skal udregnes efter enhedernes data når de sidder i kabinetterne ( f.eks i dørene). Det er desuden lettere at skifte forstærkeren ud med en anden hvis man ikke er tilfreds med den lyd som man har opnået.
Farvning af lyden med kabler, forskellige forstærker og ja alt mellem himmel og jord er den sjove del og hvor meget det har at sige, kan man kun teste i det setup som man nu lejer med da intet lyder ens. Det magen til setup lyder jo heller ikke lige sådan som det gør i en anden bil så som du siger kræver det A/B lyttetest for de sidste ting i vores setup som vi ikke rigtig kan få noget konkret svar på hvordan det bliver uden at lytte os frem
apr 2004
Følger: 126 Følgere: 164 Emner: 184 Svar: 5.577
Fint, det var rart.
Ja, uden tvivl. Aktiv er ofte at foretrække, men det kræver bare at forstærkeren kan dele så højt oppe, som skæringen skal være. Der er eks mange der kun går op/ned til 250/400Hz, hvilket vil give en dele-frekvens der ligger fuldstændig udenfor enhedernes, og ødelægge alt.
Og hvis man vil dele aktiv til eks et 3-vejs sæt, så er der også krav til båndpass-deling, hvilket mange forstærkere ikke har.
Derudover er der også typisk tale om 2. ordens delefiltrer i for-forstærkeren, så hvis man rent faktisk har et komponent-sæt med et afstemt 4.ordens filter, vil man egentlig står dårligere ved at dele aktiv, end ved at køre bi-amp.
Men der er selvfølgelig mulighed for bare at køre "full", og så vælge en HU, DSP, EC, etc til formålet, men igen kræver det en del mere viden og indstilling.
Men ang aktiv deling, så ser jeg personligt en stor fordel i det, i mobile lydsystemer (som jeg jo nørder en del i), da man netop har brug for at få så meget "effekt for pengene(strømmen)" som muligt. Så alt der kan spare strøm er velset.
Rene: Enig, men jeg tror heller ikke at der er så mange forhandlere der egentlig ved hvad idéen med det er. Så de har sikkert flere sæt der understøtter det, end de selv er klar over.
Men vi er helt enige mht til dæmpnings-faktoren, for vælger man et "budget" 2-vejs komponent-sæt, er standarden på forstærkeren ofte også derefter, så det er ikke det store at hente alligevel.
Med "adskillelse af enheder", mener jeg galvanisk/elektrisk, ikke fysisk som sådan (som eks i en given stue-højttaler).
Med dette forstås at de isoleres fra hinanden, og dermed ikke "påvirker" hinanden.
Ja, men man vil altid være nødt til at gå på kompromis med delefiltrene, da det jo vil være umuligt at lave en universal løsning, der er afstemt til alle biler.
Og selv de sæt der er "tilpassede" specifikke modeller, kan jo heller aldrig tage højde for de forskellige faktorer der kan gøre sig gældende.
Mht kabler, så kunne jeg godt tænke mig at have 100 meter højttaler-kabel er forskellig slags, og lave nogle A/B tests. Jeg mener, med den længde er der virkelig mulighed for at opnå en farvning, kontra hvis man bare skal 4-5 meter.
Forstærkere derimod, er jo væsentligt lettere at teste, da det giver udslag med det samme.
Men ja, A/B tests burde egentlig laves ud fra en fast norm/reference, da det ellers er groft sagt umuligt, at sammenligne.
Vi laver sgu en norm for det...
jan 2009
Følger: 49 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 1.383
Nej det er jo det... Jeg ville desuden grine hvis jeg hørte om en med et komplet xzound anlæg som prøvede på at hente en god dæmpningsfaktor
Det med adskillelse af enheder må du lige forklare nærmere hvis ikke jeg forstår det korrekt. Sådan som jeg forstår det så er det adskillelse på den måde at de slet ikke deler samme delefiltre og på den måde har forandringerne i enhederne ingen betydning for hinanden, har tænkt på impedancen osv lige så vel som man ingen spoler har ( ved 3 vejs) som forstyrre hinanden.
Ja altså for dem som ikke har kendskab til den del med passive delefiltre er det jo en fin løsning med "færdige" delefiltre hvis ikke man vælger aktiv deling. Gladen's delefiltre til nogle af deres sæt som sqx sættet syntes jeg så er en meget fin løsning med mange indstillings muligheder men det kunne være sjovt at finde en som har taget sig god tid til indstille dem, få bygget nogle andre passive delefiltre som matcher højttalerne i netop den bil og sætte dem op mod hinanden.
Tja 100 meter ser jeg som overkill pga det alligevel skal være tykt for ikke at ødelægge dæmpningsfaktoren samt den måde som lyden bliver farvet på kan også sagtens opnåes med meget kortere kabler. Jeg har selv for ikke så længe siden haft en lyttedag sammen med en anden hvor det var kabler der var midtpunkt.
Ham Daniel som jeg havde besøg af har trænet sit øre mere end mit for han lagde med det samme mærke til at der var forskel på lyden i højttalerne hvor jeg havde glemt alt om at jeg faktisk kørte med 2 forskellige kabler på sættet ( dette er stue anlæg) og da vi så prøvede med hans det billigste DH labs kabel der er et hybrid mellem OFC og sølv belagt OFC kabel så kunne jeg endda høre en meget tydelig forskel. Ved de dyrere kabler syntes jeg så ikke at jeg oplevede nogle nær så stor forskel.
Bagefter smed vi nogle Monitor Audio højttalere på og hold da op hvor er de både sarte over for hvilken forstærker og kabler der blev brugt for det var først da vi brugte en Rega amp og de dyreste kabler han havde med at vi kunne få dem til at lyde fornuftigt.
Så det med test af kabler vil jeg holde til den rigtige længde og på det setup man nu har monteret for at se hvad der passer en bedst
Haha laver en norm for det? Jo jo den dag du kan komme med en opskrift på kablerne så man ved hvilke forskelle der er fra det ene til det andet, ja der tror jeg at du kan tjene mange penge
Bi amping. Med/uden delefilter?