{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.112 visninger | Oprettet:

Tobias B
Tobias B
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19

Installation af bilstereo {{forumTopicSubject}}

Hej bg.

Jeg har netop købt ny bil og skal til at sætte nogle højtalere i hattehylden.

inden salget hev tidligere ejer sit eget anlæg ud så der er altså stadig trukket kabler til hele mulleviten.

Jeg skal dog ikke bruge, hverken forstærker eller sub men derimod kun 2 stk 6.5" i hattehylde.

Bilradio er installeret med et nyindkøbt ISO stik til bil modelen (Toyota)
og tænder, finder radio kanaler samt viser aktivitet på EQ.

Her opstår mit problem, som jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig videre med.

Jeg satte højtalerne til med de kabler, som allerede lå i hattehylden men fik ingen lyd og heller ingen baggrundsstøj der kunne indikerer at der var forbindelse til dem. Efter lidt undren tænkte jeg at de selvfølgelig er pillet fra da tidligere ejer har haft det store show tilsluttet bilen. (forstærker og sub.)

Jeg fandt så i bagagerummet følgende kabler.

Rødt/hvidt kabel (tll forstærker?)
Tykt rødt kabel (til sub?)
Tyndt rødt kabel (til højtalere?) lidt tykkere end de tynde som allerede var lagt ind i hattehylde.

Nu ved jeg simpelthen ikke hvordan jeg skal fortsætte? Kan kun finde 1 tyndt kabel som jeg formoder skal til højtalere i hylden.

Jeg vedhæfter hurtigst muligt billeder af kablerne i bilen og håber der er en, som lige ved hvordan jeg skal fortsætte.

Pft
mvh Tobias

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Installation af bilstereo
  • #2   29. jun 2016 Har du sat forstærkeren til?

• Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #3   29. jun 2016 har du ikke plads til et ordentligt sæt i for dørene??? bag højtalere er lort, men hvis det endelig skal være så træk nye kabler

• Tobias B
    Tobias B Tilmeldt:
    maj 2016

#4   29. jun 2016 Nye kabler fra højtalere til radio! modtaget Men
    @Tommy A:

Er der så rigtigt forstået at jeg kan trække de kabler fra højtalerne og ned til det kabel, som allerede ligger der og sammenføre dem med det?

Det skulle jo, ifølge tidligere ejer alt sammen være tilsluttet.

Jo, der er plads i for/bag døre, men troede faktisk det var helt fint med højtalere i hylden der.

Som sagt er det "kun" 2 mindre højtalere uden forstærker eller sub der skal tilsluttes.

• #5   29. jun 2016 Tidligere ejer har jo haft højtalerne tilskuttet til forstærkeren og ikke radioen, så derfor kommer der ingen lyd hvis du sætter de kabler til?

• #6   29. jun 2016 Hattehylden er det værste sted i bilen til højttalere... fasefejl, uønskede reflektioner, og det simple fact at baghøjttalerne ødelægger alt stereo... Det er noget af det dummeste at have højttalere i hattehylden og det er synd at så mange tror det er fint nok, da mange forhandlere ikke fortæller deres kunder de her ting... lærer dem intet om lyd, hvilket betyder folk bliver ved med at gøre som deres venner der heller ikke ved en skid om lyd og montere højttalere alle de steder hvor de kun gør lyden dårligere..

• Tobias B
    Tobias B Tilmeldt:
    maj 2016

#7   29. jun 2016 selvfølgelig...
    Nemmeste løsning er så at sætte en forstærker på og slutte det til sådan.

• #8   29. jun 2016 Cody> det vel værd at nævne at der er forskel på løse hattehylder i hatchback og de permanente som er en del af bilens stål konstruktion i en sedan

• Tobias B
    Tobias B Tilmeldt:
    maj 2016

#9   29. jun 2016 @Cody.
    nu havde jeg ikke forventet det vildeste, da jeg købte bilen.
    men det er jo rart at kunne tænde for musikken.

ellers må jeg se om de passer i front dørene.. hvilket jeg ikke tror..

• Tobias B
    Tobias B Tilmeldt:
    maj 2016

#10   29. jun 2016 Tidligere ejer, har bygget nogle afstivere fra bagagerum og op til hylden for at mindske vibrationer yderligere. så lige der burde der ikke være et problem

• #11   29. jun 2016 Quassi

Ja du har helt ret... der er forskel... Det ene er en blød hylde den anden er hård... men det er stadig en utroligt dårlig position...

• #12   29. jun 2016 Tobias

Sorry, men det er sandheden... hattehylden er et elendigt sted at placere højttalere...

• Tobias B
    Tobias B Tilmeldt:
    maj 2016

#13   29. jun 2016 sælger af højtalere, fortalte mig at de kunne monteres alle vegne i bilen.. Men kan ikke lige se hvordan jeg skal få dem sat i front dør.

det var sku ikke lige så stort et projekt jeg havde regnet med da jeg købte.

• #14   29. jun 2016 Hvilken bil er det?

• Tobias B
    Tobias B Tilmeldt:
    maj 2016

#15   29. jun 2016 En Toyota Carina 2.0 (94)

• #16   29. jun 2016 Der er plads til 4" foran... 5,25" bør også let passe i... 6.5" vil der kunne blive plads til med lette modifikationer...

• Tobias B
    Tobias B Tilmeldt:
    maj 2016

#17   29. jun 2016 jeg må sætte mig mere ind i det og se om jeg kan få dem installeret i fronten.
    tak for jeres input.

det bliver spændende hvad jeg finder ud af! har aldrig rigtigt rodet med sådan noget her.

• #19   30. jun 2016 Tobias

Du er velkommen til at skrive for råd og vejledning...

• #20   30. jun 2016 Tommy> Sikke da noget vrøvl, en fast konstruktion kan umuligt rasle mere end en løs hattehylde. Mon ikke du bare har glemt at skrue enhederne ordenlig fast ned i metallet, frem for kun i masonit pladen

• #21   30. jun 2016 En carina E fra 94 har 6½" i dørene!

• #23   30. jun 2016 Cody, den Lancer jeg havde, havde fast hattehylde, med original monteret højtalere deri. Skiftede dem ud og synes selv at lyden blev markant bedre og jeg foretrækker at få lyden i hovedhøjde, istedet for nede fra fødderne af.

• #24   30. jun 2016 Jeg vil da også have lyden i hoved højde, efter som mine øre er der smiley men jeg vil så også have min lyd forfra og på ingen måde bagfra.

• #25   30. jun 2016 Min Lancer havde så både højtalere foran OG i den faste hattehylde..

• #26   30. jun 2016 Det har de fleste, i hvert fald lyd bag i, men de blir taget fra hos mig.

Eller som minimun, indstillet så jeg på ingen måde kan høre dem foran.

• #27   30. jun 2016 Du skal da bare rykke diskanten op i døren eller stolpen, så har du lyden oppe smiley

• #28   30. jun 2016 #27 det ser så dumt ud IMO medmindre at det er standard monteret.

• #29   30. jun 2016 Det din mening, fred være med det, men fortæl mig hvori forskellen er?

• #30   30. jun 2016 Udseendet. Men fred være med hvad andre gør ved deres biler. Bare jeg er fri for at se på det hver dag.

• #31   30. jun 2016 Husk nu det vigtige er udseendet... Skid hul i hvordan det lyder... ifølge Danger Dane... smiley Ja det er sagt i drillende tone... Ikke som en sviner.. smiley

Du vil ikke have lyden fra fødderne af... men du vil have lyden bagfra? Står du også helst med ryggen til en koncert?? Fordi det er præcis det du vælger at gøre i din bil...

• #32   30. jun 2016 Der er bare så mange muligheder for at lave en super pæn finish, som efter min mening er pænere end den originale, hvis man tar tiden til det... det er langt fra alle oem install der er kønne da.... Langt fra.
    Men det er jo en vurderings sag.

• #33   30. jun 2016 Kan som sårn godt lide det sårn her

profilbillede
  • #34   30. jun 2016 Ikke den pæneste integration af Diskanten... men ellers er det fint...

• #35   30. jun 2016 Nej helt enig, men det var blot et hurtigt billede fra google smiley men blot for at vise måden det var sat op på, og man kan jo også integrere det langt mere neutralt, hvis man hellere vil det smiley

• Tobias B
    Tobias B Tilmeldt:
    maj 2016

#36   2. jul 2016 Så lykkedes mit lille projekt!
    De var knap så avanceret, som jeg havde frygtet!

Så tak til dem af jer, som kom med input til mit spørgsmål

Jeg er nu gået lidt videre og har installeret en forstærker i bagagerummet.
    Tilsluttet de kabler, som var ført derom

-Plus
    -stel
    -Rød/sort eller hvid/sort

Jeg har dog én ledning tilbage? men ingen idé om, hvor jeg skal tilslutte den..
    forstærkeren er af mærket Pioner og har udover de ovennævnte indgange følgende tilbage:

-Remote??
    -Speaker R/L +/-

Tænker den skal til remote da det er den eneste ledning som ikke er splittet?
    Ledningen er rød.

• #37   2. jul 2016 Du kan jo prøve, hvis det er remote så skulle forstærkeren gerne tænde når du sætter tænding på bilen og selvfølgelig slukke når du hiver nøglen ud smiley

• Tobias B
    Tobias B Tilmeldt:
    maj 2016

#38   2. jul 2016 Jeg må indrømme det selvfølgelig ville være smart at prøve smiley
    Men er sku lidt "bange" for at ødelægge et eller andet ved at tilslutte et forkert kabel..

• #39   2. jul 2016 Kan jeg godt forstå smiley Ved heller ikke lige med den ene Rød/sort eller hvid/sort som du har sat i, hvor har du sat den?
    Prøv at hive din afspiller ud og se efter en ledning der står remote på, er typisk blå, se så om den ledning er koblet sammen med en rød? smiley

• Tobias B
    Tobias B Tilmeldt:
    maj 2016

#40   2. jul 2016 De 2 stik rød/sort hvid/sort har jeg sat i tilsvarende rød/sort indgang på forstærker.
    De kan ikke sættes forkert med mindre man er farveblind smiley Det er så vidt jeg ved de såkaldte AUX stik? Sad sammen med det gule (video) stik på Playstation 2 smiley

Jeg vil prøve at tilslutte den sidste røde ledning til remote og se hvad den siger til det. Der var i hvert fald ingen lys i "power" på forstærker da jeg lige testede (uden remote tilsluttet)

Opdaterer hurtigst.

• #42   2. jul 2016 Når ja, det er selvfølgelig phonokablerne smiley
    Hvis ikke det virker når du har sat den til, så tjek lige om der sidder en sikring i sikringsboksen ved batteriet, på den ledning der går til forstærker smiley

• Tobias B
    Tobias B Tilmeldt:
    maj 2016

#43   2. jul 2016 Der sidder ingen sikring eller sikringsboks på ledning fra batteri (+) og til forstærker? smiley
    Skal lige siges at jeg kun har en radio, 2 stk 120w fronthøjtalere og en forstærker i bagagerum.
    Altså INGEN sub eller andet.

Går ned og sætter remote ledningen til nu og ser om den reagerer.
    Phono kabler smiley så ved jeg det smiley tak

• #44   2. jul 2016 Fik du det til at virke? smiley

• #45   4. jul 2016 Cody, jeg foretrækker min musik kommer i surround ;). Forfra, bagfra og fra siderne.

• #46   4. jul 2016 Det også fint nok......... Hvis man ser film smiley

• #47   4. jul 2016 Danger Dane

Cool... Det vil sige du har surround processor i bilen??? Fordi ellers kan det ikke lade sig gøre...

hvad din personlige smag er, kan man ikke ændre på... men lad være med at råde andre ud fra din egen personlige smag... Så ender vi bare med at andre også kører rundt med mudret Lyscene og totalt manglende stereobillede... Det kan folk sagtens selv smadre hvis de ønsker det...

Og lad være med at kalde det surround... fordi det er det bestemt ikke...

• #48   5. jul 2016 Cody, hvornår har jeg snakket om at lyden i bilen er surround?. Har 7.1 derhjemme og Surround processor. Ved godt at selvom at jeg satte højtalere for og bag får jeg ikke surround og jeg har da på intet tidspunkt givet udtryk for at jeg rådgav nogen til hvor lige DE skulle sætte højtalerne, har kun udtalt mig om hvad min erfaring og oplevelse var.

• #49   6. jul 2016 Nu skal jeg være flink at citere direkte fra dit eget svar #45:
    "Cody, jeg foretrækker min musik kommer i surround " vil du nu fortælle det ikke var det du mente?

• #50   6. jul 2016 Cody, men hvem siger at jeg lige snakker om "i bilen"?. Nu har jeg faktisk surround derhjemme hvor jeg for det meste lytter til musik...

Ved ligesom godt at surround sound, indtil videre ikke rigtigt har vundet indpas i den automobile verden.

• #51   7. jul 2016 Du er på BILgalleri... Dvs. det forventes du snakker om ting til eller omkring BILER... Desuden, så har du da høreskader hvis du foretrækker din musik i surround... da intet musik er indspillet i surround... Når alt er indspillet i Stereo og du så afspiller det på surround anlæg, giver det en rædselsfuld fake effekt, og stereo billedet og hele lydscenen elimineres totalt... (Dette er fact og det som faktisk sker... om du kan lide det eller ej er irrelevant) Dvs. du kommer faktisk så langt væk fra hvordan musikken faktisk var indspillet til at skulle lyde, som du overhovedet kan... Og jeg har endnu ikke hørt musik der er blevet bedre af det...

• #52   7. jul 2016 Cody, du har din mening. Jeg har min mening og lad os lad det blive ved det.

• #53   8. jul 2016 Mening? Har intet med ens mening at gøre... Fact omkring tingene kan du ikke ændre på uanset hvor meget du fortæller dig selv at du foretrækker lyden smadret og mudret... Og når det er man foretrækker lyden ødelagt, og fred være med det, vi har alle forskellig smag, så skal man dog undlade at rådgive andre omkring tingene...

• #54   8. jul 2016 Og jeg har aldrig rådgivet nogen, kun givet udtryk for min mening.

• Tobias B
    Tobias B Tilmeldt:
    maj 2016

#55   13. jul 2016 har fået det til at virke ja.. men tror forstærker er brændt af.. den lyser ikke og lyder heller ikke til at give nogen effekt på højtalere..

ved ikke om man skal have et sæt kvalitets højtalere for at kunne høre forskel med en forstærker?

der sidder xzound radio samt xzound højtalere i nu.

spiller ok. men kedelig lyd.

Kommentér på:
Installation af bilstereo

Annonce