{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.407 visninger | Oprettet:

Joachim H
Joachim H
Tilmeldt:
27. apr 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

Hjælp til fejlsøgning {{forumTopicSubject}}

Hej,
Min mekaniker har afmonteret min 1 år gml pioneer deh-s3000bt radio som han siger brugte strøm (når den var slukket går jeg ud fra) og drænede batteriet. Jeg har selv købt radioen fra pioneershop.dk og monteret.

Nu vil jeg gerne dokumentere at der er fejl på pioneer radioen så jeg kan reklamere og få den ombyttet. 2 spørgsmål:

Min tanke er at tilslutte den afmonterede radio et løst bilbatteri og måle ampere i slukket tilstand. Men jeg kan ikke gennemskue hvilke af de 14 ben i strømstikket jeg skal forbinde til batteriet, se foto.

Næste tanke er at måle ampere forbrug på bilens batteri når alt er slukket (jeg måler mellem batteriets pluspol og bilens afmonterede plusterminal), for derefter at genmontere radioen og måle ny ampere forbrug til sammenligning. Men jeg ved ikke hvilke amperemålinger der vil være ‘normale’ eller for høje. På mit multimeter får jeg værdien “0.07” i måleområdet “10A”. Betyder det at målingen er 0.7 ampere eller 0.07ampere? (Hvis jeg bruger måleområdet “200m” viser det “1” dvs fejl/for høj værdi. )

Ville være fantastisk hvis nogen vil hjælpe med fejlfindingen!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til fejlsøgning
  • Joachim H
    Joachim H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #1   27. apr 2019 Fra manualen

    profilbillede
  • Joachim H
    Joachim H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #2   27. apr 2019 Indstilling af multimeteret

    profilbillede
  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.867
    #3   27. apr 2019 Du sætter multi imellem minus pol og stel ledning på radio. Altså så stel ledning går igennem multimeter for at nå til batteri.

  • Joachim H
    Joachim H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #4   27. apr 2019 Hvis målingen er 0.07a, dvs 70milliampere, burde jeg vel kunne måle det i måleområdet “200m”. Men dét giver “1” i displayet som den skriver når værdien overskrider måleområdet.... forstår ikke om jeg bruger instrumentet forkert.... ??

  • #5   27. apr 2019 Hvis du skal måle i området "200m", så skal du flytte det røde stik en plads ned.

  • Joachim H
    Joachim H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #7   27. apr 2019 Tak @kompressor knud, problemet er at jeg ikke ved hvilke af de 14 ben på radioen der er hvad...

  • Joachim H
    Joachim H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #8   27. apr 2019 Tak @lucas J, dét har jeg også gjort. Men får stadig fejlvisningen “1”...

  • Joachim H
    Joachim H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #9   27. apr 2019 Tak @Rocketman, jeg er bange for du har ret. Men kunne godt tænke mig at lære nok om emnet til at modbevise den del med at jeg ikke kan :). Og den nye radio mekanikeren har sat i har ikke bluetooth hvorfor jeg ikke kan lade tlf op og spille musik på samme tid ?? Så jeg skal jo ligesom videre herfra.

    Jeg kan læse at stilstandsforbruget på en bil normalt er 0-50mA. Hvis min måling er korrekt på 70mA er det jo for meget (det er en VW T4 1994 uden noget elektrisk ekstraudstyr) og måske har mekanikeren slet ikke fundet den skyldige forbruger så.

    Men jeg er jo nødt til at kunne lave korrekte målinger, har du et tip til om jeg bruger instrumentet rigtigt (jvf beskrivelsen ovenfor)? Det kan jo ikke passe at 0.07 i 10a området (=70mA) er for meget til måleområdet 200mA ??


  • #11   27. apr 2019 Mht fejlvisning: Nu måler du vel rigtigt, dvs AL strøm skal løbe gennem instrumentet. Man måler ikke strøm på samme måde som spænding.

    I øvrigt, har du en fornemmelse af hvor hurtigt den dræner batteriet komplet? Så kan man nemlig sjusse sig frem til hvor meget tabsstrøm der ca skal løbe.

    Forresten mener jeg også at hvis et bilbatteri har været drænet komplet, så har det taget varig skade. Så hvis det er sket flere gange for dig så vil du nok skulle kæmpe med det batteri i lang tid endnu indtil du køber et nyt.


Kommentér på:
Hjælp til fejlsøgning

Annonce