{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.419 visninger | Oprettet:

6-8 ohm's højtaler til 2-4 ohm's headunit? {{forumTopicSubject}}

Hej BG

Jeg har kigget lidt på forskelige Forum ang at smide et par stue højtaler i bilen, og kan forstå på det hele at det at det både og kan lade sig gøre, man skal bare være ops på nogen forskelige ting som bl.a. at højtaler til bil samt radio er jo typisk i 4ohm hvor stue højtaler er typisk i 8!

Der er bare nogen ting jeg lige vil have på det rene og det er, vis man nu kun skal have tilsluttet et sæt passiv bil højtaler bag i og self beholde bilens fronthøjttalere, så det er 4stk i alt og uden sub eller forstærker eller noget, om det enligt kan lade sig gøre

Igen ved jeg godt nogen har nævnt at det ikke vil få den optimale lyd men det heller ikke fordi jeg søger et Brian anlæg, enligt er det fint nok det org jeg har men kunne da måske godt tænkte mig bare en smule bedre lyd, jeg har nogen totalt gamle kedelige højtaler som har tilhørt et stereoanlæg en gang som bare ligger og fylder men fordelen ved den er de ikke fylder så meget og så slipper jeg også for at skære i hattehylden eller i panelerne, vil bare ligge dem i hver sin side i bagagerummet. Og så måske vis jeg ikke bare bruger den org radio så smide en headunit så der lige er de flere watt til. Stereo højtalerne er faktisk på 6ohm og på de 80watt

Ville dette kunne lade sig gøre for en som ikke søger det vilde anlæg men enligt sagtens kan nyde den smule det forhåbenligt skulle gøre af forskel frem for det org en tidlig morgen og på en regnvejrsdag ??

Beklager vis det hele er formuleret lidt forvirrende men håber i forstår mit spørgsmål

Tak på forhånd ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  6-8 ohm's højtaler til 2-4 ohm's headunit?
  • #1   23. jan 2022 Ja det kan godt lade sig gøre, det kommer nok bare ikke til at spille så højt.

  • #2   23. jan 2022 Fedt man tak men hvorfor vil du mene det ikke vil spille så højt? smiley

  • #3   23. jan 2022 Jeg har tit gjort det og ikke haft nogen problemer med noget, gik dog også mere op i det spillede rent end højt.
    4 stk JBL Control One er ikke så tosset, hvis man kan få plads til dem, meget billige på Ebay.


  • #4   23. jan 2022 Når der nævnes ikke så højt hvad er grunden til det? Er det ohm'ne som afgøre det eller? Og er det sådan at det er meget lavt eller hvordan?

  • #5   23. jan 2022 Ja ohm'ene, eller impedancen som det også hedder, er den modstand som højtaleren yder over for forstærker/radio-udgangen.
    Jo større modstand jo mindre strøm kan forstærker/radio sende ud igennem højtalerspolen, og jo mindre strøm jo mindre effekt eller watt bliver der afsat i spole/højtaler.
    Effekten eller watt er det, sammen med højtalerens følsomhed, som afgør hvor højt en højtaler spiller.
    Alt det ovenstående er groft forsimplet og der er selvfølgelig mange andre ting som man skal tage højde for.
    Men i det store hele betyder det ikke så meget om det er 4 eller 6 ohms højtalere hvis man ikke har behov for at det skal spille vildt højt.
    Jeg ville i hvert fald ikke være bange for at prøve at sætte højtalerne til i bilen bare for at se hvordan det lyder.


  • #6   23. jan 2022 Okay det lyder godt men kan så forstå at vis vis jeg nu beholder de org højtaler foran men smider stue højtaler bag i, så vil dem foran spille højere end dem i bag og det da ikke fordi jeg syntes at dem foran spiller så højt igen, det er jo også nogen rigtige skod højtaler hehe, men planen var at købe nogen jbl eller er eller andet og smide i foran og så bruge mine stue/stereo højtaler bag i og måske også skifte til en headunit bare lige for at få de ekstra watt, så håber da ikke det bliver helt skidt, ellers må jeg jo bare tage højtaler ud af kassen og smide nogen bil højtaler i i stedet! Iden kom jo af at jeg vil have højtaler skulle ligge i noget kabinet som ikke fyldte alverden plus jeg så ikke var nød til at skære og plaser højtaler i enten hattehylde eller et sted i kabinen smiley

  • #7   23. jan 2022 Hvis de forreste højtalere spiller for højt kan man på langt de fleste radioer indstille dem til at spille lavere ift. bag ved at stille på den lydindstilling som hedder "fader".
    Den gør det samme som "balance" dog ift. for/bag i stedet for højre/venstre.


  • #8   23. jan 2022 Ja det rigtigt! Hade jeg sket ikke tænkt på smiley

  • #9   23. jan 2022 Morten

    Hvad tænker du om vis jeg i stedet for smider en højtaler pr kanal bag i, så smider 2 højtaler pr kanal, det vil sige stadig de 2 foran men samtidig 4 bagved, så 6 højtaler alt ialt til en 4 kanals headunit vis det giver mening?

    Ps! De alle bliver i 4ohm's bil højtaler smiley


  • #10   23. jan 2022 Det ville jeg nok ikke anbefale.
    Hvis to 4 ohms sættes i serie stiger impedansen til 8 ohm og så kommer forstærkeren til at yde færre watt som så skal deles imellem to højtalere.
    Hvis de alternativt sættes i parallel falder impedansen til 2 ohm, og så er det ikke sikkert at forstærkeren kan håndtere det.
    Hvis forstærkeren ikke er stabil i 2 ohm kan den enten overophede og risikere at brænde af eller hvis den er designet ordenligt slår den bare fra.


  • #11   23. jan 2022 Okay og endnu en gang tak for den gode info!

    Så planen er at jeg Max bruger 4 højtaler alle i 4ohm så burde alt være Ok smiley


    Og måske du enligt kan hjælpe mig med at besvare disse to sprøgsmål, så vil det være super smiley


    1 Ved du hvordan man ved om ens radio/forstærker kan klare 1 - 2 ohm? smiley

    2 Har du nogen råd til hvor mange watt en radio/headunit som minimum skal have eller er det fuldstændig ligemeget, som sagt ønsker jeg bare musik til hygge og ikke til en festival smiley


  • #12   23. jan 2022 Det er nok de færreste radioer som kan håndtere 2 ohm, og slet ikke 1 ohm.
    Der skal man normalt have en separat forstærker og så står der i specifikationerne om den kan gå ned i 1 til 2 ohm.

    Det er meget svært at vurdere hvor mange watt en radio skal kunne levere, nogle kan klare sig med omkring 20 watt per kanal eller mindre andre skal måske bruge 50 watt, men det kommer også an på hvordan effekten er målt og højtalerens følsomhed.
    men hvis det bare er til musik på normalt niveau kan jeg ikke forestille mig at en normal radio ikke har nok effekt.


  • #13   23. jan 2022 Tusind tak for det hele Morten!

  • #14   25. jan 2022 Hej igen Morten

    Kan du måske lige skære ud i pap for mig i hvilket tilfælde er det helt præcist at man skal eller hvornår det er nødvendigt at man bruger en forstærker som netop kan klare de 2-1 ohm bare lige så jeg er helt sikker her og er der nogen fordel i at man altså bare går efter de forstærkere der enligt kan det eller hvordan? smiley


  • #15   25. jan 2022 Normalt går man kun ned i 2-1 ohm med en subwoofer.
    En subwoofer skal man under alle omstændigheder bruge en forstærker til, men der er ikke nogen grund til at vælge en forstærker der kan gå så langt ned i ohm med mindre man ved at man vil bruge en subwoofer som har så lav en impedans.


  • #16   25. jan 2022 Og og hvorfor skulle man vælge en sub der ville kunne gå så langt ned vis det er? smiley

  • #17   25. jan 2022 Typisk leverer forstærkeren flere watt i 1 ohm end i 2 ohm, og flere watt i 2 ohm end i 4 ohm, hvis altså forstærkeren er stabil ved de lave impedanser

    Så på den måde kan man sammensætte en subwoofer og en forstærker så de passer sammen til at det bliver udnyttet bedst muligt.

    Enten hvis man har en forstærker der kan levere 1000 watt i 1 ohm og man gerne vil bruge alt den effekt, så finder man en subwoofer som typisk har 2 stk 2 ohms spoler og kobler dem i parallel, så er impedansen 1 ohm.

    Alternativt hvis man har en subwoofer med 2x 2ohm spole og du skal finde en forstærker til den.
    Enten kan man vælge at koble spolerne i serie, så bliver det 4 ohm, men der yder en forstærker sjældent så meget, så kan man koble dem parallelt så bliver det 1 ohm, hvor forstærkeren ofte yder mere.
    Så kan man lede efter en forstærker som giver de watt man vil give subwooferen i 1 ohm.
    Man kan selvfølgelig også bruge to kanaler som hver kører i 2 ohm, men de fleste kraftige subwoofer forstærkere kan levere en masse power i 1 ohm, så det er ofte sådan man bruger dem.


  • #18   25. jan 2022 Kæft du har bare forstand på det kan jeg høre, det fed nok! smiley

    Kan du også fortælle mig hvad det vil sige og brokoble og hvornår gør man det og hvorfor? smiley


  • #19   25. jan 2022 En brokobling er når man har en forstærker med en stereo udgang, og man kobler en enkelt højtaler til både højre og venstre side på samme tid.
    Dette gør man ved at man kobler + fra højtaleren til + på den ene kanal og - fra højtaler til - på den anden kanal.
    Dette må man kun gøre hvis forstærkeren er beregnet til det, og man skal følge vejledningen til hvilken af siderne man skal bruge henholdsvis + og - på.
    Når man gør dette får man effekten fra både højre og venstre forstærkerkanal i én højtaler, dvs. man får flere watt end hvis man kun brugte enten højre eller venstre forstærkerkanal.
    Man gør det normalt for at få flere watt ud af et sæt stereo kanaler i en forstærker når man kun skal bruge et mono (enkelt kanal) signal som til f.eks. en subwoofer.

    Nogle bruger det også hvis de har én stereo forstærker til højre side og én til venstre side, og så kan det også bruges med almindelige højtalere, men det kræver selvfølgelig flere sæt stereo kanaler (enten en 4-kanals eller 2 stk. 2-kanals forstærker).
    I dette tilfælde vil stereo forstærkerne jo så ikke skulle kobles til at spille stereo, men kun henholdsvis højre eller venstre side.


  • #20   25. jan 2022 Okay mange tak

    Var lidt usikker på hvad det præcist var, har været vidne til nogen jeg kender som bare har fx taget 4 Cerwin Vega højtaler og så køret ledningerne sammen to og to så der ligesom er to højtaler pr kanal! Det har så resulteret i at den ene udgang vist er gået, de er sket på både stereo og surround forstærkere! Dette trorde jeg faktisk var brokobling men ligemeget hvad gætter jeg på at dette her er ret dumt haha ??


  • #21   25. jan 2022 Ps det var så stue anlæg jeg hentydet til men det vel heller ikke noget man skal prøve på i bilen heller haha

  • #22   26. jan 2022 Morten

    Jeg kom til at tænkte på at på mine gamle stue højtaler, står der jo 4 - 8 ohm og hvad betyder det? Altså at de kan køre på begge eller hvordan? Fordi til mit formål tænker jeg da det bedre at der står at de er lavet sådan end vis det var rent 8 ohm's som vi jo har snakket om nok ikke er så smart igen da bla lyden bliver en del mindre, måske du lige endnu en gang kan dele ud af din store og brugbar viden! God dag smiley


  • #23   26. jan 2022 Her er en video hvor det vis lyder fint nok og det jo stue højtaler de bruger! Se self bort fra alt deres blader snak hehe

    https://youtu.be/eEqcPKHVCqE


  • #24   26. jan 2022 Prøv det nu bare

  • #25   26. jan 2022 Allan

    Jeg prøver det vis jeg følger for det! Hold du dig i stedet til din corona film som du jo har så skide meget styr på i stedet for at bidrage med din ubrugelighed når det ikke en gang er DIT navn der blev nævnt! smiley


  • #26   26. jan 2022 Impedansen på en højtaler bliver normalt specificeret som én simpel værdi, f.eks. 4 ohm eller 8 ohm, men i virkeligheden er det slet ikke så simpelt.

    Impedansen afhænger nemlig af hvilken frekvens højtaleren måles ved.

    Normalt er det sådan at en højtaler ikke må gå under 80% af den impedans den er angivet til, dvs. at man kan forvente at en 4 ohms højtaler ved nogle frekvenser kan gå helt ned i 3,2 ohm og en 8 ohm højtaler kan gå ned i 6,4 ohm.

    Mit gæt er at hvis en højtaler er opgivet til 4-8 ohm så er den nok 8 ohm ved de fleste frekvenser, men ved nogle frekvenser går den så langt ned at den reelt ikke holder sig inden for 80% grænsen og derfor er det reelt en 4 ohms højtaler ved de frekvenser.

    Da impedansen på en højtaler afhænger af frekvensen betyder det også at den kan plottes som en graf så man kan se hvordan impedansen varierer som funktion af frekvensen.
    Hvis du er heldig kan det være du kan finde grafen for dine højtalere på nettet, du kan forsøge at søge efter højtaler modellen efterfulgt af "impedance curve".


  • #27   26. jan 2022 Okay det prøver jeg lige og tak igen! Men ellers så kan jeg forstå at vis jeg køber højtaler til direkte autostereo, så går jeg ikke helt galt i byen smiley

  • #28   26. jan 2022 Nu det self ikke fordi jeg ikke selv skal røre en finger og du skal gøre alt men har simpelhen bare ikke den viden som du har Morten, så tænker vis du self gider, kan du måske selv give det er søg, kunne se der kommer nogen billeder frem men aner ikke hvad jeg kigger på ahha

    Her er model navnet

    Thomson cs 700 impedance curve

    Noget rigtigt gammelt lort fra da jeg vist nok var en 15-16år haha


  • #29   26. jan 2022 Ja de højtalere er nok ikke nemme at finde nogle specifikationer på, men jeg ville ikke være bange for at koble dem til en bilradio.

  • #30   26. jan 2022 Ja okay men det kan som sagt godt være at de spiller minde højt ind fra fronten?

    Vis det ikke er godt, hade jeg nemlig tænkt at kappe ledningen til diskanten og så smide en anden 2ways højtaler i, bliver nok bare noget xsound men vis du vil mene de vil virke fint som de er er det jo bare fedt og med mindre besvær samt højtaler er jo udstyret med en bass og diskant/mellemtone ting af hvad jeg kan forstå, så der får jeg jo også lidt mere ryk i lyden vis alt går vel smiley


  • #31   26. jan 2022 Og så køber jeg nok også bare en billig xsound radio på de 4X40 watt smiley

    Gider ikke at bruge alt for mange penge på det når det ikke er fordi jeg skal spille byen op men self høj lyd og god bas vil da klart fortrækkes smiley


  • #32   28. jan 2022 Morten? smiley

Kommentér på:
6-8 ohm's højtaler til 2-4 ohm's headunit?

Annonce