{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.708 visninger | Oprettet:

Marc G
Marc G
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 21

Anlæg slår fra ved for høj lyd {{forumTopicSubject}}

hej, ville lige høre hvor stor en kondensator i ville anbefale til en 12" subwoofer ( http://www.bergs.dk/subwoofer-bil-1053/jbl-cs-1204b-lukket-subkasse-m-12-sub-250wrms-1000wmax-p10694?gclid=Cj0KEQiAgJTGBRDLr5_az_Ouk44BEiQAIxaA4pjBTSm9MauUjd3dsUKlEwdaUPcRNfZKp77XIHRgOzsaAn768P8HAQ)
og en xsound sdx 290 forstærker ( https://www.thansen.dk/bil/autoudstyr/hifi/forstaerkere/forstaerker-xzound-sdx-290-2-kanals/n1200266496/pn-1050643127/)

forstærkeren vil blive opgraderet senere hen, da jeg også vil have installeret 2 stk. højtalere

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Anlæg slår fra ved for høj lyd
  • #1   12. mar 2017 Jamen man smider da først en i når man runder de 1000 rms watt ellers starter man med et nyt og bedre batteri. Laver nyt og bedre stel kabler i motorrummet. og nyt kabel fra generator.

• Marc G
    Marc G Tilmeldt:
    okt 2016

#2   12. mar 2017 Det hele blev monteret sidste weekend med nyt batteri i bilen, dejlig tykkke ledninger samt ny radio i bilen smiley

• #3   12. mar 2017 Hvorfor er det så du vil have en kondensator i? Den giver jo ikke mere ydelse til anlægget. Og når den nu kun er på 250rms watt så kan det da umuligt være behov for en kondensator. Den yder jo kun 250 rms watt ved fuld belastning

• Marc G
    Marc G Tilmeldt:
    okt 2016

#4   12. mar 2017 den går ud når jeg skruer for "højt" op på radioen, selvom det ik er særlig højt

og så lyser alarm lyset på forstærker, som betyder at den ik får nok strøm

• #5   12. mar 2017 Kan jo være dårlig stel. Det er jo ikke bare en kondensator der mangler fordi den får for lidt strøm. En kondensator giver dig ikke mere strøm, men den er ned til at holde din spænding stabilt. Så dine volt ikke dykker fra f.eks 13,4 v til 12.volt. Så den tilføjer ikke flere ampere til dit setup. Så hvor tykke er dine kabler? Har du slebet ned til ren metal ved stel bag i? Er din stel maks 50 cm langt? At den går ud kan jo også være fordi den står forkert altså at den clipper Har du pillet ved knappen gain? for det er IKKE en volume knap

https://www.youtube.com/watch?v=9PF32APSjrk

• Marc G
    Marc G Tilmeldt:
    okt 2016

#6   12. mar 2017 har sat stellet sammen med et andet eksisterende stel kabel, og der er blevet slebet og det hele, men stel kablet er nok nærmere 150 cm langt, ville det være bedre at få sat det et sted i bagagerummet, i nærheden af forstærkeren?

• #7   12. mar 2017 Damn 150 cm stel. Er du da gået fra forstanden, Den må ikke være over de 50. Så der er din fejl. Du har da vel ikke trukket stel ud til motorummet helt ude fra bagagerummet?

• Marc G
    Marc G Tilmeldt:
    okt 2016

#8   12. mar 2017 nå det vidste jeg ikke lige, har slet ik styr på sådan noget :Dmå jeg lige prøve at ordne og se om det ordner problemet smiley

• Marc G
    Marc G Tilmeldt:
    okt 2016

#9   12. mar 2017 har kabelskoene også nogen betydning for hvor godt det er? smiley

• #10   12. mar 2017 Alt har betydning. Og den der med har gode tykke kabler kan ikke bruges til noget som helst. Hvis ikke du kan fortælle hvor tykke de er, så kan de også være for tynde, samt du skal have en passende sikring i motorrummet. Som skal sikre at kablet ikke kan brænde over. Så du skal fortælle hvad du har i ellers kan ingen hjælpe dig videre.

• Marc G
    Marc G Tilmeldt:
    okt 2016

#11   12. mar 2017 35mm2 kabel samt 40A sikring smiley

• #12   12. mar 2017 Kort stel ned til maks 50 cm og se hvad den så siger.

• Marc G
    Marc G Tilmeldt:
    okt 2016

#13   12. mar 2017 vil jeg prøve, tak for hjælpen:)

• #14   12. mar 2017 Du burde måske have rådført dig med en der vidste noget om det inden du bare gik igang selv og lavede noget møg?

• Marc G
    Marc G Tilmeldt:
    okt 2016

#15   12. mar 2017 tjaa købte det i thansen og spurgte dem om lidt af hvert, men der var ingen intelligente svar

men det er jo som sådan ikke noget møg, det er jo bare et stel kabel jeg skal trække om smiley

• #16   13. mar 2017 Arh at spørge i thansen om bilstereo, er lidt som at spørge i bageren omkring højrebsbøffer...

• Marc G
    Marc G Tilmeldt:
    okt 2016

#17   13. mar 2017 ja det fandt jeg sgu hurtigt ud af smiley

• Marc G
    Marc G Tilmeldt:
    okt 2016

#18   14. mar 2017 nu har jeg så fået monteret stel kablet som det skal være, og hold kæft det ændrer meget sådan et stel kabel

• #19   14. mar 2017 Netop. smiley

• #20   16. mar 2017 Stel is life! I teorien kan du sagtens trække et langt kabel helt op til batteriet. Men da bilforstærkere kører på noget så modbydeligt som 12V er kabel montering virkelig vigtig da de "små" modstande der er i kabel/klemmer/kabelsko/terminaler pludeselig bliver meget "store" når man trækker mange amperer. Så efter som hele dit karosseri virker som et kæmpestel kabel er det klart bedst at gå gennem det og op til batteriet. Som der bliver nævnt er max 50cm en ganske fin tommelfingerregel.

PS. ALDIRG tyndere stelkabel end powerkabel.

For lige at give lidt insight hvad angår kondensatorer. Kondensatorer er absolut kritiske at have monteret på ALLE anlæg UANSET størrelse. Når det så er sagt kan jeg så berolige dig med at alle forstærkere allerede har monteret kondensatorer inden i og tit flere end nødvendigt. De store power kondensatorer du ser i diverse setup er kun til anlæg med enorme strømtræk hvor der kan være noget at hente.

• #21   16. mar 2017 Forkert Rasmus.

De store power kondensatorer hjælper hat og en fis i anlæg med store strømtræk... tværtimod kan de som oftest være en belastning... Dette ses tydeligt ved dB målinger hvor man ofte intet vinder ved at have kondensatorer monteret... Som oftest taber man på det... Der hvor de er brugbare er først når din strømbank allerede er stor nok... Reelt set modvirker de "støj" på indgangssiden... Og her er det ikke generatorstøj der menes... Den støj der er tale om er de små negative spikes i strømmen der helt normalt opstår når anlægget spiller... Dette er fordi at selv om vi taler jævnstrøm så er det kun flot linært i teorien... Ikke i praksis...

nu kommer argumentet måske at man har set nogle sygt kraftige konkurrencebiler i USA køre helt uden batteri og kun med kondensatore... det er også rigtig nok... men der er tale om "Supercaps" Ikke de alm vi kender med display i toppen...

• #22   16. mar 2017 Der er intet forket i det jeg siger... Alle kondensatorer der er parallelmonteret med en forstærkers forsyningsterminaler er til rippelundertrykkelse. I billige og gamle forstærkere hvor kondensatorerne kan have for lav kapacitet vil det hjælpe da DC/DC'en ikke kan få det juice den skal have. Det kan simpelthen måles... Hvis du lige tænker elektronik et øjeblik så kan dB målinger (ved RMS) jo så ikke bruges til noget som helst i tilfældet her da rms er rippelfrit og ikke det Marc skal lytte til.

Kort sagt - Kondensatorer hjælper til peak effekt.

• #23   16. mar 2017 Rasmus nu hjælper en kondensator intet på strøm men på din spænding. Du får ikke flere ampere af at have monteret en kondensator. Men kun at din spænding ikke vil falde fra f,eks 13 volt til 12 volt.

Så det vil være bedre at montere et større og bedre batteri eller sætte et ekstra i.

• #24   16. mar 2017 Nu hænger strøm og spænding jo sammen. Har altid gjort, vil altid gøre. Det ohms lov. Grunden til spændingen falder er fordi batteriet belastes kraftigt og dets indre modstand begynder at komme i effekt. Dette ses tydeligere jo mere strøm der trækkes i og med modstanden på indgangen af DC-DC'en i forstærken bliver mindre. Dette kan afhjælpes ved at midle strømtrækket, hvilket gøres ved at flytte det ud i en buffer, så som kondensatorer. Det er derfor alle forstærkere er formonteret med 0,047 op til 0,22 farad. Dette er (som nævnt) i rigtig mange tilfælde nok. Men det kan på nogle setups forkomme at dette ikke er nok, hvilket kan rettes op med en powercap eller en intern forbedring i forstærkeren smiley

Hvis forstærkeren er udstyret med tilstrækkelig kondensatorer, vil et bedre batteri (eller to i parallel) naturligvis give mere smiley

• #25   16. mar 2017 PS Ved ren, konstant RMS træk - så ændre spillereglerne sig en smule da peakeffekt nu er ude af billedet smiley

• #26   16. mar 2017 Nej du kan sgu da sagtens have 100 A ved 12 volt og 100A ved 14 volt. Men skal du lave 1000 watt ved 12 volt kræver det flere ampere end 1000 watt ved 14 v Så hvordan hænger det sammen som du siger? Du får på ingen måde flere ampere ved at montere en kondensator. Stop nu det sludder du får en mere stabil spændig intet andet

• #27   16. mar 2017 Både ja og nej.

Ampere = Spænding/Modstand. Effekt = Ampere x Volt. Det er Ohms lov. Da et batteri har en indre modstand på ca 20mOhm kan du aldrig nogen sinde trække mere end 600A (kortslutningsstrøm) fra et batteri. Ved 600A er der 0V på batteriterminalerne. Ud fra dette vil spændingen på batteriet (terminalen) altså falde jo mere strøm du trækker. Da musik kun bruger meget strøm ved kraftige basanslag har forstærkeren kun brug for meget strøm kortvarrigt. Da dette gør at batteriet nu bliver belastet kraftigt, falder spændingen fordi forstærkeren skal bruge mange ampere og effekten falder. Hvis du har en kondensator buffer har den en meget mindre indre modstand og kan derfor levere meget mere strøm kortvarrigt og over tager batteriets rolle mens forstærkeren har brug for det. Mellem basanslagene bruger forstærkeren meget lidt strøm og batteriet kan nu koncentrere sig om at lade bufferen op.

Igen. Dette er ved almindeligt brug. Ved ren RMS effekt har overdimensionerede kondensatorer ingen virkning smiley

• #28   16. mar 2017 Igen en kondensator gør intet andet end at hæve din spænding på udgangs siden. Så du derved får en højere spænding og skal derved bruge mindre strøm.

• #31   16. mar 2017 Igen ja og nej. En kondensator hæver ikke spændingen som sådan. Den midler strømtrækket fra batteriet og sæker rippel. Hvilket resulterer i et gennemsnitlig mindre spændingsfald.

Videoen modsiger heller intet af hvad siger smiley

• #32   16. mar 2017 Once... Bare stop...

Rasmus er ren teoretiker... Beviser virker heller ikke på ham fordi han har nemlig læst en bog...

En kondensator er spild af penge hvis man ikke har strøm nok i forvejen... dette er almen viden... alligevel skriver han som en typisk teoretiker: "De store power kondensatorer du ser i diverse setup er kun til anlæg med enorme strømtræk hvor der kan være noget at hente." Dette er seriøst sludder... På anlæg med enorme strømtræk vil kondensatorer slet ikke hjælpe... Nej Rasmus 120 ampere er ikke et enormt strømtræk... Det er nu til dags faktisk relativt lidt...

Her er lidt læsning fra folk der heldigvis er klogere... https://axleaddict.com/cars/Car-Audio-CAPACITORS-Why-They-DONT-Work

• #33   16. mar 2017 Cody: Teoretikker eller arbejde med elektronik udvikling, kald det hvad du vil... Det er desværre meget typisk dig at pludselig begynde at opføre dig barnligt, men det er jo bare sådan du mener man skal opføre sig.
    Jeg understreger igen at kondensatorer er ydderst nødvendige, ellers skal du høre en forstærker der lyder sjovt. Du skulle prøve at tage de forstærkere du sælger og pille alle de tilsynledende ligegyldige kondensatorer der sidder på primær siden ud. Du kan spare en hel del penge og derved skrue fortjenesten i vejeret smiley

Jo 120 Ampere er meget hvis batteri og montering ikke er i top... Punktum

Den side er dejlig vag på teorien, men der stråler da en pæn håndfuld guldkorn ud. Kan dog ikke se hvor den modsiger noget som helst af det jeg har sagt... Udover at større kondensatorer forværer din situation... Så snart den er ladt op bør størrelsen ingen forskel gøre - Det er en buffer

• #35   17. mar 2017 Rasmus

Nu vi snakker om kondensatorer er dey kun de ekstra man spilder penge på... diverse "powerkondensatorer" som lover mange farad...(Men som oftest ikke engang er på en 10 del...

Kan vi blande de indvendige komponenter uden om snakken? Eller du skal måske bare lige nævne dem for at virke klog? Enhver ved sgu da at samtlige komponenter i din forstærker er nødvendige... = De er irrelevante for denne diskution...

nu vi har på plads hvad vi faktisk taler om... Eller hvad alle andre en du talte om... Så kan vi fortsætte...

Og nej en kondensator er ikke en buffer... ikke i anlægs sammenhæng... Af den simple årsag: Har du lavet din strømbank rigtigt så har du ikke brug for en buffer... har du ikke lavet din strømbank rigtigt, så vil bufferen ikke hjælpe med noget... Bruger man en kondensator som buffer så er den ren spild af penge... Dvs. er du ude i et kraftigt anlæg der skal spille møg højt... Så vil en kondensator holde dig tilbage... Er du ude i et SQ anlæg med noget mindre træk i strømmen... Så kan en kondensator faktisk godt være til din fordel... Fordi den fungerer som stabilisator... ikke som buffer...

Men til trådstarters brug... Så er en kondensator rent spild af penge... hans problem er stel og ikke kondensator... oven i det kan ingen kondensator redde lyden af Xzound...

• #36   17. mar 2017 Rasmus jamen hvorfor er det en nødvendighed i dette setup? Som du selv siger det er en buffer, du får ikke mere til rådighed.

• #37   17. mar 2017 Håber ikke jeg har skrevet det er nødvendighed på dette setup - forhåbentligt det modsatte. Som jeg skrev i allerførste indlæg, er de kondensatore der sidder i forstærkeren i langt størstedelen af tilfældene nok. Det er kun i store setup (specielt forstærkere med for lidt kapacitet) de kan hjælpe med at reducere kraftige peakstrømme fra batteriet. Som du selv siger laver de ikke mere strøm. Det er ultima dit batteri og generator der bestemmer det. Fordelen er de har en meget mindre ESR på ned mod 1mOhm og et batteri har en på 20mOhm. Dette gør at man ved MUSIK kan trække flere watt ud ved basanslag, så længe batteriet mellem anslagene kan nå at lade kondensatoren op. Gennemsnitligt kan batteriet ikke levere mere strøm, bare fordi man montere en kondensator - men det hjælper med at hæve spidseffekten som er væsentligt ved musik afspilning smiley Men igen - langtoftest er der nok kapacitet i forstærkeren smiley

Cody: Power kondensatorer er parallelkoblet med kondensatorerne på primærsiden i forstærken, hvilket gør den har PRÆCIS samme virkning på alle leder og kanter, som dem der sidder deri. Det er en kapacitiv opgradering der sidder ekstrent. Det er jo det der er ideen med dem. Hvis du skal lave RMS test - altså én tone med fuld knald nogle sekunder, så har jeg nævnt 3 gange at overdimensionerende kondensatorer normalt ingen effekt har. Så længe forstærkerens strømforsyning har nok kapacitet til at switche rent, op til batteriets max strøm... God weekend smiley

• #39   17. mar 2017 De har heller ingen effekt ved peak... Måske du skulle prøve at få snuen ud af bøgerne og faktisk lave et paranlæg... evt. få lidt erfaring med hvordan tingene virker i den virkelige verden...

• #40   17. mar 2017 Cody: Eftersom jeg arbejder med elektronik, specielt forstærkerteknik, ved jeg hvordan de virker fra blackbox-niveau og helt ned til komponentniveau. Hvis en kondensator ikke hjalp på peakeffekt ville man ikke montere dem i forstærkeren. Powercaps er (som nævnt flere gange) ikke nødvendige hvis forsærkeren har nok kapacitet. De agerer kapacitiv opgradering, der kan hjælpe ved store setup, samt setup med for lav kapacitet. Det er derfor de findes. At nogle af dem så er møg elendige, med en ESR 100mOhm, det er ikke en del af teorien der forklarer dem smiley

• #41   17. mar 2017 Nej du ved hvordan de virker i teorien... Hvor mange anlæg har du lavet i biler?

• #42   17. mar 2017 Har lavet i begge mine biler og været med fra start til slut på en håndfuld af andres, samt været med som rådgivning på endnu en håndfuld. Ka ikke give dig et præcist tal, men det godt der op af. Jeg har også lavet bunkevis af mobile 12V og 24V anlæg. Men kan ikke helt se hvad får du ud af den information?

• #43   17. mar 2017 ok... så ikke den store erfaring... Dvs. din erfaring er primært teoretisk...

• #44   17. mar 2017 Nej da. Jeg lever af at udvikle, konstruere og teste professionel elektronik. Du tror simpelthen sovsen klumper og Ohms lov stopper med at virke fordi der skal monteres en forstærker i et bagagerum?
    Men vi kan da sagtens tage og lave målingerne en dag. Det kræver selvfølgelig vi kan få os en bil med et større setup hvor forstærkerne ikke allerede er født med overdimmensionerede power caps.
    Go weekend smiley

• #45   17. mar 2017 Rasmus hvor arbejder du henne?

• #46   17. mar 2017 Hos Bruel & Kjær Sound & Vibration Meassurement smiley

• #47   17. mar 2017 "Det kræver selvfølgelig vi kan få os en bil med et større setup hvor forstærkerne ikke allerede er født med overdimmensionerede power caps."

Bliver ikke min bil så... For jeg spilder ikke tiden med 2. rangs udstyr... smiley

"Du tror simpelthen sovsen klumper og Ohms lov stopper med at virke fordi der skal monteres en forstærker i et bagagerum? "
    nej bestemt ikke... jeg har bare 18 års erfaring med bilstereo... ja jeg startede da du stadig var i folkeskole... Jeg var faktisk selv i folkeskole... 10. klasse... smiley Så jeg har set og hørt effekten af at montere disse 1farad og opefter powerkondensatorer... Eller skal vi sige manglen på effekt... Så kan din teori sige hvad den har lyst til... Jeg brugte dem i starten, men har siden lært at lave tingene korrekt og dermed indset at det bare er penge ud af vinduet at købe disse kondensatorer til 90% af alle setups... jeg ved også hvornår de faktisk kan gøre en reel hørbar forskel... samt hvornår de er unødvendige... Noget du stadig mangler at lære da du sidder fast i teorien... Jeg siger ikke din teori er forkert... jeg siger du mangler praktisk erfaring... du kan argumentere nok så meget for hvad du mener en kondensator gør... ændrer ikke på at i praksis er de spild af penge og tid...

• #48   17. mar 2017 Ej, jeg havde godt gættet at der ikke var mangel på udstyr når det gælder din egen bil smiley Trods vores lille debat er jeg helt med på du bestemt ved hvad udstyr man skal få støbt i bilen smiley

Har dog heller ikke sagt at alle setups har gavn af det - det håber jeg er kommet frem. Mærk som som fx. Steg har i deres større forstærker i området af 0,1F powerkondensator (mener det er 6 x 0,015) monteret, så der er nok at give af. Korrekt har mange af de billige så kaldte 20F kondensatorer tit så stor en ESR til overhovedet fungere som kondensator. Så ja hvis den ikke har hysterisk lav ESR, så er det totaaalt spild af penge uanset setup smiley

• #49   17. mar 2017 Jo men ESR skal være lavre end et batteris... er det som oftest også... Indtil du vælger de rigtige batterier... tager du f.eks. Odyssey's batterier liggr deres ESR så lavt at de kan konkurrere med mange af disse "powerkondensatorer"... ofte bruger folk disse kondensatorer istedet for at lave en korrekt dimensioneret strømbank... Men de kondensatorer de fleste bruger er virkningsløse og ikke andet end glorifiserede voltmetre... Skal du have en kondensator der faktisk hodler hvad den lover og som har lav nok esr så koster den ofte det samme som et nyt batteri... og så er batteriet stadig en bedre investering... dermed bliver kondensatorer spild af penge...

nu nævner du selv en 20F kondensator... 99% af disse kæmpe kondensatorer har ikke mere end 0,2 farad... resten er svindel og salgsgas...

Jeg har stadig til gode at høre et anlæg til alment brug hvor en kondensator havde nogen som helst virkning... Til SPL konkurrencer er de direkte en belastning og giver dig et dårligere resultat... og til SQ konkurrencer... well kan du høre en forskel er din strømbank får lille eller også er du en flagermus... smiley

Kommentér på:
Anlæg slår fra ved for høj lyd

Annonce