{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
616 visninger | Oprettet:

Gammel effektforstærker {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Hjælp lige en halvgammel mand smiley
Jeg er i gang med mine 2 sønner, hvor vi har købt en Honda Del sol fra 1996, hvor vi nu er nået til hvilket HI-Fi der skal monteres.

Jeg har fra mine unge dage gemt lidt udstyr, blandt andet et par forstærkere af mærket Signat, som dengang var high-end smiley

Den ene er på 4x80 watt og trak 4 højttalere.
Den anden var på 2x100 og var brokoblet til 1x200 og trak en subwoofer i kabinet i bagerum.

Mine sønner siger, at den er alt for lille i forhold til hvad man bruger i dag. Når jeg kigger på diverse forstærkere, som kan i dag kan købe, kan jeg godt se de er på langt flere watt, men kan også se det ikke vejer mere end min.

ER jeg bare blevet for gammel, og er min gode gamle forstærker blevet for gammel. Synes at kunne huske den var pisse dyr, og endda købt engros i sin tid. Synes også at kunne huske at sælger dengang tale om at disse watt var klasse A eller sådan noget ?
Kan dog huske at hele anlægget incl. bassen sagtens kunne sætte bilen (audi 200 turbo) i svingninger smiley

Hjælp kan mine forstærkere slet ikke bruges mere ?

Får man bedre bas ved at smide en kompakt subwoofer i bilen med indbygget forstærker ?

Hjælp en "gammel" mand smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gammel effektforstærker
  • #1   11. nov 2022 Hej
    Der er gået "kineserwatt" i forstærker specs. jævnt stigende de sidste 30 år.
    Dvs en 80Watt forstærker er reelt kun 20 Watt med en max klirfaktor på 10%.
    Prøv ved tåelig max effekt at måle strømmen på DC siden for vished. Pas på ved test ikke at afbrænde diskant enhederne, idet al "klipning" går til disse og giver lidt røg i kabinen.
    En tilsyneladende gl. mindre forstærker har bedre lyd en en voldsom kinøjser
    MVH kp


  • #2   11. nov 2022 De fejler intet.
    De er fra en tid hvor der blev lavet kvalitet. Nu om dage er det design og høje numre.
    Brug dem


  • #3   11. nov 2022 4 x 80 watt og 200 til sub, er et solidt anlæg i sådan en lille rulleskøjte, uanset hvad - og jeg tvivler på at Signat skuffer på hverken volumen eller lydkvalitet. smiley

    Jeg er selv hægtet lidt af med hvad der sker på auto hifi området, så jeg lytter med. smiley
    Men jeg har en fornemmelse af at kineserne står for en stor del af produktionen, og forventer derfor også at det ældre grej er klart at foretrække.


  • #4   12. nov 2022 Lidt ligesom pixel i mobiltelefonerne, de er også stukket helt af for af dække over dårlige og billig linser produceret i Kina.

  • #5   14. nov 2022 Som de andre siger er watt opgivet idag, ved mange producenter, totalt salgsgas og man behøver slet slet ikke så mange watt for at lave noget der spiller super lækkert (y)

    Jeg laver mange anlæg med 4x40 og 1x240w og det spiller ganske højt og lækkert, med god bund. så det kan sagtens lade sig gøre smiley

    Men der findes så mange alternativer idag, der bruger langt mindre strøm, udvikler mindre varme og fylder betydeligt mindre smiley
    Men de forstærkere du har er super lækre og god gammel kvalitet.


  • #6   19. nov 2022 Man skal gå efter rms watt, og der er dine gl forstærker langt bede end meget af det nye skrammel, du kan dog ryge i det problem at dine kondensator i forstærker kan blive gl og utætte, men så længe det spiller så er det bare at klø på.

Kommentér på:
Gammel effektforstærker

Annonce