{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.191 visninger | Oprettet:

Hjælp til nyt anlæg. {{forumTopicSubject}}

Har mig en gammel E36 der er splittet ad, har så købt mig noget anlæg bare for at have noget a lytte til. Skal ikke være vildt og voldsomt, men det må da gerne som minimum være som et standard anlæg i en moderne bil. Ingen dakke dakke, men gerne bare en nogenlunde bass bund der ikke skratter. Helst ikke sub eller forstærker.

[b]Jeg aner ikke og en skid[/b] om anlæg[/b]

Har købt disse højtalere, og headunit:

https://www.thansen.dk/bil/udstyr/hifi/autoradio/pioneer-sph-10bt-1din-usb-rds-bsm/n1200266494/pn-238554890
https://www.thansen.dk/bil/udstyr/hifi/hojttalere/5-25-hojttalere/5-25-hojttalersaet-2-vejs-jbl-club-522f/n-435522327/pn-237154034
https://www.thansen.dk/bil/udstyr/hifi/hojttalere/6x9-hojttalere/6x9-hojttalersaet-2-vejs-jbl-club-9632/n-435559851/pn-237154032

Det jeg har købt går jeg ud fra er nogenlunde, ikke noget vildt, men heller ikke lort. Jeg prøvede for sjov at slutte 5,25" foran til, og de spillede ad helvedes til. Var som at skrue for højt op for en billig computer højtaler fra 1998 der bare skrattede hver gang der var bass. Er det fordi de kun er diskanter, eller hvordan? Headunit der sidder i nu er en ældre Pioneer uden bluetooth fra starten af 00'erne.

Forventer jeg bare for meget, eller vil det hele falde på plads når de bagerste også kommer i, samt den nye headunit?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til nyt anlæg.
  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.867
    #1   1. mar 2022 ALtså de kommer ikke til at spille dyb bass, de er jo egentlig kun mellemtoner og diskant. Men der findes da aktive subs som kan gemmes under forsæde. Det vil da give en smule mere bund.

  • #2   1. mar 2022 Kan også skyldes manglende dæmpning i dør.

  • #3   1. mar 2022 Jeg var bare overrasket over at de skrattede som de gjorde, men ved ikke om det kan være fordi headunit er gammel, eller at de forreste er ment som diskanter. Som sagt de spiller værre end gamle computer højtalere til 200kr.

    Lars C De sidder ved fødderne, ikke i dørene.


  • #4   1. mar 2022 Tror det falder på plads når du sætter den nye headunit/radio i bilen. Det burde spille tilfredsstillende, men en lille forstærker gør rigtig meget for lyden.

  • #5   2. mar 2022 Du har købt det billigste møg du kunne finde og nu kan du ikke forstå at det ikke lyder godt? Altså sorry men det burde du da have kunnet sige dig selv...

    Nej de forreste skal ikke kun fungere som diskanter... det er Coax enheder (Som ikke hører hjemme foran i en bil) Som er fuldtone enheder... dvs. de spiller fra ca 50 hz og op til 20000 hz... men de er spild af penge for at sige det mildt... Foran i bilen vil du helst have diskanten op i nærheden af ørehøjde, og bas/mellemtonen i dørene eller sparkepanelet...

    Og hvis du ikke vil have forstærker og subwoofer, så er du til gengæld nødt til at bruge små 1000-2000 på dæmpning for at undgå udfasning grundet resonansstøj...

    Hvis man intet ved om anlæg, så køber man ikke i thansen, for de kan jo ikke hjælpe dig derinde... Hvorfor gik du ikke til en rigtig forhandler? Altså en Kompetent en? Istedet for at vælge en billige billistbutik der kun har det mest skrabede og billigste møg på markedet der ikke rigtig er pengene værd?

    Jeg er ked af at være den der siger det, men du bliver aldrig tilfreds med lyden i det du har købt... (Og så er 6x9" enheder ikke noget man bør benytte i biler hvor de ikke er standardstørrelse..)


  • #6   2. mar 2022 Arr Cody. Der er sgu for meget snobberi i lyd verdenen. Jeg tror din standard er for høj. Jeg er klar over du er ICE entusiast og installatør, men 99.99% af mennesker kan ikke høre meget forskel, især ikke i modern musik. Det går jeg heller ikke så meget op i. Vi har en Carsound her i Hillerød, eller hvad de nu hedder nu. Jeg kunne have kørt derhen men virkelig det skal ikke være noget specielt, og de havde jo selvfølgelig prøvet at sælge mig noget dyrt Som sagt, det skal bare spille. Men det skal ikke skratte. Kan du bidrage med et indlæg mht hvorfor det skratter eller bare fortælle mig mit anlæg der alligevel har været for små 2000 kr er lort? Det er da stadig JBL og Pioneer, eller de mærker er ikke specielle nok? Jeg har selvfølgelig kigget på YouTube videoer og diverse information om hvert produkt inden jeg købte det.

  • #7   2. mar 2022 Det har intet at gøre med at være entusiast... og alle kan høre forskel... (der tager du helt ekstremt fejl for jeg har bevist det over for alle der har tvivlet snart)

    Du placerer dine Coax enheder lavt... Hvad sker der? Din lydscene bliver lav... Du ville heller aldrig placere et par reolhøjttalere på gulvet, stille dig hen over dem og så sige "nu lyder det godt"

    Derfor bør Coax højttalere ikke bruges foran i bilen...

    Men her er et godt eksempel på at du har spildt dine penge... 599 kr for et sæt JBL Coax som du allerede synes lyder af h til... Se her: https://www.hilmars-audio.dk/shop/audio-system-carbon-11135p.html

    Et Kvalitets komponentsæt, der kan monteres korrekt i din bil til at give en 10000000 gange bedre lyd end du har nu...

    De 6x9" du har købt er spild af penge fordi, lad mig gætte, Du vil montere dem i hattehylden, ikke sandt? Og det er det dårligste sted at montere højttalere i en bil grundet refleksion mod bagrude og dermed fasefejl... Havde været 100 gange bedre at bruge pengene på et sæt (f.eks. et coax sæt) Til bagdørene, som er en langt bedre placering...

    Og Skratter dit anlæg ved lav volumen så er der enten en fejl på dine højttalere (Brændt af ved køb) Eller også er din højttalerudgang på radio brændt af... (Ikke urealistisk i en gammel originalradio i en gammel bil... )
    Skratter det ved høj volumen er det med stor sandsynlighed fordi du vil have mere power i musikken end din radio kan levere med sine overvældende 4x10 watt... Og din nye pioneer radio leverer heller ikke mere end 4x14-18 watt rms (Ja der står 4x50 watt men det er PMPO... ikke RMS... )

    For en der intet ved om lyd er det dog lidt morsomt at du kalder det snobberi... Især overfor en der har haft med bilstereo at gøre i over 22 år...
    nu har jeg det princip at jeg sælger ikke noget til folk de ikke har brug for... Det er i mine øjne ren svindel... Men som du ser kan du få meget meget bedre grej til samme pris...
    Det eneste af det du har købt jeg vil mene er godt, det er din pioneer radio...
    Hvis det er så har jeg 22 års erfaring jeg gerne deler ud af, og jeg vil endda være så flink helt at undlade at sælge dig noget fra egen butik, men blot vise dig meget bedre grej til prisen, og meget bedre løsninger til prisen... Så du ikke tror at jeg prøver at sælge dig noget dyrt...

    (Mit link er ikke til egen butik, da det ville være skamløs reklame)


  • #8   3. mar 2022 Jeg takker for feedback og dem du linker til ser fine ud, men jeg ville have det skulle være enkelt og nemt at smække i, "plug and play" og det bliver ikke nemmere end når det hele er i enheden og der ikke er andre små diskanter at rode med.

    Ja de 6x9 højtalere skal i hattehylden med en adapterkasse, det er en coupe, der kan ikke sidde højtalere i bag panelet og der er ikke et midter armlæn i bagsædet du kan lægge ned med en "lem" til ski hvor du kan stille en sub kasse.

    Det burde være helt fint til mig bare til lidt radio og spotify på mellem volume hvor man stadig kan snakke med sin passagerer. Jeg går ikke så meget op at hele lydbilledet spiller og er korrekt og optimeret, jeg går kun op i at det ikke skratter og det er til at holde ud at høre på. Som sagt, jeg har det helt fint hvis de som minimum spiller lige så godt eller bedre som et standard anlæg i en helt almindelig bil i dag.

    Når jeg siger "snobbet" så mener jeg det ikke negativt selvom det lyder sådan, beklager. Jeg mener at lyd folk har en helt anden ide om hvad god lyd er. Man kan f.eks forvente at en lydmand som dig krummer tæer når du hører lydkvaliteten på en soundbox der bare står og dunker Top Gunn og Gilli hele dagen, men de spiller alligevel fint nok til at være en kæmpe succes og en gigantisk landeplage af dimensioner. Hvis det var noget lort folk ikke gad høre på så havde folk ikke købt dem.


  • #9   3. mar 2022 Hej jeg citerer dig lige så du ved hvad jeg svarer på, for flere ting hører nemlig sammen:

    "det bliver ikke nemmere end når det hele er i enheden og der ikke er andre små diskanter at rode med. " "jeg har det helt fint hvis de som minimum spiller lige så godt eller bedre som et standard anlæg i en helt almindelig bil i dag"
    Det vil det du har købt ALDRIG komme til... Fordi du har valgt Coax foran i bilen... Jeg kan bevise det... Jeg har en helt almindelig Mitsubitshi Outlander, UDEN den store lydpakke, (Og jeg har ikke monteret noget nyt i den endnu)... dvs. med det lille anlæg... Og jeg vil garantere for at det du har købt ikke engang vil kunne spille halvt så godt... (Og så er det faktisk lettere at montere et komponentsæt end du tror)

    "Ja de 6x9 højtalere skal i hattehylden med en adapterkasse, det er en coupe, der kan ikke sidde højtalere i bag panelet og der er ikke et midter armlæn i bagsædet du kan lægge ned med en "lem" til ski hvor du kan stille en sub kasse. "
    For de 899 du har spildt på de højttalere, kunne du have købt dæmpning til dine døre (En E36 har meget brug for det) Det havde givet dig en bedre bass respons fra de forreste enheder og en mere clean og korrekt lyd... Samme gælder hvis du monterer højttalerne i sparke panelerne ... Der hjælper dæmpning af døre sjovt nok også...
    Ikke nok med det... Du kan få smås subs der kan være under sædet... Der var 1 løsning der gjorde 6x9" enhederne unødvendige... her er en mere: En subwoofer i Båndpass kasse der spiller ind i kabinen via et af de mange "huller" der er mellem kabine og bagagerum... (En skilem er ikke en nødvendighed)

    "Jeg mener at lyd folk har en helt anden ide om hvad god lyd er" I så fald baserer du din mening på at der skulle være flere definitioner på god lyd... det er der ikke... Der er bare folk der desværre gennem 90'erne og 00'erne er vokset op med sindsygt dårlig MP3 kvalitet... og gennem 10'erne er blevet indoktrineret til at tro at 256kbps på Spotify lyder godt, via bluetooth gennem et par elendige earplugs... Det er sgu lidt sørgeligt at se hvor ukristiske folk er blevet med lyden, for det er sgu en del af livskvaliteten... og den kvalitet bliver højere jo bedre lyden er... Det er ikke uden grund at der er musikkunstnere der bruger tid på at tilrette deres produktion til at lyde bedst muligt, der selv er ved at brække sig over at se hvordan deres musik maltrakteres gennem Soundbokse osv...
    PS: Jeg krummer ikke tæer over Soundbokse... personligt synes jeg de er smarte... man kan lave en fest hvor som helst, og lyden i dem er faktisk ikke ringe... selv om det dog er meget fladt med mono lyd.. Men derfra og så til at skulle lytte til det til hverdag, det vil ale blive trætte af.. .de er gode til fester hvor musikken alligevel ikke er det vigtigste (Det er alkoholen jo til fester i Danmark)


    men uanset hvad, Så råder jeg ikke folk ud fra et standpunkt der hedder "Alt skal være ægte high fidelity"... Jeg har læst hvad dine krav er... Og du kan ikke få det resultat du søger med det grej du har valgt der... Fordi ALLE moderne biler, Uden undtagelse, Har komponentsæt foran, og ikke Coax... Så derfor kan du aldrig få den lyd du ønsker med det setup du har købt...

    Jeg skriver ikke det jeg gør for at være ond, eller svine nogen til... jeg skriver som jeg gør fordi jeg faktisk mener du har spildt dine penge, for du har forventet et resultat, men har købt grej der ikke kan levere det resultat... Du burde måske have allieret dig med en der vidste noget om tingene (Du har selv indrømmet du ikke selv gør) Så havde du bedre kunnet opnå dit mål... Nu har du tabt kampen på forhånd...

    Desuden kommer en E36 Coupe fra fabrikken med et 3 vejs sæt foran... Der sidder 5,25" og der sidder 2,5" mellemtoner, og så sidder der diskanter foran... at skifte til 1 sæt 5,25" coax, er alt andet end en opgradering... medmindre du har fjernet alle de originale, så bør du måske lige kigge på om det er dem der skratter.

    De 6x9" du vil montere... Hvilken adaptorkasse snakker du om? For de kan monteres i original placeringen med den korrekte ramme... (som endda kun koster 150 kr for et sæt)


  • #10   3. mar 2022 Jeg skal nok smide en besked når jeg har fået sat tingene i. Så må vi se hvordan det lyder i mine ører

  • #11   3. mar 2022 #10
    Og kan se du er fra Sjælland... Så stiller gerne op med mit standardanlæg hvis du skal have bevis for at det ikke kommer på niveau med et standardanlæg i en nyere bil...


  • #12   4. mar 2022 Cody, anlægget spiller helt fint til mit behov. Det er uden bagrude i. Den nye headunit fjernede skratten fra højtalerne.

  • #14   8. mar 2022 Det må være irriterende at køre rundt uden bagrude i bilen... Og koldt...

    Kun godt at det lyder godt nok til dig... Det ændrer ikke på noget af det jeg har skrevet...


Kommentér på:
Hjælp til nyt anlæg.

Annonce