{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.183 visninger | Oprettet:

Rex
Rex
Tilmeldt:
17. aug 2011
Følger: 5 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 198

Bedre anlæg setup i bilen - hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg har et anlæg monteret med 2x35 mm2 kabler til en 4 kanals alpine forstærker og en monoblok fra alpine samt kondensator til monoblok.

Alt er monteret efter kunstens regler med stel til hver forstærker i rigtig længde og en stel til kondensator. Alt er koblet på en 2din w530bt alpine headunit.

Der er 6x9 spg alpine bag i og 6.5 alpine SPR kompo foran. Subwooferen er en pioneer TS-W3002D4 3500watt/1000RMS
monoblokken er en Alpine MRP-M1000

opsætningen:
https://www.dropbox.com/s/hkzwjoc08a2ljhi/Untitled.png

Det ser ud til at jeg fyret for meget op for subwooferen så monoblokken har gået sig en tur. Den nægter i hvertfald at give lyd fra sig, ja det er sku dumt men nu har jeg prøvet det med. Men lærer af sine fejl.

Jeg tænker at forstærkeren ikke kunne trække nok strøm over den afstand den skulle og derfor bl.a. har ført til clipping (udover jeg har tydeligt har stillet den lidt for aggressivt). Derfor kunne det være en ide at sætte en fordeler blok på, da min 4 kanals alligevel ikke udnytter hele det 35mm2 potentiale.

Jeg har kigget på denne fra carsound: http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=10917&pk=43&produkt=AIV_Connect_Sikringsfordelerblok_ANL,_2_%3E_4

Ville jeg kunne mærke forskel på at sætte en fordeler blok på, så strømmen kan fordeles bedre?

I mit tidligere dropbox link har jeg lavet et forslag til hvordan jeg kunne gøre det med den, men jeg er i tvivl om der skal laves stel fra fordeler blok til bilen? eller er det nok med stel fra forstærker?

Hvilken sikring skal der benyttes i den der fordeler blok for at det er sikrest? jeg har ikke før brugt fordeler blokke.

da jeg nu ingen monoblok har, har jeg overvejet at prøve noget andet, måske Pioneer PRS-D1200SPL Class-D Amplifier (2400W) eller ALPINE MRX-M110 Monoforstærker 1100W RMS eller et tredje mærkes forstærker.

Hvis i har nogle bedre forslag, så sig endelig til!
håber i kan hjælpe mig

Mvh. Nicolai R.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bedre anlæg setup i bilen - hjælp
  • #2   12. jun 2014 plus fra batteri til kondensator og videre til forstærker... kondensatoren sidder fast på subwoofer kassen

  • #3   12. jun 2014 Hvorfor fanden bruger du ikke din kondensator som fordelerblok??? NEJ nu inden du siger noget vrøvl Du KAN IKKE sætte en kondensator KUN til monoblokken... I det din kondensator sættes ind i det elektriske kredsløb så vil den fungere sammen med begge forstærkere... da den er en del af hele kredsløbet og derfor virker i hele kredsløbet...

  • #4   12. jun 2014 har aldrig hørt om at bruge en kondensator som fordelerblok. Men det giver da mening det du siger. Jeg var ikke klar over den går ind og påvirker kredsløbet på den måde, det er sku rart at vide. Tak

  • #5   12. jun 2014 https://www.dropbox.com/sh/6zi01qbreys3it7/AADZ1EhCJK8Z_n266pkJrKeua

    har rettet tegningen - ser det mere rigtigt ud?


  • #6   12. jun 2014 Man kan jo sagtens bruge kondesatoren som fordelerblok... du skal dog huske at alle kabler skal sikres... i det øjeblik du har en komponent imellem og kablet derfor skal tilsluttes noget skal du sikre kablet igen med en passende sikringsstørrelse... Især hvis du går en kabelstørrelse ned...

  • #7   12. jun 2014 Det jo guld værd at vide, der er så mange der snakker om fordelerblok her og der. Jeg har selvfølgelig sikring på kablet oppe ved batteriet ved godt jeg ikke har tegnet det. Men som jeg forstår det så burde(skal) jeg have en sikring på kablerne lige før kondensatoren? Har pt. ingen sikring ligefør kondensator lige nu. Det har jeg nemlig slet slet ikke tænkt på, det noget l*rt... Oppe ved batteriet sidder der en 100 amp fuse og 150 amp fuse hvis jeg husker rigtigt. 100 amp fuse burde være rigeligt til en sikring før kondensator?

  • #8   12. jun 2014 Du må undskylde de dumme spørgsmål, men vil være 100% sikker på det laves bedre end det her lidt skyndte projekt smiley . Nu ved jeg du ved hvad du snakker om, så kan jeg jo lige så godt få svar på det jeg er i tvivl om. Håber du kan bære over med mig smiley

  • #10   13. jun 2014 Dine kabler skal sikres efter kondensatoren hvis du bruger den som fordeler... men vil sige jeg er enig med Tommy... En fordelerblok er bedre... At bruge kondensatoren er bare den hurtigste løsning... men det kræver bare flere sikringsholdere...

    Nu ville jeg så ikke anbefale en AGU holder men hellere en ANL holder som denne: http://www.hilmars-audio.dk/shop/hollywood-anh-2-3066p.html


  • #12   13. jun 2014 Tror jeg vil anskaffe mig en fordeler blok da det er smarteste. Så jeg køre et strømkabel til kondensator og så videre til en fordeler blok hvor begge strømkabel "mødes". Derved sikres kablerne og deles strømmen. Er det korrekt forstået? En anden ting, da jeg på en tidligere lejlighed var forbi carsound og spørg omkring placering af forstærker, der mener de at en forstærker på subwoofer ryggen vil tage skade og gå i stykker. Da den vil dø af de kraftige slag og vibrationer. Men jeg ser mange der gør dette alligevel? Er det bare en skrøne eller er det virkelig noget til det ? Personligt sidder mine på passager ryggen. Men ved nemlig også at de i carsound ikke altid har helt styr på det ... (vi er alle mennesker)

  • #13   13. jun 2014 Altså jeg vil heller ikke anbefale at montere forstærkeren på Subkassen... det er rigtig nok at nogle forstærkere vil tage skade af det... Mange producenter advarer endda imod det... og at garantien bortfalder hvis man montere på subkassen...

  • #14   13. jun 2014 hm det fordi jeg er i tvivl om de blir for varme og ikke kan komme af med varmen når de sidder i en 75 graders negativ vinkel. Men selv hvis der sidder en plade på toppen af en subwoofer kassen hvorpå de sættes på en måde så det hele bliver pænt. Så får de stadig slemme vibrationer må man antage? Sub kassen er for høj i mit lille bagagerum til at jeg kan have et rum under den(bilen har dobbelt bund, som jeg har fjernet)

  • #15   13. jun 2014 Hvad med at have forstærkerne på højkant ude i siderne???

  • #16   13. jun 2014 hm det var også en mulighed, den havde jeg ikke lige overvejet. Jeg tror det bliver for kringlet, men her når jeg får tid til at lave om på det deromme vil jeg se om det er smartere i forhold til hvordan jeg har trukket kabler osv.

  • #17   13. jun 2014 Hvilke mono blokke kan i anbefale med 1000wrms og så meget watt til peak som muligt?

    I skal begge have stor tak for jeres hjælp! smiley


  • #18   13. jun 2014 100 watt rms... I 1-2 eller 4 ohm???

  • #19   13. jun 2014 Hov... mente 1000...

  • #20   13. jun 2014 Undskyld min fejl 1000 rms ved 2ohm

  • #21   14. jun 2014 Er det forresten nødvendigt med en ny stel(større) oppe i mo tor rummet ? Der er delte meninger synes jeg?

  • #22   14. jun 2014 Delte meninger??? der er dem der mener det er en fordel og så er der dem der tager fejl... smiley

    en forstærker med 1000 watt rms i 2 ohm... Tja: http://www.sound4wheels.dk/sk-1500-1d
    Denne f.eks.

    Eller: http://www.sound4wheels.dk/hd-1600
    Så har du rigeligt med power...

    eller: http://www.sound4wheels.dk/dd-audio-m1c

    DD kan man ikke gå forkert med...


  • #23   14. jun 2014 Har ikke hørt om disse forstærkere før men den fra DD ser sku bedst ud, tror jeg vil gå med den når jeg skal igang med det:) Det er godt at få klar lagt at der er mange fjolser derude der ikke laver stel upfront, det får jeg gjort i samme omgang, har allerede det der skal bruges:)


  • #24   14. jun 2014 Mange af de her forstærkere osv. som folk aldrig har hørt om... er ofte langt bedre end det møg de HAR hørt om... smiley

  • #26   15. jun 2014 Tommy A

    Taramps laver 1 ohms og 2 ohms versioner af alle deres forstærkere... Og de opgiver deres specs ved 12,6 volt... Ikke som mange andre ved 14,4 som man reelt set ikke kan bruge til en skid da langt de fleste biler ikke når over 13,8 volt...


  • #28   15. jun 2014 Tommy A

    Gid de gad oplyse RMS watt overhovedet på HU's... De der 4x50 watt MAX kan man jo ikke bruge til en hylende fis...


  • #30   15. jun 2014 det er ved 14,4 volt... i virkeligheden er vi helt nede på 12-15 watt rms...

Kommentér på:
Bedre anlæg setup i bilen - hjælp

Annonce