Nye forstærkere VS 20 år+ {{forumTopicSubject}}
Hejsa jeg har længe gået og tænkt på hvorfor man laver de nutidige forstærkere med frekvens justering der efter min mening gør det mere besværligt og ikke mindst mere tidskrævende. At justere bass og højtalere så de passer sammen, og stadig få en god dyb bass der ikke brummer for meget. Jeg køre med en 12 tommer. Og en sony xploed forstærker, som ellers er udmærket. Men efter lang tid med at prøvet at justere den rette bass. Prøvede jeg med en af mine gamle forstærkere der er + 20 år og kun fylder det halve. Her er der kun mulighed for at justere bass, Gain og trible. Til gengæld kan man kun sætte frekvensens sub til 80 Hz og så tilpasses der efter gain og bass. Køres der højtalere sættes den til 120 Hz.
Og her må jeg nu undre mig endnu engang. For da jeg satte den til subben gav det en helt anden effekt. En god dyb og hård bass der var meget nemmere at justere ind.
Og det er på trods af den gamle forstærker oven i købet kun har kostet halvdelen.
Er der noget man evt kan sætte til de nutidige forstærkere der kan gøre. det nemmere at justere en harmonisk bass. Eller er man bare begyndt at producere crap....?
Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 3 Emner: 41 Svar: 52
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
For det første er delefrekvenserne faste på de helt forkerte punkter i din gamle forstærker... 120 hz til højttalere er jo sygt højt delt...
Men Din Xplod forstærker er jo ikke det vi længere kalder en kvalitets forstærker... Og så er den heller ikke ligefrem ny... Start 00'erne var årtiet med Lort og mere lort desværre... her blev producenterne simpelthen for dovne... og Sony der ellers havde lavet nogle sygt lækre ting, gik totalt discount... Og er ikke rigtig kommet ud af discount fasen endnu... (MDS og Alpine er ikke meget bedre)
Så nej man er ikke begyndt at producere crap... hvis du bare kigger på de producenter der faktisk stadig laver kvalitets grej...
Steg K serie forstærkere kan der fås det der hedder AQXM chips til der deler ved en fast frekvens... Dette betyder at du ikke skal rode med drejeknapper osv... og at frekvensen er indstillet nøjagtigt altid... Så den slags laves stadig så man ikke kan ramme forkert...
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
LPF on.
Hz 80
Gain så det passer efter hvad der lyder fint. Resten forgå så på radioen
jan 2008
Det er netop lige det med at ramme den rigtige deling af frekvensen. Hvis 120 er for højt til højtalere hvor vil du så lægge den, og vil det ikke være for hårdt for dem at gå længere ned.??
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Med subwoofer vil man gerne have god kobling mellem højttalere og sub... derfor sætter man ikke lowpass filter højere i frekvens end Highpass... Her er det bedre med ca 10 hz lavere end highpass, da du vil få en naturlig udligning mellem frekvensområderne... Sætter du delefrekvensen højere på lowpass end på Highpass får du et peak da både dine højttalere og din sub vil forsøge at spille de samme frekvenser og dermed forstærker hinanden...
Derfor kan man ikke bare gætte sig frem som Sø-propel ellers sidder der og skriver...
jan 2008
Nye forstærkere VS 20 år+