{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forstærker på original bilradio
  • #1   14. maj 2019 Du skal bruge en hi lo converter eller få en forstærker med HI input.

  • #2   14. maj 2019 Burde det så kunne lade sig gøre? hvis jeg får fat i det?

  • #3   14. maj 2019 Sagtens

    High Level input guide
    https://www.youtube.com/watch?v=B43SqNd2J9M

    High / Low converter guide
    https://www.youtube.com/watch?v=MJ2EO4Ma6p0


  • #4   14. maj 2019 Tror du af det ville give bedre lyd? Eller bare gør at der spiller højere?
    Og tusind tak!


  • #5   14. maj 2019 Vent til Cody kommer på banen.
    Han kommer nok med et par tips og linker til en produkt af god kvalitet.

    Det kan også blive for billigt.


  • #6   14. maj 2019 Jeg venter med spænding så haha.
    Du skal i hvert fald have mange tak for hjælpen:)


  • #7   14. maj 2019 Der kan sættes forstærker Til ALLE originale radioer... det handler kun om hvordan...

    Heldigvis er Kia's biler nogle af de lette...

    Som Aries siger så skal der bruges enten en High-low converter, Det er f.eks. Audison SLI2 eller SLI 4

    Eller en forstærker der har High Level ind... Det har rigtigt mange nyere forstærkere... STEG STD850D Er et godt eksempel på dette..

    Nu kommer jeg ikke med links da jeg selv er forhandler, og det virker lidt klamt når forhandlere begynder på det der: "du skal bare købe denne" og så linker til egen shop..


  • #8   14. maj 2019 Tusinde tak for hjælpen;)

  • #9   14. maj 2019 Lige et sidste spørgsmål...
    Tror du at det ville give bedre lyd, og mere bass? Eller bare at det kan spille højre?


  • #10   14. maj 2019 Det vil spille højere... For at rette på de fejl den originale radio har skal man desværre nok ud i en DSP... Og så begynder det af blive lidt dyrt... En forstærker hjælper dog altid da de der 12watt du kan klemme ud af din radio ikke ligefrem giver den største dynamik i lyden..


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.591
    #11   14. maj 2019 Som så mange andre modeller i den klasse, så er lydisolering nærmest ikke eksisterende, og det vil koste på både lyd kvaliteten og niveauet.
    Det er desværre et område som rigtig mange overser, og ikke ser meningen i at smide penge efter, selv om det kan give en rigtig stor forskel på lyden.


  • #12   14. maj 2019 Tror du ar det er noget Carsound kan ordne for mig? Er ikke lige den helt store ekspert i montering af sådan noget...

  • #13   14. maj 2019 Giv Carsound et kald og de besvare nok glædeligt dit spørgsmål.

  • #14   14. maj 2019 Hej
    Pil radioen ud og lur om der er linie indgang (eller kig i menu hvorvidtder er AUX/line tilgængelig. Til nød kan der monteres "Snusere" (HI/LO) konvertere på højttalerudgange.
    Vær obs på at lydkvaliteten absolut ikke bliver forbedret af denne løsning. Shit in =shit out!!
    Bedste løsning: ny HU af bedre kval. kombineret med en go flerkanals forstærker eller ny dyt hvor det hele findes i forvejen incl ratbetjening.
    MVH KP


  • #15   15. maj 2019 En ekstern forstærker vil klart give dig noget mere power og dynamik da de køre langt højere rail-spænding end standard radioen, der må nøjes med små 12V i brokobling.

    Dit setup vil dog formenlig stadig have dårlig gengivelse af lave frekvenser. Få dæmpet dine døre. Det giver meget bedre akustiske forhold for dine enheder og vil formenlig hjælpe dig et langt stykke hen af vejen - måske endda få dig helt i mål.

    Man kan også gå teknikvejen. Som Cody nævner kan det evt klares med en DSP, men der skal man være lidt skarp på sin elektronik og signalbehandling for at komme i mål. Jeg ville personligt aldrig kaste mig over en DSP-løsning før jeg havde fået dæmpet dørene. Det bliver nemlig lidt af en lappeløsning, da du nu forsøger at kompensere dårlig akustik med EQ.

    Hvis du nu aligevel vælger at klare det med en DSP, så find et board/produkt der bruger ADAU1701. Den kan køre stand-alone og har rimelig fornuftige ADC'er og DAC'er - ihvertfald til dit brug smiley

    Håber jeg det hjalp smiley


  • #16   15. maj 2019 jeg monterede forstærker i min Picanto jeg havde fra 2013. det hjalp rigtig meget på lyd. jeg snakkede selv med CARSound om det, de fandt en løsning. det var også let at montere

  • #17   15. maj 2019 Karsten p der er ingen originale radioer der har phono udgange.

    Hvis jeg husker rigtigt så er der ingen højtalere i fordørene på en picanto og så hjælper det ikke rigtigt noget at dæmpe dem. Men i bagdøren hvor der er højtalere vil det give noget at få dem dæmpet godt.

    Og så en forstærker med hi level indgang til højtalerne. Der findes flere læsninger der næsten er plug and pley.

    du kan eventuelt skrive en PB hvis jeg skal komme med forslag da jeg som forhandler ikke må linke til produkter her


  • #18   15. maj 2019 Jeg ville kigge på en BLAM RA704 isoforstærker eller lign. produkt.

    Det er isoforstærker med indbygget DSP, så man kan justere lyden via sin telefon smiley

    Jeg har den i min Renault Kadjar, der har en elendig radiolyd, men har rettet rimeligt fornuftigt op på det med sådan en amp smiley


  • #19   15. maj 2019 Carsound kan sagtens hjælpe dig. Hvor mange kanaler skal du bruge.? Hertz og Audison har kørt med High level input i mange år. Jeg ville købe et adaptor stik og trække højtalerkablerne fra din radio idgang ned til forstærker og fra forstærker op til stikket til dine højtalere. Så kan man altid klikke det fra og der uden at skulle klippe noget i stykker...
    Du gå ikke galt i byen med Audison, Hertz eller Steg


  • #20   15. maj 2019 ja Blam ra704 er virkelig nem at montere + du får mini dsp så du får flere justerings muligheder for at få optimal lyd

  • #21   16. maj 2019 Hej Tonny l
    Nu har jeg aldrig nævnt at phonestik er standard på nyere HUer eller om du vil RCA stik på Nipponsk eller kamerikansk!
    Linie/AUX udgange kan have er utal af afskygninger, runde stik for Kenwood som billede og blok stik for f.eks. Clarion også vist i efterfølgende billede.
    Mvh Kp


  • #22   16. maj 2019 Hej
    RCA/Line billede 1 2-kanals


    profilbillede
  • #23   16. maj 2019 Hej
    RCA/Line billede 2 - 4 kanals
    incl. Remote ledning


    profilbillede
  • #24   17. maj 2019 Karsten P

    Prøver du seriøst at argumentere imod at der ikke findes Phono / RCA / Line out på originale radioer, ved at vise stik fra uoriginale radioer? Er det ikke lidt dumt??


  • #25   17. maj 2019 Hej Cody
    Prøv lige at læse konteksten rigtig!
    MVHKP


  • #26   17. maj 2019 Karsten P

    har læst det...

    1: Du skriver: "Pil radioen ud og lur om der er linie indgang (eller kig i menu hvorvidtder er AUX/line tilgængelig." Kan du forklare mig hvad det har med at sætte forstærker til at gøre? Fordi Line/AUX er en INDGANG... dvs. den kan KUN tage signal IND

    2: Tonny har 100% ret i: "der er ingen originale radioer der har phono udgange." Medmindre bilen har original forstærker, der er et bare sat sammen på en anden må men ofte er det faktisk et low volt signal altså phono...

    3: Du begynder at plabre: "Nu har jeg aldrig nævnt at phonestik er standard på nyere HUer eller om du vil RCA stik på Nipponsk eller kamerikansk!
    Linie/AUX udgange kan have er utal af afskygninger,"
    NEJ... her er igen tale om phono udgange... At der skal bruge et stik der ændrer stik typen ændrer ikke på at det stadig kræver at HU har line OUT... Og det har ingen originale HU's... Og du startede med at tale om Line IN, som intet har med tilslutning af forstærker at gøre...

    Hvis du vil diskutere bør du starte med ikke at blande tingene sammen...


  • #27   17. maj 2019 Håber at trådstarter har fået svar på sit spørgsmål.

    Cody: Du mener at ingen originale HU's har line-OUT??


  • #28   19. maj 2019 #27

    Ingen Originale HU's har line out... Og dog... tager man f.eks. en bil der har original forstærker i er det normalt et line out signal der går fra Hu til den forstærker, Det er bare ikke RCA stik der bruges... Og tidligere Blaupunkt radioer der blev brugt som original radio i visse biler havde også line out men krævede et ekstra kabel der lige skulle kobles til...

    Men det ses meget meget sjældent at original HU har line Out... de har nu til dags snart alle line IN dog...

    og uanset hvad er trådsstarters bil en kia Picanto... Den har ikke line out...


  • #29   19. maj 2019 Cody:
    Til din info er der er MASSER af originale radioer der har line-out, både nu og "før".
    Størstedelen af de OEM radioer der blev lavet til BMW, Mercedes, Audi/VW (VAG), Ford, Peugeot, etc (Becker/Philips/Grundig/Delphi/Blaupunkt/VDO) havde line-out via mini-ISO, uanset om den kom "aktivt" fra fabrikken eller ej!! Derfor var det også ekstremt let at opgradere lyden i disse biler!
    Selv de integrerede systemer som Symphony/Concert, RNS, MFD, BMW Business mf.l. har det også, og for de pågældende VAG-biler er det tilgængeligt i Fakra/quadlock-stikket!

    Så det er fuldstændig forkert, at påstå at "ingen Originale HU's har line-out"!!
    Og når vi snakker om lige præcis Kia, så er der rent faktisk OGSÅ mange af dem, hvor radioen har line-out!! Selv den gamle Picanto 08-12 havde line-out, og de nyere af dem har også i enkelte udstyrsversioner.

    Så i stedet for bare at afslå det, burde du måske sætte dig lidt ind i det, for hvis trådstarters bil rent faktisk er en ->12 model, så er sandsynligheden for at der er en mini-ISO connector med linie-out faktisk stor!!


  • #30   20. maj 2019 Fed info... Som du kan bevise ikke?

  • #31   20. maj 2019 Istedet for at bitche som små piger. så kunne det være i skulle forholde jer til TS'es spørgsmål.
    Det er ligesom at overhøre 2 teenage piger i køren til McDonald's der diskutere om de skal til forfest hos Line eller Frederik, nå det de virkeligt skulle diskutere var om de skulle havde en stor eller lille menu.

    Håber TS har fået et brugbart svar eller er kørt ud til en fagmand der har kunne sælge ham en forstærker med high-level input og han nu drøner rundt som en glad mand


  • #32   20. maj 2019 Cody:
    Jeg har efterhånden været i rigtig mange biler, og lavet rigtigt mange "små" monteringer, som eks at koble en sub/forstærker til en original radio. Så jeg taler sådan set ud fra erfaring, selvom du nok ikke tror det!
    Men hvis det ikke er godt nok, så lad os tage eks den "Mp3 CD Radio" der sad i de gamle Picanto'er. Den indeholder fuldstændig standardardiseret ISO/min-ISO forbindelser, og dermed mulighed for line-out, via et "mini-ISO to RCA".
    Bare for forståelsens skyld, er der vedhæftet et billede!
    Ser man en given ebay-sælger, der sælger de pågældende "mini-ISO to line-out", vil man også se, at der sælges en del af dem (250 indtil videre), så det giver et meget godt blik af, hvor ofte de benyttes: https://www.ebay.com/itm/ADAPTER-RCA-Buchse-MINI-ISO-LINE-OUT-4-Chinch-AUDI-BLAUPUNKT-Ford-SKODA-VW-VDO/401029363196?hash=item5d5f3675fc:g:u3YAAOSwIwhWTdjx
    Selve ISO-standarden understøtter i sig selv mulighed for tilslutning af forstærker, som det ses under "C1 external amplifier": https://en.wikipedia.org/wiki/Connectors_for_car_audio

    Til VAG-biler med Quadlock: https://www.au2tek.dk/pi/LINE-OUT-KABEL-TIL-MOST-OG-QUADLOCK-TIL-4-RCA-HUN-STIK-_4028000_125179.aspx

    Hvis man søger på eks "the12volt.com", i deres diagram/schematics sektion, så vil man blive overrasket over, hvor mange standard systemer der rent faktisk har line out!

    Jeg har selv lige købt ny bil med fuldt integreret system, så det bliver spændende at finde ud af, om den også har line-out, hvilket jeg satser og håber på!


    Ketil:
    Din mærkværdige reference til McDonald's er pinligt malplaceret, og ikke videre gennemtænkt!
    Jeg ser ingen skænderi, eller såkaldt "bitcheri", så din antydning af dette er en smule fornuftstridigt!
    Hele idéen i et forum er, at man kan blive klogere på emner man ikke har beskæftiget sig med, eller på ting man kan have overset!


    profilbillede
  • #33   25. maj 2019 Sø-Propel

    Bitcher? Vi har en indtil videre saglig diskution... Hvis Essal føler jeg har forsøgt at fornærme ham så havde han med garanti fortalt mig det...

    Jeg beder om beviser, fordi det kan jeg forholde mig til... nu har jeg da kendt til Essal så længe at jeg ved han normalt ikke snakker ud af røven, og derfor normalt sagtens kan komme med beviser for det han siger...

    Jeg kan da også sige at jeg gerne selv undersøger sagen også nu... fordi hvis jeg kan undgå at prakke kunder en adaptor på der koster mellem 400 og 700 kr når radio allerede har line out, og det kan klares på den måde for 100 - 200 kr, så gør jeg meget hellere det... Så tak til Essal For at gøre mig opmærksom på endnu en myte der også spredes af mange forhandlere, som jeg netop som han siger, har overset...


Kommentér på:
Forstærker på original bilradio

Annonce