{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken højttaler matcher bedst min forstærker
  • #1   7. jun 2018 Ud fra de få info vil dem på 70w være bedst, da forstærkeren så har overskud og nemmere vil ku kontrollere enhederne.

Men der er mange andre faktorer der spiller ind i forhold til om lyden bliver god.

• #2   7. jun 2018 Tak for svaret

• #3   7. jun 2018 Husk at modstand også spiller en meget væsentlig rolle smiley
    Sørg for at Watt RMS på forstærker og højttaler passer sammen ved samme antal Ohm.

• #4   7. jun 2018 Niels. Forstærkeren er målt i 4 ohm og højttalerne er i 3 ohm

• #5   7. jun 2018 Watt er en relativt ligegyldig faktor ved højttalere... Siger intet om lyden... Utroligt folk stadig tror det er en vigtig ting... Se på kvaliteten... ikke på watt tal, der ofte ikke passer alligevel...

• #6   8. jun 2018 Cody : nu var det overhovedet ikke lyden jeg spurgte ind til. Jeg har været ude at lytte på flere højtaler og har fundet frem til 2 par mine øre kan lide og så spurgte jeg hvilken af dem der passer bedst til min forstærker.
    Men tak for sit input

• #7   8. jun 2018 Begge sæt passer lige godt til din forstærker... Så dit spørgsmål kan ikke entydigt besvares...

Ser du: Du har været ude og lytte på nogle højttalere... Men på dit eget setup? Det sæt du foretrak da du lyttede til dem kan hurtigt blive det sæt der lyder dårligst sammen med DIN forstærker... Og så har du egentlig valgt forkert jo.. smiley

• #8   8. jun 2018 Jeg lyttede til dem uden forstærker og tænker mine middelmådige nok bliver font tilfreds når de så får noget power bag sig smiley

• #9   8. jun 2018 Jeg giver dig ret, watt er bestemt ikke endegyldigt, og slet ikke i bil HiFi. Meen, hvis forstærkeren ikke er beregnet til at drive højttalere med en lavere modstand (for eksempel 3 ohm), kan forstærkeren overophede, hvis du skruer højt op for lyden - fordi den trækker mere strøm end strømforsyningen er designet til at levere.

Hvorfor ikke finde en forstærker som matcher (nogenlunde) med højttalernes effekt (med modstand i tankerne)?

• #10   9. jun 2018 #9

OK... Find lige en forstærker i dag der ikke kan gå i 2 ohm... Og dermed ingen problemer har med en 3 ohms enhed...

• #11   9. jun 2018 Hvis enhederne ikke er målt efter DIN 4550 eller lignende, så siger watt intet. Nu antager jeg det er enheder på 5,25 eller 6,5 tommer og dem kan du i teorien ødelægge med 25 Wrms. Men det er svært at definere og der er mange ting der spiller ind.

Men hvis vi nu antager at de to højtalere er målt under nogenlunde samme forudsætninger, så vælg dem der lyder bedst. Den lille forskel i Wrms betyder næsten intet.

Husk dog at forstærkeren skal være stabil ved højtalerens impedans (Ohm)

Håber det hjalp smiley

• #12   9. jun 2018 Giver dig helt ret igen i at de fleste bilforstærkere også oplyser effekt i 2 Ohm. Nu skrev trådstarter også at hans forstærker var opgivet i 4 Ohm. Hvis vi antager at forstærkeren også er stabil i 2/3 Ohm er der givetvis også mulighed for at anskaffe sig højttalere med en højere nominel effekt (såfremt modstand passer).
    Sæt nu man erhverver sig basenheder som har 1 Ohm i modstand, så syntes jeg da også om ikke andet at det er relevant at oplyse. Modstand spiller en rolle.
    Da nominel effekt ændrer sig i forhold til Ohm syntes jeg stadig det er relevant at have med i tankerne smiley

Eksempel, Rockford Fosgate Punch P500X2 forstærker:
    150 W RMS x 2 ved 4 Ohm
    250 W RMS x 2 ved 2 Ohm

Hvis du har 2 Ohm højttalere er der dermed mulighed for at anskaffe sig enheder som har 100W mere, end hvis du har 4 Ohm højttalere, rart at vide i min optik.

• #13   10. jun 2018 Kan ikke helt forstå din post. Men en enheds impedans har intet at gøre med hvor meget effelt den kan klare

• #14   10. jun 2018 Det skriver jeg heller ikke smiley Jeg mener at forstærkere kan yde mere effekt ved lavere Ohm, såfremt den er bygget til det.

• #15   10. jun 2018 Sorry, misforstod din post. Korrekt kan forstærkere levere mere effekt i lavere impedans - typisk på bekostning af effektivitet

Kommentér på:
Hvilken højttaler matcher bedst min forstærker

Annonce