{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.009 visninger | Oprettet:

6,5 bashøjtalere {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg er blevet for gammel til at gide at have en subwoofer liggende i bagagerummet.
Men jeg vil gerne have bare lidt bedre baslyd.
Alle højtalere er tilkoblet en forstærker.
Mit spørgsmål er så, kan man få nogle 6,5` højtalere bare til bas som jeg kan sætte i bagdørene i stedet for de nuværende højtalere? Der er alligevel ikke diskanter i bagdørene og jeg har det fint kun med mellemtone og diskant foran.
På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  6,5 bashøjtalere
  • #2   5. mar 2021 Ja det kunne jeg selvfølgelig også prøve.
    De spiller egentlig også ok, men hvis jeg får skruet lidt for meget op for bassen, lyder det ret dårligt.
    Ved ikke om det kan afhjælpes af et par bedte højtalere.


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #3   5. mar 2021 Bedre højtalere hjælper ikke uden støjdæmpning af dørene....

  • #4   5. mar 2021 Den er jeg med på. Men er det derfor bassen skramler når den bliver for høj?

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #5   5. mar 2021 Ja, så begynder dør og dørbeklædning at rasle med...

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #6   5. mar 2021 Du kan få originale højtalere til at lyde bedre end din kammerats der har kostet mange penge...Hvis du har støjdæmpet dørene og han ikke har...

  • #7   5. mar 2021 Har du Forstærker til dine højttalere? Fordi grunden til at det ofte skratter og skramler når man skruer op er at din radio simpelthen ikke har nok effekt at give af... Med hele 12 watt rms, så er der ikke meget spillerum...

    Er det originale højttalere du har i bilen? I så fald så kan du dæmpe bilen alt det du vil (Det folk kalder at isolere, hvilket er en meget forkert betegnelse for det) og du vil stadig ikke kunne skrue op...

    Der findes INGEN 6,5" Bass højttalere der vil fungere godt i dine bagdøre medmindre du vælger at bygge et regulært kabinet inde i døren... Så længe enheden skal sidde i noget plastikskrald, og spille i en Utæt dør (Ja alle dørene i bilen er reelt set utætte.. .det SKAL de være for at komme af med fugt) Så får du ikke meget bass ud af dem...

    Det bedste du kan gøre er at montere et godt komponentsæt FORAN i din bil... Og så resonans og støjdæmpe dine døre (ja og resten af bilen hvis det er) og så tilkoble en forstærker... det behøver ikke være en stor dyr forstærker... En god billig en med små 2 eller 4 x 40-50 watt rms (Ikke 50 watt MAX som din radio kun kan levere hvis lynet slår ned i den) vil være ganske rigeligt...(nej Flere watt er ikke automatisk bedre)

    Der findes 6,5" subwoofere der kan fungere i små kasser... De kan bygges ind i bagagerummet i siden, eller i reservehjulsbrønden... (vi er i 2021, ingen kører med reservehjul mere alligevel... Biler leveres ikke engang med det fra ny af) Det vil ikke give dig "Brian" bass som den 21 årige på tanken, med en reel forstærkning af det dybe frekvensområde i musikken...

    Så der er flere løsninger, men at montere Bass enheder, eller subwoofere i bagdørene er ikke en løsning jeg vil anbefale...


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #8   6. mar 2021 Lyt til cody

  • #9   7. mar 2021 Ja jeg har forstærker tilsluttet alle højtalere.
    Det jeg bare ønsker er at baslyden ikke skratter helt vildt når man skruer op. Jeg ved godt man ikke opnår det samme uden en bass i kabinet, men det er jeg heller ikke ude efter.


  • #10   7. mar 2021 Som Cody skriver så dæmp dine døre ordenligt. Køb nogle gode enheder om det er Audiosystem. Rockford fosfater. JL. Helix. Alpine eller andet er ligemeget jeg køre et componentsæt med doubbelt kicker hvor den ene kicker sider i bagdøren..
    Men hvis du skal havde noget dybde så er sub den eneste vej. Og man kan få så mange nye enheder der kan gøre hvad de skal.


  • #11   7. mar 2021 #10

    Hvorfor spilder du et komponentsæt på den måde? Det er ikke sådan man bruger et komponentsæt med dobbelt kick, medmindre man går efter at få dårligste lyd muligt med det...


  • #12   8. mar 2021 #11
    Jeg fik er godt tilbud på sættet. Har overvejet at køre det bagdøren aktiv og derved kun bruge den som mellem as 50-250hz eller sådan noget.

    Du er desværre den første der siger det er skidt. smiley


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #13   8. mar 2021 Cody er nok the number 1# dog inden for autostereo i dk......Så hvis han siger at det er lort, så kan jeg garantere dig for at det er lort....

  • #14   8. mar 2021 #13 kender udemærket Cody.
    Vil gerne høre hans uddyben af problem stillingen. Køre med det pt men overvejer virkelig at smide det over til aktiv deling måske køre bagdørene i mono og lade dem erstatte suben og så glippe de nederste toner.
    Han er den første der nævner at det er problematisk, så vil gerne vide hvorfor. Og hvad han ville havde gjort istedet.


  • #15   10. mar 2021 #14

    Jeg ved ikke om du husker min gamle Gule Opel hvor jeg kørte med dobbelt 6,5" Komponentsæt? Eller rettere med Audio Systems Helon 165-4 som er et sæt netop som du beskriver med dobbelt kicker...

    Et sådan sæt er lavet til at de 2 stk 6,5" enheder skal forstærke hinanden, og derfor deler filteret ens på enhederne... Placerer du nu 2 af "kickerne" i bagdørene, så får du faktisk fasefejl (Større fasefejl end normalt) og hele ideen med et dobbeltkick sæt er spildt, fordi enhederne ikke længere kan forstærke hinanden som de egentlig burde...

    Vil du bruge sættet sådan som du faktisk gør nu, bør du dele det hele aktivt, men så forsvinder hele ideen med sættet...

    Jeg fatter personligt ikke ideen med at ville have kick enheder bag dig... Kickbasser spiller i et område hvor du stadig kan høre hvor de er... dvs. du vil bare få "nakkebas" som sjovt nok er noget af det man helst vil undgå... (der hvor man kan høre hvor subwooferen er henne fordi den spiller i for højt frekvensområde... )

    Den type sæt med dobbelt kick, fungerer absolut bedst ved at man enten bygger begge enheder ind i fordøren... Eller ved at den ene enhed bygges i fordøren, og den anden i kickpanelet ved fødderne... (Det med kickpanelet ved fødderne bruges dog mest i store Amerikanske biler med massere af plads der... og sjældent i europæiske biler der jo ofte er lidt mindre...)
    Bygges det rigtigt er det, efter min mening, alt besværet værd at bygge døren om til at sættet kan monteres samlet... Det giver en helt anden og bedre lydoplevelse... Den måde du bruger sættet på nu, er bare spild af gode højttalere, og jeg tør love at resultatet ligger meget meget langt fra det du ellers kunne få ud af det...


  • #16   11. mar 2021 #14
    Det er et sæt Audiosystem HX EVO. Og det sider i en Passat så enheden er pladser er lige bag forsæderne det giver et fedt kick. Men kan fint følge dig i at mellemtone kan være problematisk. Efter at havde købt sættet har jeg tænkt et par gange på om det var et fejl køb og om jeg ikke bare skulle havde brugt de samme penge op et billigt komposit foran og et coax sæt bag i.

    Hvor ville du dele frekvenserne på bagdøren hvis det blev lavet om til aktivt? Delfiltret er det samme min kammerat fik da han købte et sæt 5,25compo. Den har nemlig også udgang til 2mellemtoner. Så er der nogle switches der skal ændres? Og har nu søgt længe og kan ikke blive klog på på hvor mange små et 35kvm strømkabel kan trække for overvejer er tilføre et min SRx2S til systemet så min JL audio 13w3v3-4 få mere end 240rms og så bygge en porter kasse efter JL's forskrifter for at få lidt mere bas i min sedan.
    Tak for tilbagemeldingen. Og undskyld til TS for at misbruge hans indlæg.


  • #17   11. mar 2021 Jeg kan ikke hjælpe dig med at gøre lyden dårligere, så kan ikke rigtig hjælpe med hensyn til delefrekvenser... Du kan Ikke ændre delefrekvenserne individuelt for hver bass/mellemtone... de deler ved samme frekvens og er lavet til at spille det samme...

    Jeg ville synes det var forfærdeligt at have lyden af kickbassen bag mig...

    Jeg mener personligt at hvis man ikke vil bruge komponentsættet som det er beregnet så er det et fejlkøb... (er klar over at det er smag og behag)

    Havde du nu købt et alm. komponentsæt til foran i bilen, og coax til bag i bilen, så havde du endt med et bedre resultat i forhold til prisen... Jeg råder altid en kunde til at genoverveje deres plan hvis det de planlægger er noget hvor jeg ved at det ikke bliver godt...

    Ps: Du havde fået bedre kick hvis enhederne begge sad i fordøren som beregnet... Da de her kan forstærke hinanden... (jeg vandt f.eks. en bassrace konkurrence efter jeg havde brændt mine subs af... blot ved at bruge højttalerne i dørene... Ja så meget power får man ekstra i dem)


  • #18   11. mar 2021 Det med frekvenserne var hvis jeg begyndte at køre bagdørene aktivt. Har ikke styr på hvor højt eller lavt det skal sættes for at undgå mellemtone. Som der er nu sparker det faktisk rigtigt fint men ja sekvfølig havde det været mere hvis jeg havde smidt dem i fordørene. Men det blev ikke løsningen.

    Den pris jeg gav er jeg fint tilfreds med..
    Kunne man et smide et inline filter for at klippe de øvre mellemtoner ud af signaler. ?
    At bygge fordørene om til double kick er ikke en ting jeg gider ud i. Det må blive hvis jeg en dag få mig en Amerikaner.


Kommentér på:
6,5 bashøjtalere

Annonce