{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  sinus/RMS
  • #1   5. dec 2006 det er det samme

• #2   5. dec 2006 det ene er ikke bedre end det andet altså..?

• #3   5. dec 2006 Hej Kenneth

Det er ikke 2 ting, der opvejer hinanden men bare 2 forskellige måder at angive musikeffekt på og 2 forskellige måleenheder....Både RMS og Sinus måles og angives også ofte som vedvarende musikbelastning

Mvh. Anders

• #4   5. dec 2006 den ene er bare den amerikanske måde at skrive det på og den anden er den europæiske... noget i den stil smiley

• #5   5. dec 2006 jeg siger mange tak.. smiley

• #6   5. dec 2006 der er skam forskæl....
    watt er bare en eftekt som man opgiver..
    og sinus watt er den ægte vare.. der er bare ikke mange der hved det..
    kan ikke helt huske udregningen.. men tro mig.. jeg er elektriker..

MVH Morten

• #7   5. dec 2006 morten han skriver RMS watt og SINUS watt...
    det du tænker på er PEAK watt...?
    sinus/rms watt er hvad højtalerne kan spille vedvarende hvorimod at peak watt er hvad deres spidsbelastning er...
    men man skal egentligt slet ikke kigge så meget på watt når man køber højtaler, bare man kigger på db... det siger lidt mere om højtaleren

• #8   5. dec 2006 hvor mange DB er så godt..? og hvad er dårligt..?

• #9   5. dec 2006 Morten: Hvis du er elektriker, og ikke kender formlen for at regne RMS (Root Mean Square) effekten ud, ville jeg nødig have dig til at lave el-installationer i mit hus!

Hvis man skal finde den effektive værdi af en given sinus kurve, benytter man følgende formel: Up / kvt2 (1,41). Et lydsignal er ikke amplitudemæssigt, eller frekvensmæssigt stabilt, men som elektriker arbejder man ved en frekvens på 50 hz, og en RMS-værdi på 230V! Derved kan man regne "tilbage":
    230V x kvt2 (1,41) = 324,3V. Altså er peakværdien 324,4V, og PP-værdien derved det dobbelte!

• #10   5. dec 2006 hmm.. den formel har jeg godt nok ikke hørt..
    men RMS-værdi på 230V.. hvad er det for noget lort at lukke ud...
    jeg er ikke svagstrøms elektriker.. men kan da regne selve Efekten ud på vekselspændig.
    den er U x I..
    men kan ikke sige om der er en ande udregning på jevnspænding

vi arbejder med sændingen 230 til 400.. 1000 til 10.000
    og en strøm der går fra 4A til 1000A

• #11   5. dec 2006 men tror det er den formel som du kom med der...
    det var den jeg ikke kan huske.. for den er noget speciel... mener jeg... er ikke sikker..

• #12   5. dec 2006 Morten: Hvis du er elektriker, så VED du også at vi i DK har en netspænding på 230VAC, ved 50 hz! Denne værdi er den EFFEKTIVE værdi, og dermed den der betegnes som RMS! Ser du denne på et scop, vil du også se at peak-værdien er ~325V, og dermed at peak-peak-værdien er ~650V Det har ikke noget med effekt at gøre, men er amplutuden på signalet! Og på samme måde kan man regne den effektive værdi ud, på et højtaler signal, ved en given frekvens, og med en given belastning!
    Men skrev ikke for at starte en diskussion, blot fordi det i mine lyder lidt alarmerende, at en elektriker ikke kan finde den effektive værdi af et sinus-signal, hvilket det i mine øjne lød som om i dit indlæg!
    Og nej, jeg er ikke elektriker, men elektronik-fagtekniker, og det er blot en normal formel der benyttes, når der arbejdes med AC!
    Men godt ord igen...og held og lykke med de høje spændinger, og kæmpe strømme...dem skal jeg heldigvis ikke pille ved:-

• #13   5. dec 2006 nej.. alt forladt... skal jo ikke blive uvenner pga af det...
    men der er jo foraskel på en elektrikker og en elektrnik - fagtekniker.. det er der hvor vi snakker forbi hinanden...
    venner igen???

Kommentér på:
sinus/RMS

Annonce