4 ohms forstærker til 8 ohms højttaler? {{forumTopicSubject}}
Hej, jeg er i gang med at lave et anlæg til en lokal begivenhed, som er lettere ikke at forsøge at forklare.
Jeg har en Earthquake extreme 900w.5, som jeg vil tilslutte et sæt 8 ohms højttalere samt en 4 ohms subwoofer. De 8-ohms højttalere er på 150w rms., hvor forstærkeren er opgivet til 400w rms i 4 ohm, hvilket (så vidt jeg har forstået) er cirka 200w rms i 8 ohm.
Jeg forsøgte at koble den til én af mine 8-ohms højttalere samt subwooferen på 4 ohm, og efter jeg havde spillet med det en 20 minutters tid, "skrattede" lyden (som hvis man rykkede med et stik) og derefter stoppede 8-ohms højttaleren med at spille, og jeg har ikke umiddelbart kunne få liv i front outputs'ene på forstærkeren.
Det lød ikke til, at forstærkeren blev belastet, altså det forvrængede ikke. Har jeg lavet en fejl, siden dette er sket?
Forstærkeren er tilsluttet et AMG bilbatteri, hvor jeg benytter en almindelig autoradio med front- og subwooferoutput.
Mvh. Morten
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Dine watt opgivelser virker noget fantasifulde...
Dette er de rigtige: RMS power 4-ohm stereo: 4x130 + 1x400
RMS power 2-ohm stereo: 4x240 + 1x500
RMS power 4-ohm bridged: 3x400
Men hvorvidt den kan tåle 8 ohm når den er brokoblet kan jeg ikke sige...
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
Noget kunne tyde på at dine front kanaler er stået af, men skulle ikke have noget med om det er 4 eller 8 ohm (som jeg skrev er ingen højtaler Omsk lineær kan sagtens svinge fra 4-30ohm i en højtaler angivet til 8ohm.
jul 2013
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 9 Svar: 55
Og ja, modstanden svinger naturligvis konstant.
Søren: Det er også sådan jeg ser det. Så må der være en defekt ved forstærkeren. Jeg brugte 6mm^2 kabler fra batteriet, ca. 1,5m lange, kan det være problemet? At der ikke er strøm nok til rådighed?
jan 2005
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
jul 2013
Og det kan sgu godt være, men den forvrængede ikke, og lød ikke belastet på nogen måde, derfor undrer det mig. Det er nogle ældre pa toppe, som jeg har brugt i længere tid med en potent pa forstærker, så jeg vil mene at jeg kender dem ret godt, og derfor mener, at de ikke har fået ret meget strøm. Men hvis forstærkeren har lidt overlast grundet strømmangel, forvrænger den så nødvendigvis, eller kan den godt brænde af uden mislyd?
jan 2005
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Der er tale om en ældre model forstærker, Så det kan være den bare er brændt af...
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 501
I en højtaler bruger man kun ordet "modstand" når man snakker om dens DC Re. Man bruger istedet "impadans", som en udtrykket for en frekvensafhængig modstand
Wrms er pænt sagt en skod-enhed, den hører ikke hjemme i audio, hehe
For at lige tage fat i dit problem, så skader du ikke forstærkeren af at belaste den med 8 Ohm, hvis den kan køre 4 Ohm - du taber blot noget power. Som Cody har fat i er 6mm2 nok lige i underkanten. Men det burde bare give dårlig performance - det skulle altså ikke skade forstærkeren.
Og som Cody også skriver - det kan desværre være det er forstærkeren der er død
4 ohms forstærker til 8 ohms højttaler?