{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.842 visninger | Oprettet:

Jacob N
Jacob N
Tilmeldt:
30. aug 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3

Ny radio giver problemer: DNX525DAB i VW Passat 6B (3c) {{forumTopicSubject}}

Hej drenge

Jeg har lidt af et problem med en ny bilradio, Kenwood DNX525DAB, som jeg lige har købt. Den spiller fint, men efter installationen kommer min Passat 3c med en advarsel om "Airbag failure".
Sammen med radioen købte jeg de adaptere, som net-butikken skrev til mig var nødvendige for at konvertere bilens kabler til de ISO-standarder, som radioen anvender - herunder især understøttelse af bilens rat-fjernbetjening. Fjernbetjeningen virkede nogenlunde i starten (dvs. volumen-knapperne virkede, men ikke resten), men efter nogle dage er disse nu også holdt op med at virke.

Jeg har prøvet at få support hos både Kenwood samt forhandleren, Toms Car Hifi. Kenwood. Kenwood henviser til forhandleren, som har tilbudt at hjælpe, hvis jeg møder op med bilen - i Sydtyskland. Jeg håber nu, at jeg kan finde en lidt mere overkommelig løsning end dette.

Sammen med radioen har jeg købt en CAW-CKIMVW1, CAW-KIMUN1 samt en CX-DAB1 antenne.

Da jeg fjernede den gamle radio (standard VW radio fra 2007) og installerede den nye, havde jeg to af de gamle kabler samt flere kabler fra CAW-CKIMVW1 adapteren i overskud. Jeg kunne ikke finde en port til disse i hverken de anskaffede adaptere eller i den nye radio.
Jeg er lidt i tvivl, om de gamle - nu ikke længere tilsluttede kabler, kan være skyld i Airbag fejl-beskeden. Det har i hvert fald helt tydeligt noget med den nye radio at gøre.

Jeg har vedhæftet nogle billeder til at understøtte mine beskrivelser. (Flere bileder i samme fil, da jeg kun må vedhæfte en enkelt.) Forhåbentlig er der en hardcore hifi nørd eller to her inde, som kan give et par gode råd? smiley Det kunne være fedt, hvis det nye legetøj kunne komme til at virke - og ikke mindst, hvis vi kunne få den fejl.-besked ang. airbag'en til at forsvinde.

Lidt mere konkret så oplever jeg følgende udfordringer med vores radio:
- Airbag failure
Fejlen opstod præcist samtidig med at jeg havde installeret den nye radio, så jeg går kraftigt ud fra, at de to ting hænger sammen.
- Rat fjernbetjening virkede delvist i starten. Nu (efter en uges tid) virker den slet ikke længere.
Jeg havde egentlig forventet, at installationen af de to adaptere, CAW-CKIMVW1 og CAW-KIMUN1 ville have sikret, at alt bare virkede.
- Bluetooth forbindelsen synes at hakke, når jeg afspiller musik fra telefonen.
Jeg har testet afspilning fra telefonen både med lokalt gemte musik-filer samt med streaming fra online musik-tjenester. I begge tilfælde oplever jeg regelmæssige afbrydelser, hvor lyden forsvinder i nogle sek., selvom telefonen fortsætter afspilningen. (2-4 gange pr. musik-nr.)
Jeg oplever heldigvis ikke det samme, når jeg bruger bluetooth forbindelsen til telefon-samtaler.
- Ingen sammenhæng til klima-anlægget
Ifølge radioens beskrivelser så skulle der være understøttelse af klimaanlægget i bilen, men der sker intet på radioen, når jeg ændrer på klima-indstillingerne i bilen.

De kabler, som jeg ikke har kunnet finde porte til i hverken adapteren eller radioen er:
- Lyseblå og hvid ledning i grøn connector.
Ledningerne var forbundet til min gamle radio via det samle-stik (vist på et af billederne), som nu er forbundet via et tilsvarende adapter-stik.
- Blåt stik (samme type som de to til antennen; hvidt og gråt)
Stikket var forbundet direkte på den gamle radio, men der står intet om, hvad stikket/porten bruges til. Jeg har en mistanke om, at det måske er en Parrot-installation og/eller nummerisk tastatur-skuffe, som vi i øvrigt aldrig har fået til at virke med vores telefoner.
- Lilla, hvid og brun ledning, alle samlet i et sort stik som en del af CAW-CKIMVW1 adapteren.
Jeg undrer mig lidt over, at der i en adapter lavet specifikt til vores bil og denne radio-model synes at være ledninger i adapteren, som ikke passer nogen steder hen.

De eneste instruktioner, der fulgte med til at installere radioen, var nogle temmeligt kortfattede instruktioner ang. CAW-CKIMVW1 adapteren, og ingen af de ovennævnte ledninger/stik omtales i denne vejledning.

Med håb om, at nogen måske har et bud på, hvad jeg kan gøre for at få mit nye legetøj til at virke...
Venlig hilsen
Jacob N


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny radio giver problemer: DNX525DAB i VW Passat 6B (3c)
  • #1   2. feb 2016 ja det er jo så problemet når man prøver at spare 50 kr ved at købe i tyskland... Det er sgu godt nok svært det med supporten hva?

  • Jacob N
    Jacob N Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
    #3   2. feb 2016 Yep... Det er lidt en bet at stå og mangle supporten bagefter. Og ja, havde jeg forudset besværet havde jeg nok også valgt en anden løsning - men nu lå besparelsen altså også tættere på 50% fremfor 50 kr.. Jeg følte mig faktisk rimelig godt vejledt af net-butikken - inden købet, så jeg tænkte ikke, at det kunne være så pokkers svært.
    De største udfordringer ventede jeg faktisk at være i forbindelse med afmontering og gen-montering af panelerne for at skjule div. kabler.
    Det viste sig jo så desværre ikke helt at være tilstrækkeligt.

    @Tommy:
    Du har ret... Fin fremgangsmåde.
    Jeg har heldigvis fotograferet den oprindelige tilkobling af radioen rimelig grundigt, inden jeg afmonterede den.

    Nogen der har indsigt i, hvilke adaptere jeg bør have for at få radioen til at virke? (Hvis dem jeg allerede har, ikke er tilstrækkelige.)


  • #5   24. mar 2016 Jeg ved godt tråden er møj gammel smiley men grunden til den airbag fejl, det er fordi du har pillet stillet ud på afskærmingen og sat det i igen. Den første ramme du piller af inden du montere den nye radio sider der et stik i og det har du med garanti pillet ud og hvis man gør det så skriver den airbag fejl og du skal hen til din lokale vw mek. eller et andet sted med en computer for at få fejlen reset smiley intet med radio eller billige kabler at gøre smiley



Kommentér på:
Ny radio giver problemer: DNX525DAB i VW Passat 6B (3c)

Annonce