{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.967 visninger | Oprettet:

Casper J
Casper J
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 37

Madness forstærker+madness 12" sub {{forumTopicSubject}}

Hej,

Nogen der evt kunne hjælpe mog med hvordan jeg får mest power med den korrekte tilslutning på madness forstærker + madness 12" sub. ? Samt hvordan den helst skulle stå på forstærkeren? Omkring HP, LP , gain osv.

Der er 2 spoler på sub, og 2 udgange på forstærkeren. Hvordan vil i gøre?

Er ikke snot dum, tværtimod:D men syntes bare der mange muligheder hvis man søger på det.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Madness forstærker+madness 12" sub
  • #1   19. mar 2016 Eftersom det er en monoblok, så er der ikke to udgange. Der er bare smart nok lavet to connectorere til plus og minus. smiley

Den simple er at koble hver plus til hver plus på enheden, og hver minus til hver minus på enheden. Er er den parallel koblet... smiley Hvilket også er den måde du får mest ud af din forstærker på.

• #2   19. mar 2016 Den skal lowpasses ved en 80hz og lav en korrekt kasse så kan den enhed ryste bilen i stykker

• Casper J
    Casper J Tilmeldt:
    dec 2012

#4   19. mar 2016 Tak for det Kim:) lyder bedre på den måde!

Tommy.

Skal en sub altid køre på lowpass? Hvad skal noget af alt det andet knald stå på mens jeg laver denne indstilling? Som gain, subsonic, bass boost freq, bass boost og q control?

• #5   19. mar 2016 Altid LP på en sub,

Gain, starter du helt i bund, at skrue den op, giver ikke bedre bass, men mere forvrængning. Du kan efterfølgende skrue den lidt op indtil den giver god lyd fra sig.
    Subsonic kan være godt at koble til, det fjerne de lyde du alligevel ikke kan høre,

• #6   19. mar 2016 Gain indstilles ved at sætte radioen på 80% volume Så skruer du op for gain indtil den clipper og så skruer du lidt tilbage igen.

• Casper J
    Casper J Tilmeldt:
    dec 2012

#8   20. mar 2016 Syntes ikke der voldsomt meget bass på:/

Har sat alt på nul af bass control osv osv. Så hentede jeg den tone generator, sat den på 80hz slog højtalere fra. Og skruede så op på 80% styrke på afspilleren. Så skruede jeg LP knappen til max og så ned så den spiller halvt bass og gain op på kl ni ca og subsonic til 20hz ca sol du sagde. Gør jeg det helt helt forkert? Hvordan så med bag/front højtalere? De skal stå på HP self, men hvor højt i hz??

• Casper J
    Casper J Tilmeldt:
    dec 2012

#9   20. mar 2016 Og på selve afspilleren, skal loudness være slået fra eller til på mid? Så har jeg en der hedder subwoofer den skal stå på 80hz? Og så midt i bass ikk? Så har jeg en der hedder HPF skal den stå på 125 eller er jeg helt ved siden af? Og vil du stille den på custom så alt står i nul på grundindstillingerne?

• Casper J
    Casper J Tilmeldt:
    dec 2012

#11   20. mar 2016 Super:) tusind tak for svar Tommy.

Har ikke en funktion der hedder LP på mit afspiller, kun en der hedder sub. Er vel det samme?

Men hp har jeg, hvad skal den stå på i forhold til forstærker ? Og bare i top på forstærkeren og så stille den ind på anlægget?

• Casper J
    Casper J Tilmeldt:
    dec 2012

#13   21. mar 2016 Har ikke lige radioen ved mig. Men et Pioneer anlæg.

Og ja, har udgang både til front, rear og sub. Og har koblet forstærkeren til sub udgang, og rear til til forstærkeren der trækker 6x9 samt front højtalerne.

• Casper J
    Casper J Tilmeldt:
    dec 2012

#15   21. mar 2016 Super, så skruer LP helt i top på forstærkeren, sætter den til 80hz på Pioneer anlægget, og så helt i top på HP forstærkeren til højtalerne og så sætter den på 80hz på anlægget under HPF ? Forstået rigtigt?

Nej det en 6kanals, så har jeg bare sat phonokabel fra begge udgange i rear, og så det ene i et ystik til begge indgange på kanal 1-2 til front, og et ystik på den andet ene phono til 6x9 og så brokoblet kanalerne på begge 1-2 kanal og 3-4 kanal.

• #16   21. mar 2016 Hvis jeg har forstået det korrekt har du en 6 kanals til hattehylde og fordøre og en Maddness Monoblok til din sub? Der udover har du en Pioneer radio med 3 sæt phonokabler som hedder Front, Rear og Sub?

Hvis det passer, ville jeg gøre følgende.

- Front og rear phono trækkes til din 6-kanal (evt y-splittter hvis du har højtaler i bagdørene)
    - Sub phono trækkes ligeledes til din monoblok, men sættes ikke i endnu.
    - Alt der hedder equalizer, bass boost, loudness osv skal slås fra.

1. Sæt lavpass (LP) på din Madness så højt som muligt.

2. Sæt udgangene på din 6-kanals til Full og ikke i HP.

3. Stil alle gains helt ned i bund.

4. Afspil musik fra din mobiltelefon ved behagelig lydstyrke (helst spotify eller anden musik-tjeneste - men ikke YouTube).
    (4) Hvis du aldrig bruger Aux, så afspil via bluetooth eller usb.

5. Gå ind i lydindstillinger på din radio på find den funktion der hedder HPF. Den stiller du så efter hvor meget du vil belaste dine front og hattehylde højtalere. Typisk er 80Hz et rigtig godt valg - men lyt dig frem.

6. Gå videre gennem dine lydindstillinger til du finder den funktion der hedder LPF, og stil den til samme værdi som din HPF, igen er 80Hz et godt udgangspunkt.

5. Skru volumen op til 6dB før fuld power. Det hedder på radioen typisk
    -6 (hvis max. hedder 0)
    Vol. 29 (hvis du har 32 niveauer)
    Vol. 58 (hvis du har 64 niveauer)

8. Du skruer nu op på gainen på forstærkeren til hhv. front højtalere og hattehylde højtalere. Du skruer op til det begynder at forvrænge og så lige en lille tand baglens.

9. Hvis du syntes hattehyldehøjtalerne er lidt for kraftige i forhold til front, så skrue lidt NED for deres gain - og IKKE op for fronthøjtlernes gain.

10. Gå ind i lydindstilling igen og se om der er en funktion der hedder Sub-Gain, Subwoofer-Level, Sub-LV eller lign. Hvis der er, sæt den på 0.

11. Sluk anlæget

12. Tilslut din monoblok.

13. Afspil musik, valgfri kilde, og skru op til lytte niveau (gerne lidt højt, men ikke fuld knald)

14. Juster gainen op på din monoblok til der er tilpas meget bas.

Dit anlæg er nu justeret til at i neutral indstilling at spille max. med 6dB head room. Hvis du så ønsker at tæve dine subs lidt mere af og til så skru op for dem inde i lydindstillinger i funktionen: Sub-Gain, Subwoofer-Level, Sub-LV eller lign., hvis den er der.

Hvis der ikke er HPF og LPF funktioner i din radio, må det naturligvis indstilles på selve forstærkerne. Monoblokken sættes i LP og din 6 Kanals sættes da til HP. De justeres naturligvis til samme frekvens. Hvis der på din forstærker er en switch de hedder "cut" eller "slope" hvor du kan vælge mellem 12dB eller 24dB, sæt den på 12dB

Sådan ville jeg gøre smiley

Håber det kommer til at spille.

• #18   21. mar 2016 Forstået rigtigt som at du køre en Masnedsund over en 6 kanals? For det klart den ikke siger så meget

• #19   21. mar 2016 Casper, hvor kommer du fra?

• Casper J
    Casper J Tilmeldt:
    dec 2012

#21   21. mar 2016 Fandme dejligt men så skønne mennesker der gider hjælpe ! Tommel op:)

Tusind tak for alt respons!

Må da lige prøve din metode også Rasmus p:) spiller jo fint ligemeget hvad, men gjorde det os for 15år siden da da man lige fik bil og rodede med det selv og lige havde købt anlæg:) men så var der lige en der pillede ved det og indstillede det korrekt og så spillede det jo sindsygt godt! Alt det husker jeg bare ikk:D

Nej nej sø-propel, har en 6kanals til front +rear, og en mono til sub.

Ikke helt korrekt tommi. Har brokoblet kanal 1-2 og sat begge minus sammen fra 6X9erne og det samme med plus. Og så gentaget dette med front:) er det helt hen i vejret? Eller hvad er bedst her? Bare sætte dem hver for sig på +/- en 6x9 på den ene kanal og den anden på anden kanal? Og det samme med front.

Jeg kommer fra Tønder Rene k:)

• #22   21. mar 2016 Nå jamen jeg har værksted ude i bylderup bov så hvis det er. så har du mulighed at komme forbi og så kan jeg kigge på det for dig. Har lidt af hvert grej til at indstille anlæget og lidt kendskab har jeg også smiley

• Casper J
    Casper J Tilmeldt:
    dec 2012

#24   22. mar 2016 Det er jeg skam helt enig i:) burde nok trække et ekstra phonokabel. Men har jo ikke brug for at stille på balance da jeg indstiller det på forstærkeren istedet.:)

Men er det bedst når jeg får et ekstra phonokabel at sætte hver enkelt 6x9 på +/- eller brokoble dem og sno begge - og begge + sammen.?

• Casper J
    Casper J Tilmeldt:
    dec 2012

#26   28. mar 2016 Magler suben strøm hvis den Clipper under voldsomt bass??

• #27   28. mar 2016 Ja det kan være derfor ellers kan det være for høj gain eller.
    Min forstærker klipper ikke men den sænker lyset voldsomt. ( at lave stel i en Peugeot er lidt bøvlet af en eller anden grund. )

• Casper J
    Casper J Tilmeldt:
    dec 2012

#28   28. mar 2016 Gain er kun sat til kl ni ca. Kender du noget til bridge in? Der er bridge in og input på den madness nemlig.

• Casper J
    Casper J Tilmeldt:
    dec 2012

#31   29. mar 2016 Hej Tommy.

Alt er slået fra, sub står på nul i radio, samt på 80hz, alt bass som loudness er slået fra, og toner står i neutral. Alt står i nul på radioen. Prøvede for sjovt at lave om op tilslutningen. Så jeg sat + fra forstærker til den spole på sub og så et kabel derfra og videre til næste + på anden spole, så et kabel fra - igen fra forstærker videre til anden spole end som før - og så et kabel derfra videre til anden spole -. Hvis du forstår? Er det ikke den måde jeg får en dobbelt svingspole bass til at kørebi 1 ohm?

Men Tommy, hvad er den helt helt korrekte tilslutning med mest power. På en 1 kanals mono, parret med en dobbelt svingspole Sub. Begge er madness forstærker og madness sub:) kan bare ikke finde indformation om den forstærker mere:(

Kender du noget til bridge in? Har nemlig en indgang for forstærkeren der hedder input og bridge in smiley

• #33   29. mar 2016 Havde du kigget forbi, så kunne jeg have svaret dig på hvad bridge in osv betød.

• Casper J
    Casper J Tilmeldt:
    dec 2012

#34   29. mar 2016 Fik jeg slet ikke svaret på rene. Hvad er Dina adresse så kunne jeg evt kikke forbi i weekenden:)

• #35   29. mar 2016 Den får du lige i pb smiley

Så skal det være søndag da der er drifting rundt på pladsen lørdag så ingen mulighed for at tage nogen biler ind der smiley

• Casper J
    Casper J Tilmeldt:
    dec 2012

#36   29. mar 2016 Tommy fu forstår mig ikke:) ved der er 2x+ og 2x- på forstærkeren og en - og en + på hver spole. Der den mulighed at koble det hele sammen + til plus og - til -. Men så også der var en mulighed at du koblede - fra den en spole til næste og så kabel derfra og til forstærker, så tog man anden spole + et kabel derfra og videre til næste spole og til forstærker.

Så man sætter hver - sammen på hver spole og så til forstærker, så hver + sammen til forstærker. Men man køre kabel fra den ene side og bagefter den anden side:) gir det mening??

• Casper J
    Casper J Tilmeldt:
    dec 2012

#37   29. mar 2016 Super:) årh ja, er da i weekenden der drift, så jeg godt på facebook:D men helt ok!

• #39   29. mar 2016 Det kan være at du kommer derud og kigger på lørdag? smiley

• #40   29. mar 2016 Tommy
    Trækker 270amp. Den skal havde et batteri bag i så stømbanken er i orden især nå der skal opgraderes med endnu en monoblock og Sub.
    Så vi oppe på ca 400-450amp

• #42   30. mar 2016 Et skillerelæ er også kun nødvendigt, hvis batterierne ikke er lige gamle eller ens i størrelse. Køber man 2 eller flere nye batterier der er ens og lige gamle. Så er det ikke nødvendigt med et skillerelæ

• #43   30. mar 2016 Men derfor kan en batteri skiller være en fordel. F.eks hvis man går og nusser om bilen mens anlæget spiller og den så løber tør for strøm så den ikke kan starte, så kan alt efter hvordan man tilslutter den bare dreje nøglen og så starter den smiley

• #45   30. mar 2016 De fleste skille relæ fungere som et arbejds relæ, dvs der er en plus ind fra batteri og en plus ud til batteri nr 2. Om spændningen løber igennem afgøres om der kommer en styre spænding ind til relæ'et.

Denne kan du tilslutte en knap, tændings plus eller hvad du har lyst til smiley

Nu kan jeg desværre ikke huske de forskellige klemmebetegnelser i hovedet mere smiley

På den måde kan du sikre dig altid at have strøm på til at starte smiley

Jeg kunne f.eks godt have brugt dette til striben i esbjerg her i fredags hvor jeg var oppe med anlæget. Heldigvis var der startkabler til stede smiley

• #47   30. mar 2016 Tommy, hvis du kører det over et tændings signal så vil forbindelsen mellem begge batterier være der så snart du sætter tænding til og når så bilen er tændt, så vil generatoren lade på begge batterier. Så snart du tager tænding af så vil kun det ene batteri blive drænet for strøm under brug.

• #49   30. mar 2016 Det er det samme som at sætte et ekstra batteri på for at starte? Eller er ikke sikker på hvad det er du mener med spændingsforskellen?

Jo du kan også sagtens give den signal fra hvilken kabel det nu måtte være som der kun er spænding i når motoren er startet. Det behøver du ikke nogen ekstra relæ for.

• #51   30. mar 2016 Er ikke så god til stærkstrøms-relæer. Men hvis du har et drænet batteri og fuldt opladt batteri vil der være en spændingsforskel. Det opladt batteri vil i slukket tilfælde begynde at lade på det flade. Men er ikke sikker på hvordan det står til med enretter, og hvordan styre signalet bedst kontroleres for at minimeres dette. Når generetoren vil det selvfølgelig være den der får tæsk da den nu levere højst spænding smiley

• #52   30. mar 2016 Rasmus, der er ingen ensretter i sådan en.

For at minimere det mest muligt så skal det kobles op til at der kun er styrestrøm ved tændt motor.

F.eks et starter relæ fungere på samme måde. smiley

• #53   30. mar 2016 Tænkte nok der ikke var ensretter i. Spændingstabet er for stort i dem. Men der er så stadig det at det mest opladte batteri vil lade på det mindste opladte når generatoren er slukket

• #54   31. mar 2016 Ja så længe at den er aktiveret med en styrestrøm. Det er lidt hele ideen bag det.

Kommentér på:
Madness forstærker+madness 12" sub

Annonce